Gräsklippar h-vetet startar knappt!!!


Ger du mig 2k som den står* så skickar jag med en flaska billig virre ;)

* punka ena bakdäcket, Slöa knivar, motor som behöver monteras ihop lite och ges en smula kärlek och ja lite hål i sadeln..
 
Last edited:
Ger du mig 2k som den står* så skickar jag med en flaska billig virre ;)

* punka ena bakdäcket, Slöa knivar, motor som behöver monteras ihop lite och ges en smula kärlek och ja lite hål i sadeln..

Njae, låter lite väl saftigt om den inte är för gammal... Åtminstone för mig som köper in en hel del defekta klippare och slaktar eller lyckas få ihop, beroende på skick.
Vad är det för modell och hur gammal och vart finns du?
Säger du att whiskeyn är statesman så är det dock attraktivt :brynad
 
Njae, låter lite väl saftigt om den inte är för gammal... Åtminstone för mig som köper in en hel del defekta klippare och slaktar eller lyckas få ihop, beroende på skick.
Vad är det för modell och hur gammal och vart finns du?
Säger du att whiskeyn är statesman så är det dock attraktivt :brynad

en stiga villa ålder har jag ingen aning om :P whiskyn är ingen statesman :tungan Finns i mariefred priset är klart diskuterbart :fyllisar
 
Nu får jag panik på dkiten. Gräset är ap-högt, jag riskerar att köra över en dold guldwinge nästa gång jag klipper.

Såhär ser förgasaren ut
image.jpg

När jag trycker på primern så skvätter det soppa ur A.
När jag lutar förgasaren så rinner där soppa ur B, så jag kan inte hitta några täppta kanaler.
image.jpg
Flottören verkar gå lätt när jag pillar på den uppåt. Den faller lätt tillbaka i bottenläge.
Stiftet har gnista när jag drar i snöret, så jag förmodar att dömansgreppet funkar som det ska.

Hur sjutton kommer jag vidare??
 
Nu får jag panik på dkiten. Gräset är ap-högt, jag riskerar att köra över en dold guldwinge nästa gång jag klipper.

Såhär ser förgasaren ut
View attachment 422650

När jag trycker på primern så skvätter det soppa ur A.
När jag lutar förgasaren så rinner där soppa ur B, så jag kan inte hitta några täppta kanaler.
View attachment 422651
Flottören verkar gå lätt när jag pillar på den uppåt. Den faller lätt tillbaka i bottenläge.
Stiftet har gnista när jag drar i snöret, så jag förmodar att dömansgreppet funkar som det ska.

Hur sjutton kommer jag vidare??

Har du kollat luftfiltret?
Gräsklippare har ju den egenheten att dom ofta är lite känsliga för åt vilket håll dom lutar.
Jag har själv upplevt just det efter att jag obetänksamt lade omkull min klippare åt fel håll när jag skulle spola rent under den. Lutar man den åt avgassidan så är det inget problem men om man lutar den kraftigt åt förgasarsidan så kan dels olja ta sig in i förgasaren och dels så rinner bränsle ut i luftfiltret som då blir blött och ett blött pappersfilter är alldeles för tätt för att klipparen skall gå.
Om det är ren bensin så borde det ha torkat och den börjar funka vid det här laget men om det kommit med olja så kan det hända att det ligger kvar och gör att filtret släpper in för lite luft.

På min blev det så tätt att den startade och gick utmärkt om jag hade luftfiltret av men om jag hade den gående och satte dit luftfiltret så sög det fast och klipparen tvärdog som om jag släppt dödmansgreppet.
Jag tvättade ur det med avfettning sen vatten sen T-sprit och efter att filtret fått torka så gick den.

Nu har visserligen min klippare en hondamotor men det torde inte vara så stor skillnad i det avseendet.

Så kolla om den startar och går med luftfiltret borta. Om den gör det så är det filtret och då är det tvätta eller helst köpa nytt för en hundring.

Gräsklipparmotorer är väldigt robusta och slitstarka med undantag för några Briggs & stratton som har membran som är i stort sett engångs i förgasare/pump.
 
