Grattis stockholmare!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I morgon får ni trängas gratis igen!

Bra eller inte, det får ni som bor där avgöra.
Undrar hur mycket skattepengar som har gått åt i det här försöket.

Kommer nog bli svår att avgöra, kör hoj till jobbet varje dag. Och det har i princip varit helt tomt på vägarna nu under semestertiderna. Kommer det bli mer folk på måndag? Antagligen. Mer än vanligt? Svårt att veta nu när folk inte har semester längre.

GuW skrev:
2339728

Vet inte.

Men jag kan tipsa att om folk gillar sådana tilltyg så rösta rött i höst. :banana

Hoppas skiten röstas bort....

Jag går upp kl 7,äter frukost som jag betalat för skattade pengar..

sätter mig i bilen, betalar 80% i skatt per liter soppa....för att köra till jobbet...& få lön, som jag ska betala över 30% i skatt av....betalar fordonsskatt på det....

Ska men dessutom behöva betala SKATT för att kunna ta sig till jobbet, för att tjäna lite pengar & betela MER SKATT!

Jag emigrerar! :mad:

HönaPower skrev:
2339977 Hoppas skiten röstas bort....

Jag går upp kl 7,äter frukost som jag betalat för skattade pengar..

sätter mig i bilen, betalar 80% i skatt per liter soppa....för att köra till jobbet...& få lön, som jag ska betala över 30% i skatt av....betalar fordonsskatt på det....

Ska men dessutom behöva betala SKATT för att kunna ta sig till jobbet, för att tjäna lite pengar & betela MER SKATT!

Jag emigrerar! :mad:
Och ändå har du råd med lyx som bil när det finns kollektivtrafik. Samt en hoj som nöjesfordon.
Fast du har såklart rätt, SKANDAL! Lika bra att du emigrerar...

Victor skrev:
2340029 Och ändå har du råd med lyx som bil när det finns kollektivtrafik. Samt en hoj som nöjesfordon.
Fast du har såklart rätt, SKANDAL! Lika bra att du emigrerar...

Så att vi andra får leva i vårt kollektiv där det bara finns äta, jobba och sova.:tummenupp

På måndag kväll klockan 18:30 stängs systemet ned, alltså är det gratis igen på tisdag, inte på måndag :fakta

När det gäller systemets effektivitet så kan ingen sticka under stol med att det har fungerat, trafikbelastningen i innerstan har minskat mätbart.

Jag tycker egentligen att vägtullar passar perfekt i en marknadsekonomi, vägutrymme i innerstan är en trång sektor och då är det enligt de marknadsekonomiska reglerna inte så konstigt att man får betala för det, tillgång och efterfrågan.

Folk som automatiskt börjar skrävla om att emigrera och tjata om bensinskatten (som är ungefär lika hög i hela EU) föreställer jag mig som lågutbildade lirare som sitter i nätbrynja hemma i soffan med en folkbira i handen och gormar på TV:n, formulera en egen och unik tanke någon gång för fan istället för att bara släpas med i det vanliga hytta-med-näven-som-en-idiot-och-klaga-på-skatten-retoriken.

Jag är helt och hållet för vägtullar.... OM det inte vore för två saker: 1) sättet de infördes på - totalt förakt för väljarna, löftesbrott å det grövsta och 2) att enbart införa tullar räcker inte, tullarna var med redan i Dennispaketet, som en del i en betydligt större trafikplan, förbifarter måste byggas.

GuW skrev:
2339728 I morgon får ni trängas gratis igen!

Bra eller inte, det får ni som bor där avgöra.
Nu ska dom väl införa trängselskatt på pendeltågen istället. :)

Eller varför inte skatt på syre?...

sgtpepper skrev:
2340088 ... vägutrymme i innerstan är en trång sektor och då är det enligt de marknadsekonomiska reglerna inte så konstigt att man får betala för det, tillgång och efterfrågan.

/.../

Jag är helt och hållet för vägtullar.... OM det inte vore för två saker: 1) sättet de infördes på - totalt förakt för väljarna, löftesbrott å det grövsta och 2) att enbart införa tullar räcker inte, tullarna var med redan i Dennispaketet, som en del i en betydligt större trafikplan, förbifarter måste byggas.

Du glömde en punkt & det är att vi har betalat både när vi åker in & när vi åker ut ur stan!
Om vi nu ska betala för att det är trångt inne stan, varför betalar vi då på vägen ut??? :gnissla

Ghost skrev:
2340122 Du glömde en punkt & det är att vi har betalat både när vi åker in & när vi åker ut ur stan!
Om vi nu ska betala för att det är trångt inne stan, varför betalar vi då på vägen ut??? :gnissla

För att det blir trångt när alla ska stanna och betala. :3freak

Santo skrev:
2339920 3,8 miljarder SEK
Offecielt sett ja. Tror det är mer.

