Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja bakelit är ju en sorts härdplast, samma typ av tvärbindningar som tex fenolhartslim. Så inte så lämpligt i plaståtervinningen eftersom denna inriktas på termoplaster, men det var du som tog upp plaståtervinningen, inte jag. Men hur du knyter bakelit till gummi återstår att förklara.

Både cellofan och celluid hör materialteknisk till termoplaster, ej till till pappersorter. Bara att slå upp. Papper består av intakta cellulosafiber som hålls samman sig själva med vätebindningar, detta ersätter "matrisen" i trädet som är lignin. (I tidningspapper finns dock ligninet till viss del kvar, varför tidningspapper gulnar fort) Men hur då får celluid/cellofan till papper blir kryptiskt. Vad gäller återvinning är det nog brännbart för dessa två.

Eftersom du argumenterar mot de etablerade definitionerna är jag rädd att bevisbördan hamnar på dig i det här fallet.

Nåväl, det är här är ju stackars Ellfors byggtråd.:krama

/J

Samma med hur du får
Kul att du tog upp återvinningen.
Bakelit i plaståtervinningen är ingen hit heller.
Användarmässigt brukar man dela upp i gummi och plast beroende på graden av elastisitet/plastisitet.
Men i materialhänseende tittar man helre på tvärbindningens/förnätningens struktur.
Bakelit räknades som en plast när den uppfanns och delar många egenskaper med härdplaster.
Lite därför jag även nämnde naturgummi.
Samma resa, fast åt andra hållet.
(För övrigt tror jag inte att de vill ha några härdplaster i plaståtervinningen).

Celluloid har jag dålig koll på, men utgår ifrån att det är samma fenomen som cellofan.
Även cellofan beskrivs ofta som en termoplast, men skall sorteras som papper.


Men mycket av sådana indelningar syfta bara till att företag skall kunna sortera in det under sitt gebit.
På nittiotalet var det noga med att man inte målar med rödfärg eller kalkfärg.
Man rödfärgar eller infärgar.
Då kan snickare och murare göra jobbet utan att få målarfirmorna på halsen...

När jag jobbade med gummi höll jag på mycket med vinyl och akryl.
Det fick jag aldrig riktigt ihop i huvet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så jänkarn saluför guckan själv alltså. Ja, ja

Igår var jag o hämta block, kammar o vev hos farbror ormen.
Slingrig jäkel det där. Jag ställde en rak fråga.
-Vad kommer detta kosta mig och när kan jag få mina grejer?
-Det kostar 2k och tar 2 veckor!
Det kostade 7k och tog 3veckor.
Iofs köpte jag kammar för 3k och första prisuppgiften var väldigt låg

Men jag gillar INTE när man lämnar bort grejer till fast pris och det sen tillkommer komplikationer jag inte kan kontrollera vilket förhalar och fördyrar. Det ger en känsla av att jag blir blåst. Även om så kanske inte är fallet

Han räddade ett motorhaveri åt mig, så jag får vara tacksam i alla fall.
De reprostakar jag köpte nya hade en vevtapp som var felborrad i oljekanalen så ingen olja skulle nått storänden om det inte upptäckts.

Kan inte förstå hur jag kunnat missa det själv:va
Men när jag fick se tappen och jämförde mot min egna orginal o ormens orginaltappar så var det uppenbart. Tack ormen!

Shame on you, unknown reprorod maker!!!:mad:

Men nu har jag ett litet snäpp ballare kammar! WLDR racercamreplikor från 1939:D
Nu skulle man kunna skicka orginalkammarna till KNS cycle i amerikat för riktigt hårig slipning. He he...:yoparty

Det som är kvar på motorn innan slutmontering är hona upp loppen 3-4hundradelar o byta styrningar. Ventilkillen sa att 1 styrning var sprucken, jag har iaf räknat till 3st.

Känner igen det där med prisglidning, lämnade ett par toppar till Cala för många år sedan, som vanligt ville jag stämma av priset allt eftersom jobbet framskred. 6000-7000 var det som kommunicerades. När jobbet var klart 4 månader sent så skulle han ha 15700:- :mad:

Det vart lite stelt och tråkigt då.
Visst, duktig farbror, Men så där kan man inte göra om jag ska stanna som kund.
I dina nejder kan jag dock rekommendera Tassen, han hör direkt av sig om det skulle bli några ändringar.

Kul med kammarna!
Vet du om det (i likhet med sportster) är pressad lober på sidorna?
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
........ Kul med kammarna!
Vet du om det (i likhet med sportster) är pressad lober på sidorna?

Den andra av mina lillsidor är under renovering, och på den så sitter lob och drev i samma stycke, på ipressad axel och krysskil.

(Lämnade in växellådan till herr ormen för renovering -96. Undra om den är klar än, eller såld? Kanske ska ringa och fråga honom!) :va
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det bara jag som inte hade betalat grejorna?

Säger man 6-7k och sedan ska ha det dubbla. samt 4 månader försent så måste man sniffat för mycket i T-sprit dunken.

IDIOTI:huvet

Håller med dig av princip, men vad ska man göra åt det? Det är ju inte direkt ett jobb som kan göras ogjort, så risken är väl att de vägrar lämna ut dina grejer om du inte betalar fullpris... Och då står du där helt utan grejer, vare sig original eller bearbetade. Och köp av nya originaldelar plus omarbetningen (som du ju ändå måste ha gjord) blir antagligen dyrare än att bara köpa ut dina befintliga grejer till det nya priset... Jävligt sniket och omoraliskt gjort helt klart, överenskommet pris måste ju fan gälla och eventuella ändringar ska helt klart diskuteras innan någonting görs. Man borde inte kunna komma i efterhand och hävda att "det drog iväg"... Men som sagt, man är ju lite utsatt i det läget så egentligen kan de väl bete sig lite hur fan de vill. Så murmeldjur de är:mad:

(Lämnade in växellådan till herr ormen för renovering -96. Undra om den är klar än, eller såld? Kanske ska ringa och fråga honom!) :va

Den där Ormen verkar leva upp till sitt namn, en slingrig och hal jävel...:brinnerup Vad är det för folk egentligen?:va
 
Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
... Den där Ormen verkar leva upp till sitt namn, en slingrig och hal jävel...:brinnerup Vad är det för folk egentligen?:va

Hade helt glömt bort att jag hade den hos honom, tills han nämdes i tråden!

Men det är inte hela världen med den växellådan.
Vet inte ens om någonting gick att återanvända i den!
Dreven var helhavererade, huset sprucket, inget lock och sedan såg den ut att ha varit liggande i ett hönshus sedan kriget!
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade helt glömt bort att jag hade den hos honom, tills han nämdes i tråden!

Men det är inte hela världen med den växellådan.
Vet inte ens om någonting gick att återanvända i den!
Dreven var helhavererade, huset sprucket, inget lock och sedan såg den ut att ha varit liggande i ett hönshus sedan kriget!

Må så vara, tyckte bara att det verkade lite småskumt när det på kort tid nämns flera så pass "grova" incidenter som bortglömda projekt och oöverenskomna prisjusteringar... Men ok, det var väl kanske lite hastigt av mig om det nu var du som glömt bort lådan. Dock kan man ju tycka att han borde ha påmint dig om den allteftersom arbetet fortskred, annars kan det ju tyda på att också han glömt bort den...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade nog faktiskt hellre låtit sakerna ligga då och fixat andra doningar.
Men det är bara för att jag är sur o grinig och inte klarar av folk som lurar andra

Man borde ju göra det av ren princip, men samtidigt är jag nog lite för snål för det...:gnissla Hade dock inte handlat där igen, och jag hade inte rekommenderat någon annan att göra det heller. Räcker med att jag själv gör det misstaget liksom.

Min svåger lämnade in en gammal skrotbil på verkstad för felsökning på ett misstänkt generatorfel, och tänkte att är det ett billigt fel så kanske de får fixa det men annars får bilen åka till skroten. Han fick en offert på ett par hundra på själva felsökningen och lämnade in bilen med strikta instruktioner om att de inte skulle göra någonting med bilen mer än att felsöka förrän de hade pratat med honom om vad som var fel och sådär. En vecka senare ringer verkstaden och säger "Sådärja, då är bilen klar. Det var generatorn som var slut, slutnotan är 3000 kr".
Min svåger blev såklart väldigt förvånad och arg och informerade dem om att han minsann sagt åt dem att inte reparera bilen förrän de pratat med honom samt att han absolut inte tänkte betala några 3 lakan för det när de gör på det här viset. "Vänligen montera tillbaka originaldelarna så jag kan hämta ut den". Verkstaden svarar då: "Jahadu, men isåfall gör vi såhär: Vi monterar ur den nya generatorn och alla kringliggande bytta delar, och sen kan du hämta bilen som den står för originalen har vi slängt. Dessutom får du betala för hopmonteringen också". Vaihelvete!?:mad: Slutade ju med att han fick punga ut med de där 3 pappen och hämta bilen, rosenrasande så det förslår. Sen dess har han både anmält verkstaden och avrått alla vänner och bekanta för att anlita dem. Hur fam tänker man om man som mekaniker gör på det viset!?:va :huvet Så jävla svinigt, fan vad trött man blir. Hatar människor, majoriteten är fan idioter:mad:
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Känner igen det där med prisglidning, lämnade ett par toppar till Cala för många år sedan, som vanligt ville jag stämma av priset allt eftersom jobbet framskred. 6000-7000 var det som kommunicerades. När jobbet var klart 4 månader sent så skulle han ha 15700:- :mad:

Det vart lite stelt och tråkigt då.
Visst, duktig farbror, Men så där kan man inte göra om jag ska stanna som kund.
I dina nejder kan jag dock rekommendera Tassen, han hör direkt av sig om det skulle bli några ändringar.

Kul med kammarna!
Vet du om det (i likhet med sportster) är pressad lober på sidorna?

Den andra av mina lillsidor är under renovering, och på den så sitter lob och drev i samma stycke, på ipressad axel och krysskil.

(Lämnade in växellådan till herr ormen för renovering -96. Undra om den är klar än, eller såld? Kanske ska ringa och fråga honom!) :va

Exacta mundo!

För övrigt Ang prisglidningen, så får man nog svälja mer när man kommer med 70år gammla grejer som har haft femtielva tidigare hobbymekaniker. Än när man kommer med "nya grejer".

Orginalgrejorna gjordes 1942 under brinnande krig och de 117 trim & repro prylarna kan ju ha tillverkats av allt mellan amerikanska garagefirmor till indiska fattigjon.
I vart fall inte av ett gäng japanska ingenjörer i vita rockar med honda loggor på ryggen.
Hursom jag har förståelse för att de uppstår merarbete o konstiga fel, Men det går inte skaka av sig känslan av att jag blir blåst.

Nicco, om du någonsin varit inne i ormens verkstad förstår du varför en ikke akut reparation glömsbort 10-20år:D

Tyvärr är ormen världens störste innehavare av bland det ballaste jag just nu vet. vad vill jag inte berätta. Men att få köpa loss 1 verkade näst intill omöjligt:gnissla

Om han la ut alla sina h-d prylar på e-bay skulle han säkert bli dollar miljonär.


Idag lades en timme på honing av främre cylindern. det tog 2hundradelsmillimeter:gnissla
Jag honade in cylindrarna till 0.035mm över på högmans, men idag fick jag den till 0.00 över till 0.015 under:va
Måste bero på mätverktygen inte stämmer med varann
Nu är de iaf runda och 0.02mm över igen. jag har för fina stenar o smörjer med smörjkanna då rensas inte stenarna ur tillräckligt så då tar det inte något:gnissla
 
Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Nicco, om du någonsin varit inne i ormens verkstad förstår du varför en ikke akut reparation glömsbort 10-20år:D Om han la ut alla sina h-d prylar på e-bay skulle han säkert bli dollar miljonär.

Tony! Den enarmade banditen! :D :D

Japp. Var där och lämnade in v-lådan vid en förbiresa -96. Det finns mycket "bra att ha" runt den gården. :tungan
Han skulle garanterat bli stenrik vid ev utförsäljning, men då måste han börja samla igen :rolleyes:

Tyvärr är ormen världens störste innehavare av bland det ballaste jag just nu vet. vad vill jag inte berätta. Men att få köpa loss 1 verkade näst intill omöjligt:gnissla

Är det något gammalt (med största sannolikhet!), tungt och importerat från Ryssland??? :va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det något gammalt (med största sannolikhet!), tungt och importerat från Ryssland??? :va

Tänkte du på svarven? Näe.
Idag var det tänkt att jag skulle hämta svarven men det har kommit underkyltregn och lagt 5mm blankis över hela nejden:huvet

Kranbilskillen sa i veckan att han inte kunde köra om det snöade för han körde snösvängen med kranbilen. Då kör han nog oxå salt vilket lär behövas i riklig mängd idag:huvet:huvet
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Tänkte du på svarven? Näe.
Idag var det tänkt att jag skulle hämta svarven men det har kommit underkyltregn och lagt 5mm blankis över hela nejden:huvet ......

Näe. Tänkte mer på den "häftiga saken" du ville köpa av Ormen!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sorry att jag inte kunde komma förbi med kranbilen.:hihi (internskämt)

mumel, mumel,mumel:gnissla
Den riktige chauffören kunde inte komma. Han hade fyllt upp scaniabehovet i okänt dike och hade inga kranbilar över efter det.
Men det gjorde inget för man kunde inte ens hämta posten utan att lära sig gå ner i spagat, stuka en handled eller blånera en skinka.
ny tag imorgon kl9

Näe. Tänkte mer på den "häftiga saken" du ville köpa av Ormen!

Det är givetvis antikt och från milauwakee, eller vad det nu heter.:va


Igår kom postavi'n till paketet från the states som jag beställde 2010-12-27!
Amazing!
synd bara att jag upptäckt, eller nicco, att gaffeln är 6tum förlängd sen dess och varken gas eller bromswire lär passa nu:gnissla

Förutsättningarna för svänghjulshimsen har ändrats 2ggr sen jag beställde, men tro det eller ej. det verkar som om det kommer bli exakt rätt spel nu iaf!:tummenupp

jag hittade 2 satser nya och 3st gamla kamshims i gömmorna. efter lite mätande o pysslande ser det ut som om jag har vad jag behöver.
oroväckande lite motgångar just nu:va
Det kan vara att min kristne arbetskamrat rune, sa att han skulle välsigna mig och be att vår herre gud skulle ta mig i min famn. och att jag skulle ta emot honom och ha honom i mig. Precis som han än gång gjort när han blev frälst.

Efter som jag ser nyktert på det hela så frågade jag honom om han var säker på han blivit frälst o inte våldtagen?
Jag menar katolska konfirmationsläger verkar ju inte vara att leka med.
Jag sa att jag var ateist och min fru var troslös. Och att tros-sats för mig var ett uthållighetsproblem och inte en livsåskådning.

Sen drack vi kaffe o eldade krut som vanligt igen.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Efter som jag ser nyktert på det hela så frågade jag honom om han var säker på han blivit frälst o inte våldtagen?
Jag menar katolska konfirmationsläger verkar ju inte vara att leka med.
Jag sa att jag var ateist och min fru var troslös. Och att tros-sats för mig var ett uthållighetsproblem och inte en livsåskådning.

Sen drack vi kaffe o eldade krut som vanligt igen.

:skrattaåt
:D:D
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Det är givetvis antikt och från milauwakee, eller vad det nu heter.:va

Ok, men är det någon fd krigshjälp för att hålla herr Adolf på hemmaplan?

synd bara att jag upptäckt, eller nicco, att gaffeln är 6tum förlängd sen dess och varken gas eller bromswire lär passa nu:gnissla

Wiren till frambromsen blir nog ca 15cm för kort. (Om du inte monterar den på vänster sida förstås! Allt annat är ju redan bakochfram!!) :yoparty
Gaswiren lär nog passa trots gaffellängden om du inte har ett annat styre och handtag också? (Original är det invändig skjutande gas av pianotrådsvariant!! På tändningssidan är det däremot dragande.)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ok, men är det någon fd krigshjälp för att hålla herr Adolf på hemmaplan?



Wiren till frambromsen blir nog ca 15cm för kort. (Om du inte monterar den på vänster sida förstås! Allt annat är ju redan bakochfram!!) :yoparty
Gaswiren lär nog passa trots gaffellängden om du inte har ett annat styre och handtag också? (Original är det invändig skjutande gas av pianotrådsvariant!! På tändningssidan är det däremot dragande.)

Vad det är ville jag ju inte säga.


Det där med gaswiren kom jag på igår kväll med.
jag gjorde egen dragande gasrulle, finns beskrivet tidigare i tråden nånstans. Och nu har jag beställt wire för mikuni fugge.
Bromswire kan ju inte vara så svårt att skaka fram. om inte annat så är det väl bara att köpa på lösmeter som på gamla moppetiden:D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top