GPS -förbjudet

  • Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Nu är det så att jag använder ..... osv. Man behöver visst förklara saker flera ggr ... Det kan ju vara ok, men INTE när det är samma saker man behöver tala om gång på gång.

Nej du har rätt, det har jag ingen aning om, men oavsett vem som gjort det har lyckats få in dig i fåraleden på ett snyggt sätt :)
Sedan har din morfar rätt ... hastigheten i sig är inte farlig, det är hur du hanterar ditt fordon!
Känner man på sig att man har brister och problem med det så ska man ju naturligtvis köra jäkligt sakta .. t ex det som står på skyltarna ..
Du har också rätt i att du inte kan få mig att ändra slutsatserna av mina samlade erfarenheter ... ingen kan det, så du är i gott sällskap :tummenupp

Nu var det ju inte bara dig och ditt bältesanvändande utan ALLAS :huvet

OCH bara för att jag inte förespråkar fri hastighet på våra vägar betyder inte att jag rättar mig i leden och aldrig bryter mot lagen! Jag kör precis som alla andra men inser till skillnad mot dig att olyckor, allvarligt skadede, dödsolyckor och vårdkostnader skulle skjuta i höjden om alla tänkte som dig...
 
...
OCH bara för att jag inte förespråkar fri hastighet på våra vägar betyder inte att jag rättar mig i leden och aldrig bryter mot lagen! Jag kör precis som alla andra men inser till skillnad mot dig att olyckor, allvarligt skadede, dödsolyckor och vårdkostnader skulle skjuta i höjden om alla tänkte som dig...

Ursäkta men det där brukar kallas hyckleri.

Och som någon nämnde ang att man tjänar så lite tid på att köra 140 istf 110, varför då inte säga att maxfart borde vara 80, jag menar man tjänar ju så lite tid men borde vinna så mycket i konsekvenserna av olyckor(?)
 

OCH bara för att jag inte förespråkar fri hastighet på våra vägar betyder inte att jag rättar mig i leden och aldrig bryter mot lagen! Jag kör precis som alla andra men inser till skillnad mot dig att olyckor, allvarligt skadede, dödsolyckor och vårdkostnader skulle skjuta i höjden om alla tänkte som dig...
Vad har du för belägg för det?
Skulle inte du klara ansvaret som kommer med fri hastighet?
 
Vad har du för belägg för det?
Skulle inte du klara ansvaret som kommer med fri hastighet?

Bästa el

Jag har hittills bara läst med visst nöje, denna intressanta diskution.
Problemet med dina argument för fri fart är att alla i vårt samhälle inte har "rätt" bedömningsgrunder, beroende på vem man frågar är "lagom" eller "lämplig" hastighet olika, i sin tur beroende på individens erfarenhet, bakgrund och en massa annat.

Att säga att "om man inte kan bedöma en lämplig hastighet så är man inte lämplig att ha körkort" ringer ack så bra men kommer aldrig att fungera i praktiken eftersom människan inte är rationell i sitt agerande i alla situationer.
Människan är en egoist och kommer at agera utifrån det vid många tillfällen och sätta det goda omdömmet ur spel.

Därför har överheten bestämt åt oss vad som är lämpliga hastigheter så vi alla slipper att fundera på det.
Trots detta händer det olyckor, ibland beroende på hastigheten men även beroende på andra faktorer där föraren brustit i erfarenhet, saknat förutseende eller på grund av ett bristande samarbete mellan trafikanterna.
En lång rad andra orsaker finns givetvis men detta är kanske några huvudorsaker.


Sen får jag ifrågasätta din övertro på dig själv som förare:
I andra trådar har du berättat om åtskilliga vurpor, av olika orsaker.

Om du är såpass erfaren och duktig förare att du klarar att bedömma rätt hastighet i alla situationer, varför har du då vurpat så många gånger?
Eller är det alltid någon annan som gjort felbedömningar som drabbat dig?
 
