GPS -förbjudet

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Om din frihet inkräktar på någon annans frihet så har du inte tagit ditt ansvar ...
eller?

Om vi håller oss till trafiken så har jag en enkel regel;
Inte tagit ditt ansvar? Beror väl på vilket ansvar man har...
eller?

Sen skiter jag i dina regler, för jag är lite outlaw och har mina egna :yoparty

Jag är i tyskland och jobbar nu. Här får man köra precis hur fort man vill på motorvägen!

Jag har tänkt en del på varför inte vi skulle klara av det i sverige, men har inte kommit fram till något.
Helt patetsikt att man inte ska få köra fortare än 110 i sverige (på motorvägen när det är bra förhållanden)

Någon som har ett förslag på varför? Det är väl bara farträdda sossar som tycker att 110 är lagom

Det är inte fri fart överallt på alla motorvägar i Tyskland.

Högre hastigheter innebär högre risker och troligtvis högre antal skadade/döda.

Högre hastigheter ger högre utsläpp från fordonen, vilket påverkar miljön negativt.

Ur tidsvinstsynvinkeln, hur mycket tjänar du på att köra i 140km/h kontra 110km/h? På en hel timme kommer du bara 3 mil längre...

Om vi håller oss till trafiken så har jag en enkel regel;
Ingen ska behöva göra några undanmanövrar pga av hur jag kör!
I gengäld ske de ge fan i hur jag kör ...

Tror nog det kan behövas kanske någon liten underregel för att få trafiken att fungera, även om alla medborgare hade varit lika ansvarsfulla och duktiga som dig.

Och vad ska vi göra med alla tusentals oansvariga förare som inte är lika insiktsfulla som dig?

Last edited:

Högre hastigheter ger högre utsläpp från fordonen, vilket påverkar miljön negativt.

Ur tidsvinstsynvinkeln, hur mycket tjänar du på att köra i 140km/h kontra 110km/h? På en hel timme kommer du bara 3 mil längre...
Är du säker på att du inte betalar lite för mycket för din hobby? Du kunde ju lika gärna ha en indisk Royal Enfield

Tror nog det kan behövas kanske någon liten underregel för att få trafiken att fungera, även om alla medborgare hade varit lika ansvarsfulla och duktiga som dig.

Och vad ska vi göra med alla tusentals oansvariga förare som inte är lika insiktsfulla som dig?

Är det då du eller "de andra" som är oansvariga? Som jag sagt innan; kan man inte ta ansvaret för framförandet av sitt fordon så ska man inte ha körkort!!

Hur kom man fram till att just 110km/h är den ultimata motorvägsfarten, finns det något diagram som visar att i 110 så går det tillräckligt fort utan att man slår sej så mycket vid en ev olycka, har vi optimala utsläppsvärden vid just 110?

Jag antar att 110gränsen kom när den fria farten upphörde i Sverige(?) hur skattade man den maxhastigheten då, hade det möjligen något med bilarnas krocksäkerhet att göra och har bilarna och vägarna verkligen inte blivit ett dugg bättre sedan dess?

Ja visst ja, vi lever ju i "lagomlandet", Italienarna verkar fatta det här, kör man hoj så får man köra fortare än bilarna på landsväg :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegränsning
(rulla ner lite)

Ja, usch vad mycket larviga regler det finns!

- Varför ska man besiktiga bilen?
Det borde ju vara upp till var och en att avgöra om bilen är körduglig eller inte.

- Varför ska man betala skatten?
Den går säkert ändå bara till regeringens privata fester.

- Varför ska man ha halvljuset på?
Vill jag köra utan lyse när det är mörkt så borde jag få göra det!

- Varför ska man ha säkerhetsbälte?
Förutom att det skaver så förbannat kan man faktiskt klara sig bättre utan bälte vid en krock (det har jag läst).

- Varför ska man hålla laglig hastighet?
Vill jag köra 150 förbi ett dagis så är det mitt ansvar.

:rolleyes:

Gå läs lite Bamse för barnen istället Sandstream. Så slipper du bli upprörd. ;)

/Olzki, kör gärna 150 på rätt väg, vid rätt tillfälle.

