Jag tycker det slår mot fel personer.
Kontorsråttorna med tjänstebilar som är för lata för att åka kommunalt är största orsaken till den onödiga trängseln.
Tjänstebilen har dom som förmån, så trängselskatterna lär dom antagligen få kompenserad vid nästa löneförhandling.
Så dom blir vi inte av med.
Däremot dom som (oftast arbetarklassen) har lite udda tider, och kräver bil för detta, dom lär inte få detta kompenserat.
Tänker på yrken som busschaffis, tradarlots m.m. där man börjar eller slutar knäppa tider då kollektivtrafiken knappt existerar.
Även om man slipper pröjsa åt ena hållet, så får man pröjsa åt andra hållet.
Sen anser dom tydligen att taxi är nyttotrafik, men inte lastbilarna. :kocko
Nä, alla lastbilar åker ju runt i stan bara för det är så skoj?
Trängselskatterna tycker jag ska riktas mot dom som åker bil till å från jobbet av bekvämlighetsskäl.
Nyttotrafiken ska undantas, för det är för deras skull som trängseln ska bort, anser jag.
Som det är nu har dom nästan gjort det till en klassfråga.
Arbetarklassen som får pröjsa själv blir kn***ade, medans medel/överklassen klarar sig tack vare att jobbet kompenserar dom.
Sen att dom bara frågar Stockholmarna som bor där, men inte arbetarna som måste resa in utifrån för att jobba, det är ju jävligt bussigt.
Bor man i stan å har 5 minuter med buss till jobbet, så är det klart man röstar ja.
Men dom som bor i kranskommunerna, som är dom som mest störs av trafiken, dom får inte ens rösta.
Känns nästan som godsägarna på 1800-talet skulle beskatta tjänstefolket, för att dom passerade grinden på väg till jobbet. (Folket ska alltså helst betala för att jobba åt herrefolket.)
Så länge man inte riktar in sig på direktörerna i sina tjänstebilar som korkar igen stan, så är jag emot dessa skatter som drabbar arbetarna.
My two cents...