Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Glägg & sån man kan hälla i motorn brukar jag va skeptisk till men X1-R är på Nasas hall of fame eller vad det heter kört med det i massor av hojar bilar tunga maskiner mm, finnarna har gjort nåt fint test på högskolan om det & friktionen minskar nåt grymmt ominte så kul läsning: http://www.x1r.com/testreports/Helsinki UniversityTest.pdf
Även svinigt bra vanliga sprayer& jag säljer inte skiten tänkte bara dela med mig av erfarenhet så skål på er.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Glägg & sån man kan hälla i motorn brukar jag va skeptisk till men X1-R är på Nasas hall of fame eller vad det heter kört med det i massor av hojar bilar tunga maskiner mm, finnarna har gjort nåt fint test på högskolan om det & friktionen minskar nåt grymmt ominte så kul läsning: http://www.x1r.com/testreports/Helsinki UniversityTest.pdf
Även svinigt bra vanliga sprayer& jag säljer inte skiten tänkte bara dela med mig av erfarenhet så skål på er.

Helsinki technical university har inte direkt gjort engelskaläxan:rofl

Det är ju ganska sällan man har metallkontakt av det slaget i en motor annat än sekunderna innan haveri, jag tillhör skeptikerna. Vanligen är det ju bara mer av det additiv som redan finns i de flesta motoroljor.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Och rullager behöver lite friktion för att fungera tillfredställande..
(Annars blir det halklager!) :död
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så jänkarn saluför guckan själv alltså. Ja, ja

Igår var jag o hämta block, kammar o vev hos farbror ormen.
Slingrig jäkel det där. Jag ställde en rak fråga.
-Vad kommer detta kosta mig och när kan jag få mina grejer?
-Det kostar 2k och tar 2 veckor!
Det kostade 7k och tog 3veckor.
Iofs köpte jag kammar för 3k och första prisuppgiften var väldigt låg

Men jag gillar INTE när man lämnar bort grejer till fast pris och det sen tillkommer komplikationer jag inte kan kontrollera vilket förhalar och fördyrar. Det ger en känsla av att jag blir blåst. Även om så kanske inte är fallet

Han räddade ett motorhaveri åt mig, så jag får vara tacksam i alla fall.
De reprostakar jag köpte nya hade en vevtapp som var felborrad i oljekanalen så ingen olja skulle nått storänden om det inte upptäckts.

Kan inte förstå hur jag kunnat missa det själv:va
Men när jag fick se tappen och jämförde mot min egna orginal o ormens orginaltappar så var det uppenbart. Tack ormen!

Shame on you, unknown reprorod maker!!!:mad:

Men nu har jag ett litet snäpp ballare kammar! WLDR racercamreplikor från 1939:D
Nu skulle man kunna skicka orginalkammarna till KNS cycle i amerikat för riktigt hårig slipning. He he...:yoparty

Det som är kvar på motorn innan slutmontering är hona upp loppen 3-4hundradelar o byta styrningar. Ventilkillen sa att 1 styrning var sprucken, jag har iaf räknat till 3st.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag togs ett stort steg framåt i bygget:banana
Jag har blivit pappa till en svarv!
En stort skitig machoapparat på 2ton, Made in the cccp!:yoparty
Krasnoi proletaria ik62 om det nu säger någon nåt.
Den tar 450mm x 1500mm och mk5 kona i dubben kanske säger någon nåt.
10kw motor så den kräver nog 25amp för fulla skär:D
Nu återstår bara att bärga hem aset och baxa in det i garaget.


Skönt var det iaf, på jobbet har de mobbat mig i 2månader för jag inte har en svarv.
Vilket hela verkstaden redan har hemma sedan länge (alla 2 gubbar)
Så idag gick de över på tigsvetsmobbing istället:D Efter den kommer, -Men du har ju ingen fräsmaskin, skägg jon.

Men där är planen att kontra med en cnc-Fräs. Men den dagen lär allt dröja:gnissla

Idag portades och kompleterringsplastades mina cylindrar.
Det såg bra ut tycker jag, allt blev mycket slätare jämnare och mjukare med lite utfyllnad.
Tyvärr är det inte mycket man kan göra för att jämna ut skillnaden mellan lilla o stora radien. sträckan i kanaltaket till lillradien är högst hälften av kanalgolvet mot storradien.
Liten tröst är att sursidornas lillradier mynnar ut i förbränningsrummets absolut trängsta vrå. Där av försämras flödet av planing av topparna pga att utrymmet över ventilen krymper och dödar flödet, lite mer.
Där av svara sidorna bra på överladdning vilken hjälper igång en annars "död" yta i förbränningsrummet och effektökningar större än grund effekt x (laddtryck+1) torde var möjliga:yoparty
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Igår var jag o hämta block, kammar o vev hos farbror ormen.
Slingrig jäkel det där. Jag ställde en rak fråga.
-Vad kommer detta kosta mig och när kan jag få mina grejer?
-Det kostar 2k och tar 2 veckor!
Det kostade 7k och tog 3veckor.

