Grafikkort...?

Nu ger jag mig ut på djup vatten med och talar om saker jag inte riktigt är hundra på. Men som jag har förstått det är det skillnader i arkitekturen av "professorn" med antal steg i pipelinen och hur stor cache den har att använda.
Det är bara nånting jag har läst om på nätet och jag är som sagt inte hundra på det, nån som jobbar med det får gärna länka till en bra sida som förklarar för lekmän.
Med det är jag är helt hundra på är att inte många om ens något spel använder en tvåkärnig processors hela kapacitet. Frågan är hur många program hur hemmaanvändere som gör det ensamma?

Victor skrev:
2528997Med det är jag är helt hundra på är att inte många om ens något spel använder en tvåkärnig processors hela kapacitet. Frågan är hur många program hur hemmaanvändere som gör det ensamma?

Kanske inte hela kapaciteten, men visst drar de en hel del nytta av att köras med 2 professorer.

Skalman skrev:
2528881 De flesta professorerna idag har 2 kärnor på ett eller annat sätt. Skillnaden är väl hur de arbetar. En professor med HT eller annan slags dubbelkärna arbetar inte på samma sätt som en core2duo, däri ligger skillnaden. Inte för att jag jobbar på intel eller något, rätta mig om jag har fel.
Men...En core2duo jobbar precis som det vore 2 professorer. En P4D med dubbelkärna/HT gör det inte alls på det sättet. Därav prestandaskillnaden trots 50-100% lägre klockhastighet.

Jag har inte kört ett system med 2 professorer (eller c2duo) så jag har ingen uppfattning om hur väl spel använder båda kärnorna mer än vad jag läst mig till. Äldre dubbelkärneprofessorer (P4D, A64x2) lär inte ge samma resultat som ett äkta 2-processorssystem. Såvitt jag vet är spel ganska bra på att använd multiprofessorssystem, vilket är vad c2duo liknar, medan P4D/A64x2 inte gör det.

Eller har du någon annan vetskap som förklarar den markanta prestandaskillnade trots den avsevärt lägre hastigheten?

Pentium 4, och dess "NETBURST" arkitektur, var (är) ett misslyckande från Intels sida vilket upptäcktes redan från de första modellerna. En Pentium 3 var snabbare per MHz.
Men Intel hade investerat så mycket, i tekniken, så man kunde inte backa.
Core serien bygger mer på tekniken innan P4 och är därför betydligt mer effektiv per MHz. Intressant är att en Core 2 processor består av mindre antal transistorer än motsvarande processor ur Pentium 4 serien.

Hyperthreading innebär en kärna men med 2 led av instruktioner som bearbetas växelvis, vilket gör att flertrådade program körs snabbare och det ser ut som om man har 2 processorer.

8xx-serien av p4 är 2 st processorer i en kapsel medans 9xx är 2 kärnor på samma chip.
Core härstammar från Pentium M, som visade sig betydligt snabbare än P4 per klockcykel, som i sin tur härstammar från Pentium 3 "Tualatin".

Dubbla kärnor ger ännu ingen större vinst i spel men man får ett snabbare system. Men allt eftersom programtillverkarna anpassar programmen så kommer prestandaökningen märkas allt mer.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park