Kör du 150 förbi ett dagis så är du direkt olämplig som förare, eller hur?

Kör du slaviskt efter skyltarna eftersom du inte själv kan bedöma lämplig hastighet i just det ögonblicket utifrån vad du kör för fordon, väderförhållanden, väglag, fordonets skick, fordonets prestanda, din egen form, osv så är du OCKSÅ olämplig som förare, eller?

DEN SOM INTE SJÄLV KAN AVGÖRA VILKEN HASTIGHET SOM ÄR LÄMPLIG FÖR HONOM/HENNE I VARJE ÖGONBLICK SKA INTE HA KÖRKORT!
Så, när farbror staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner han samtidigt sitt eget system för att dela ut körkort! Det är inte svårare än så ...

Den som behöver skyltar som talar om hur fort man kan köra på en väg ska naturligtvis inte ha körkort.

När det gäller bilbälte så är det en skum lag på så sätt att du inte skadar någon annan än dig själv vid en eventuell olycka. Men, du får inte bestämma det ... nån annan gör det åt dig ...
Vad mer vill du att någon annan ska bestämma åt dig? Något som du kanske oroar dig för i brist på lagar som vägleder och talar om ... Är det något som den goda staten missat i all sin välmening att ta hand om oss, ja eftersom de naturligtvis vet bättre vad som är bra för dig än vad du vet själv ...

Sakta men säkert föser makthavarna in er i hörnet längst in där det inte kommer att finnas något manöverutrymme alls och SKULLE nån gå lite åt fel håll finns det övervakning som upptäcker det pronto och sätter 2-3 inspektörer på vederbörande tills denne går i takt med alla andra och har mössan på sig på rätt sätt ...

Ge mig en enda anledning till varför jag högst ska köra i en hastighet som står på en j-a skylt??
Nu efterlyser jag praktiska argument, inte att "det är olagligt" eller "det kan bli kostsamt om de tar dig".

Jösses.. vad naiva saker man kan läsa här ibland.
Har ingen lust att betala för folk som skadar sig själva/medtrafikanter etc. mm. osv för att de anser att en hastighet som dom själva finner lämplig skall råda, bara blotta tanken på det är för mig skrämmande, finns exempelvis med största sannolikhet massor av personer som är fullständigt olämpliga och okapabla att bedöma hastigheter, det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas folk som är olämpliga körkortsinnehavare..... Vad det gäller bilbälte så blir man återigen lite mörkrädd över denna slående naivitet; återigen, varför ska samhället betala massa intensiv/avancerad kirurgoperationsvård för att en klåpare är för lökig för att ta på sig ett bilbälte?

Till sist, säger inte att man slaviskt måste följa det som står på hastighetsskylten i alla lägen, men det måste ju givetvis finnas ramar, skyltarna är framtagna mot bakgrund av diger statistik, beräkningar, bedömningar osv., av fackmän. Slår du upp ordet klåpare i ordboken står där att läsa; "motsats till fackman". :arsele

Last edited:

Självfallet inte, det finns väl bebyggelse (och dagis) där med.

Högre hastigheter innbär nästa alltid en riskökning. MEN, en viss riskökning är acceptabel och i mitt tycke innebär en högre hastighetsgräns på framförallt motorvägar en acceptabel sådan. Idealet vore ju annars max 30 km/h överallt med lag om hjälmtvång för både förare och fotgängare.

Det är dessvärre sannolikt korrekt.

Vad gjorde du på fysiken i skolan?

S = v x t. Dubblar du hastigheten halverar du tiden. Eller, en ökning från 100 till 150 innebär att du sparar 20 min per timme.

/Olzki

Jösses.. vad naiva saker man kan läsa här ibland.
Ja, inte sant ... det finns t o m folk som tror att de blir bättre förare av att makthavarna talar om för dem hur fort de kan köra. Konstigt va?
finns exempelvis med största sannolikhet massor av personer som är fullständigt olämpliga och okapabla att bedöma hastigheter, det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas folk som är olämpliga körkortsinnehavare
Och på vad sätt hjälper hastighetsbegränsningsskyltar dem??
Till sist, säger inte att man slaviskt måste följa det som står på hastighetsskylten i alla lägen, men det måste ju givetvis finnas ramar,
Vilka ramar?? Inte fan kan du väl avgöra det själv!?!?!?
skyltarna är framtagna mot bakgrund av diger statistik, beräkningar, bedömningar osv., av fackmän.

