Grusbus med sporthoj.

Trajja675 skrev:
2562997Har en gammal FZR 600 på G dock, för säkerhets skull.:yoparty

Vitsen med sporthoj på grus är just moset i motorn, vilket saknas å det grövsta på sk, offroadhojar.
Tror du skulle gilla typ TDM eller min TRX bättre, tror 600:an saknar mellanregister. Men man tar vad man får tag i :)

Som sagt, att jämföra lätta hojar typ CR250 & XR 650 med vilken gathoj som helst går inte. Det är olika sorters körning så jag begriper inte detta tjat om att vi ska byta hoj?

Vi har skoj, eller hur :D
 
Chronic skrev:
2563008 Jag kör min CR250 på grusväg, känner inte att det saknas pulver direkt. Inte så att jag saknar en radfyra på grusvägen

Nä jag vet det, jag har också åkt cross/enduro på grusväg.
Det är ju kanske lite som att jämföra snowboard och telemark :va

Vad som går fortast är ju en sak, fartupplevelse en annan.

Dessutom tror jag att det kan ge välbehövlig träning inför vårens osopade asfaltsvägar.
 
Jåke skrev:
2563017 Tror du skulle gilla typ TDM eller min TRX bättre, tror 600:an saknar mellanregister. Men man tar vad man får tag i :)

Som sagt, att jämföra lätta hojar typ CR250 & XR 650 med vilken gathoj som helst går inte. Det är olika sorters körning så jag begriper inte detta tjat om att vi ska byta hoj?

Vi har skoj, eller hur :D

Japp, jag tycker det är riktigt coolt att vissa rastar sina sporthojar på grusväg. Det krävs lite stake för sånt! Det är knappt jag själv rastar min "offroadare" på grusväg.... Måste vänja mig vid den innan jag tar ut den på dåligheter.....
 
Jåke skrev:
2563017 Tror du skulle gilla typ TDM eller min TRX bättre, tror 600:an saknar mellanregister. Men man tar vad man får tag i :)

Som sagt, att jämföra lätta hojar typ CR250 & XR 650 med vilken gathoj som helst går inte. Det är olika sorters körning så jag begriper inte detta tjat om att vi ska byta hoj?

Vi har skoj, eller hur :D

Jo, det är ju en budgetfråga. Hade jag haft råd skulle man kanske skaffat en ny såndär Ducati Desmodiki eller vad de kallar´t.:tungan
 
Trajja675 skrev:
2562997 Vitsen med sporthoj på grus är just moset i motorn, vilket saknas å det grövsta på sk, offroadhojar.

Bygg en flattracker vetja! Landsvägsmotorns effekt men med grushojens sittställning, cross-styre, gaffelvinkel, hjuldiameter osv! ;)

KennysBike.jpg


/J
 
Last edited:
Trajja675 skrev:
2562997 Jag har åkt lite grus med alla hojar jag haft sedan jag fick kk, 1990. Det blir inte mer skador på hojen av att åka grusväg i 50 - 100 km/h än att brassa satan på landsväg med den vägstandard vi har i Sverige idag.

Jag är putsbög och stolt, därför är det extra bra att passa på att åka grus på hösten när hojen ändå skall isär för vinterputset.

Har en gammal FZR 600 på G dock, för säkerhets skull.:yoparty

Vitsen med sporthoj på grus är just moset i motorn, vilket saknas å det grövsta på sk, offroadhojar.

...jag köper det där med moset och "skojfaktorn" men att det inte blir mer skador på hojen är ren "bull", bara och titta på hur mina kraschkåpor ser ut
efter en säsong på bana (asfalt) Klart att dom "slipas" ner... Hur som have fun..:tummenupp
 
Kan inte förstå hur ni kan tycka det är roligt att köra grusväg. Jag måste göra det varje gång för att kunna köra,bor ute på grusväg.Där är ju nästan alltid en massa hål:D
 
Werzion skrev:
2562926 det där låter visserligen roligt men inget slår att felplacera bilar istället, joina Porsche Club Sverige med en Nissan Micra på Gelleråsen, fan va kul det är - som bonus får man leka pace car i kurvorna...

