Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Snyggt! Dom nya stakarna såg ju riktigt trevliga ut!

Och vad gäller pengar som svävar iväg: ett allt för bekant fenomen... :död

Dock undrar jag över cylinderbulten på vänster sida i den sista bilden. Ser tight ut att få på någon form av mutter där. Synvilla? :va

Synvilla. lyftaren ligger inte på bulten den är ca 30mm bakom.


Tjusigt! Inga mjuka paket här inte!:tummenupp
Har du köpt så ymnigt från Bikeline att de skickar en cheer girl-trupp? Det har aldrig jag fått till min stia! :va

Bikeline har inte mycke för mig. men ett par 5"tums solosadel fjädrar ville jag ju ha, o tjejerna fick följa med på köpet. Gött o slippa tull, dubbel moms o flygfrakt.
Hoppas inte fröken mitotoyo oktober 1996 won't mind:gnissla
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
One of those day's...........

Det går bra nu..

Det började redan i förrgår då chefen kom o krävde tillbaka min nyckel till gammla jobbet.
En iofs inte helt orimlig sak eftersom ingen egentligen ska vara där, speciellt inte uppsagt folk.
Problemet var bara att jag inte fått tummen ur att blästra det som skall pulverlackas, och blästern står på gammla jobbet.
Jag fick i smyg lånat en nyckel av en annan jobbarkompis, men bara över helgen.
Imorse smög jag mig ner till garaget och började mekka loss springergaffeln och konka ut allt annat skit som mar klart för blästring.

Iom att jag kört med kupe´värmare i 3veckor nu var springan mellan bakruta och baklucka täckt av 5cm blå is
vilket gjorde att luckan ej kunde öppnas. Med hjälp av en träbit knackade jag med van hand loss isen tills det bara var ytters,PANG!! Helvetes jävla £¤%&§§§?@"$$!!!DSC02088.jpg

In o beklaga sig o be om o låna tantens bilnyckel.
-Jo, det går bra men tänk på att den brummar lite.
-Ok
När jag startar konstateras snabbt att det inte brummar lite, det brummar jävligt mycke!
när jag kommer ut till asfalten hörs ett otäckt bekant ljud.
"Tchingtingting...Tchingtingting...Tchingtingting...Tchingtingting...Tchingtingting..."

ett snabbt ögonkast under bilen avslöjade det här:
DSC02092.jpg

Avgasrör av liggandes på backe, pekandes framåt:huvet
Givetvis var det katten som gått av, billigt!!
Lägga ut minst 5k på vardagsbilar är ju precis vad man vill så här innan jul

Efter lite bonnmeckande med spännband o buntband lyckades jag ta mig till blästerskåpet i la stada. Efter 5min lyckades jag paja pedalen till tryckluften:huvet

efter nån timmes ytterligare bonnmekkande var pedalen "lagad":gnissla

Då visade det sig att det inte var lite rost o kromsläpp här o var. utan hela kromjobbet var jätte fuskjobb där man lagt nytt krom på gammalt istället för att avkroma innan. Dessutom ville blästern krångla.


Det är inte roligt när man skruvar ner mer o mer för varje vecka! efter första veckan såg ju hojen nästan klar ut!
 

Bifogat

  • DSC02095.jpg
    DSC02095.jpg
    233.8 KB · Visningar: 232
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men lille gubben då, du har det fan inte lätt alltså...:(

Murphy som blev sur när han excorcerades ur surblejden och nu återkommer med vardagsjävlighetens gruvliga hämnd? Lider med dig...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
-Jo, det går bra men tänk på att den brummar lite.

Bara en kvinna som kan lyckas få en bil utan avgassystem att brumma lite.

Skulle det dock vara en annans bil med sportdämpare skulle den säkert låta förjävligt
:tungan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Slår man in sin egen bilruta är det bäst att gå in igen och dra täcket över huvudet.

Kör man dessutom loss avgassystemet på kärringens bil, pajar ett tjyvlånat blästerskåp och upptäcker monsterkex i hojramen under perioden av några timmar vete väl fan vad man ska göra...:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nu lackar jag phett !
Säg till den där jefla Murphy att om han stalkar dig en gång till så kommer jag ner och fistar den fan med en bandslip !:mad:
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Fint sidabygge

Smaken är som baken.

Nej det är inte min och inte jag och inte nån sporthoj

Men ballt är det

WL_chopper.jpg


Här är bilder från min strokning av 750 sidan.
18 hk på slangen är målet.
(Jfr med 225 som GSX-R turbon hade)


Justering vevparti
Vev-1.jpg


Urtagning av vevhus
Vevhus-1.jpg




Provmontering av vevparti i vevhus. Behöver nya shims för att få till rätt spel.
lagren var justerad med lösa tappar, innan vevpartiet sattes ihop
Provmonterat.jpg
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
tycker synd om mig.


JeTTe tUfF medömkan

Tack grabbar! Jag löste alla problem genom att bli jäkligt bakfull idag:D

Smaken är som baken.

Nej det är inte min och inte jag och inte nån sporthoj

Men ballt är det

WL_chopper.jpg


Här är bilder från min strokning av 750 sidan.
18 hk på slangen är målet.
(Jfr med 225 som GSX-R turbon hade)


Justering vevparti
Vev-1.jpg


Urtagning av vevhus
Vevhus-1.jpg




Provmontering av vevparti i vevhus. Behöver nya shims för att få till rätt spel.
lagren var justerad med lösa tappar, innan vevpartiet sattes ihop
Provmonterat.jpg

Fan vad kul! En som gör exakt samma sak som jag, en frände mao.:yoparty:yoparty

Du har alltså gått från turboträsket till sursida. amazing.....

