Grande Prémio Tissot de Portugal 2024

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Banjon grymt aggresiv i starten och hade kunnat ta hem det, men satan vad han fick upp bakhjulet i nerförsbacken.

MM, omg den gamle mirakelpiloten visar att han kan återväckas! En riktig MM omkörning på JM!
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Riders fan parade… :unsure:
Är det för detta som de skippade uppvärmning för Moto2/3?….
Jaja, snart dags för rejS.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Riders fan parade… :unsure:
Är det för detta som de skippade uppvärmning för Moto2/3?….
Jaja, snart dags för rejS.
Ja, det är riktigt fjantigt. Måste vara sjukt drygt för förarna också, invallade i en fålla som boskap omgivna av fans. stackars Marc kan typ ta två steg innan någon ropar efter en selfie.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja, det är riktigt fjantigt. Måste vara sjukt drygt för förarna också, invallade i en fålla som boskap omgivna av fans. stackars Marc kan typ ta två steg innan någon ropar efter en selfie.
Tydligen så är det en hit för all publik på plats. För oss andra så förstör det bara.
Men dom vill ju driva in publik till banorna och skapa mervärde för dom. Så då är det väl värt att ta bort WUP för Moto2/3. ..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tydligen så är det en hit för all publik på plats. För oss andra så förstör det bara.
Men dom vill ju driva in publik till banorna och skapa mervärde för dom. Så då är det väl värt att ta bort WUP för Moto2/3. ..
Ok, ja, det kan man ju förstå att det är populärt. Back in the days minns jag att man kunde man köpa paddock pass som vanlig publik men det försvann för 15-20 år sen, av någon anledning. Fick själv aldrig möjlighet att prova det.

Annars känns det som mycket av ändringarna i formatet (med q1/q2 och Sprint race etc) på senare år handlar om att driva mer publik (och tittare framförallt kanske!) till lördagarna och nu även fredagar med Q0 som @Comeback kallar Practice-sessionen. Så sett funkar det ju, jag kollar mycket mer nu under helgen än för några år sen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fermin Aldeguer's uppkörning efter 2 long laps gjorde min dag ! Vilken show !
Och Aron Canets firande av sin första Moto2 seger som började redan i sista kurvan.
Jag tänkte, håller han på och trillar av hojen !
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja MM och Bagnaia åker av tilsammans, Pedro A blir 3:a i sitt andra lopp på en MotoGP maskin.
Och Vinales får tekniska problem på sista varvet och kraschar .... Puuuh.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha MM är tillbaka och incidenter direkt. Svårt call, men MM borde ju kunna ha liiiite koll när han går tillbaka till linjen.

Men men, kul med lite tjafs mellan MM och Banjon, behövs. Rejset var sömnigt annars.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Haha MM är tillbaka och incidenter direkt. Svårt call, men MM borde ju kunna ha liiiite koll när han går tillbaka till linjen.

Men men, kul med lite tjafs mellan MM och Banjon, behövs. Rejset var sömnigt annars.
Jag tycker nog att det var Peccos fel. Han dyker in bakifrån när Marc är på väg in.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycker den är svårbedömd.
Marc gör rätt som försöker ta sig förbi då han var snabbare i den delen av loppet.
Pecco gör rätt som försöker ta tillbaka positionen.
Svårbedömt som sagt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lite av ett sömnpiller fram till sista varven.
Acosta var största behållningen.
Tror JMar behåller den här ledningen året ut. 🏆
Ja, vad månde bliva? Seriöst - podium i andra racet? Ligga ett par varv bakom försteföraren i fabriksteamet och sedan passera? MM93 avklarad tämligen snabbt och hans inbromsningar inför kurva 1 med släpp omväxlande både fram och bak.

För ett antal år sedan stod jag vid kurva 1 under ett Moto-GP och fjädringsrörelserna under inbromsning över krönet och hela vägen in mot APEX är… avsevärda! Att fixa flera omkörningar i den inbromsningen är något alldeles extra.

Killen har haft min uppmärksamhet från första stund i cirkusen, han verkar besitta såväl talang som hjärna. I min värld var övriga statister idag…

Nåja - kul för Martin. Kör med insidan av pannbenet nu…
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tror inte det finns nåt märke som har i närheten av så många tekniska dnf som aprilia.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror inte det finns nåt märke som har i närheten av så många tekniska dnf som aprilia.
Just nu, absolut, MotoGP-hojarna har blivit väldigt tillförlitliga generellt. Men det var inte så länge sen (eller ja, nåt decennium sedan kanske…) som det kändes som att det var tekniska fel flera ggr per säsong. Det var ju standard att Honda brukade skylla ”electrocal issues”, även när det bolmade rök från motorn…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snabb utveckling hos KTM, efter Sprint var valet återställa "Ride Height Device" på P Acostas hoj så han slapp Armpump eller inte återställa, KTM återställde till det som funkat i Qatar(?) .....
2023 drog KTM (BB, J Miller och A Fernadex) ihop 22 poäng i Race Portugal
2024 drog KTM (PAcosta, BB, J Miller och A Fernadex) ihop 45 poäng i Race Portugal
och BB ligger 2:a i sammandraget 2024 med 42 P efter J Martin med 60 P
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Just nu, absolut, MotoGP-hojarna har blivit väldigt tillförlitliga generellt. Men det var inte så länge sen (eller ja, nåt decennium sedan kanske…) som det kändes som att det var tekniska fel flera ggr per säsong. Det var ju standard att Honda brukade skylla ”electrocal issues”, även när det bolmade rök från motorn…
Jo borde varit tydlig jag menar de senaste 4-5 åren
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror inte det finns nåt märke som har i närheten av så många tekniska dnf som aprilia.
Du har kanske rätt om man räknar anatalet gånger "hojen rasat" men vad ska man kalla de hojar som är "svårkörda" t.ex. Honda vad jag kan se är Joan Mir bäst på Honda i sammandraget just nu på 7 P. Trots alla mekaniska ras har Vinales 19 P och Alex 25 P.
Men riktigt tråkigt för Vinales, han var ju 2:a i Portimao 2023.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Du har kanske rätt om man räknar anatalet gånger "hojen rasat" men vad ska man kalla de hojar som är "svårkörda" t.ex. Honda vad jag kan se är Joan Mir bäst på Honda i sammandraget just nu på 7 P. Trots alla mekaniska ras har Vinales 19 P och Alex 25 P.
Men riktigt tråkigt för Vinales, han var ju 2:a i Portimao 2023.
Ok ja high-sider krascher på Honda tänkte jag inte på och jag tycker inte det är riktigt samma sak. Däremot ska jag sent glömma när AE härförleden startade ett race i Japan med spara-bränsle-mappen påslagen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top