Problemet med dina argument för fri fart är att alla i vårt samhälle inte har "rätt" bedömningsgrunder, beroende på vem man frågar är "lagom" eller "lämplig" hastighet olika, i sin tur beroende på individens erfarenhet, bakgrund och en massa annat.
Har försökt det där ett par gånger på Elwe men det är som att hälla vatten på en gås :hihi
 
....Därför har överheten bestämt åt oss vad som är lämpliga hastigheter så vi alla slipper att fundera på det......

Problemet är också att hastighetsgränser i sig orsakar behovet av ännu fler hastighetsgränser. Man tar ju bort ansvaret från individen att själv bedöma en rimlig hastighet vid olika trafiksituationer.
 
Ja, men ökningen från 110 till 140 är inte särskilt stor... 3 mil per timme som sagt..


Vid ev olycka kan skillnaden mellan 110-140km/h va av högsta betydelse !
Om en älg springer ut på motorvägen och du kommer i 140km/h va tror du händer då om man inte kan bromsa tillräckligt tidigt eller inte kan stanna pga den högre hastigheten.

110km/h som vi har idag är en bra hastighet för allas bästa samt naturen.

Är där inte 120 eller 130km/h som maxhastighet över Hallandsåsen via dom elektroniska skyltarna beroende på väglag och väder ???
 
Otroligt roande att sitta på ett sporthojsforum och höra hur folk försvarar hastighetsbegränsning när de själva inte har några problem att bryta mot dem när de kör hoj.

Jodå, jag dra alla här över en kam, okej, säg att jag har rätt om 75% av de som uttalat sej så blir ändå resonemanget rätt skruvat.

Till de 25% som enbart gasar ur på bana och aldrig överträder hastighetsbegränsning på gatan med något fordon vill jag säga: Ni har min fulla respekt, till övriga säger jag: "välkommen i ledet", spelar ingen roll om ni kör 95 eller 195 på 90väg.

Kom nu inte och säg att det är skillnad, för det ni säger är: "Alla andra är idioter men jag som är så bra kan gott köra för fort".
 

Problemet med dina argument för fri fart är att alla i vårt samhälle inte har "rätt" bedömningsgrunder, beroende på vem man frågar är "lagom" eller "lämplig" hastighet olika, i sin tur beroende på individens erfarenhet, bakgrund och en massa annat.
Just för att alla har olika förutsättningar gör ju bara det att hastighetsbegränsningar är idiotiska. Alla måste ju ta ansvar för sin egen körning, eller hur? Eller ska man fortsätta med det typiskt svenska förfarandet och alltid ställa upp gränserna efter de sämsta och sedan får ingen passera gränsen, även om man behärskar det?
Att säga att "om man inte kan bedöma en lämplig hastighet så är man inte lämplig att ha körkort" ringer ack så bra men kommer aldrig att fungera i praktiken eftersom människan inte är rationell i sitt agerande i alla situationer.
Människan är en egoist och kommer at agera utifrån det vid många tillfällen och sätta det goda omdömmet ur spel.
Du har tydligen en mörkare människosyn än jag ... Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet klarar att ta ett ansvar som de får ... Många olyckor sker pga frustrerade, kuvade och övervakade människor som "tar hämd" bakom ratten.
Därför har överheten bestämt åt oss vad som är lämpliga hastigheter så vi alla slipper att fundera på det.
EXAKT!! Det är en massa andra saker överheten inte heller vill att vi ska fundera över så "little by little" bestämmer de mer och mer åt oss ... Eftersom jag hittills inte en enda gång kommit på dem med att bättre förstå vad som är bäst för mig, än vad jag själv förstår, så ser jag det som min plikt att ta mina egna beslut. Man har ansvar för sig själv fast jag vet att vissa avskyr det. Det känns bättre för dem att någon annan tänker åt dem ...
Sen får jag ifrågasätta din övertro på dig själv som förare:
I andra trådar har du berättat om åtskilliga vurpor, av olika orsaker.
Om du är såpass erfaren och duktig förare att du klarar att bedömma rätt hastighet i alla situationer, varför har du då vurpat så många gånger?
Eller är det alltid någon annan som gjort felbedömningar som drabbat dig?
Övertro som förare ... nja, det beror på vad du menar. Jag har jobbat upp en känsla för när jag sticker ut huvudet i min körning. Ibland gör jag det lite för att det är kul, men då är det inga i närheten av mig :)
Om man vill veta hur fort det går att köra så måste man lära sig hur fort det INTE går att köra ... annars kommer man aldrig att få veta. De flesta gånger som jag klotat är faktiskt när jag med clip-onstyre och höga fotpinnar testade gränserna på grusvägar. Det var ett bra sätt eftersom trafik var sällsynt och man störde ingen. Man var alltid själv och kanske det hade varit smartare att vara två, men det var ju kul att träna in sig på "andras" vägar så man kunde dem när man "råkade" hamna där i sällskap med de som brukade köra där. Man valde ut ett par km åt gången och körde där fram och tillbaka tills man kände att det satt. Ibland behövde man vurpa ett par ggr innan det satt, men sedan visste man vad det tålde :)

