Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Du verkar inte ha slagit ihjäl dig helt 100% i varje fall - gott att höra!
 
Du ä f-n inte riktig:rofl
 
Styrhuvudet skall ha en rake på 30 grader från vertikalplanet. Vad är nu vertikalplanet? Tja, ögonmått och lite funderingar så fick i alla fall jag till det när jag rakade in på min knöl en gång i tiden.:va
 
Står det Hoosier på däcket så gör man bäst i att inte burna inomhus :D
 
Om blockpackningen går, ring en vän o åk släpkärra hem.
Om ingen svarar, Ta en tupplur i vägkanten o ring igen om en timme.
Kör för faan inte hem skiten!!!

DSC_0983_zpsy71swmex.jpg
 
Sådär kan man också göra, men jag säger inte att det är bra...

Kul med all uppmärksamhet kring hojen! Den blev (blir?) kanonfin! :tummenupp
 
Ouch, dags att veva igång tigsvetsen!:tummenupp

Också var jag tvungen att svetsa bensintanken så lyckan var inte mindre än total:banana:tuttar

Toppen fixad och tanken svetsad, i helgen kommer Mcm och plåtar hojen.
Kul när man kanske kommer in i en tidning som man prenumererat på i 10år
 
Vart en fin svetslåga därur på hemvägen va?? :)
Tur att gamla sidtoppar går att laga i all oändlighet. Fränt med dubbelstift!
Blir det kompsänkning och hemsmidda packningar i brons nu då?
Så du kan vri på meer tryck?
 
5.0 i orginal komp. Nu höjt till 6.5
Räcker lätt till 2.5bars övertryck.
Det finns ingen vri på kran på kompressorer.
kompressor sidor följer inga upptrampade stigar från hundratals turbosportisar
 
Nu har jag varit modellpojk åt MCM och kört fram o tillbaka för körbilder
Alla hemgjorda grunkor o gadgetar behagade spela boll o fungera utan att knota.
Ända tills jag stängde av den för att efter snacka och vinka av reportern.
Då vägrade fanskapet att starta!!
Det märktes när man kickade att det inte fanns nån kompression o tala om kvar.
Som tur var kunde jag springa igång den på tvåan eftersom det inte fanns nåt komp kvar:banana:mad:

Med endast mindre brännskador kunde kompressionsprovaren monteras hemma medans motorn var skållhet det gav 4:1 i kompa en halvtimme senare var det uppe i 6,5:1.

Vilket tyder på att ventilspelet är för tajt.
Eftersom det inte baksmäller o jävlas så är det nog avgasventilerna.
tyckte allt att det såg ut att ha varit lite varmgång i avgasventilen när jag fixade topplocket men trodde det berodde på värmen som skar sönder topplocket hade varit precis ovanför där.



Sådär kan man också göra, men jag säger inte att det är bra...

Kul med all uppmärksamhet kring hojen! Den blev (blir?) kanonfin! :tummenupp

Tackar, hojen känns estetiskt klar även om man hade velat göra om en del saker så känner jag mig ganska färdig med den.
Men i brist på andra projekt så tror jag att jag ska leta glömda hästar. Den har inte riktigt alla i stallet om man säger så..
 
Går den mycket varmare nu så originalspel inte räcker till?
 
Vet du vilket nummer du kommer va badpojke? Knottarna får ju ha idolposters på väggen vetdu:D
 
Går den mycket varmare nu så originalspel inte räcker till?

Ventilspelet måste provas fram när man modifierat motorn.
På stötstångs och sidventilsmotorer handlar det om långa avstånd så värmeutvidgningen beror på hur mycket stötstängerna växer jämfört med hur mycket cylindern växer.
Det skulle nog gå att räkna ut om man visste hur varma de respektive delarna blir..
Man brukar börja med stort spel och se hur mycket man kan minska det innan det slutar ticka.
Blir det tyst så ligger man risigt till.
 
Ventilspelet måste provas fram när man modifierat motorn.
På stötstångs och sidventilsmotorer handlar det om långa avstånd så värmeutvidgningen beror på hur mycket stötstängerna växer jämfört med hur mycket cylindern växer.
Det skulle nog gå att räkna ut om man visste hur varma de respektive delarna blir..
Man brukar börja med stort spel och se hur mycket man kan minska det innan det slutar ticka.
Blir det tyst så ligger man risigt till.

Jag har provat tyst avgasventil på min Lada Niva två gånger.
Det kostar 900 kr i nya ventiler :D
Visade sig att styrningen var så dålig så ventilen stängde sådär :näsblod
 
Ok. Får vacker vänta på besked:) Man kan ju inte pren, på allt.
Förövrigt undrar jag om du har sommarlov från arbete? Ja har ju det nu så tanken på besök ligger väl på lut.
 
5.0 i orginal komp. Nu höjt till 6.5
Räcker lätt till 2.5bars övertryck.
Det finns ingen vri på kran på kompressorer.
kompressor sidor följer inga upptrampade stigar från hundratals turbosportisar

Jo det är ju lite skillnad..
Kunde svurit på det där hålet i toppen att den inte pallat trycket annars
 
Kom i nästa vecka. Besök kommer idag och sen drar vi till kolmården. Men i nästa vecka ska det va lugnt:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top