:rolleyes:

(nee fan, klart det ska vara rätt hoj till rätt sak)

*edit*

ni har inga funderingar på hur "lättare, enklare" och roligare det skulle bli med en hoj utformad för just dessa ändamål?
Med det resonemanget är sporthojen minst lika felplacerad på gatan..
Skaffa 125-skoter..
 
Trajja675 skrev:
2563062 :yoparty brutalt, jag tror en gammal FZR 1000 vore coolt att bygga på ?

Om det fanns en motorcykelsport motsvarande WRC (rally) borde ju hojarna vara i det stuket eller :va

Det går säkert. Hojen på bildlänken var ju Kenny Roberts flattrack-Yamaha TZ750 från 1975. Så visst har det körts med radmotorer. Jag tror att twinnarna är poppis just för att de är lika smala som en stånka men dubbelt så starka. Det är ju behändigt med slank hoj om man måste ned med en doja på endurovis. Suzuki TL-1000motorn har jag sett i ett snyggt flattrackbygge!

Här är en stilstudie, vanlig klassiskt HD XR-750 dock
bqf7hweyfo_1154241699.jpg


Mvh
J
 
Last edited:
Jåke skrev:
2562924 Hur kul som helst juh :D
Jäklar i min låda vad fort man kan köra sen, enda stället jag klarar av att göra som Rossi och grabbarna: gå på ställ genom böjarna med rejält gaspådrag.

:yoparty

Att harva runt med ett 200-däck är inte nån höjdare, det flyter ovanpå för mycket. Jag tyckte 180 var lite väl brett, men det 160 jag har bak nu funkar skitbra. Twinnen knuffar på utan tokvarv dessutom, det märks att motorn kommer från en grushoj från början :tummenupp

En sporthoj är inte sämre än vilken "äventyrshoj" som helst på grusväg, det enda liknande som är roligare är nog en streetfighter. Styret ger en fördel där. Största nackdelen annars är nog fjädringsvägen som sätter stopp för de allra vildaste tokigheterna... :gnissla

Har varit på SMC Sthlm's gruskurs 2 ggr med sporthoj, endast lidit av dålig markfrigång och att hojen varit tung. Lite "after dirt" från årets ballaste helg: http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=29

En TRX är väl inte någon riktig sporthoj i mina ögon. En äventyrs hoj kör åttor runt en riktig sporthoj (t.ex. Gixxer, R1 Fireblade och ZX-?R mfl) på grusväg.

Clipon styre, helkåpa, 160 hästar på bakhjulet, markfrigång som en osthyvel och 190 bakdäck är ju knappast receptet på en Paris-Dakarvinnare.

Jag var tvungen att köra lite grusväg i högt tempo med min CBR i sommras för att slippa undan länsman och jag saknade verkligen min Tenere då!

Äventyrshojar är grymma på snabba grusvägar, tyvärr är väl det det enda dom är bra på...
 
Jörgen Karlsson skrev:
2563114 Det går säkert. Hojen på bildlänken var ju Kenny Roberts flattrack-Yamaha TZ750 från 1975. Så visst har det körts med radmotorer. Jag tror att twinnarna är poppis just för att de är lika smala som en stånka men dubbelt så starka. Det är ju behändigt med slank hoj om man måste ned med en doja på endurovis. Suzuki TL-1000motorn har jag sett i ett snyggt flattrackbygge!

Här är en stilstudie, vanlig klassiskt HD XR-750 dock
http://www.amaflattrack.com/adm/upl/bqf7hweyfo_1154241699.jpg

Mvh
J

Kenny själv

edit, bilden kom ju inte med.....
 

Bifogat

  • kennyrob (Small).GIF
    kennyrob (Small).GIF
    91.4 KB · Visningar: 77
Last edited:
Fan vad alla är negativa då, visst häng ni utanför korvkiosken och var rädd om lacken men ni anar inte vad ni går miste om.......

