Grilltråden

Jag brukar köpa små nätpåsar med "steklök". Träs på spett och grillas.. Gött som fan. Då slipper man bångstyriga "lök-båtar" av gul lök som antningen inte blir genomvarm, eller så särar sig bara lagren och så tappar man halva löken ner i kolen och den halva man har kvar blir vidbränd...

steklök i the shit som tillbehör bredvid den grillade majskolven med smör och salt..

Nä fy för F-n! Förbjud flintastek!

Man blir FÖRBANNAD!

Ett oumbärligt och synnerligen bekvämt tillbehör för den seriöse grillaren är teflonnätet. Ett finmaskigt nät i teflon som man lägger över det vanliga grillgallret bara.

ALDRIG mer kolknastrande Halloumi!!

Ingen grillskiva utan Coleslaw!:fakta

Vitkål
Creme fraiche
Morötter
Rödlök
Salt, svartpeppar
Balsamvinäger
Sirap

Bästa tillbehöret!

Det är ju tillbehören som gör det!//spenk

När man så pass sällan äter flintastek är den ju så ruskigt god! Kom ihåg våran tältsemester i vaxholm med polarna när vi grillade en fet flintastek på engångsgrillen- underbart! :)

Tycker lätt fläskkarré är det bästa köttet att grilla, no doubt. Förra veckan grillades råddjursfilé vilkte måste vart bästa köttet jag ätit hittills. :)

I´m the BBQ:er @ home! :yoparty

Min fru gillar att grilla små mörtar. Ett recept hon tagit med sig från Thailand. Skall ha ungefär samma status som surströmming här hemma.

Äntligen en grilltråd!
Jag lider själv av svår grillnarkomani och älskar att sätta tänderna i kött av tveksam kvalitet som är sådär kolknastrigt på utsidan och oroväckande rött på insidan för man var för upptagen med att öla för att titta till biten.

Avnjutes tillsammans med halvt skuren potatissallad som stått några veckor i kylen samt på köksbord några dagar i sommarvarmt rum i österläge.

Kanske även ett sexpack härligt rumstempererade folle från konsum man panikköpt påväg till festen.

Har just nu ett par lammkotletter liggandes i hemmagjord marinad. Hemmamarinerat är för övrigt det enda som gäller.
*längtar till fredag!*

2994568 Där kom den.
Nämn för fan inte FLintastek i en seriös grilltråd!

:gnissla
Flintastek är enligt vår yrkeshygien/kallskänka-lärare (går Hotel & Restaurang programet) det sämska skiten man kan köpa. Eller snarare alla sorters färdigkryddat kött.

När ett visst kött börjar närma sig bäst före-datumet så skickar affärerna tillbaka det till slakteriet och där kryddas det upp å pumpas i lite vatten och konserveringmedel å skickas tillbak igen sen ligger den där i köttdisken tills nån köper det, eller tills nya datumet går ut.

inte mysit. :tummenner

Last edited:
Eftersom jag försöker vara nyttig denna månad så brukar jag grilla kycklingfile som den är.
Funkar riktigt bra faktiskt!

Eftersom jag försöker vara nyttig denna månad så brukar jag grilla kycklingfile som den är.
Funkar riktigt bra faktiskt!

Jag plattar alltid till kycklingfiléerna för att slippa rosa i mitten och knaperstekt på utsidan...

Kycklinginnerfiléer är däremomt grymt bra till spett. Gjorde Tandoori-spett så sent som i förrgår. Blanda tandooripulver eller tandooripasta med yogurt.. Pensla på spetten och grilla över inte allt för varm glöd.
Serveras med ris, yogurt och mango chutney! :tummenupp

Det brukar nog gå minst en flintastek varje år... men det är under protest...

Flintasteken var iofs bara ett pedagogiskt exempel.

Humor är däremot att se folk på gräset i en park. De tar fram vinet, en burk potatissallad. Den ena killen drar under jubel fram engångsgrillen samtidigt som någon korkad djävel i sällskapet plockar fram..... en flintastek.

Inte för att jag grillar det själv särskilt frekvent.. fast varför är flintasteken så hatad?

Flintastek är enligt vår yrkeshygien/kallskänka-lärare (går Hotel & Restaurang programet) det sämska skiten man kan köpa. Eller snarare alla sorters färdigkryddat kött.

När ett visst kött börjar närma sig bäst före-datumet så skickar affärerna tillbaka det till slakteriet och där kryddas det upp å pumpas i lite vatten och konserveringmedel å skickas tillbak igen sen ligger den där i köttdisken tills nån köper det, eller tills nya datumet går ut.

inte mysit. :tummenner

Jaha därför! Urk det där lät inget vidare. Aldrig mer.

Marinad:

Olivolja, grillkrydda, salt och peppar, kalvfond, rödvin, vitlök och gul lök.

Var sparsam med vinet, det blir lätt för mycket = beskt kött.
Testar du detta så lovar jag dig att du får ett otroligt gott kött, marinera helst länge och väl.

Vilka mängder ska det vara av varje då?

Last edited:
Ett oumbärligt och synnerligen bekvämt tillbehör för den seriöse grillaren är teflonnätet. Ett finmaskigt nät i teflon som man lägger över det vanliga grillgallret bara.

ALDRIG mer kolknastrande Halloumi!!

Vars hittar du det däringa nätet?

Jag har fått det i present, så jag vet fan inte.
Clas Ohlson har nåt liknande, men mitt är platt : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12439183

Sicken service!
Skall inhandlas dajReCkT!
Dig kan man ju iaf lita på när det kommer till mat... du har ju halvkoll om man säger så ;) :tungan

Tackar

Till er övriga: Jag ska pressa Kamikaze Kid på vad han har för goja i sina champinjonhattar som sedan grillas, men det är nästan en religiös upplevelse...Vitlök i kubik är det iaf!
Fyll gojan i hatten till en stor champinjon, grilla den försiktigt och sedan...
Ahhhhh!

Till er övriga: Jag ska pressa Kamikaze Kid på vad han har för goja i sina champinjonhattar som sedan grillas, men det är nästan en religiös upplevelse...Vitlök i kubik är det iaf!
Fyll gojan i hatten till en stor champinjon, grilla den försiktigt och sedan...
Ahhhhh!

Det där lät spännande..

Hur är det att grilla ananas?
Har ätit stekta ananas skivor på hamburgare, men de måste bli kanoners o grilla på dem lite.

Det där lät spännande..

Har ätit stekta ananas skivor på hamburgare, men de måste bli kanoners o grilla på dem lite.

Nej! Frukt är inte mat! Frukt är frukt och ska inte blandas i mat alls :mad:

Oddjob! Fram med receptet (komplett) nudå! :yoparty

Det där lät spännande..

är gött och lägga i en dubbel lövbit ihop med ost och nån krydda man gillar
:)

eller bara lägga på lite så de får grillränder, gott det med :D

ananas är faktiskt en av de få frukter (i min mening) som är jättego att använda i matlagning!

däremot så äter jag icke champinjoner eller vitlök, så det jämnar väl ut sig :tungan

tomater fyllda av mozarella, skinka, vitlök och lök, toppade med parmesan
suveränt.
Görs iofs med locket på på grillen eftersom parmesanen skall smälta också utan att tomaterna blir brända.

Käkade grillad tonfisk för första gången förra veckan. Älskade det! Det kommer bli årets grill-hit hos mig iaf.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back