Grusbus med sporthoj.

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Någon här som delar min passion för att smiska grusväg med sporthoj ?

Nu såhär på hösten är ju grusvägarna ofta som finast, lagom genomfuktade och väldoftande. :)
Inte lika roligt på sommaren när det ofta ligger ett lager med rullgrus uppepå en hårdpackad "botten" = oberäkneligt grepp med okontrollerat sladdande som följd.
Allra bäst är ju en nyhyvlad grusväg, bara man ser upp för större stenar som kan ligga precis vid ytan. Väghållarna brukar ju inte heller uppskatta om man åker och sladdar på en nyhyvlad väg.

Alla sporthojar lär väl funka fint på grus, med en extra fördel för de äldre hojarna med lite smalare bakdäck. Mycket mos i mellanregistret är ju inte heller någon nackdel.

Fler tipps på höstskoj med sportisarna mottages tacksamt.

Kan man inte snarare säga: Ingen sporthoj fungerar bra på grus?

Fan ska du ut på grusväg med 200 däck o clipon o göra egentligen? Inte ens kul. Bara fel hoj på fel ställe:va

Trajja675 skrev:
2562887 Någon här som delar min passion för att smiska grusväg med sporthoj ?

Nu såhär på hösten är ju grusvägarna ofta som finast, lagom genomfuktade och väldoftande. :)
Inte lika roligt på sommaren när det ofta ligger ett lager med rullgrus uppepå en hårdpackad "botten" = oberäkneligt grepp med okontrollerat sladdande som följd.
Allra bäst är ju en nyhyvlad grusväg, bara man ser upp för större stenar som kan ligga precis vid ytan. Väghållarna brukar ju inte heller uppskatta om man åker och sladdar på en nyhyvlad väg.

Alla sporthojar lär väl funka fint på grus, med en extra fördel för de äldre hojarna med lite smalare bakdäck. Mycket mos i mellanregistret är ju inte heller någon nackdel.

Fler tipps på höstskoj med sportisarna mottages tacksamt.

Jag gillar att sladda grusväg med HD:n. Men den är ju å andra sidan mycket smidigare att sladda med än en sporthoj.

/J

Bifogat

• sladdbild.jpg
    sladdbild.jpg
    24.1 KB · Visningar: 1,089
Trajja675 skrev:

ABSOLUT INTE!! Kolla noga på din sving så ser du nog en massa stenskott som förfular nu hojen. Ta en titt på magkåpan också när du är i farten...

Köp en offroad så slipper du förstöra din fina hoj.

Motorrad skrev:
2562909 ABSOLUT INTE!! Kolla noga på din sving så ser du nog en massa stenskott som förfular nu hojen. Ta en titt på magkåpan också när du är i farten...

Köp en offroad så slipper du förstöra din fina hoj.

Det är ju skitkul o sladda grusväg med sporthoj!
Perfekt sladdträning!
Gött när man har en hoj med lite pulver så man kan åka i 100 på trean o veta att man har precis så mycket klös man vill om man vrider på rullen!

Varför åka hoj överhuvudtaget om man ska titta efter stenskott o repor hela tiden??

Trajja675 skrev:
Hur kul som helst juh :D
Jäklar i min låda vad fort man kan köra sen, enda stället jag klarar av att göra som Rossi och grabbarna: gå på ställ genom böjarna med rejält gaspådrag.

:yoparty

Att harva runt med ett 200-däck är inte nån höjdare, det flyter ovanpå för mycket. Jag tyckte 180 var lite väl brett, men det 160 jag har bak nu funkar skitbra. Twinnen knuffar på utan tokvarv dessutom, det märks att motorn kommer från en grushoj från början :tummenupp

En sporthoj är inte sämre än vilken "äventyrshoj" som helst på grusväg, det enda liknande som är roligare är nog en streetfighter. Styret ger en fördel där. Största nackdelen annars är nog fjädringsvägen som sätter stopp för de allra vildaste tokigheterna... :gnissla

Har varit på SMC Sthlm's gruskurs 2 ggr med sporthoj, endast lidit av dålig markfrigång och att hojen varit tung. Lite "after dirt" från årets ballaste helg: http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=29

Last edited:
det där låter visserligen roligt men inget slår att felplacera bilar istället, joina Porsche Club Sverige med en Nissan Micra på Gelleråsen, fan va kul det är - som bonus får man leka pace car i kurvorna...

:rolleyes:

(nee fan, klart det ska vara rätt hoj till rätt sak)

*edit*

ni har inga funderingar på hur "lättare, enklare" och roligare det skulle bli med en hoj utformad för just dessa ändamål?