Själv har jag underbara minnen från min barndom när far och hans kompisar (bla en SM mästare i Superbike på 90-talet) var ute och körde tävlingscyklarna på grusväg som träning...
Har själv i vuxen ålder testat att köra gsxr1100 med crossdäck på grusväg och det var hysteriskt roligt, att gå med tvåhjulsladd och hysterisk vobblande över ett backrön är fruktansvärt kul. Visst en gsxr1100 är inte optimal för grusåka så huvudsakligen använder jag KTM 640 Adventure för ändamålet men den hysteriska mängden effekt i kombination med ett oroligt chassie och ett smalt clipon är något speciellt.....

Så säg upp helförsäkringen på med kraschkåporna och kräng på en uppsättning regndäck och stick ut och lek......
 
Haha håller me! ibland när man haft tråkigt, lr bara fått ett infall har de ju hänt man väljer "genvägen" med grus istället för asfalten.. AS kul o åka lite powerslides o bÖrna :) (tror mest ja ser dum ut när ja gör det, Men kul som faen har jag.) Och det är ju trots allt därför jag har mc. För att ha kul, alltid och överallt! Och, spela roll om man skulle få ett stenskott eller 5. Det får man ju i vilketfall som helst tillslut.
 
Trajja675 skrev:
2562887 Någon här som delar min passion för att smiska grusväg med sporthoj ?

Nu såhär på hösten är ju grusvägarna ofta som finast, lagom genomfuktade och väldoftande. :)
Inte lika roligt på sommaren när det ofta ligger ett lager med rullgrus uppepå en hårdpackad "botten" = oberäkneligt grepp med okontrollerat sladdande som följd.
Allra bäst är ju en nyhyvlad grusväg, bara man ser upp för större stenar som kan ligga precis vid ytan. Väghållarna brukar ju inte heller uppskatta om man åker och sladdar på en nyhyvlad väg.

Alla sporthojar lär väl funka fint på grus, med en extra fördel för de äldre hojarna med lite smalare bakdäck. Mycket mos i mellanregistret är ju inte heller någon nackdel.

Fler tipps på höstskoj med sportisarna mottages tacksamt.

worth.gif


Ta med dig en fotograf nästa gång du ska ut...!
 
imaster skrev:
2563323
worth.gif


Ta med dig en fotograf nästa gång du ska ut...!

Ja, fan också, glömde,,,:näsblod
Åkte ju med Trajjan igår, det var ingen vacker syn efteråt kan jag lova.
Men efter en timmes tvättande var hon lika fin som vanligt.
Nu är dock färdigkört med Trajjan för i år, får se hur det går med FZR:en.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2563114 Det går säkert. Hojen på bildlänken var ju Kenny Roberts flattrack-Yamaha TZ750 från 1975. Så visst har det körts med radmotorer. Jag tror att twinnarna är poppis just för att de är lika smala som en stånka men dubbelt så starka. Det är ju behändigt med slank hoj om man måste ned med en doja på endurovis. Suzuki TL-1000motorn har jag sett i ett snyggt flattrackbygge!

Här är en stilstudie, vanlig klassiskt HD XR-750 dock
http://www.amaflattrack.com/adm/upl/bqf7hweyfo_1154241699.jpg

Mvh
J



Den här kanske ??
sv_flat_track.jpg



eller denna? :)
TLDIRTTRACKERREARQUARTERVIEW-TLZ.jpg


Sedan har jag hört att DL motorn är mer populär för att den är svagare... :va
SVn borde absolut vara bättre då dess insprut är bättre med mindre on off än orginal TL motorn.
 
PutteLiten skrev:
2563368 Den här kanske ??

eller denna? :)

Sedan har jag hört att DL motorn är mer populär för att den är svagare... :va
SVn borde absolut vara bättre då dess insprut är bättre med mindre on off än orginal TL motorn.

Däär var den ja! Det var du som hade visat bilderna för mig tidigare här på SH minns jag nu!

Här är en bild från AMA:s hemsida när AJ. Eslick kommer ångandes på en sån Suzuki Twin

gisn2tlhhw_1030949027.jpg
 
Last edited:
Supercoolt! Vore kul att beskåda ett race med flattrackhojar.
Gillar din hoj Jörgen K! Har sett den på stan.:)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top