Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Nuru _johansson_, nu kom ett plopp och ceram coatingen av kolvarna är påbörjad.

Som alla vet är lipande för god ventilation bara för svagbegåvade o stolpslickare. Men , men säg den regel som är utan undantag?
Ceram coating! Undantaget som bekräftar, fan vilken huvudvärk man fick.

BTW 3cl den j--a galningen har gett sig den på att jag ska ha en lastbilsmotor i traktorn.
Först tyckte jag nog att det var en idiotisk ide.
Så idiotisk och alldeles, alldeles UNDERBAR!!
Det löser alla problem utom att traktorn är för framtung. Den kommer nog bli så framtung att jag får ha två traktorer. En för att dra i hängslena o dricka kaffe o en för att faktiskt utföra lite arbete.
 
Hmm va tror herrn om dårskapen:7peta
 
Jag googlat en del, blir inte riktigt klok men den passar rakt på bm36 dvs exact samma som traktor som t31 men i dieselutförande. Men nog inte på t31 kan vara att man behöver ett svänghjulssvep från en bm36.
T31 har startmotorn på vänstersida, starken hade på höger så det är väl urtag i kåpan på felsida i traktorn. Men det kan ju vara lös kåpa på starke så då går det ju att flytta över den med.

Hjärta o hjärna säger ja till projektet, latmasken säger nej. Dvs 2 mot 1 = ja
 
F-n nu börjar jag fundera på vad som händer med en V2 Husky?
Men nu skall jag inte besudla denna tråd med allehanda andra konstiga ting.
Iallafall inte för stunden.:brinnerup
 
Mer sidoprojekt. Jag har haft alla grejer utom kabelvagnar o en åkvagn för 100mm H-balk till en travers i 5år nu.
Sjukt störande när nåt behöver lyftas och det blir bökigt som fan fast jag har alla grejer. Nu råkade jag ramla över kabelvagnarna och lite felskuret järn på jobbet så nu fick jag ur tummen.
Ännu en gång som jag svurit över den idiotiska iden att bygga garage med 2.40 i takhöjd. Hur jävla dum får man vara?
Man kan inte ha billyft, inte cnc maskiner, inte köra in traktorn med ljuddämparen på och inte schysst lyfthöjd på traversen.
Med hönan i topp så når jag 1.8m
Endast när skiten ska värmas känns 2.40 i takhöjd som en bra ide´.


Foto02761_zpsykvjb38y.jpg
 

Bifogat

  • Foto0276[1].jpg
    Foto0276[1].jpg
    570.5 KB · Visningar: 131
Jorå det går att bygga högt åxå. Ganska många kubik som värms upp till ingen nytta. Tycker iallafall din inredning är trevlig:tummenupp
 
Hrrmm. Kändis nu?
Grattis :tummenupp
Fick hyffsat fina jämförelser får man lov att säga:Bugar
 
Tackar tackar:rodnar
(reportage i senaste MCM)
 
Mina två favoritbyggen som jag följt från början i samma tidning! Din hoj och Nicke Svenssons storsida, fantastiskt!
 
Här händer lite i det fördolda. Motorn står o stampar för jag skulle vilja härda mina kammar och jobbets härdugn sa upp sig olägligt.
Reservdelar skulle inhandlas men de skulle tillverkas först och om man inte ville betala fruktansvärt mycke pengar fick man vänta på att tillräckligt många skulle beställas. Det har det inte gjort på en o en halv månad.....

Under tiden jagas Turbulenta partier, det finns en hel del.

Förbränningsrummet är en katastrof.
Men sopigheten är ju lite av sidventilteknikens signum.
Det kan ju förvisso förbättras något men Bra kan det inte bli.
Planen är fräsa pop up relive fickor i topparna. Grekiska för icke sidventilsnördar men det är urtag för att kolvarna ska kunna vända uppe i toppen!
Sen ska ventilfickor fräsas i topparna samt en hel del slip o svets innan jag är nöjd.

Är även inne på att fräsa spår i topparna och svetsa in ett rör i topen för att pumpa olja igenom som en primitiv oljekylning.
Temperaturer är ju min stora akhilleshäl.

Däremot kan ju allt annat göras så bra som det går inom estetikens ramar.
Kompressor "utsuget" sopig konstruktion, rejält om arbetat nu 2ggr

Röret mellan kompressorn o motorn turbulent vid kedje frigångs notchningen ,svårt att lösa, turbulent även vid pop off ventil urtaget. Det däremot är lösbart.