Att man sedan vurpar under tävling är en helt annan pilsner. Alla som tävlar seriöst klotar ibland, annars har man för stora marginaler. På 10 år hinner man med några stycken, så är det bara. Ibland har man väl fått lite hjälp på traven med att klota, men jag har aldrig skyllt på någon eftersom man ger och tar. Tål man inte det så finns det ju bollar i många olika storlekar som man kan hålla på med...
Man kan inte både ha kakan och äta den.

Har försökt det där ett par gånger på Elwe men det är som att hälla vatten på en gås :hihi

Om det är sommar, klockan är 12.00, du har solen i ryggen och någon säger till dig "Om du vrider huvudet åt vänster så tittar du österut", hur många ggr skulle de behöva säga det innan du håller med??
 
Last edited:
Du har tydligen en mörkare människosyn än jag ... Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet klarar att ta ett ansvar som de får ... Många olyckor sker pga frustrerade, kuvade och övervakade människor som "tar hämd" bakom ratten.
Du borde bli politiker Elwe, de brukar dra till med såna där floskler trots att de själva knappast kan tro på det (eller så lever de i en skyddad verkstad långt ifrån verkligheten).

Om det är sommar, klockan är 12.00, du har solen i ryggen och någon säger till dig "Om du vrider huvudet åt vänster så tittar du österut", hur många ggr skulle de behöva säga det innan du håller med??
Det där låter som en kuggfråga.
 
Last edited:


EXAKT!! Det är en massa andra saker överheten inte heller vill att vi ska fundera över så "little by little" bestämmer de mer och mer åt oss ... Eftersom jag hittills inte en enda gång kommit på dem med att bättre förstå vad som är bäst för mig, än vad jag själv förstår, så ser jag det som min plikt att ta mina egna beslut. Man har ansvar för sig själv fast jag vet att vissa avskyr det. Det känns bättre för dem att någon annan tänker åt dem ...

Tjoo...här frodas övertron på egot, som sagt, du borde kanske bli politiker och visa hönsen vad som är "sunt förnuft"...:D

Att ta ansvar för sig själv är självklart men eftersom felbedömningar av dom som inte är kapabla att göra korrekta sådana kan gå ut över tredje part är det inte så enkelt att säga så.
Om någon missbedömmer sin situation, sladdar i en kurva och frontar med mig är det en klen tröst att jag hade full koll på min situation.
Ej heller hjälper det att konstatera att den vållande föraren inte borde ka körkort, eller hur...?

Jag kryper in i min grotta och släpper ämnet till dom som begriper bättre...
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top