Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Den ska se ut ungefär som skissen tycker jag, 40-50tals hotrod. Då byggde man med liten budget och det man hade tillhands. Yxig men hård stil. Ett tips angående patinan på sadeln; Sätt den på en mekpall med hjul som du har i garaget, eller kanske på jobbet. Om du nu gillar tanken på en sliten sadel på ett nybygge:va jag gör det iallafall:)

Med anledning av tanken nedan, vore det mitt bygge och jag var den allsmäktige byggherren skulle jag ge fan i pinstripingen, kaanske låta bli randning av scallopsen också. Jag tycker det gått inflation i pinstripingen och man ser det överallt, han den trendängsliges hoj borde vara överöst med penselstreck och krumelurer...:rolleyes:

Dessutom är det en senare företeelse stilmässigt om man nu ska vara petig:fakta

Annars gillar jag preassyn, blir en håård hoj tror jag :ryggdunk

Faktum är att jag gillar den yxiga scallopskissen mer och mer varje gång jag ser den... Lite WWII-stridsflyg på nåt vis:yoparty
 
Last edited:
Lite input om scallopsen, Ska de vara mindre, längre .grövre etc?

Lite som den här fast anpassat för din tank såklart. Fortfarande ganska grovt.

Elchupacabra_tank.jpg


Men huvudsaken är att DU blir nöjd. Glöm aldrig det. Håller förövrigt med om patina på sadeln. Lite sketen för rätt känsla :tummenupp
 
Lite som den här fast anpassat för din tank såklart. Fortfarande ganska grov

Men huvudsaken är att DU blir nöjd. Glöm aldrig det. Håller förövrigt med om patina på sadeln. Lite sketen för rätt känsla :tummenupp

Snygg, propotionelig satana !
Tre tungor med ditt traktoremblem i mittentungan som också får sätta stanarden på bredden av dom andra två.
 
Last edited:
Samma längd fast smalare och fler kanske?

Edit:

Lite mer åt det här hållet, fast mera rundat mellan piggarna och kanske inte riktigt så många/så tunna... Men kanske fyra stycken per sida, anpassad tjocklek, rundat emellan och samma längd. Kunde kanske vara snyggt?

Njaaaa... Hmmm.

Tror nog feta scallops gör sig rätt bra på din 'sida, så det du skissat är nog inte så jäkla dumt. Stora däck, stor tank och stor motor. :)

Vad hade du tänkt för färger igen? Rött och svart? :va

jepp.
Det finns en liten röd färgklick i tankemblemet, så jag tänkte köra bakre delen av tanken i samma o svart är det gamla svarta.
Dvs uttjatat men tidlöst snyggt.
Kommer göra sig bra med hel svart och lite kromade detaljer som brytning o lite rött på tanken.

Lite som den här fast anpassat för din tank såklart. Fortfarande ganska grovt.

Elchupacabra_tank.jpg


Men huvudsaken är att DU blir nöjd. Glöm aldrig det. Håller förövrigt med om patina på sadeln. Lite sketen för rätt känsla :tummenupp

Självkligt.
Sadeln är en böld i röven!
Bände lite med spettet i familje-ekonomin och lyckades frigöra lite deg.
Lämnar nog in sadeln hos dyrsadelmakarn så jag blir HELT nöjd

Snygg, propotionelig satana !
Tre tungor med ditt traktoremblem i mittentungan som också får sätta stanarden på bredden av dom andra två.

Då kör vi på det!

Finns det nån liten farbror med en pungkula i titan Grade 5 och lackspruta inopererad underarmen, som läser detta, så är tanken klar för lack.
 
Då kör vi på det!

Finns det nån liten farbror med en pungkula i titan Grade 5 och lackspruta inopererad underarmen, som läser detta, så är tanken klar för lack.

Låter likt något litet storstadsäckel........:D
 
Med anledning av tanken nedan, vore det mitt bygge och jag var den allsmäktige byggherren skulle jag ge fan i pinstripingen, kaanske låta bli randning av scallopsen också. Jag tycker det gått inflation i pinstripingen och man ser det överallt, han den trendängsliges hoj borde vara överöst med penselstreck och krumelurer...:rolleyes:

Jävla jävel.
Jag har ju pinstripat Uralen.
Jag är visst cool.
Det har mamma sagt.
Jävla jävel.
 
