mudder
Muppkiller
Håller man hastighetsbegränsäningen behöver man inte bli varnad..![]()
Man kan väl missa en skylt och då är det bra att bli varnad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Håller man hastighetsbegränsäningen behöver man inte bli varnad..![]()
Störtlöjligt.
Många som kör sina nya Hayabusa , R1 , ZX10-R , CBR1000RR strypta ....(eller inte)
Om man kör igenom som turist med mc vad gäller då![]()
Självfallet inte, det finns väl bebyggelse (och dagis) där med.
Högre hastigheter innbär nästa alltid en riskökning. MEN, en viss riskökning är acceptabel och i mitt tycke innebär en högre hastighetsgräns på framförallt motorvägar en acceptabel sådan. Idealet vore ju annars max 30 km/h överallt med lag om hjälmtvång för både förare och fotgängare.
Det är dessvärre sannolikt korrekt.
Vad gjorde du på fysiken i skolan?
S = v x t. Dubblar du hastigheten halverar du tiden. Eller, en ökning från 100 till 150 innebär att du sparar 20 min per timme.
/Olzki
Är du säker på att du inte betalar lite för mycket för din hobby? Du kunde ju lika gärna ha en indisk Royal Enfield
Är det då du eller "de andra" som är oansvariga? Som jag sagt innan; kan man inte ta ansvaret för framförandet av sitt fordon så ska man inte ha körkort!!
Elwe, ja eller nej fråga; Tycker du att man ska slopa hastighetsbegränsningarna?
Appropå GPS förresten ... är det nån mer än jag som har kameravarnare??![]()
Visserligen har jag uselt lokalsinne men GPSen köptes verkligen för att den kunde varna för kamerornaUtanför tättbebyggt område, JA!
Jag tog körkort både på mc och bil när det var fri hastighet och det var jäkligt skönt att få ta ansvaret för min egen hastighet innan den tillfälliga hastighetsbegränsningen infördes för snart 40 år sedan ...
Appropå GPS förresten ... är det nån mer än jag som har kameravarnare??![]()
bla bla...
Vems riskbedömning?? Kalle Kommunpolitiker som sätter sitt feta finger på en karta och bestämmer hur fort du kan köra där??
Om du går i polemik med mig så kunde du kanske bemöda dig med att läsa vad jag skrivit. "Sedan rullbältena kom så använder jag också bilbälte". Däremot menade jag att underlåtenhet att använda bilbältet fysiskt inte drabbar någon annan än den som inte har bälte vid en eventuell olycka. Anar du distinktionen mellan dessa påstående?
2) Varför skulle min körning bli säkrare om jag ägnar en stor del av min körtid med att kolla hastighetsmätaren istället för att läsa trafiken?
Bra "svar"
Ja, och Henry sa att du kan få FORD i vilken färg du vill, bara du väljer svart ...
Jodå, kommunerna är i högsta grad inblandade när det gäller hastighetsbegränsningar. Du säger själv "jag vet inte vet som gör riskbedömninarna" så varför är det så otroligt att nån heter Kalle?Ja du elwe...jag vet inte vet som gör riskbedömninarna, men inte FAN är det Kalle Kommunpolitiker iaf...![]()
Och jag har visst läst att du är duktig och använder bilbältet. Och mycket riktigt drabbar det ingen annan än dig själv vid en ev. olycka...FYSISKT...men de ekonomiska påföljderna kan bli många många miljoner!!!
Vem betalar det kalaset? Du kanske kan upplysa mig?![]()
Behöver du titta på hastighetsmätaren för att vara säker på att du tex kör i 50? Jag har bara haft körkort i lite över 3 år och jag med nästan alla andra har inga problem med att köra i respektive hastighet utan att stirra sig blind på mätaren. Är du ett undantagsfall eller försökte du bara få en poäng? Isåfall gick den inte fram iaf inte till mig![]()
Bra "svar"
Å med det menar du...?![]()
Jag har inte debatterat hastighetsbegränsningarna inom tättbebyggt område.
Nu vet jag inte hur din hoj är, men alla mina hojar varit sådana att om jag skulle ha haft ambitionen att hålla hastighetsbegränsningarna, snarare än att vara vaken för vad som händer på vägen, så hade jag i princip behövt kolla hela tiden på hastighetsmätaren. Det är inte bra för trafiksäkerheten.
Räcker den förklaringen eller behöver jag utveckla det ytterligare?
Den frågan bör du nog ställa till dig själv.
Mitt påstående är helt korrekt.
Men din slutsats galen.
Man kan verkligen spara tid genom att öka farten.
/Olzki
Vem som betalar kalaset, jo det är jag tillsammans med en krympande skara skattebetalare! JAG bl. a. Om det stör dig att det finns kostnader för skador, vilka mer verksamheter som kan vålla skada vill du förbjuda eller begränsa?
Ska det vara hastighetsbegränsningar på landsväg så bör det ju vara vinkelbegränsningar på skidbackar, djupbegränsningar på simbassänger så ALLA bottnar, förbud mot orientering i skogar med grova träd som man kan springa på om man läser kartan samtidigt, förbud mot hårda golv vid innebandy, förbud mot att rida på hästar där man inte når ner med bägge fötterna, osv.
Det finns alltid något behjärtansvärt argument för att införa förbud eller begränsningar, men grundsymptomen för alla dessa regler är desamma; makthavarna bestämmer över dig för att de naturligtvis förstår ditt eget bästa bättre än du gör själv! Sedan finns det en liten skillnad - den som du själv var inne på - de ser inte till att du som individ ska trivas utan till samhällets och sina egna samlade intressen.
De har tydligen lyckats ganska bra med dig, du är säkert en stolthet för de makthavare som format dig och dina tankar ...![]()
Vem sa något om tättbebyggt område? 50 km/h var bara ett exempel och det finns väl bra många sträckor som är 50 utanför tättbebyggt. Jo jag förstår vad du menar men det är ingen vidare bra argument. Det jag försöker förklara är att man tittar väl 0.5 sekund på hastighetsmätaren sen håller man bara samma fart. Om du behöver stirra dig blind på hastighetsmätaren för att veta ungefär hur snabbt du kör så har du inget på vägarna att göra.
Nu är det så att jag använder ..... osv. Man behöver visst förklara saker flera ggr ... Det kan ju vara ok, men INTE när det är samma saker man behöver tala om gång på gång.Så förklara då gärna för mig varför i helvet jag ska betala dina operationer bara för att du struntade i att använda bälte?!
Eftersom jag varit rally-kartläsare så har jag sannolikt klotat fler ggr med bil än du någonsin kommer att göra. Åtminstone 10 ggr utan bälte dels när man tränat, dels när jag själv lärde mig köra bil i ett acceptabelt tempo.Ja varför inte dra allting till sin spets...![]()
Du...som verkar vara så gammal och vis, har du någonsin sett vad följderna blir av en liten krock där föraren inte har bälte?
Det har jag och inte kört en meter efter det utan bälte!
Nej du har rätt, det har jag ingen aning om, men oavsett vem som gjort det har lyckats få in dig i fåraleden på ett snyggt sättOch lilla du: den som har format mig och mina tankar har du ingen aning om!
Du har ett väldigt lika tankesätt som min morfar:- Det är inte hastighetan som dödar, det är HUR man kör...![]()
![]()
![]()
Men nu lämnar jag diskussionen, DU står för dina åsikter och jag för mina...
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |