Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

När jag såg titeln på tråden trodde jag först att den handlade om någon Stefan & Krister-fars. Men det visade ju sig bli en riktigt trevlig liten tråd :). Keep on rocking. :yoparty
 
Idag blev det ett intressant besök hos lackeraren. Han höll på med en paris-dakar bil åt tina turner, i kolfiber! förjäkla fräck.
Sen fick jag se ett par jänkare han lackat och jag tyckte det var nästintill perfektion.

Däremot var han inte alls imponerad av mina gamla rostkromiga småprylar:gnissla Tror att jag får lämna dem på avkromning
och sen lackar jag de själv i garaget. Det blir good enough.
fast min scallopstank kunde han åt ta sig via nån han kände i customsvängen.
Så här förklarade jag ung hur jag ville ha det.
främre delen ska bli blanksvart. bakre röd. mitt påska hd's orginallogga 1948-53(?) sitta. scallops är mycket hårdare en flames:yoparty:yoparty
DSC02106.jpg
Ca 5k ville han ha för jobbet, lite i överkant mot den tänkta budgeten, men tanken är ju liksom hela byggets centerpiece, den måste ju bli klockren!

Tyvärr har ju den tidigare ägaren micke bolt-on bucklat ena tankhalvan med en hammare för att han inte fick i skruvarna till sin egengjorda växelkuliss till tankväxeln.:pangihuve:kulspruta

DSC02107.jpg
Så jag måste försöka fixa det först innan jag lämnar den för lack.
Nån med how to tips?


Resten av dagen ägnades åt ladgårdstaksskottning (40cm blötsnö)och strokningen. Den här guiden följer jag
DSC02110.jpg


När jag såg titeln på tråden trodde jag först att den handlade om Stefan & Krister-fars. Men det visade ju sig bli en riktigt trevlig liten tråd :). Keep on rocking. :yoparty

Det var ungefär vad jag tänkte när jag betitlade tråden.
Jag gillar svammliga spamtrådar, bara det är intressant eller kul.
Min andra byggtråd blev, hur ska jag uttrycka det.... Yvig!:D
 
Last edited:
Idag blev det ett intressant besök hos lackeraren. Han höll på med en paris-dakar bil åt tina turner, i kolfiber! förjäkla fräck.
Sen fick jag se ett par jänkare han lackat och jag tyckte det var nästintill perfektion.

Däremot var han inte alls imponerad av mina gamla rostkromiga småprylar:gnissla Tror att jag får lämna dem på avkromning
och sen lackar jag de själv i garaget. Det blir good enough.
fast min scallopstank kunde han åt ta sig via nån han kände i customsvängen.
Så här förklarade jag ung hur jag ville ha det.
View attachment 324183
Ca 5k ville han ha för jobbet, lite i överkant mot den tänkta budgeten, men tanken är ju liksom hela byggets centerpiece, den måste ju bli klockren!

Tyvärr har ju den tidigare ägaren micke bolt-on bucklat ena tankhalvan med en hammare för att han inte fick i skruvarna till sin egengjorda växelkuliss till tankväxeln.:pangihuve:kulspruta

View attachment 324184
Så jag måste försöka fixa det först innan jag lämnar den för lack.
Nån med how to tips?


Resten av dagen ägnades åt ladgårdstaksskottning (40cm blötsnö)och strokningen. Den här guiden följer jag
View attachment 324185




Det var ungefär vad jag tänkte när jag betitlade tråden.
Jag gillar svammliga spamtrådar, bara det är intressant eller kul.
Min andra byggtråd blev, hur ska jag uttrycka det.... Yvig!:D

halloj
du vet att jag lackar oxå och det kommer inte att kosta den berömda skjortan det vet dum,klarar nog att lacka kalops lack
 
halloj
du vet att jag lackar oxå och det kommer inte att kosta den berömda skjortan det vet dum,klarar nog att lacka kalops lack

Vad skulle det kosta då? Den måste slipas ned o spacklas upp. Den är vågig nu.
 
Idag blev det ett intressant besök hos lackeraren. Han höll på med en paris-dakar bil åt tina turner, i kolfiber! förjäkla fräck.
Sen fick jag se ett par jänkare han lackat och jag tyckte det var nästintill perfektion.

Däremot var han inte alls imponerad av mina gamla rostkromiga småprylar:gnissla Tror att jag får lämna dem på avkromning
och sen lackar jag de själv i garaget. Det blir good enough.
fast min scallopstank kunde han åt ta sig via nån han kände i customsvängen.
Så här förklarade jag ung hur jag ville ha det.
främre delen ska bli blanksvart. bakre röd. mitt påska hd's orginallogga 1948-53(?) sitta. scallops är mycket hårdare en flames:yoparty:yoparty
View attachment 324183
Ca 5k ville han ha för jobbet, lite i överkant mot den tänkta budgeten, men tanken är ju liksom hela byggets centerpiece, den måste ju bli klockren!

Tyvärr har ju den tidigare ägaren micke bolt-on bucklat ena tankhalvan med en hammare för att han inte fick i skruvarna till sin egengjorda växelkuliss till tankväxeln.:pangihuve:kulspruta

View attachment 324184
Så jag måste försöka fixa det först innan jag lämnar den för lack.
Nån med how to tips?


Resten av dagen ägnades åt ladgårdstaksskottning (40cm blötsnö)och strokningen. Den här guiden följer jag
View attachment 324185




Det var ungefär vad jag tänkte när jag betitlade tråden.
Jag gillar svammliga spamtrådar, bara det är intressant eller kul.
Min andra byggtråd blev, hur ska jag uttrycka det.... Yvig!:D



Fixa inte hålen/bucklorna, skruva fast en dödskalle där istället:rock:hihi

Ändrat mig. En sådan där US pinuppa i metall vore mer tidstypiskt. Tex

PinUp_1.JPG
 
Last edited:
Den där bucklan i tanken får man nog ut enklast som på bucklade expansionskammare. Blås i tryckluft och värm med gassvetsen på bucklan. Jobba från mitten och utåt.

Glöm inte att rengöra tanken från gammalt bränsle först.
 
Den här tråden är en skaplig ögonöppnare...:tummenupp För en som inte har tittat åt Harleyhållet under hela sitt 34-åriga liv tänder du ljus i mörkret. Jag har hela tiden trott att det varit dålig kvalite, grovt och yxigt (det hör väl tiden till, det grova och yxiga) som gjort att HD dragits med sitt tveksamma kvalitetsrykte. Nu börjar jag fatta.

I själva verket är det nog så att mycket av problemen i hyggligt modern tid beror på ägarnas tveksamma "renoveringskunskaper" och tron på att det ska vara lättskruvat. Kanske naturligt eftersom åtminstone jag har fördomen att den genomsnittlige harleyägaren inte tillhör skrået raketforskare.

Det liknar mer Fords sidåttor och för den delen, fyror, när det gäller renovering. Där måste man vara ordentligt insatt i både maskinbearbetning och modellspecifika tips och trix för att i slutändan få ett lyckat motorjobb.

Tummar upp att tänja sina motorcykelgränser:tummenupp:tummenupp



HD har haft reella kvalitetsproblem, alltså även materialfel och dylikt. Det hade sin kulmen under den sk AMF-perioden i början på 70-talet. Då infördes en massa besparingar från de nya ägarna (AMF var ett statligt bolag utan motorcykelerfarenhet, som gick in och räddade HD undan konken), vilket ledde till dålig komponentkvalité. Dessutom lär det ha varit dålig stämning till följd av ledarskapet, vilket gjorde att även arbetarnas yrkestolthet vart lidande. Så att även monteringsnoggranheten ibland sviktade. AMF-perioden tog slut när de anställda själva köpte företaget åter. (Som ett resultat av detta startade även utvecklingen av evolution-motorn. Vilken tog driftsäkerheten till en ny nivå när Evo-motorn ersatte shovelheadmotorn 1984.)

Tyvärr så vart även HD.s start i Sverige dålig till följd av detta.
En importör imorterade ett 70-tal beggade slutkörds AMF-polisharleys från Belgien på den svenska marknaden på 70-talet. I bakvattnet från Easy Rider såldes dessa ofta helt slutkörda och dessutom tveksamt byggda fd polis-shovelheads till chopperhungrande yngre män med rebellisk syn på inte bara auktoriteter utan även "etablissemanget", således mekades det ofta utan ngn titt i verktstadshandboken. Hippiesarna drog sannolikt inte alltid åt HD:s koniska hjullager med lämpliga 85 Nm, snarare "ordentligt" med största skiftnyckel osv. Plötsligt vart en trasig HD på motorväggrenen ett vanligt inslag i sommarsverige.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3406934&postcount=18

När man pratar med riktigt gamla människor om HD så är det helt andra intryck, tex har jag fått mig berättat från gamla stockholmare hur HD:s storsidor ofta gick som budhojar på 30 och 40-talet. Ofta året om, motorerna var rostiga och skitiga av allt slask och grusvägar, kedjesmörjningen bestod av att vevhusventilationen blåste oljeröken på kedjan, hela bakhjulet på budhojen helt svart. Men de bara gick och gick. Åas kunde nog en knutte på den tiden byta brytare själv.

Vad gäller HD-motorernas uppbyggnad är det även så att fram tom Evo-motorna (Ersattes -99 av Twincam-motorn på Bigtwin, men Evo motorn är fortfarande den motor som eftermarknadsfirmorna som tex S&S satsar på) så är uppbyggnaden av motorerna fortfarande till viss del ålderdomlig. Gjutna förbränningsrum osv.

Tex så driver man på Evo-motororna forfarande upp vevskivorna på koniska tappar. Sedan ska ramlagertapp rundslipas etc. Dvs både vev- och ramlagertapparna har koniska säten. Detta ger ett mycket starkare förband än cylindrisk passning som på tex Twincam. Dock inses det ju lätt va detta innebär för processen att montera ett vevparti. Dvs det erfodras individuella shimsning (thrust washers). Ty när man driver upp vevskivorna på en konisk tapp med det angivna momentet så stannar det ju inte vid en fix axiell förskjutning. På sportstermotorn är det fortfarande på detta viset även på HD-originalmotorer. Dvs samma som på Ellfors motor.

