GPS fäste i vindruta

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej panelen,

Jag har en VFR800 ifrån 2007 och lyckas inte hitta några vettiga fästpunkter för min ram mount där jag har min tomtom rider.

Nu sitter den på en boll i styrstammen, provat lite olika längder på armar men det blir inte bra. För låg så jag måste släppa blicken från vägen eller skymmer den instrumenten.

Jag ser endast 2 alternativ som skulle kunna fungera och göra mig nöjd:

1) Borra i min vindruta och sätta skruv från utsidan igenom RAM-fästet på insidan och hänga gps i detta. Rutan är en eftermarknads - MRA så den bör vara lite tuffare men det kanske spricker ändå pga vibrationer?

2) Limma fast samma fäste från insidan med formbart lim a'la sugru. Håller ju för aktionkameror på hjälmar så kanske håller för en tomtom på 350 gram? En liten säkerhetslina ifall ifall.

Kör endast asfalt med denna hojen.

Tacksam för tips.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Just rutor brukar vibrera rätt mycket, jag hade kollat upp det innan. Annars är ju risken att det blir svårt att se.

Till en hel del hojar finns det eftermarknadslösningar som kan vara bra, värt ett sök kanske?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Just rutor brukar vibrera rätt mycket, jag hade kollat upp det innan. Annars är ju risken att det blir svårt att se.

Till en hel del hojar finns det eftermarknadslösningar som kan vara bra, värt ett sök kanske?

Har tänkt på det men hondan går sjukt mjukt och fint. Men visst, så som många vägar ser ut efter x antal potthål kanske det har spruckit ändå.

Tyvärr finns ingen bra eftermarknadslösning heller, jag har googlat som en dåre 🥲
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Borra, putsa hålen så du får bort vassa kanter, stor "bricka"/skiva så att du fördelar trycket. Blir inte världens snyggaste lösning, men på VFR:en finns knappast något alternativ om du vill få gps:en i synfältet o inte skymma instrumenten
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Måste den sitta i synfältet, på landsväg tittar man väl inte så ofta på den.
Min Garmin sitter lite ur synfältet men jag ser ändå när den vill något, dessutom hör jag via Cardo när jag ska svänga.
HAr du inte lurar i hjälmen så kanske en enklare BT-grej i örat funkar.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Måste den sitta i synfältet, på landsväg tittar man väl inte så ofta på den.
Min Garmin sitter lite ur synfältet men jag ser ändå när den vill något, dessutom hör jag via Cardo när jag ska svänga.
HAr du inte lurar i hjälmen så kanske en enklare BT-grej i örat funkar.
Måste och måste, det är behändigt att veta på ett hum hur en kurva ser ut innan man är mitt i. Även om jag självklart lämnar marginal för överraakningar. Ibland är man även inne i en stad och snurrar, har också cardo men fattar ingenting hur tomtom/google maps menar i sina beskrivningar om jag inte också får lite bild.
Snyggt Ram Mount-fäste uppe i siktlinjen för VFR 800 X på Amazon.

View attachment 498304


Går säkert att anpassa även för din hoj.

Jag har inte dom fästena till vindrutan som finns i en X. Den där fungerar ju men jag kommer inte ifrån att behöva ta hålen rätt igenom.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du ska nog inte bedöma kurvor efter hur de ser ut på skärmen.
Navigatorn kan ju skala om bilden lite som den tycker. Och kartunderlag en lämnar mycket att önska gällande riktigheten.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har köpt en del prylar till olika motorcyklar från SW-motech. Kanske inte det billigaste man kan hitta men bra saker med bra passform.
Kan vara ett tips att kolla upp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top