Jag gillar ochså grusväg men det lär ju slita lite mer på prylarna. Mer höstskoj (ergo. vinterskoj) lär det bli när isen lägger sig, dubbdäck och fullgas står på menyn!

Werzion skrev:
2562926ni har inga funderingar på hur "lättare, enklare" och roligare det skulle bli med en hoj utformad för just dessa ändamål?
Jo, självklart. Har kört både Husqvarna & KTM. Men plånboken är inte hur stor som helst så man får prioritera, dessutom är det roligt på olika vis. Köra grusväg med sporthoj är mer skräckblandad förtjusning :D

grus20.jpg

Last edited:
mikael n skrev:
2562965 Jaså ? Har du provat en XR 650 ?
En XR650 är inte en "äventyrshoj", det är en grushoj. Varadero är en "äventyrshoj"...

Men nej, jag har inte provat. Bara KTM 525 och Husky 420 + 488.

....av "ngn" anledning kan din sporthoj bli lite/aningen mer svårsåld efter din tråd :tungan Men som sagt det finns jue andra hojar som är mer gjorda för ändamålet....:)

Med sporthoj står man väl stilla och burnar på varvstoppet utanför korvmojjen?
Då blir det ju inga stenskott.

Jåke skrev:
2562975 En XR650 är inte en "äventyrshoj", det är en grushoj. Varadero är en "äventyrshoj"...

Men nej, jag har inte provat. Bara KTM 525 och Husky 420 + 488.

Varadeo är knappast någon äventyrshoj. Inte i mina ögon iaf. En KTM 950 eller en BMW 1200GS är en äventyrshoj. Fast iofs, en "riktig" äventyrshoj är liten, lätt och enkel att laga samtidigt som den ska ha hyfsad lastkapacitet.

Ni med feta RR hojjar som gillar att köra grus, varför skaffar ni inte en hoj som
kan lite av varje istället? En KTM 950 är det riktigt bra med pulver i.
En BMW 1200GS kanske inte är _riktigt_ lika lekfull, men ändå en jekligt kompetent grussmiskare!

Dessutom sparar ni en hel massa pengar på försäkringen. My 5 cents....

Last edited:
Nogger skrev:
2562985 ....av "ngn" anledning kan din sporthoj bli lite/aningen mer svårsåld efter din tråd :tungan Men som sagt det finns jue andra hojar som är mer gjorda för ändamålet....:)

Jag har åkt lite grus med alla hojar jag haft sedan jag fick kk, 1990. Det blir inte mer skador på hojen av att åka grusväg i 50 - 100 km/h än att brassa satan på landsväg med den vägstandard vi har i Sverige idag.

Jag är putsbög och stolt, därför är det extra bra att passa på att åka grus på hösten när hojen ändå skall isär för vinterputset.

Har en gammal FZR 600 på G dock, för säkerhets skull.:yoparty

Vitsen med sporthoj på grus är just moset i motorn, vilket saknas å det grövsta på sk, offroadhojar.

Trajja675 skrev:
2562997
Vitsen med sporthoj på grus är just moset i motorn, vilket saknas å det grövsta på sk, offroadhojar.

Jag kör min CR250 på grusväg, känner inte att det saknas pulver direkt. Inte så att jag saknar en radfyra på grusvägen

Starstriker skrev:
2562995 Varadeo är knappast någon äventyrshoj.
Honda vill gärna att den är det :rolleyes:
Du förstår iaf vilken typ av hoj jag menar.

Starstriker skrev:
2562995Ni med feta RR hojjar som gillar att köra grus, varför skaffar ni inte en hoj som
kan lite av varje istället?
1. Just jag själv har ingen fet RR-hoj
2. Hojen blir en kompromiss, även om de två du nämner är riktiga rökare. Testade BMW:n. "Den här var ju bra, MEN...."
3. Finanser

Trajja675 skrev:
2562997 Jag har åkt lite grus med alla hojar jag haft sedan jag fick kk, 1990. Det blir inte mer skador på hojen av att åka grusväg i 50 - 100 km/h än att brassa satan på landsväg med den vägstandard vi har i Sverige idag.

Jag är putsbög och stolt, därför är det extra bra att passa på att åka grus på hösten när hojen ändå skall isär för vinterputset.

Har en gammal FZR 600 på G dock, för säkerhets skull.:yoparty

Well, det finns en anledning till att offroadare har den effekt och det register de har..... Vore en sporthoj det optimala på grus så akn man ju fråga sig varför det finns offroadare överhuvudtaget :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon