Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom digitalkamran är i lettland idag så får det bli med tumavtryck iaf. Nu börjar jag bli nöjd. Det har tillkommit 2 mindre mässingsnitar fram också med det kortet gick inte o skicka. nåväl..

Jag gjorde en 2 do list också.. Otäckt. Man tror man har koll på läget men jag har ju massor att göra:eek:

Det går framåt! :Bugar

Här är en tråd från Harleyportalen, en rätt proper 750 sida-bobber med bilder. Tänkte det kunde vara lite inspiration till idéer, om du nu inte redan sett den. Länkar till fler fina närbilder i tråden.

http://www.theland.se/webbplatshant...Title=wlc+750+bobber&Forum_Title=Medlemshojar
 
Last edited:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Svart som fan blev det.Dock är det ohyra i lådan!
 

Bifogat

  • IMG_0699.jpg
    IMG_0699.jpg
    256.2 KB · Visningar: 191
  • IMG_0700.jpg
    IMG_0700.jpg
    236.3 KB · Visningar: 216

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Endast i GöTTEborrrrg, kan man lyckas med att få pulverlacken sköldpaddsskalig!!:D

Ser bra ut. Är du hemma imorgon vid halv sex snåret?[/QUOTE]

Apelsinskal är för småtjejer, här kör vi stoora skal!

Hemma imorgon, kanske PP kommer med ramen som ska lackas?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Endast i GöTTEborrrrg, kan man lyckas med att få pulverlacken sköldpaddsskalig!!:D

Ser bra ut. Är du hemma imorgon vid halv sex snåret?

Apelsinskal är för småtjejer, här kör vi stoora skal!

Hemma imorgon, kanske PP kommer med ramen som ska lackas?[/QUOTE]

hehe
tänkte att du skulla hälsa på mig på jobbet o kolla allt som jag har ställt till med:D
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Snyggt med svarta fälgbanor och nav! Vad blir det för ekrar?? kommit på nåt porrigt? mässing?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Endast i GöTTEborrrrg, kan man lyckas med att få pulverlacken sköldpaddsskalig!!:D

Ser bra ut. Är du hemma imorgon vid halv sex snåret?

Apelsinskal är för småtjejer, här kör vi stoora skal!

Hemma imorgon, kanske PP kommer med ramen som ska lackas?[/QUOTE]

Då kommer jag då.

Snyggt med svarta fälgbanor och nav! Vad blir det för ekrar?? kommit på nåt porrigt? mässing?

Ja det hade vart snyggt. men det blev vanligt billigt jänkesiskt krom bara
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Snyggt med svarta fälgbanor och nav! Vad blir det för ekrar?? kommit på nåt porrigt? mässing?

Koppar hade varit tufft. Skulle fått till det på tanken med. Svart och koppar, hade nog kunnat se bra ut (de dagar man orkar putsa...)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ekra hjul är tufft jobb.
Jag tog en -70tals 19"tums chopperfälg som förlaga och satte igång. Efter 2 timmar inser jag att det inte stämmer med eker längden så jag måste ha längre mellan ekrarna som är på samma sida. Dvs 13 ekrar o inte 9.
När den första var klar, vilken var en ny reprofälg till mitt stjärnnav, var det daxs för den fälg som följde med bygget och som verkade vara av rätt årgång.
Efter ytterligare ett par timmar inser jag att vårtorna för ekernipplarna inte ligger med samma mönster på denna fälgen så nu ska det vara 12- istället för 13 i mellanrum:crash
då blir inte ekringen med samma symetri, men det ser man inte om man inte letar efter det.
Bild0182[1].jpg
imorgon ska jag hämta ut nåt från utriket på posten.:banana
Jag har beställt så mycke prylar så jag vet inte vad det är.:D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ekra hjul är tufft jobb.
Jag tog en -70tals 19"tums chopperfälg som förlaga och satte igång. Efter 2 timmar inser jag att det inte stämmer med eker längden så jag måste ha längre mellan ekrarna som är på samma sida. Dvs 13 ekrar o inte 9.
När den första var klar, vilken var en ny reprofälg till mitt stjärnnav, var det daxs för den fälg som följde med bygget och som verkade vara av rätt årgång.
Efter ytterligare ett par timmar inser jag att vårtorna för ekernipplarna inte ligger med samma mönster på denna fälgen så nu ska det vara 12- istället för 13 i mellanrum:crash
då blir inte ekringen med samma symetri, men det ser man inte om man inte letar efter det.
View attachment 326726
imorgon ska jag hämta ut nåt från utriket på posten.:banana
Jag har beställt så mycke prylar så jag vet inte vad det är.:D
Tjewsight!
Det blir svarta fälgbanor på mitt bygge också tänkte jag. Ekringen tänker jag inte ge mig på själv... men till dess är det långt kvar, då jag lider av bruntumme.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tjewsight!
Det blir svarta fälgbanor på mitt bygge också tänkte jag. Ekringen tänker jag inte ge mig på själv... men till dess är det långt kvar, då jag lider av bruntumme.