YES!! Det är tydligen min dag ... jag har alltid velat studera beslutsunderlagen för alla påhittade hastighetsbegränsningar!! Eftersom du vet så kan du väl lägga in dem här eller iaf länkarna till de gedigna arbeten som föregått de genomtänkta besluten om varje vägstumps optimala högsta hastighet.
Tack på förhand ..

S = v x t. Dubblar du hastigheten halverar du tiden. Eller, en ökning från 100 till 150 innebär att du sparar 20 min per timme.
/Olzki

Nja, sporthojarn råkar ha rätt när han säger att man kommer 3 mil längre i timmen om man kör 140 km/h istället för 110 km/h.
Så, om du kört 140 km/h i 4 h så har den som kört 110 km/h fortfarande 12 mil kvar till där du är, dvs en dryg timmes körning ...

Om du kör 150 km/h så har du kört 15 mil på en timme. Hon som körde 100 km/h har kommit 10 mil, dvs har 5 mil kvar dit där du sitter och njuter av utsikten. Dessa 5 mil tar henne 30 min att köra :)

En liten fråga ... Om Pelle kör från A till B och sedan tillbaka till A i 50 km/h och Lisa kör från A till B i 40 km/h och från B till A i 60 km/h; Vem kommer tillbaka till A först om de startar samtidigt?

Italienarna verkar fatta det här, kör man hoj så får man köra fortare än bilarna på landsväg :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegränsning
(rulla ner lite)

Se, det visste jag inte! Vad förnuftigt! :tummenupp

... finns exempelvis med största sannolikhet massor av personer som är fullständigt olämpliga och okapabla att bedöma hastigheter, det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas folk som är olämpliga körkortsinnehavare.....

Det är väl en av poängerna här...de ska kanske inte ha körkort?

Last edited:

En liten fråga ... Om Pelle kör från A till B och sedan tillbaka till A i 50 km/h och Lisa kör från A till B i 40 km/h och från B till A i 60 km/h; Vem kommer tillbaka till A först om de startar samtidigt?

Ska du kartlägga intelligensen på alla SH-medlemmar nu lr? (lr = eller...jag har redan börjat drabbas av detta fördummande samhälle)

Du är väl införstådd med att t.ex. en 90-skylt visar maximalt tillåtna hastighet? Det är upp till var och en att anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden...
Att det finns hastighetsbegränsningar beror ju på många faktorer, t.ex. riskbedömning, miljöpåverkan, trafikintensitet...
Tror du på fullaste allvar att det finns hastighetsbegränsningar bara för att Palme blev omkörd!?!?!?! :rofl

Sen anser inte jag att det alltid är rätt skyltat!
Att man fortfarande bara får köra 110 på dagens fina breda (med avåkningszoner) motorvägar tycker jag är fel. Det har hänt mycket med vägarnas skick och bilarnas säkerhet vilket borde resultera i lite högre hastighetsbegränsningar....

Sen om DU inte vill ha bälte så kan du ju få betala din egen nota från sjukhuset! :mad:

