Problemet med dina argument för fri fart är att alla i vårt samhälle inte har "rätt" bedömningsgrunder, beroende på vem man frågar är "lagom" eller "lämplig" hastighet olika, i sin tur beroende på individens erfarenhet, bakgrund och en massa annat.
Just för att alla har olika förutsättningar gör ju bara det att hastighetsbegränsningar är idiotiska. Alla måste ju ta ansvar för sin egen körning, eller hur? Eller ska man fortsätta med det typiskt svenska förfarandet och alltid ställa upp gränserna efter de sämsta och sedan får ingen passera gränsen, även om man behärskar det?
Att säga att "om man inte kan bedöma en lämplig hastighet så är man inte lämplig att ha körkort" ringer ack så bra men kommer aldrig att fungera i praktiken eftersom människan inte är rationell i sitt agerande i alla situationer.
Människan är en egoist och kommer at agera utifrån det vid många tillfällen och sätta det goda omdömmet ur spel.
Du har tydligen en mörkare människosyn än jag ... Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet klarar att ta ett ansvar som de får ... Många olyckor sker pga frustrerade, kuvade och övervakade människor som "tar hämd" bakom ratten.
Därför har överheten bestämt åt oss vad som är lämpliga hastigheter så vi alla slipper att fundera på det.
EXAKT!! Det är en massa andra saker överheten inte heller vill att vi ska fundera över så "little by little" bestämmer de mer och mer åt oss ... Eftersom jag hittills inte en enda gång kommit på dem med att bättre förstå vad som är bäst för mig, än vad jag själv förstår, så ser jag det som min plikt att ta mina egna beslut. Man har ansvar för sig själv fast jag vet att vissa avskyr det. Det känns bättre för dem att någon annan tänker åt dem ...
Sen får jag ifrågasätta din övertro på dig själv som förare:
I andra trådar har du berättat om åtskilliga vurpor, av olika orsaker.
Om du är såpass erfaren och duktig förare att du klarar att bedömma rätt hastighet i alla situationer, varför har du då vurpat så många gånger?
Eller är det alltid någon annan som gjort felbedömningar som drabbat dig?
Övertro som förare ... nja, det beror på vad du menar. Jag har jobbat upp en känsla för när jag sticker ut huvudet i min körning. Ibland gör jag det lite för att det är kul, men då är det inga i närheten av mig

Om man vill veta hur fort det går att köra så måste man lära sig hur fort det INTE går att köra ... annars kommer man aldrig att få veta. De flesta gånger som jag klotat är faktiskt när jag med clip-onstyre och höga fotpinnar testade gränserna på grusvägar. Det var ett bra sätt eftersom trafik var sällsynt och man störde ingen. Man var alltid själv och kanske det hade varit smartare att vara två, men det var ju kul att träna in sig på "andras" vägar så man kunde dem när man "råkade" hamna där i sällskap med de som brukade köra där. Man valde ut ett par km åt gången och körde där fram och tillbaka tills man kände att det satt. Ibland behövde man vurpa ett par ggr innan det satt, men sedan visste man vad det tålde
Att man sedan vurpar under tävling är en helt annan pilsner. Alla som tävlar seriöst klotar ibland, annars har man för stora marginaler. På 10 år hinner man med några stycken, så är det bara. Ibland har man väl fått lite hjälp på traven med att klota, men jag har aldrig skyllt på någon eftersom man ger och tar. Tål man inte det så finns det ju bollar i många olika storlekar som man kan hålla på med...
Man kan inte både ha kakan och äta den.
Har försökt det där ett par gånger på Elwe men det är som att hälla vatten på en gås
Om det är sommar, klockan är 12.00, du har solen i ryggen och någon säger till dig "Om du vrider huvudet åt vänster så tittar du österut", hur många ggr skulle de behöva säga det innan du håller med??