Hmm.. ett effekt mål på 18hk:va
Har du skaffat panic's "bok" 45 performance book?

I den nämns siffror på ca 40hk o uppåt efter strokning med övriga trimm mods som pop up kolvar, cylinderreliveing, portning, större förgasare, magnettändning, etc

Jag tänker låtsas att det är möjligt enda tills bromsbänken säger nej:D

Appropå den delade smaken, jag känner att jag betydligt större frihet att bygga vad jag vill. sportisarna känns begränsade till kåpa på, eller kåpa av. resten är mest pynt.

Kika gärna in igen och mer strokningsbilder tack!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det nån som vet skillnaden mellan kinesisk vattentortyr och ligga under en snöig bil i ett varmt garage??


-Jo, kineserna hade lyxen att slippa kallt grusigt saltvatten i oregelbundna intervaller, dessutom slapp de jobba under tortyren!!



För övrigt bör något nämnas om chopperkillens skjorta i inlägget ovan...

Smakfullt..:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det nån som vet skillnaden mellan kinesisk vattentortyr och ligga under en snöig bil i ett varmt garage??


-Jo, kineserna hade lyxen att slippa kallt grusigt saltvatten i oregelbundna intervaller, dessutom slapp de jobba under tortyren!!

Jag trodde inte ni använde salt där uppe:va

Men jag kan tänka mgi att det är hyfsat likt i övrigt ja:D

Jag kom precis på hur du ska bli av med murphy!:yoparty

Hota med det här:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3849767#post3849767
En bit ner, det som inlägg 870 (samt en bra bit framåt i tråden) handlar om:D Om det nu fick Johansson att få fart på gammelgixxen så ska det väl kunna excorcera murphy ur ditt garage som ingenting:yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
crossroads..

Han tillhör Maorifolket *respekt*:Bugar

Nej inte alls, jag känner till det där.
Man kommer till ett vägskäl i sitt surside renoverande där man får välja på att sälja sin själ till djävulen, för att få möjlighet att skaffa en Morse fairbanks magnettändning eller harva vidare med batteritändningen som följde med orginal.
Vi batteritända bär fristads blåkläder och de som kör magnettändning bär skjortor märkta av djävulen med flames.
Elementärt.

Äntligen händer nåt igen!
Pga kraftig kyla och absurd snålhet har motivationen varit fastfrusen, som en 5årings tunga i en lyktstolpe.
Men idag tog jag mod till mig och slog på byggfläkten innan jag drog till jobbet.
-Nu jävlar ska här meckas!!
väl hemma slog hettan av 12.3grader+ emot mig när jag slog upp portarna.
Mumma! Ska bara käka o tända pannan först.

Då gick strömmen :huvet:huvet:huvet
iaf 2 av 3 faser:mad:
4 timmar senare var den tillbaka, hettan bytt mot råkalla +9,7grader och motivationen med.
Man kan inte bara bygga hoj när man känner för det då blir man aldrig klar. jag pliktade en timme iaf.
Blocken relivades för de större vevstaksrörelserna.
DSC02098.jpg
DSC02099.jpg
nästa steg är att montera ihop allt i en preassembly och försöka ta reda på hur mycke av cylinderkjolarna måste filas ur, jacka frigång i femalerod för malerod, korta kolvkjolarna.etc, etc .
Det är inte "bara att".
Jag tog med lyftarhusen till jobbet idag. strokningen har ju ökat mitt ventilspel med ca 10mm.
Öhh.. jag menar 13/32"
Jag tror jag tillverkar nya längre lyftarskruv i SS1650 och flamhärdar ytan som ligger mot ventilen. orginalskruven var inte speciellt hårda typ 45-50HRC

Borde få sadeln imorgon från möbeltapetseraren, hon skulle börja i måndags sa hon:rolleyes::rolleyes:

Jag har upptäckt att det lokala näringslivet har mer att erbjuda än vad man trodde. Det finns en gubbe med riktig lackbox i sin verkstad, tydligen har han jobbat som lackerare i över 30år. Jag ska över med mitt skrot imorgon så får jag se vad det ger.
Jag pratade om röd tank med svarta scallops och det visste han direkt vad det var iaf, lovande.

Wrenchmonkees! var är mina däck:gnissla
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag fick jag tillbaka min sadel.
Den blev jätte söt:mad:

Var är min BadASs biker sadel??? :gnissla
DSC02105.jpg
Nåväl, jag trodde skinnet var ofärgat och skulle gå att få en grympatina på med hjälp av linolja. men så verkar inte vara fallet. Det löser sig nog. eftersom det var billigt kan man alltid göra om det i en annat skinn/läder.
Men jag insåg att alla fyra 5"tums solosadelfjädrar jag köpt av misstag är fel. skulle se bättre ut med 4" tummare.
Jävla bikeline! måste man behöva läsa innan man trycker på köp i sin köpiver:huvet


Lackgubben var dubbelbokad idag så ja fick göra en lite preassambly av veven. I min enfald trodde jag ju givetvis att veven skulle kunna snurra runt. men jag kom snabbt till insikt.
[YOUTUBE-ID]Q0VCB9_Bbfc[/YOUTUBE-ID]

Jag visste det ju egentligen innan, men lite trött blev jag och kamran hade jag ju redan i näven:rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC02102.jpg
    DSC02102.jpg
    223.6 KB · Visningar: 146
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tror fan den inte går runt när du blömt ta bort dom där pinnarna från den runda snurrarunt prylen.:D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top