Njaaaa... Hmmm.



jepp.
Det finns en liten röd färgklick i tankemblemet, så jag tänkte köra bakre delen av tanken i samma o svart är det gamla svarta.
Dvs uttjatat men tidlöst snyggt.
Kommer göra sig bra med hel svart och lite kromade detaljer som brytning o lite rött på tanken.



Självkligt.
Sadeln är en böld i röven!
Bände lite med spettet i familje-ekonomin och lyckades frigöra lite deg.
Lämnar nog in sadeln hos dyrsadelmakarn så jag blir HELT nöjd



Då kör vi på det!

Finns det nån liten farbror med en pungkula i titan Grade 5 och lackspruta inopererad underarmen, som läser detta, så är tanken klar för lack.


jag e beredd på lackering:tummenupp
mvh kulan
 
Släpar herrarna upp sina rövar till hojmässan ?

Finns ingen röv kvar att släpa! jag styckade upp den i tre delar och den delen som innehöll plånboken gick till E-bay:huvet
 
Finns ingen röv kvar att släpa! jag styckade upp den i tre delar och den delen som innehöll plånboken gick till E-bay:huvet

Ha ha, du kan sälja dom andra två halvorna här.
Det finns en marknad för det i Tokholm !:arsele:D
 
Två månaders velande ang ventiler...

Ganska så tidigt stod det fast att en sursida kräver större ventiler. Inte för jag förstår varför, 2st 1.625" tums insugare borde ju supporta betydligt mer än 25hk:va.
Men, men massor av källor hävdar detta, och när man ändå håller på så är det ju lika bra att göra som förståsigpåarna säger.

Let the hunt begin!
Det första heta tipset gällde cheva ventiler från rak 6:an fram till 1963.
dessa skulle vara lite för långa och aningens för stora i både tallrik o skaft. = brotschning av styrning, svarvning av tallrik, avstickning av skaft, härdning av skaftändarna samt svarning av knasterspår. JäTtE smidigt:crash

Dessa ventiler skulle enligt uppgifter kosta kaffepengar, ca 6$!
Men kunde ej hittas varken i sverige eller på nätet. efter 3 veckors letande upptäcktes att de skulle faktiskt vara för korta och därmed bottna ventilfjädrarna innan kammen ens hade nuddat ventilen:gnissla
Återvändsgränd.

Sen hittade jag i min alldeles vanliga kataloga -45 restoration company
1/8" Oversize intake valves!:yoparty à 23$
Bravissimo!, heureka! honom skall vi ha!:banana
Men de var slut....
...Fast de hade 1/8" oversize exhaust valves:tummenupp

Exakt likedana fast med annan övergång mellan skaft o hatt.
-kör i vind! jag beställer.
2 veckor går och jag får mejl att mitt kreditkort krånglar och beställningen kan ej skickas.
Jag kollar igenom beställningen och ser att ventilerna säljs inte som par utan styckvis och att jag givetvis bara beställt en ventil:brinnerup

Jag kompletterar med lite annat skrot och avbeställer ventilen, för nu har jag hittat nitrerade stora insugsventiler ho W&W i tyskland à 72euro st samt extra hårda fjädrar samt en cool bakstänka till nån antik triumph.

Igår när ska beställa så finns allting. ...Fast givetvis har de bara 1st insugsventil kvar i lager:huvet

Jag blir faen tokig på detta. tiden går men bygget står stilla. :mad:

Nu har jag mejlat W&W och KNS cycle i usa(färdig moddade chevaventiler à 93$ paret) samt hittat ventiler på 45 deport.com.
Nu SKA jag lyckas skaka fram ventiler. helst i europa så det går snabbt

hej
kan du komma med tanken imon vid 14 tider :tummenupp

OK!
 
Last edited:
Om du hittar någon som tolkar rövarspråk, så är Holland fullt av sidventilare som dumpades efter kriget.
Holländare är påtända men ärliga.

Inte heller jag förstår nödvändigheten avstörre ventiler.
Jag ser det som det minsta problemet på en lågkomprimerad motor med krokiga kanaler och soppablandare lika komplicerad som en dynggrep.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top