Såna här koniska pressade HD-vevar kan dock byggas så att de tom klara nitro-motorer, mycket starkt pressförband. Den modernare lättmonterade TC-originalveven måste dock svetsas redan vid runt 120 HP. Eller bytas till en S&S eller Jim's TC-vev med koniska tappar.

(Ngn mer HD-kunnig får gärna rätta upp ovanstående från ev felaktigheter.)
 
Last edited:
AMF. Står det inte det även på bowlingbanorna?

Skitsamma, skål:dricka
Dagens tändstift blev OLVI doppelbock 8,5.
klart bättre än vad man kan tro:D
 
AMF. Står det inte det även på bowlingbanorna?

Skitsamma, skål:dricka
Dagens tändstift blev OLVI doppelbock 8,5.
klart bättre än vad man kan tro:D

Passade stiften rakt av, eller var du tvungen att läppa och skava in dem samt shimsa in höjden? :D
 
Last edited:
Hade man haft mer av både tid och pengar, då hade det lockat med ännu ett projekt av "pumping iron"-variant, som Arnold hade sagt. Det är tack(?) vare denna och inte minst Jürgens byggtråd. :tummenupp
Men först skall gammelhyndan bli klar... till beach 2020? :)
 
Passade stiften de rakt av, eller var du tvungen att läppa och skava in dem samt shimsa in höjden? :D

Ahh, dakota flashbacks. bilstift, blåvvsrör o en bågfil.
Hemmet lämnades aldrig utan bladmått, tändstiftsnyckel and the If all else fail's device -träskorna.
Ma ska aldrig lita på kotan's bakbroms!!

vart tog alla stift lopporna vägen:va
 
Ahh, dakota flashbacks. bilstift, blåvvsrör o en bågfil.
Hemmet lämnades aldrig utan bladmått, tändstiftsnyckel and the If all else fail's device -träskorna.
Ma ska aldrig lita på kotan's bakbroms!!

vart tog alla stift lopporna vägen:va

Jag fick inte ha moped för mor. Så jag satsade på modellflyg samt expansionskammarbyggande till dessa och kompisars mopeder.

Är det sant att ni hade värsta moppefesterna i skogen? Med typ för tidig alkohol- och sexdebut?:banana Jag håller på att försöka köra ikapp, det manifesterar sig via kubikfixering säger min företagsläkare:confused:
 
Hade man haft mer av både tid och pengar, då hade det lockat med ännu ett projekt av "pumping iron"-variant, som Arnold hade sagt. Det är tack(?) vare denna och inte minst Jürgens byggtråd. :tummenupp
Men först skall gammelhyndan bli klar... till beach 2020? :)


Om jag skulle bestämma så skulle jag vilja att du vore den första i Sverige som byggde en riktigt vass storkubiks Fat Boy. Hot Rod Style. Med djupa skärmar, breda Akront-fälgbanor, lågprofildäck, ISR-bromsar osv
Vore nice vid rödljusen
http://www.rbracing-rsr.com/cinema/nitroduals.mov

Sist det gjordes i Sverige var Stefan Farnell på 80-talet med sin "Fast Bob"
 
Last edited:
Om jag skulle bestämma så skulle jag vilja att du vore den första i Sverige som byggde en riktigt vass storkubiks Fat Boy. Hot Rod Style. Med djupa skärmar, breda Akront-fälgbanor, lågprofildäck, ISR-bromsar osv
Vore nice vid rödljusen
http://www.rbracing-rsr.com/cinema/nitroduals.mov

Sist det gjordes i Sverige var Stefan Farnell på 80-talet med sin "Fast Bob"

Vore inte fel. Konceptet sleeper har alltid tilltalat mig. Lika så Hot Rods. Vimlar av dom i plastfarsans garage. Senaste bygget:

40174_422052994265_547124265_4600437_916003_n.jpg
 
främre delen ska bli blanksvart. bakre röd. mitt påska hd's orginallogga 1948-53(?) sitta. scallops är mycket hårdare en flames:yoparty:yoparty
View attachment 324183
Ca 5k ville han ha för jobbet, lite i överkant mot den tänkta budgeten, men tanken är ju liksom hela byggets centerpiece, den måste ju bli klockren!

Svart och ORANGE för djävulen.
Amerikas gammla tävlingsfärger.
Kombinerat med taffligt stickad Harley-Davidsontröja och gummistövlar, så blir det helrätt.
 
Klar med bitarna som ska till pulverlack?

Cheers Ulf Southampton

Nja, De behöver lite mer blästring men mina möjligheter att utföra detta själv är utplånde!:gnissla

Svart och ORANGE för djävulen.
Amerikas gammla tävlingsfärger.
Kombinerat med taffligt stickad Harley-Davidsontröja och gummistövlar, så blir det helrätt.

När du säger det så. Byxor i tweed oxå?:yoparty

Problemet är ju alla människor födda efter 1930. Som hela tiden ska fråga om det är en KTM:gnissla:gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top