Bakre avgaspipan gick in för långt i bakre cylindern o blockade ca en tredjedel av flödet. :död
Nätfiltret på insugstratten flödade inte tillräckligt bra så det har jag junkat. Däremot ska en plåt på tratten för att förhindra ejektorverkan när tratten pekar 90grader mot färdriktningen. Det finns mycke små pyssel med andra ord...

Gjorde ett brytblock till traversen och nu lyfter den 500kg minst:tuttar
Provlyfte i traktorn och det funka

Nu är det nära att få hem lastbilsmotorn till traktorn. tyvärr läste jag att konstruktionen olämpade sig för nån vidare trimmning så turbon får väl läggas på hyllan:(
 
Last edited:
Japp näääära nu........................:hej
 
Hrm, är det bara diesel och målarfärg som gäller:hihi
Gott nytt år iallafall:fyllisar
 
Har fräst ur topparna för det högre ventilyftet samt för pop upp kolvarna. Ska slipa ur dem för att likna designen på de vassaste junior dragstrarna. De killarna plockar uppemot 50hk ur en briggs and stratton 5hp motor.

Folk som plockar 10ggr orginal effekten ur en sidventilare är helt klart värda att kopiera. Själv är jag knappt uppe i 2ggr orginal effekten. Så det finns långt mycke mer o hämta för den som vet vad den gör
 
50 hästar i en gräsklippare.

Jag måste trimma gräsklipparen.
 
Jahaja. En fågel kvittrade lite:)
 
Ja här står ju inte uppdateringarna som spön i backen precis. När det blivit körigt med ungar o allt annat möjligt skit har sporthoj fått stryka på foten.
Lite ledsamt att se att forumdöden verkar smygit sig in lite även på sporthoj.
En tusendel av döden är ju min egen inaktivitet.. Sorry

Iaf I vintras gjorde jag ju mina egna kammar designade om förbrännings rum, började med popup kolvar etc etc.
Hot roddade traktorer och långdraget kopplingsbyte på en brukis bil gjorde att min hojsäsong började först i juli.
Till min stora glädje startade hojen lätt och gick hur jämt o fint som helst

Efter några korta testsvängar hängdes bredbandslambdan på. Det visade sig att hojen gick otroligt snålt på halvgas o upp.

Under en testrunda med en ny fetare nål blev hojen så pass varm att den sköt ut ett tändstift genom toppen med gänga o allt.
en bunt nålar och 2månader senare gick hojen både kallare och som ett troll.

Den till o med ritade på asfalten på de två första växlarna på rent gaspådrag. Det låter betydligt bättre än vad det är. "asfalten" var grusväg som var hård som betong, dock lämnades svarta spår som sen är gassvaret väldigt abrupt.

Hur som, effektregistret är ganska kort. Ingen aning hur kort men när jag bänkade för 2 år sedan fick jag ventilsläpp vid 3500rpm, effektkurvan gick nästan lodrätt upp tills den fick släpp, nu har jag nästan halverat ventilvikten samt skaffat betydligt starkare fjädrar nu varvar mer men det är nånting som bromsar vid uppskattningsvis 5000rpm?

Det kan vara vek vev, den ska tydligen flexa och göra att det inte vill varva. (enligt tassen o karling)Det kan även vara min kammar vilka har ganska kort duration vilket inte uppmuntrar till höga varv eller låg flödande insugskanaler, det kan vara att kompressor går för långt ur kompressormappen så den bara bygger värme.

Jag har börjat konvertera över till E85 för att dels för att få ner förbränningstempen och för att återfå lite effektivitet ur kompressormappen.
Planen är nu att få hojen att gå hårt på E85 sen bänka för att kunna utvärdera inför framtida modifieringar.

Nån som vet AFR värde för E85 när det ger max effekt?
 
Sista frågan skulle jag ställa på etanol.nu. Där finns några som är riktigt duktiga på motorer. Men även där finner du forumdöden, så förvänta dig inte ett jättesnabbt svar.
 
Etanol verkar enkelt men ju mer man läser på på forum desto krångligare blir det. verkar som man borde haft lambda mätare istället för AFR så kunde man siktat på samma värde som på bensin. huruvida det även gäller AFR är forumena motstridiga.
Jag fetar på 50% och testar:yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top