Grusbushoj max 50 K

😀Ja i princip -130”för en ny 690 njae men det har ju dragit beggat med sig -hojar och bĂ„tar har dragit ivĂ€g mer Ă€n övrigt kĂ€nns det som
"Ny". Dom har ju sÄlt samma hoj i mÄnga Är. Men visst Àr den trevlig. Motorn gÄr fint. Man glömmer nÀstan att den Àr antik. FjÀdringen Àr dock inget att hÀnga i granen. Men utan konkurrens Àr den ju enda valet om man ska ha nytt.

Men vilken hoj som helst gÄr ju köra grus med. Det Àr en platt yta med grus belÀggning. Det klarar en R1. Eller menas det att den ska kunna ge sig ut i terrÀngen med?
 
Är man helt dum i huvudet om man köper en sĂ„n hĂ€r?
Köp en sÄ vi andra fÄr se. En Himalayan Àr billigare och den har ocksÄ 450cc och typ 40 hp. Tokigt tÀta serviceintervaller pÄ RE bara. Och dyra.
 
"Ny". Dom har ju sÄlt samma hoj i mÄnga Är. Men visst Àr den trevlig. Motorn gÄr fint. Man glömmer nÀstan att den Àr antik. FjÀdringen Àr dock inget att hÀnga i granen. Men utan konkurrens Àr den ju enda valet om man ska ha nytt.

Men vilken hoj som helst gÄr ju köra grus med. Det Àr en platt yta med grus belÀggning. Det klarar en R1. Eller menas det att den ska kunna ge sig ut i terrÀngen med?
RÀtt att princip allt gÄr ju att köra grus med, men tÀnker mig att det ska vara kul vilket inte min KTM blir.
 
"Ny". Dom har ju sÄlt samma hoj i mÄnga Är. Men visst Àr den trevlig. Motorn gÄr fint. Man glömmer nÀstan att den Àr antik. FjÀdringen Àr dock inget att hÀnga i granen. Men utan konkurrens Àr den ju enda valet om man ska ha nytt.

Men vilken hoj som helst gÄr ju köra grus med. Det Àr en platt yta med grus belÀggning. Det klarar en R1. Eller menas det att den ska kunna ge sig ut i terrÀngen med?
Ja att den gjorts sen 08:a spelar vÀl ingen roll ? Gixxer har gjorts sen 1985 och r1 sen 98:a om du hÀnger upp dig pÄ sÄnt .
Har knappast platta grusvÀgar hÀr sÄ jag vet inte vart du bor men fanns ett gÀng som körde gixxer 1100 och 750 pÄ gruset is hÀr ett tag sÄ allt gÄr sjÀlvklart -har grus minst 2km hem till garaget kortaste vÀgen och parkerar inte dÀr asfalt slutar.
Handlar inte om att det gÄr utan vad som Àr trevlig att köra aktivt med -en stum fjÀdring eller en följsam? Jag har kört stelben hem sÄ det gÄr men Àr inte trevligt men gÄr ja .
Gruskörning iallafall för mig innebÀr ju Àven stigar/spÄr mellan gruset bara platta spikraka avverkningsvÀgar Àr inte grusÄkning nÀr det Àr som bÀst -kurvigt ju kurvigare ju bÀttre och absolut inte kilometervis med gammal grusvÀgslandsvÀg som bara Àr rakstrÀckor det suger/dammar och gör bakdÀcket platt
HĂ€r startar mina vĂ€gar och grusvĂ€gsnĂ€tet hĂ€r Ă€r allt annat Ă€n slĂ€tt -vĂ€ghyveln passerar Max en gĂ„ng per Ă„r 😉
HÄller ju 625 sxc som en bÀttre grusbusare Àn 690 chassimÀssigt men smaken Àr ju som :arsele
 

Bifogat

  • IMG_6125.jpeg
    IMG_6125.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 18
Last edited:
Köp en sÄ vi andra fÄr se. En Himalayan Àr billigare och den har ocksÄ 450cc och typ 40 hp. Tokigt tÀta serviceintervaller pÄ RE bara. Och dyra.
Är det tĂ€ta intervaller pĂ„ nya Himalayan?
Den har ju ny och modern vÀtskekyld maskin?
 
Är det tĂ€ta intervaller pĂ„ nya Himalayan?
Den har ju ny och modern vÀtskekyld maskin?
Ganska sÀker det Àr 500 mil pÄ den. Om dom inte Àndrat sig. US har det men kanske annorlunda i Europa/Sverige.
 
Ja att den gjorts sen 08:a spelar vÀl ingen roll ? Gixxer har gjorts sen 1985 och r1 sen 98:a om du hÀnger upp dig pÄ sÄnt .