Detta förstår jag inte. Du med flera, ja nästan alla jag stöter på säger samma sak, dvs att det inte ger sig på ekringen själva. varför då?

Allt du behöver är 1st fälgbana, 1st nav, 40ekrar, 40 nipplar, 1st skruvmejsel, Cirka 100 i intelligenskvot, >0.5 promille och en ledig kväll.

detta är inte svartkonst. detta är enkel logik!

Do it!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Detta förstår jag inte. Du med flera, ja nästan alla jag stöter på säger samma sak, dvs att det inte ger sig på ekringen själva. varför då?

Allt du behöver är 1st fälgbana, 1st nav, 40ekrar, 40 nipplar, 1st skruvmejsel, Cirka 100 i intelligenskvot, >0.5 promille och en ledig kväll.

detta är inte svartkonst. detta är enkel logik!

Do it!

Jag får citera 90-talisterna:

Orka! :D
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hmm jag började ekra i högstadiet/ gymnasiet tror jag höll ju på å hoppa endel med mountainbiken mer man inte var ute & slogs eller var full å ragga sen blev det bara grövre ekrar å fälgar vilket även är jävligt mycket enklare än cykelhjul för de är så pisskänsliga.
Good luck å ekra på brukar bara ta lite mera tid i början & har du nån fundering sp pm:a mig
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag får citera 90-talisterna:

Orka! :D

Det där är ju vi tidiga 90-talister:D Det som är modernt bland dagens ungdomar, dvs de sena 90-talisterna, är: "Ofta". Används titt som tätt i allehanda sammanhang, men vanligast är rörande något som för den unga och ovetande sena 90-talisten förefaller föga troligt. Exempel:

"Visste du att Jörgen Karlsson kan allt om dieselmotorer utantill?"
- Meh, ofta!

Just i detta fall skulle exemplet antagligen följas av:

- Vad är en dieselmotor?

Men du fattar principen:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äschh, du kan ju om du vill. känns som om självkänslan sviker dig ibland. tid och energi verkar du ju inte sakna.:7peta

Est tack för erbjudandet.

Sen är det ju skillnad på hjul och hjul. Skulle jag tex renovera en BSA M20, HD 750 sida eller gammal krigarural skulle jag lätt prova själv.

Men när vi bänkade min hoj i våras snurrade bakhjulet 275 km/h, då vill jag att Sigge Ehrling har ekrat det. Dessutom är det ju en ganska neandertalsk motor med glesa tändningar i min hoj och dessutom på sportstervis naturligtvis kombinerat med total avsaknad av ryckutjämnare båda i kopplingskorg och baknav. :3freak

Uj uj vad det small av ekrar innan Ehrling gjorde iordning mitt bakhjul, 2-3 ekrar per säsong. (Sigge bytte nav, ekertyp samt ekrade själv mitt bakhjul, sedan dess har jag inte ens behövt justera en eker)


Dessutom är det flera saker som Sigge kan (förutom alla världens bisarra chopperekringar), han kan tex ekra över åt endera sidan om det är nödvändigt. Få en så jämn ekerspänning att hans ekerhjul tål mycket effekt. Dessutom kan han med fördel utnyttja oborrade banor och med sin egenuppfunna borrningsmaskin borra navvårtorna i exakt rätt vinkel för den aktuella ekringen, så att ekernipplarna ligger tight och exakt i ett hål som då inte behöver ha ngn överdrivet stor diameter för att klara alla ekervinklar. Kolla på en vanlig crossfälg vilka glipor det är i de nipplar som pekar iväg mest.
Men i ditt fall har du ju redan en originalfälg att utgå ifrån, och då är det ju en helt annan sak.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4593374&postcount=2336

Det där är ju vi tidiga 90-talister:D Det som är modernt bland dagens ungdomar, dvs de sena 90-talisterna, är: "Ofta". Används titt som tätt i allehanda sammanhang, men vanligast är rörande något som för den unga och ovetande sena 90-talisten förefaller föga troligt. Exempel:

"Visste du att Jörgen Karlsson kan allt om dieselmotorer utantill?"
- Meh, ofta!

Just i detta fall skulle exemplet antagligen följas av:

- Vad är en dieselmotor?

Men du fattar principen:tummenupp

Haha! Tack! :tummenupp Det ska jag köra....ofta! :D

"Hej gube! vill du jelpa mig att fixa vahettere en trasi oljeplugg på min R1:a?"

-Ofta...
:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top