Falafelbabianen skrev:
2340159 Stockholm är stort och det bor fler utanför tullarna än innanför - Skulle gissa på att de som bor innanför kommer rösta ja och de utanför röstar nej.
Krans komunerna får inte rösta (dvs vi som drabbas av det) Så det blir ett ja..

Last edited:
prulle skrev:
2340161 Offecielt sett ja. Tror det är mer.

Har man inte ändrat på detta? Jag har för mig att vissa kranskommuner kommer få delta i omröstningen...

Hmm..3,8 miljarder var väl vad det kostade att få igång det hela?
Men när utvärderingen är klar, vad har det kostat i administration, extra kollektivtrafik(som inte funkat), underhåll o.s.v??
Den dagen Stockholm kan stoltsera med en FUNGERANDE kollektivtrafik tror jag att folk kommer vara mer positiva till att ställa bilen hemma även utan tullar. Det är ju inte så kul att komma försent till jobbet otaliga gånger/vecka. Att enkelt ta sig runt stan tror jag alla skulle uppskatta och då tror jag trafiken automatiskt skulle försvinna från innerstan. Vem vill åka genom stan om man inte behöver??:confused:

sgtpepper skrev:
2340088 På måndag kväll klockan 18:30 stängs systemet ned, alltså är det gratis igen på tisdag, inte på måndag :fakta

När det gäller systemets effektivitet så kan ingen sticka under stol med att det har fungerat, trafikbelastningen i innerstan har minskat mätbart.

Jag tycker egentligen att vägtullar passar perfekt i en marknadsekonomi, vägutrymme i innerstan är en trång sektor och då är det enligt de marknadsekonomiska reglerna inte så konstigt att man får betala för det, tillgång och efterfrågan.

Folk som automatiskt börjar skrävla om att emigrera och tjata om bensinskatten (som är ungefär lika hög i hela EU) föreställer jag mig som lågutbildade lirare som sitter i nätbrynja hemma i soffan med en folkbira i handen och gormar på TV:n, formulera en egen och unik tanke någon gång för fan istället för att bara släpas med i det vanliga hytta-med-näven-som-en-idiot-och-klaga-på-skatten-retoriken.

Bra inlägg!

Sedan kan man ju se på den totala kostnaden också. Samhällstransporterna (hantverkare, brödbilar, affärsmän osv) borde ju gå fortare nu, och därmed sparar vi pengar på det viset.

Jag är också för biltullar, men inte på det viset som det ser ut idag med alternativa färdmedel.

Gbg som exempel:

Transporten hemifrån till arbetsplats nr 1 tar 7 minuter med bil (15 min i rusningstrafik), dörr till dörr, och 65 minuter med kollektivtrafik.

Transporten till arbetsplats nr 2 tar 20 min med bil och 80 minuter med kollektiva färdmedel. Ibland när jag slutar kl 2300 så tar det 100(!) minuter att ta sig hem....

prulle skrev:
2340161 Offecielt sett ja. Tror det är mer.

Läste så sent som i fredags att de flesta kommunerrunt stockholm får vara med och rösta. Kommer ihåg att Huddinge och Sigtuna var utanför med några flera.

juha01 skrev:
2340330 Bra inlägg!

Sedan kan man ju se på den totala kostnaden också. Samhällstransporterna (hantverkare, brödbilar, affärsmän osv) borde ju gå fortare nu, och därmed sparar vi pengar på det viset.

Jag är också för biltullar, men inte på det viset som det ser ut idag med alternativa färdmedel.

Gbg som exempel:

Transporten hemifrån till arbetsplats nr 1 tar 7 minuter med bil (15 min i rusningstrafik), dörr till dörr, och 65 minuter med kollektivtrafik.

Transporten till arbetsplats nr 2 tar 20 min med bil och 80 minuter med kollektiva färdmedel. Ibland när jag slutar kl 2300 så tar det 100(!) minuter att ta sig hem....

7 minuter med bil? Vad tar det med cykel?

Men visst, jag är för att var och en väljer transportmedel själv, och inte straffas för det.

Här uppe i Umeå fungerar kollektivtrafiken ännu sämre, här kan det vara en timme mellan bussarna, vilket medför att om man måste byta buss (vilket man ofta måste) så kan det ta bortemot tre timmar att åka från punkt A till punkt B om man har otur med tiderna...
Efter 23:00 slutar vissa busslinjer att gå ÖHT

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...