Gräsklippar h-vetet startar knappt!!!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Japp, så nu var semestern kommen...äntligen. Tanten har fått några nya fönster i kåken. ungarna verkar hyffsat friska och inga direkta måsten den närmsta veckan.
Hade det inte varit för att gräsklipparen går skit så hade livet varit rätt najs ändå.

Det handlar om en fräsch Klippo Champion.
För en tid sedan var den galet lättstartad. Dock tjurade den alltid när den väl var varm sedan och återstarten skedde först efter ca 15 klipparhelvete.
Plockade ner förgasare och blåste rent samtidigt som stiftet byttes och den gick som en dröm igen.

Nu har det blivit värre, (bara använd typ 4 gånger sedan genomgången) nu startar den knappt alls.
När den nästan tänder så boffar den en del likt en vtr vid kraftigt gasavslag.
När den väl tänder till så blöddrar den ett tag och den går ojämnt likt en förgasarhoj efter vinterdvalan.
Har rivit skiten idag igen men det blev tyvärr inte bättre. Den går något bättre om jag pillar på fjädern som reglerar varvtalet, men den blöddrar rätt bra ändå.

Har snäll trädgård så den har inte gått hårt, lik väl så är den helt personlighetsförändrad.
Dock så körde jag i en brant slänt för några veckor sedan (bara för jag inte orkade rensa ogräset i souteränglandet så körde jag över skiten med klipparen istället).
Kan det påverkat? Inbillar mig att den blivit sämre sedan dess.

Vad gör jag härnäst? Riva förgasaren igen kommer inte ge ett skit. Gnista finns och det osar bensin likt en jänkebil vid varje startförsök jag gör efter primer.
Ska man köra ner den i ett kärr och dra två smällar med hagelbocken eller går det göra något för att få den dräglig igen????

/KaliZ
 
Branta slänter och stänksmorda motorer är en mycket dålig kombination....

Men kolla så att knivbromsen verkligen drar ordentligt när handtaget dras in.
 
Utan att veta hur förgasaren ser ut, så skulle jag föreslå att (om möjligt) montera en slang på avtappningen till flottörhuset och kolla så att flottören stänger och öppnar som den skall.
 
Branta slänter och stänksmorda motorer är en mycket dålig kombination....

Men kolla så att knivbromsen verkligen drar ordentligt när handtaget dras in.

Låt oss börja här. Knivbromsen? Kan du utveckla detta lite närmare??? dödaren till handtaget fungerar som den ska om jag utrycker det så.
 
Utan att veta hur förgasaren ser ut, så skulle jag föreslå att (om möjligt) montera en slang på avtappningen till flottörhuset och kolla så att flottören stänger och öppnar som den skall.

Hmm detta skulle väl inte leda till att den är extremt svårstartad kall?
 
Låt oss börja här. Knivbromsen? Kan du utveckla detta lite närmare??? dödaren till handtaget fungerar som den ska om jag utrycker det så.

Ja, handtaget är knivbromsen samtidigt som den är dödaren, har du kollat så att blecket nere på motorn som är till dödaren går isär ordentligt?

Det är inte ovanligt att det efter en tids användande blir för litet spel, och då kan den bete sig lite hur som när den ömsom dödar och ömsom går.
 
Har nu återigen testat det mesta utan framgång. Dock inte Skrotnisses tips, då jag inte begriper hur jag ska ansluta mot förgasaren samt hur jag ska tolka resultatet. :3freak

Hur kan en gräsklippare vara krångligare att fixa än en bil?!?
 
Har nu återigen testat det mesta utan framgång. Dock inte Skrotnisses tips, då jag inte begriper hur jag ska ansluta mot förgasaren samt hur jag ska tolka resultatet. :3freak

Hur kan en gräsklippare vara krångligare att fixa än en bil?!?

Du har inte köttat i något?

Inte ovanligt att svänghjulet vrider sig efter en marksyning.
 
Hade samma problem med min Klippo.
Återförsäljaren informerade då om att jag måste köra på Aspen soppa.
Vanlig blyfri sabbar förknasaren.
 
Hade samma problem med min Klippo.
Återförsäljaren informerade då om att jag måste köra på Aspen soppa.
Vanlig blyfri sabbar förknasaren.

Skojar du med mig? Vet du vad som gör att Aspen är mildare?
Vad behöver jag nu då byta för att få igång eländet igen?

- - - Updated - - -

Utan att veta hur förgasaren ser ut, så skulle jag föreslå att (om möjligt) montera en slang på avtappningen till flottörhuset och kolla så att flottören stänger och öppnar som den skall.

Hittade en video med samma förgasare. Såhär ser den ut.
https://m.youtube.com/watch?v=wEQDAbglGN8
 
Fan, exakt samma hände mig och min Klippo idag :mad:
 
Fick hem min nya klippare igår. Vilken fröjd! det är rätt underskattat att få klippa gräsmattan med något som bara fungerar :yoparty Sen när man va klar och körde mot garaget kunde man se gamla liket stå där och skämmas :7peta
 
Skojar du med mig? Vet du vad som gör att Aspen är mildare?
Vad behöver jag nu då byta för att få igång eländet igen?

- - - Updated - - -


Vanlig soppa från macken håller i ungefär 2-3 månader i stilla tillstånd innan den börjar separera och kondens gör att förgasaren suger vatten istället för soppa.
Har du Aspen miljöbensin så inträffar inte detta.
Du har inget membran i din förgasare, töm hela skiten ORDENTLIGT, fyll på med Aspen soppa och testa igen. Passa även på att kolla om den går lika illa med/utan luftfilter.
Det är den enklaste kontrollen. Är det fortfarande problem efter detta så kan det vara ytterligare två troliga orsaker: Du har slagit i något och svänghjulet har rört sig utan att kilen har gått av. Inte bra.
Men du har även tändspolen som kan spöka, inte helt ovanligt fenomen när klipparen går kall men inte varm.
Lyft av överdelen så att du kommer åt spolen, släpp skruvarna och sen tar du ett 80g A4-papper och viker det två gånger och har som mellanlägg när du skruvar fast spolen igen. Funkar inte det, byt spole och testa om den går bättre. Inte jättebilligt på din maskin dock så det är ju bra om du kan låna en...
 
Annars kan jag köpa era gamla Klippos så kan ni få köpa nya Viking av mig istället :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top