Grusbushoj max 50 K

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Blivit sugen på grusbus, spontant kommer jag bara att tänka på Yamma 660 XTR samt KTM 690 Enduro. Tar lite emot att köpa en 10-12 år gammal KTM, kanske tänker fel här?

Yamman är väl i princip skottsäker oavsett årsmodell men är kanske lite tråkig.

Är det ngn hoj jag missar?
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Honda XR400 klockrent val odödlig, står sej än idag..
Inte effektstarkast men går som en moraklocka..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Blivit sugen på grusbus, spontant kommer jag bara att tänka på Yamma 660 XTR samt KTM 690 Enduro. Tar lite emot att köpa en 10-12 år gammal KTM, kanske tänker fel här?

Yamman är väl i princip skottsäker oavsett årsmodell men är kanske lite tråkig.

Är det ngn hoj jag missar?
Hur seriöst grusbus ? Exc är trevligare än 690 när det går undan (ljusår bättre fjädring) 660 xtr är daterad och känner flera som gått från den till 690 och sen till exc-Exc är ju mer servicekrävande och hardcore ingen tuffa mil och lukta på blommorhoj 😀äldre 690 äter vipparmslager annars är det nog lugnt alla barnsjukdomar är ju garanterat åtgärdade
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hur seriöst grusbus ? Exc är trevligare än 690 när det går undan (ljusår bättre fjädring) 660 xtr är daterad och känner flera som gått från den till 690 och sen till exc-Exc är ju mer servicekrävande och hardcore ingen tuffa mil och lukta på blommorhoj 😀äldre 690 äter vipparmslager annars är det nog lugnt alla barnsjukdomar är ju garanterat åtgärdade
Ja. Ganska oseriöst skulle jag tro. Har siktet inställt på en 690 2011 med 2000 mil på mätaren som verkar välskött.

Orkar inte hålla på med hojar som kräver service i tid och otid. Det får bli om jag blir ordentligt biten av grusåkandet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja. Ganska oseriöst skulle jag tro. Har siktet inställt på en 690 2011 med 2000 mil på mätaren som verkar välskött.

Orkar inte hålla på med hojar som kräver service i tid och otid. Det får bli om jag blir ordentligt biten av grusåkandet.
Provkör iallafall och fundera på om du tänkt bara sittköra eller mer stå aktivt och vad du tycker om fjädringen -hade en 690r -10:a och den fick jag aldrig fjädringen att lira på med mina 72-75 kg (stötig stenhård okänslig ) slutade med att 650r:en stannade och 690:n vandrade vidare gillar Exc-fjädringen mycket mer ,690:ns motor är trevlig men gillar inte fjädring/ chassi då det i mina ögon är en gatsetupp med längre fjädringsväg .
Finns ju inte många alternativ heller i kategorin xtr är ju både tyngre och sämre fjädring
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jo provköras ska det! Iom att jag har noll erfarenhet av grusbus har jag inga referenser vad som är bra, bara fattat att KTm är hyfsat kompetent.

Får väl ut och sladda lite med sambons Ducati scrambler så får jag ngn referens iaf.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Köp inte XT660R iaf. För tung. Har kört 8000 mil på sån, så talar av erfarenhet.

TTR, XT600, DR650, KLX650 är kalas. Viktigt att uppdatera fjädringen dock, på en lite äldre dito. YSS bak är en bra budgetlösning. TTR har Öhlins.

Eller 690 för lite mer pulver, om ambitionsnivån och budgeten är högre.

I mitt tycke är TTRen bästa offroaden av budgethojarna ovan, och KLXen bästa kompromissen mellan funktion och komfort. Och så har du ju KLR också. Skogstraktor, även den.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
😂gissar att du kör 690 med den gäspen 😀ktm är nog i alla varianter av färg den enda nytillverkade stånkan för grus men fjädringen suger på riktigt för annat än slät grusväg - provkört en med Exc-fjädring och det är skillnad som natt/dag .
med dagen prisbild hade jag inte köpt gammalt skrot heller 🤷‍♂️
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
😂gissar att du kör 690 med den gäspen 😀ktm är nog i alla varianter av färg den enda nytillverkade stånkan för grus men fjädringen suger på riktigt för annat än slät grusväg - provkört en med Exc-fjädring och det är skillnad som natt/dag .
med dagen prisbild hade jag inte köpt gammalt skrot heller 🤷‍♂️
Du menar allt är överpriser idag.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Saknar min BRP ibland. Jädrar vad den kunde skotta grus. Vill nästan påstå att det är den stånkigaste stånkan som suttit i ett gruschassi.
1000022372.png
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Är man helt dum i huvudet om man köper en sån här?
 

Bifogat

  • 1000010934.jpg
    1000010934.jpg
    794.2 KB · Visningar: 37
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top