GPS koordinater

Magnuse

Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
Någon som vet vart man kan hitta koordinater för mål linjer på svenska banor för att ladda ner till GPS lap timer?
/Magnus

Nej, men de är väldigt enkla att få fram med Google Earth.

Jag brukade lägga in start/mål och ett par splittider och det funkade alltid bra :)

Kollade på Google Earth och lade mig över rakan på Gelleråsen, skrev av koordinaten som stod nere på sidan, när jag sen sökte på dessa koordinater hamnade jag utanföe Degerfors????? :va

Kollade på Google Earth och lade mig över rakan på Gelleråsen, skrev av koordinaten som stod nere på sidan, när jag sen sökte på dessa koordinater hamnade jag utanföe Degerfors????? :va

Använt samma system? Kan vara att du blandat grader/minuter/sekunder med grader/decimaler. Då blir det knas:tummenupp

Last edited:
Hitta.se fungerar också för att få fram koordinater. Och då får man både i form av RT90, WGS84 och decimalsystem samtidigt. :tummenupp

När man har en stor kart-/satelitbild uppe så klickar man på ikonen uppe i högra hörnet där det står "Vägbeskrivning, mer..." och sedan på "Koordinater" så får man fram ett hårkors som man kan dra runt på kartan och en liten ruta med koordinaten i de olika systemen.

hur menar du med minuter/sekunder, minuter/decimaler?
Det finns olika gradsystem (kommer inte ihåg vad de heter) de delas in i Grader/decimalgrader, grader/minuter/decimalminuter och grader/minuter/sekunder/decimalsekunder. Om det är mer än 1 grad kan det vara t.ex 1,34⁰ (ett komma trettiofyra grader) eller 1⁰,3',4'' (en grad, 3 minuter, 4 sekunder). Det kan bli ganska stor skillnad om man inte omvandlar rätt.
Kanske blev krångligt, men det står lite på wikipedia under "geografiska koordinatsystem".

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back