Har du kollat luftfiltret?
Gräsklippare har ju den egenheten att dom ofta är lite känsliga för åt vilket håll dom lutar.
Jag har själv upplevt just det efter att jag obetänksamt lade omkull min klippare åt fel håll när jag skulle spola rent under den. Lutar man den åt avgassidan så är det inget problem men om man lutar den kraftigt åt förgasarsidan så kan dels olja ta sig in i förgasaren och dels så rinner bränsle ut i luftfiltret som då blir blött och ett blött pappersfilter är alldeles för tätt för att klipparen skall gå.
Om det är ren bensin så borde det ha torkat och den börjar funka vid det här laget men om det kommit med olja så kan det hända att det ligger kvar och gör att filtret släpper in för lite luft.

På min blev det så tätt att den startade och gick utmärkt om jag hade luftfiltret av men om jag hade den gående och satte dit luftfiltret så sög det fast och klipparen tvärdog som om jag släppt dödmansgreppet.
Jag tvättade ur det med avfettning sen vatten sen T-sprit och efter att filtret fått torka så gick den.

Nu har visserligen min klippare en hondamotor men det torde inte vara så stor skillnad i det avseendet.

Så kolla om den startar och går med luftfiltret borta. Om den gör det så är det filtret och då är det tvätta eller helst köpa nytt för en hundring.

Gräsklipparmotorer är väldigt robusta och slitstarka med undantag för några Briggs & stratton som har membran som är i stort sett engångs i förgasare/pump.

Bra tips, men jag har testat det också utan framgång!! ?
 
Briggs & stratton har haft problem med tändhatten på vissa modeller, sitter nåt störningsfilter i dem som kan ge problem trots att gnista syns. Prova att byta denna.
 
Vanlig soppa från macken håller i ungefär 2-3 månader i stilla tillstånd innan den börjar separera och kondens gör att förgasaren suger vatten istället för soppa.
Har du Aspen miljöbensin så inträffar inte detta.
Du har inget membran i din förgasare, töm hela skiten ORDENTLIGT, fyll på med Aspen soppa och testa igen. Passa även på att kolla om den går lika illa med/utan luftfilter.
Det är den enklaste kontrollen. Är det fortfarande problem efter detta så kan det vara ytterligare två troliga orsaker: Du har slagit i något och svänghjulet har rört sig utan att kilen har gått av. Inte bra.
Men du har även tändspolen som kan spöka, inte helt ovanligt fenomen när klipparen går kall men inte varm.
Lyft av överdelen så att du kommer åt spolen, släpp skruvarna och sen tar du ett 80g A4-papper och viker det två gånger och har som mellanlägg när du skruvar fast spolen igen. Funkar inte det, byt spole och testa om den går bättre. Inte jättebilligt på din maskin dock så det är ju bra om du kan låna en...

Det där låter jättekonstigt. Enligt dig så är bensinen totalförstörd redan efter 3 månader medan bensinbolagen hävdar att bensinen håller finfint i 3 månader men att den därefter kan bli sämre.

Om det är som du säger så har Honda uppfunnit något nytt på min gräsklippare. Den tankas med vanlig handelsbensin och den används inte sådär jättemycket under vinterhalvåret men den startar på första rycket i alla fall. Enligt dig så har jag då vatten i tanken och det skall ju inte en motor kunna gå på.

Samma sak gäller min hoj. Också den en Honda. Den startar finfint efter att ha stått hela vintern med handelsbensin i tanken.

Att vissa motorer har problem med handelsbensin beror inte på att den sönderfaller så djävla fort. Det beror huvudsakligen på att vissa motorer har förgasare med membran som inte tål etanolen i handelsbensinen och då blir den bråkig ganska fort.
 
Husqvarna automower! Gräsmattan klipper man på altanen med en öl i handen:tummenupp Sen har även jag en klippo för några biytor men man slipper paniken när gräsmattan växer som fan o det regnar, man kanske är bortrest eller att skiten inte startar, sen är gräsmattan finare än någonsin. Kan varmt rekommendera en Automower.
 
Back
Top