..............................................................

Mkt underhållande tråd det här! :tummenupp
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Idag Krasnoi proletaria ik62

Grattis!
Suktar efter svarv och fräs.
Har byggt cnckit till fräs.
Saknar bara fräs och utrymme!

:näsblod

pd395450.jpg



kompleterringsplastades
Bakelit eller celluloid? :rolleyes:

:krama
/e
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ÖÖ va? Fenolplast och Cellulosanitratplast, nu får du förklara det här.

Att en del kallar det plast betyder ingalunda att det är plast.
Bakelit är en av de första syntetgummisorterna (tror första).
Cellulosa blir inte plast av att man nitrerar det.

Fast det är en definitionsfråga i samma klass som skruv/bult.
Ungefär som man fortfarande kallar latex för gummi.
När det egentligen är en plast.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Att en del kallar det plast betyder ingalunda att det är plast.
Bakelit är en av de första syntetgummisorterna (tror första).
Cellulosa blir inte plast av att man nitrerar det.

Fast det är en definitionsfråga i samma klass som skruv/bult.
Ungefär som man fortfarande kallar latex för gummi.
När det egentligen är en plast.

Cellulosa i fri form är knappast papper heller.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att en del kallar det plast betyder ingalunda att det är plast.
Bakelit är en av de första syntetgummisorterna (tror första).Cellulosa blir inte plast av att man nitrerar det.

Fast det är en definitionsfråga i samma klass som skruv/bult.
Ungefär som man fortfarande kallar latex för gummi.
När det egentligen är en plast.

Den tolkningen är du nog tämligen ensam om.
Bakelit (fenolplast) är i min och mångas värld så långt från elastomerer/gummi man kan komma.

I de uppslagsböcker jag har räknas cellulouid som plast, även på wiki.
Papper har ju en helt annan struktur och innehåll.

Så bakelit i gummiåtervinningen och celluloid i pappersåtervinningen är inte bra för Sverige.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Grattis!
Suktar efter svarv och fräs.
Har byggt cnckit till fräs.
Saknar bara fräs och utrymme!


:näsblod

pd395450.jpg




Bakelit eller celluloid? :rolleyes:

:krama
/e

Jaså du är en sån. Dvs göra styrning till maskin mest på kul kille. Klart att du ska ha lite maskiner:tummenupp

Sådana där as till propelleraxlar kördes på motala verkstad när jag jobbade där. De hade STOOOOORA maskiner:D

Om du känner för att leta efter gamla grejor till helgen....
Swap på Mothers på lördag.
http://www.mothersfreak.se

Är i svarvbaxar tagen på lördag men annars hade det varit kul. jag har snart missat varenda swap i vinter.


också till dem som gick i gång på cellulosa definieringen..
Sådär intressant, men visst...

Plasten i fråga var epoxy och lite rann ner o stelnade i ventilsätet:gnissla
Hoppas jag kan få bort det utan att slipa om sätet:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den tolkningen är du nog tämligen ensam om.
Bakelit (fenolplast) är i min och mångas värld så långt från elastomerer/gummi man kan komma.

I de uppslagsböcker jag har räknas cellulouid som plast, även på wiki.
Papper har ju en helt annan struktur och innehåll.

Så bakelit i gummiåtervinningen och celluloid i pappersåtervinningen är inte bra för Sverige.

Kul att du tog upp återvinningen.
Bakelit i plaståtervinningen är ingen hit heller.
Användarmässigt brukar man dela upp i gummi och plast beroende på graden av elastisitet/plastisitet.
Men i materialhänseende tittar man helre på tvärbindningens/förnätningens struktur.
Bakelit räknades som en plast när den uppfanns och delar många egenskaper med härdplaster.
Lite därför jag även nämnde naturgummi.
Samma resa, fast åt andra hållet.
(För övrigt tror jag inte att de vill ha några härdplaster i plaståtervinningen).

Celluloid har jag dålig koll på, men utgår ifrån att det är samma fenomen som cellofan.
Även cellofan beskrivs ofta som en termoplast, men skall sorteras som papper.


Men mycket av sådana indelningar syfta bara till att företag skall kunna sortera in det under sitt gebit.
På nittiotalet var det noga med att man inte målar med rödfärg eller kalkfärg.
Man rödfärgar eller infärgar.
Då kan snickare och murare göra jobbet utan att få målarfirmorna på halsen...

När jag jobbade med gummi höll jag på mycket med vinyl och akryl.
Det fick jag aldrig riktigt ihop i huvet.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top