GPS koordinater

Magnuse

Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
Någon som vet vart man kan hitta koordinater för mål linjer på svenska banor för att ladda ner till GPS lap timer?
/Magnus

Nej, men de är väldigt enkla att få fram med Google Earth.

Jag brukade lägga in start/mål och ett par splittider och det funkade alltid bra :)

Kollade på Google Earth och lade mig över rakan på Gelleråsen, skrev av koordinaten som stod nere på sidan, när jag sen sökte på dessa koordinater hamnade jag utanföe Degerfors????? :va

Kollade på Google Earth och lade mig över rakan på Gelleråsen, skrev av koordinaten som stod nere på sidan, när jag sen sökte på dessa koordinater hamnade jag utanföe Degerfors????? :va

Använt samma system? Kan vara att du blandat grader/minuter/sekunder med grader/decimaler. Då blir det knas:tummenupp

Last edited:
Hitta.se fungerar också för att få fram koordinater. Och då får man både i form av RT90, WGS84 och decimalsystem samtidigt. :tummenupp

När man har en stor kart-/satelitbild uppe så klickar man på ikonen uppe i högra hörnet där det står "Vägbeskrivning, mer..." och sedan på "Koordinater" så får man fram ett hårkors som man kan dra runt på kartan och en liten ruta med koordinaten i de olika systemen.

hur menar du med minuter/sekunder, minuter/decimaler?
Det finns olika gradsystem (kommer inte ihåg vad de heter) de delas in i Grader/decimalgrader, grader/minuter/decimalminuter och grader/minuter/sekunder/decimalsekunder. Om det är mer än 1 grad kan det vara t.ex 1,34⁰ (ett komma trettiofyra grader) eller 1⁰,3',4'' (en grad, 3 minuter, 4 sekunder). Det kan bli ganska stor skillnad om man inte omvandlar rätt.
Kanske blev krångligt, men det står lite på wikipedia under "geografiska koordinatsystem".

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2