Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hej,

Här har du en lista med AFR-värden för bensin och E85. Eftersom du har en gammal haschmoppe :) med kompressor så gillar den nog att vara lite på den feta sidan.

Fuel AFRst FARst Equivalence Lambda
---- ----- ----- Ratio -----
=======================--====================================

Gasoline stoich 14.7 0.068 1 1
Gasoline Max power rich 12.5 0.08 1.176 0.8503
Gasoline Max power lean 13.23 0.0755 1.111 0.900

=======================--====================================

E85 stoich 9.765 0.01235 1 1
E85 Max power rich 6.975 0.1434 1.40 0.7143
E85 Max power lean 8.4687 0.118 1.153 0.8673
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tackar tackar!'
Håller på nu och försöker Få tag på grejer för att biffa upp veven. Delar är på väg in.
Har beställt 50% fetare nål.
Ska beställa kuggrem o kuggdrev för en mindre tungdriven kompressor drivning så det händer mycket fast jag bara legat i soffan 4 kvällar på raken:va
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ska beställa kuggrem o kuggdrev för en mindre tungdriven kompressor drivning
:smasha:smasha Form går FÖRE funktion.....
Fetare nål???? Går den ner i munstycket :rofl

Sorry, tråkigt på arbetet så fick bli nätmobbing.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Och hästkrafter går före form.
Fetare blandning nålen är faktiskt fetare och går inte i munstycket.
Det blir ett special munstycke och en nål till en 2"tums SU för med befintlig nål serie är jag redan utför skalan över hur mycke soppa som går att feta på.
HA! Vad sa du nurå:arsele
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
:mad::mad::död Att man aldrig kan ha rätt:4skrika
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det här kommer ju bli våldsamt bra. Hoppas på att få se fläskmonstret på vägarna nästa sommar! Ungar å traktorer må hålla sek på mattan.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har laborerat med remhjuls diametrar och remlängder hit o dit. Avståndet mellan vevaxel o kompressor är ju oomkullrunkeligt. Det slumpade sig inte bättre än att jag var tvungen att öka laddtrycket med 4.5psi för att få till skiten med standardkomponenter ur jens s transmissions sortiment. O nej, stackars mej:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skulle viljaha tag på en bänkgubbe helst med egen bänk.
Skulle vilja kunna labba med förgasarinställningar och kammar utan att taxametern tickar på med 1100 i timmen. Jo västra mellan sverige ska det helst ligga i med.
Tacksam för svar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det ser ut att ordna sig.
Bänken ifråga är en belastningsbroms som driver ett stort fläkthjul, jo du läste rätt johansson.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Etanol verkar enkelt men ju mer man läser på på forum desto krångligare blir det. verkar som man borde haft lambda mätare istället för AFR så kunde man siktat på samma värde som på bensin. huruvida det även gäller AFR är forumena motstridiga.
Jag fetar på 50% och testar:yoparty

AFR mätare är normalt kalibrerade för bensindrift. Men du kan räkna om det till lambdavärde och sedan till AFR för E85. Det enklaste är förstås att ha en mätare som kan kalibreras för olika bränslen.

http://www.wallaceracing.com/air-fuel-lambda.php
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det ser ut att ordna sig.
Bänken ifråga är en belastningsbroms som driver ett stort fläkthjul, jo du läste rätt johansson.

Ta gärna en massa bilder på bänken och maila mig om det är ok för ägaren, jag är nyfiken på hur han löst det med drivningen bland annat.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
AFR mätare är normalt kalibrerade för bensindrift. Men du kan räkna om det till lambdavärde och sedan till AFR för E85. Det enklaste är förstås att ha en mätare som kan kalibreras för olika bränslen.

http://www.wallaceracing.com/air-fuel-lambda.php
Bra länk där sydney!
Jag skaffade nästan pipemax på köpet men jag fattade inte om det var en full version eller bara en header design software.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ska bänka bettan på lördag. Jag kommer inte få nåt fancy bänkpapper men om allt går bra så kan jag dra en repa på bike i trollhättan för papprets skull.


Googlade dyno chart och fick upp papper på gsxr 1000 k4 och k5. jag sticker ut hakan o säger att min målsättning är att slå dessa 2 maskiner!!
Ingen ungtupp i världen kommer bli imponerad av min kommande peak hp siffra
Det rörsig trots allt om en 70år gammal sidventilare som gav 13hk på hjulet orginal.
-Och du tror trots det att du ska slå en gsxr 1000 i en bänk tävling?????:va
?
?
?


`Jo för jag tänker bara jämföra kurvorna fram till det varvtal min motor peakar på. Vad den skulle ge 13.000rpm är ointressant för den varvar bara ca 5-6000. Så ribban är upplagd på 60 hk och 110nm.
inte helt ouppnåligt
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Känner mig hedrad på något märkligt vis trots att den målande beskrivningen av lyckönskningen bränner som svetsblänk på näthinnan.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Efter som jag fick banga här:gråta.
OM det nu skulle visa sig att det går som smort och herrn vänder hemåt under rimlig tid så finns det säkert en skvätt kaffe kvar.............. S
å man kan få lite målande berättelse om hur div ankor, gäss kanske även kor har sugits in i fläkten då den varvades upp å det grövsta:hihi:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
:arselepå dig halvsnapsen.


Vi gör lyftutrustning till monteringslinor på jobbet.
2014 gjorde vi verktyg till att lyfta turboaggregat och kompressorer till volvo skövdes nya motor lina.
Lyftobjekten lades sedan i en pall och stuvades undan ifall vi skulle få tillbaka verktygen för modifieringar. Och nu skulle de slängas....

Det vore väl bra synd.
DSC_0031_zpsbyfvowo6.jpg.html


DSC_0031_zpsbyfvowo6.jpg

DSC_0032_zpswnr0kbvo.jpg
DSC_0026_zpspvhetcby.jpg
DSC_0025_zpsajckoecf.jpg
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Halvsnaps?:fyllisar
Undrar om den kompressorn passar på en 1275cc stötstångsfyra från öriket i väst:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är en fin pjäs den kompressorn. Elektrisk tillkoppling av drivningen. perfekt som en förstegs laddare som kopplas in o ut av en tryckkontakt. Vad ska vi toppa anrättningen med ?
Hx 35? För brutalt..
mitsu 16t räcker nog
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tja update:) Utförlig beskrivning av äventyret önskas.
Även ett utdrag ur den blivande balladen om ensamma knutten färdas allena genom natten i ett ödsligt landskap.
En annan version än Paradise by the dashboard light :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top