Har knappast platta grusvÀgar hÀr sÄ jag vet inte vart du bor men fanns ett gÀng som körde gixxer 1100 och 750 pÄ gruset is hÀr ett tag sÄ allt gÄr sjÀlvklart -har grus minst 2km hem till garaget kortaste vÀgen och parkerar inte dÀr asfalt slutar.
Handlar inte om att det gÄr utan vad som Àr trevlig att köra aktivt med -en stum fjÀdring eller en följsam? Jag har kört stelben hem sÄ det gÄr men Àr inte trevligt men gÄr ja .
Gruskörning iallafall för mig innebÀr ju Àven stigar/spÄr mellan gruset bara platta spikraka avverkningsvÀgar Àr inte grusÄkning nÀr det Àr som bÀst -kurvigt ju kurvigare ju bÀttre och absolut inte kilometervis med gammal grusvÀgslandsvÀg som bara Àr rakstrÀckor det suger/dammar och gör bakdÀcket platt
HĂ€r startar mina vĂ€gar och grusvĂ€gsnĂ€tet hĂ€r Ă€r allt annat Ă€n slĂ€tt -vĂ€ghyveln passerar Max en gĂ„ng per Ă„r 😉

Det stÄr ju grus. Inte brott mot terrÀngkörningslagen. IsÄfall köp en 690. Bra med pulver. VÀger lite. Funnits i massa Är. RÀtt dimension pÄ bakhjulet. Skruva av nummerplÄten och lÀmna GoPron hemma.

Och du har rĂ€tt i att 625 hade bĂ€ttre chassi men 690 Ă€r mycket trevligare att leva med. En 625 med 690 motor = guld. Synd drevet sitter pĂ„ fel sida pĂ„ 690. 😉
 
Det stÄr ju grus. Inte brott mot terrÀngkörningslagen. IsÄfall köp en 690. Bra med pulver. VÀger lite. Funnits i massa Är. RÀtt dimension pÄ bakhjulet. Skruva av nummerplÄten och lÀmna GoPron hemma.

Och du har rĂ€tt i att 625 hade bĂ€ttre chassi men 690 Ă€r mycket trevligare att leva med. En 625 med 690 motor = guld. Synd drevet sitter pĂ„ fel sida pĂ„ 690. 😉
Ja nya 690 Ă€r men dĂ„ stuper det pĂ„ prislappen 😅 gamla lever du fortfarande med vipparmslagren som ger sig behöver iallafall upp till nyare Ă€n -14 för det , bytte pĂ„ -10:an jag hade en -12 och en -13 nĂ€r det kördes som mest och det gick fort frĂ„n missljud till byte -alltid lika kul att Ă„ka efter slĂ€p nĂ€r rutten Ă€r planerad
Traktorstigar Àr knappast brott mot terrÀngkörningslagen hÀr i VÀrmland iallafall
Hade hellre gÄtt pÄ en wr450f av dom lvreggade eller Exc fe 500/501 alla dagar i veckan olja/filter Àr inte mycket jobb om man fÄr tag i ex ex som Àr skött
 
AlltsÄ om vi snackar bara grusÄka hade jag tagit en exc 500 eller en fin vinkelhusa 570 alla dagar i veckan.
 
Köp inte XT660R iaf. För tung. Har kört 8000 mil pÄ sÄn, sÄ talar av erfarenhet.
Minns den ocksÄ som tung med hög tyngdpunkt. Jag tyckte den funkade pÄ grusvÀg men inte ngt mer tekniskt Àn sÄ.

Svaret pÄ TS frÄga Àr vÀl wr450. Ska du köra grus + traktorvÀgar kanske crf250/300 eller klx250. Det mesta annat Àr för dyrt, för tungt eller för mkt underhÄll

Edit: KTM390 har ju 40hk och gÄr att hitta under 50. Aldrig kört dock
 
Ja. Ktm 390 har slagit mig ocksÄ, ska kollas.

Ska köra lite TET om 2 veckor sÄ antingen hittar jag en hoj eller sÄ fÄr min sambos ducati scrambler 800 göra jobbet.

Har roat mig att köra lite grus med den idag, roligt Àr det allt.
 
Varför sÄ tunga hojar? "Grusbus" Àr vÀl tÀnkt att vara lÀttsamt och enkelt, nÄgot man företar sig en eftermiddag som skoj pÄ lantliga grusvÀgar med inslag av skog och terrÀng?

En tunghoj gör hela grejen till ett lÄngsamt och klumpigt Äk, Àven om pÄ grusvÀgar. För inte vill du in i skog eller sandtag eller annan mjukare terrÀng med din tunghoj? Du kommer inte nÀra naturen samma sÀtt som du gör med en lÀttare hoj utan du blir mer benÀgen att köra lugnare, och lÀngre. Och dÄ blir det landsvÀg / motorvÀg, dÀr tunghojen gör sig bÀst.

Sen kanske vi har olika definition av vad grusbus betyder. För mig Àr grusbus inget annat Àn Steve hÀr pÄ sin Honda 250 (tror jag det var).

Se hur han busar, notera militÀrkÀngorna med snörena kortknutna för att inte fastna i kedjan, dom enkla byxorna utan knÀskydd, för att inte tala om hans solstekta överkropp som intuitivt fÄngar vinden, liksom hans öppna hjÀlm med lösa brillor han egentligen inte vill ha men mÄste dÄ insekter och stenskott tar tid att lÀka.