Ska du kartlägga intelligensen på alla SH-medlemmar nu lr? (lr = eller...jag har redan börjat drabbas av detta fördummande samhälle)
Ett sådant litet räkneexempel kräver 10 s eftertanke, knappast ett intelligenstest.
Du är väl införstådd med att t.ex. en 90-skylt visar maximalt tillåtna hastighet? Det är upp till var och en att anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden...
Ja, och Henry sa att du kan få FORD i vilken färg du vill, bara du väljer svart ...
Att det finns hastighetsbegränsningar beror ju på många faktorer, t.ex. riskbedömning, miljöpåverkan, trafikintensitet...
Tror du på fullaste allvar att det finns hastighetsbegränsningar bara för att Palme blev omkörd!?!?!?! :rofl
Vems riskbedömning?? Kalle Kommunpolitiker som sätter sitt feta finger på en karta och bestämmer hur fort du kan köra där??
Sedan skulle du bli förvånad om du visste vilka vändningar saker kan ta när du ger små människor mycket makt.
Sen om DU inte vill ha bälte så kan du ju få betala din egen nota från sjukhuset! :mad:
Om du går i polemik med mig så kunde du kanske bemöda dig med att läsa vad jag skrivit. "Sedan rullbältena kom så använder jag också bilbälte". Däremot menade jag att underlåtenhet att använda bilbältet fysiskt inte drabbar någon annan än den som inte har bälte vid en eventuell olycka. Anar du distinktionen mellan dessa påstående?

Du vet väl att den där frågan inte går besvara? Eftersom du envisas kan jag säga Lisa kommer sist tillbaka. Vägen från A till B kommer nämligen vara enormt längre pga en vägombyggnad. :rolleyes:

Last edited:
Ja, det är för att alla makthavare är rädda för människor som tänker själva! De blir påkomna i ett nafs om en majoritet börjar ifrågasätta vad de håller på med vid köttgrytorna.
Därför har man ju en långsiktig plan att fördumma människorna och de har faktiskt lyckats ganska bra t ex i skolan där massor av elever efter 9 år i skolan går ut utan att vare sig kunna skriva eller räkna.
Behärskar man inte vårt viktigaste kommunikationsmedel, språket, så är man ett lätt byte för byråkraterna och det vet dessa naturligtvis om.
Man befäster sin maktställning och som kanske en del har märkt så går politiska uppdrag nuförtiden mer eller mindre i arv... det blir så i en representativ demokrati ...

Hastighetsgränser "för att du själv inte förstår ditt eget bästa" är bara en liten pusselbit i spelet ...
Jag ser med fasa hur ini h-e "välanpassade" t o m sporthojsåkare är i sina förståndiga åsikter ... Undrar hur det går till bland bollsportarna :rolleyes:

Lika :felämne som bra. D.v.s. mycket :tummenupp

Knepigt att dom flesta mc-förare kör alldeles för snabbt o dom flesta hyllas.
Undra hur mkt det kostar staten för vård av alla fortkörare som kör omkull o skadat sig.
Sett massvis me bilder på mc-förare som krashat i höga farter o det är ingen vacker syn...

Så om alla som körde mc slutade köra förfort skulle vi minska kostnaderna massa för omkullkörningar på mc!

Därför tycker jag inte att Vi (finns undantag) ska Sluta klaga på folk som kör utan bälte då Vi (finns undantag) Ofta! kör alledeles för snabbt på mc o kostar staten Massor när vi kör omkull.

Nej vill folk köra utan bälte så får dom göra det för mig, inget jag orkar käfta om då jag antagligen inte är mkt bättre själv när ja flänger runt på slangen me hojjen...

Ärligt talat, vem fan tror du pröjsar för sjukvården, om inte VI(finns undantag)....

Gå läs lite Bamse för barnen istället Sandstream. Så slipper du bli upprörd. ;)
/Olzki, kör gärna 150 på rätt väg, vid rätt tillfälle.
Ja, det är nog lika bra :)
Till och med mina barn, 6 och 8 år, förstår varför det finns lagar och regler men är man helt verklighetsfrämmande och tror att ett samhälle där alla bestämmer själva vad som är okej eller inte skulle fungera så kan man ju få leva i den drömmen.

/Sandstream, kör gärna 30 km/h förbi dagis och skolor.

Sen skiter jag i dina regler, för jag är lite outlaw och har mina egna :yoparty
Precis, inga ska bestämma över mig :yoparty

@Elwe: Angående förjudandet av motorcyklar. Minns du inte den 100 Hk gräns som fanns ett tag i Sverige? Det kanske inte var sent 70-tal utan tidigt 80-tal men gränsen togs knappast fram för att att det var kul utan för att det höjdes negativa röster om dessa tvåhjuliga monster.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...