Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

337,9 km/h gick det när Marquez började bromsa och framhjulet stack i väg :3freak

En fotbollsspelare hade väl fortfarande legat och jämrat sig i gruset...
 
Intressant att den med högst toppfart på rakan har samma varvtid som en av de långsammaste.

Marc MARQUEZ 342.0 1'50.210
Hector BARBERA 320.6 1'50.400
 
Det är lite för stabilt i top4-6 för att safe:a, vilket det känns som Rossi gör när han kommit en bit upp. Det vore innerligt kul om det blir vinst, gärna genom en "walk in the park", för självförtroendets skull hos Rossi. Men vi vill ju så klart se darr i varje böj.
 
Intressant att den med högst toppfart på rakan har samma varvtid som en av de långsammaste.

Marc MARQUEZ 342.0 1'50.210
Hector BARBERA 320.6 1'50.400

Skulle tro att det är "rutinen" som skiljer.
Marquez är givetvis en talang, det har han redan visat.

Men jag tror ändå att det är som i de flesta sporter, att "rookies" tar i för allt vad tygen håller, t ex genom att ladda på för allt vad hojen håller när de har chansen, medans någon som kört lite längre kanske har mer rutin och "safe:ar" lite mer, men i gengäld oftare får perfekta spår i alla kurvor runt hela varvet.

Det ska bli jäkligt intressnat att se hur det går för MM framöver.. Jag sitter och väger mellan att han blir en ny överlägsen stjärna när han får ordning på allt.. eller den där killen som antingen står på pallen eller kraschar bort sig pg a för mkt chanstagning hela tiden.
 
Last edited:
Listan över helgens losers som kör kval 1 i morgon ser inte riktigt ut som väntat. Någon som är osäker på vem som kommer vara snabbast?

Bautista
Espargaro
Smith
Marquez
Barbera
Spies
Edwards
Abraham
Hernandez
Petrucci

Källa på det?
 
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...3/May/may3113-smith-i-was-lucky-to-walk-away/


The 22-year-old landed heavily on his left side and he lost most of the skin off his left little finger when his hand got trapped underneath his Monster Yamaha Tech 3 YZR-M1 machine.

Smith suffered a small break in his left scaphoid bone and the little finger was so badly damaged that while he has been passed fit to ride tomorrow (Saturday), he will undergo a skin graft on Monday in San Marino.
 
Intressant att den med högst toppfart på rakan har samma varvtid som en av de långsammaste.

Marc MARQUEZ 342.0 1'50.210
Hector BARBERA 320.6 1'50.400

Italienska hojar har något som Japanska saknar i böjarna?
MM fick en fluga innan för visiret i slutet på varvet?
 
Intressant att den med högst toppfart på rakan har samma varvtid som en av de långsammaste.

Marc MARQUEZ 342.0 1'50.210
Hector BARBERA 320.61'50.400

MM körde bara 9 varv och hans snabbaste tid ovan är från varv 5. HB körde 17 varv och satte snabbaste tid på varv 16. Det klagades på halt underlag efter regnet och vad jag kunde se satte de flesta förarna sina snabbaste tider i slutet av passet. Jag antar att greppet blev bättre under passets gång och det skulle i så fall kunna förklara det hela.
 
Angående Marquez olycka.
Lätt att vara efterklok, men det är ju inte så bra att ha en betongmur på raksträckan i närheten där de åker i 300+ km/h. Har dem inte kommit längre i säkerhetstänket efter att ha förlorat tre MotoGP-förare de senaste 10 åren?

Varför inte klä betongen i en så kallad 'safer barrier'? Som Suzuka har haft väldigt länge och speedway, nascar mm använder.
Eller ta bort muren vore ännu bättre.
 
Angående Marquez olycka.
Lätt att vara efterklok, men det är ju inte så bra att ha en betongmur på raksträckan i närheten där de åker i 300+ km/h. Har dem inte kommit längre i säkerhetstänket efter att ha förlorat tre MotoGP-förare de senaste 10 åren?

Varför inte klä betongen i en så kallad 'safer barrier'? Som Suzuka har haft väldigt länge och speedway, nascar mm använder.
Eller ta bort muren vore ännu bättre.

Betongmur är väl mer regel än undantag att det finns längs någon raksträcka på en bana. Vid liten angreppsvinkel är det nog bättre än mjukbarriär som gärna tar tag och sätter snurr på grejerna.
 
Last edited:
Ben Spies kommer inte köra mer eftersom hans axelskada inte är tillräckligt återställd.
Både Marquez och Smith kommer dock att testa nu på morgonen för att se hur det går att köra. Dovi har också problem med nacken efter sin krasch på fredagsmorgonen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top