Jag undrar vad han har framför sig, vad han ser genom dom dĂ€r brillorna. Är det en uttorkad flodbĂ€dd han kör igenom, eller dyningar nĂ„nstans lĂ€ngs Kaliforniens kust? Spelar kanske inte sĂ„ stor roll, bilden talar tillrĂ€ckligt om kĂ€nslan att fara fram över okultiverad terrĂ€ng i solsken och vind. Ni som provat vet, och ni som fortfarande drömmer om det ..

Jag tror att grusbus lÀmpar sig för hojar max 450cc och under 150 kg. Egentligen vad som helst mellan 125 - 450 cc, och med nÄn slags anpassad fjÀdring. En tunghoj Àr inte "bus", det blir bara en "lantlig utflykt pÄ grusvÀgarna".

Grusbus.jpg
 
Varför sÄ tunga hojar? "Grusbus" Àr vÀl tÀnkt att vara lÀttsamt och enkelt, nÄgot man företar sig en eftermiddag som skoj pÄ lantliga grusvÀgar med inslag av skog och terrÀng?

En tunghoj gör hela grejen till ett lÄngsamt och klumpigt Äk, Àven om pÄ grusvÀgar. För inte vill du in i skog eller sandtag eller annan mjukare terrÀng med din tunghoj? Du kommer inte nÀra naturen samma sÀtt som du gör med en lÀttare hoj utan du blir mer benÀgen att köra lugnare, och lÀngre. Och dÄ blir det landsvÀg / motorvÀg, dÀr tunghojen gör sig bÀst.

Sen kanske vi har olika definition av vad grusbus betyder. För mig Àr grusbus inget annat Àn Steve hÀr pÄ sin Honda 250 (tror jag det var).

Se hur han busar, notera militÀrkÀngorna med snörena kortknutna för att inte fastna i kedjan, dom enkla byxorna utan knÀskydd, för att inte tala om hans solstekta överkropp som intuitivt fÄngar vinden, liksom hans öppna hjÀlm med lösa brillor han egentligen inte vill ha men mÄste dÄ insekter och stenskott tar tid att lÀka.

Jag undrar vad han har framför sig, vad han ser genom dom dĂ€r brillorna. Är det en uttorkad flodbĂ€dd han kör igenom, eller dyningar nĂ„nstans lĂ€ngs Kaliforniens kust? Spelar kanske inte sĂ„ stor roll, bilden talar tillrĂ€ckligt om kĂ€nslan att fara fram över okultiverad terrĂ€ng i solsken och vind. Ni som provat vet, och ni som fortfarande drömmer om det ..

Jag tror att grusbus lÀmpar sig för hojar max 450cc och under 150 kg. Egentligen vad som helst mellan 125 - 450 cc, och med nÄn slags anpassad fjÀdring. En tunghoj Àr inte "bus", det blir bara en "lantlig utflykt pÄ grusvÀgarna".

View attachment 499531
Det dÀr Àr en grym bild - Dessutom pÄ svenska Husky..
FrÄn den tiden Àr ju de gamla Elsinore Honda ocksÄ fina, en sÄdan fÄr jag nog kolla efter-)

Ang trÄdfrÄgan - (Aktiv sportig körning pÄ svenska grusvÀgar/skogsvÀgar dÀr man faktiskt fÄr köra - och inte freebase:a i California-) - sÄ finns det det för min del - konstigt nog - endast 690 som alternativ..

Alla andra Àr , som tidigare sagt, för slöa eller för tunga eller för mycket service. Möjligen kanske XR600/650 men dÄ blir det ju Àldre grejjer.

Fördelen med typ Tenere/Africa Twin Àr ju sÄklart att de ocksÄ gÄr att anvÀnda till annan körning - vilket kanske inte gÄr superbra med 690.
 
Last edited:
Kanske inte min grej det hÀr


Kraschat tjejens Scrambler?

Lider med dig.
Ett tips Àr att begrÀnsa sig till egna och betalda hojar nÀr man skall ut pÄ tur.

Fortfarande inte roligt att gÄ omkull, men man slipper de sura efterrÀkningarna.
 
Kraschat tjejens Scrambler?

Lider med dig.
Ett tips Àr att begrÀnsa sig till egna och betalda hojar nÀr man skall ut pÄ tur.

Fortfarande inte roligt att gÄ omkull, men man slipper de sura efterrÀkningarna.
Blev bara lite skrap och det Àr jag som betalat den. Hon har inte körkort utan Àr tÀnkt som öviningskörningshoj. Hon har kört 1 gÄng pÄ ett Är...
 
Kul hade jag. Men inser sÄklar att ha ngt mer lÀmpligt Àr att föredra.
Blir nog en 660 xtr trots att den egentligen Àr för tung. Lurar som sagt lite pÄ en 690 enduro som finns i nÀrheten men Àr lite rÀdd för driftsÀkerheten.
 
Nyheter
VinnarhjÀlmen utlÀmnad

Robin Axelsson lÀmnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus pĂ„ Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart pÄ Bike TrollhÀttan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem Ärs garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlÀnger garantin till fem Är

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top