GPS -förbjudet

  • Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Störtlöjligt.

Många som kör sina nya Hayabusa , R1 , ZX10-R , CBR1000RR strypta .... :rolleyes: (eller inte)


Om man kör igenom som turist med mc vad gäller då :va

Som turist klarar man sig! :)
Men ve och fasa ifall du kör franskregistrerat. Fängelse och konfiskerad hoj om du tex blir ertappad med slip-on som bullrar för mycket 2ggr... första gången borrar de sönder burken på plats och ger dig ca 1000€ i böter.
Den som trimmar hojar åt folk som sedan kör dessa på allmän väg får slå igen firman och dessutom fängelse, böter och näringsförbud!
Vi skall inte klaga här hemma!

Detta inlägg var lika offtopic som allt annat i denna tråd... har inget som helst med GPS att göra.
 
Självfallet inte, det finns väl bebyggelse (och dagis) där med.



Högre hastigheter innbär nästa alltid en riskökning. MEN, en viss riskökning är acceptabel och i mitt tycke innebär en högre hastighetsgräns på framförallt motorvägar en acceptabel sådan. Idealet vore ju annars max 30 km/h överallt med lag om hjälmtvång för både förare och fotgängare.



Det är dessvärre sannolikt korrekt.



Vad gjorde du på fysiken i skolan?

S = v x t. Dubblar du hastigheten halverar du tiden. Eller, en ökning från 100 till 150 innebär att du sparar 20 min per timme.


/Olzki

Den frågan bör du nog ställa till dig själv.

Mitt påstående är helt korrekt.

Är du säker på att du inte betalar lite för mycket för din hobby? Du kunde ju lika gärna ha en indisk Royal Enfield



Är det då du eller "de andra" som är oansvariga? Som jag sagt innan; kan man inte ta ansvaret för framförandet av sitt fordon så ska man inte ha körkort!!


Jag trodde att vad som avgjorde om man ska ha körkort eller inte var kunskapsprovet och körprovet som man gör hos VV, men jag kanske är fel ute? :confused:


Elwe, ja eller nej fråga; Tycker du att man ska slopa hastighetsbegränsningarna?
 
Last edited:

Elwe, ja eller nej fråga; Tycker du att man ska slopa hastighetsbegränsningarna?

Utanför tättbebyggt område, JA!
Jag tog körkort både på mc och bil när det var fri hastighet och det var jäkligt skönt att få ta ansvaret för min egen hastighet innan den tillfälliga hastighetsbegränsningen infördes för snart 40 år sedan ...

Appropå GPS förresten ... är det nån mer än jag som har kameravarnare?? :)
 
Utanför tättbebyggt område, JA!
Jag tog körkort både på mc och bil när det var fri hastighet och det var jäkligt skönt att få ta ansvaret för min egen hastighet innan den tillfälliga hastighetsbegränsningen infördes för snart 40 år sedan ...

Appropå GPS förresten ... är det nån mer än jag som har kameravarnare?? :)
Visserligen har jag uselt lokalsinne men GPSen köptes verkligen för att den kunde varna för kamerorna :tummenupp
 
bla bla...
Vems riskbedömning?? Kalle Kommunpolitiker som sätter sitt feta finger på en karta och bestämmer hur fort du kan köra där??

Om du går i polemik med mig så kunde du kanske bemöda dig med att läsa vad jag skrivit. "Sedan rullbältena kom så använder jag också bilbälte". Däremot menade jag att underlåtenhet att använda bilbältet fysiskt inte drabbar någon annan än den som inte har bälte vid en eventuell olycka. Anar du distinktionen mellan dessa påstående?

Ja du elwe...jag vet inte vet som gör riskbedömninarna, men inte FAN är det Kalle Kommunpolitiker iaf...:hihi

Och jag har visst läst att du är duktig och använder bilbältet. Och mycket riktigt drabbar det ingen annan än dig själv vid en ev. olycka...FYSISKT...men de ekonomiska påföljderna kan bli många många miljoner!!!

Vem betalar det kalaset? Du kanske kan upplysa mig?:confused:
 

2) Varför skulle min körning bli säkrare om jag ägnar en stor del av min körtid med att kolla hastighetsmätaren istället för att läsa trafiken?

Behöver du titta på hastighetsmätaren för att vara säker på att du tex kör i 50? Jag har bara haft körkort i lite över 3 år och jag med nästan alla andra har inga problem med att köra i respektive hastighet utan att stirra sig blind på mätaren. Är du ett undantagsfall eller försökte du bara få en poäng? Isåfall gick den inte fram iaf inte till mig :va
 
Ja du elwe...jag vet inte vet som gör riskbedömninarna, men inte FAN är det Kalle Kommunpolitiker iaf...:hihi
Jodå, kommunerna är i högsta grad inblandade när det gäller hastighetsbegränsningar. Du säger själv "jag vet inte vet som gör riskbedömninarna" så varför är det så otroligt att nån heter Kalle?

Och jag har visst läst att du är duktig och använder bilbältet. Och mycket riktigt drabbar det ingen annan än dig själv vid en ev. olycka...FYSISKT...men de ekonomiska påföljderna kan bli många många miljoner!!!
Vem betalar det kalaset? Du kanske kan upplysa mig?:confused:

Vem som betalar kalaset, jo det är jag tillsammans med en krympande skara skattebetalare! Om det stör dig att det finns kostnader för skador, vilka mer verksamheter som kan vålla skada vill du förbjuda eller begränsa?
Ska det vara hastighetsbegränsningar på landsväg så bör det ju vara vinkelbegränsningar på skidbackar, djupbegränsningar på simbassänger så ALLA bottnar, förbud mot orientering i skogar med grova träd som man kan springa på om man läser kartan samtidigt, förbud mot hårda golv vid innebandy, förbud mot att rida på hästar där man inte når ner med bägge fötterna, osv.
Det finns alltid något behjärtansvärt argument för att införa förbud eller begränsningar, men grundsymptomen för alla dessa regler är desamma; makthavarna bestämmer över dig för att de naturligtvis förstår ditt eget bästa bättre än du gör själv! Sedan finns det en liten skillnad - den som du själv var inne på - de ser inte till att du som individ ska trivas utan till samhällets och sina egna samlade intressen.
De har tydligen lyckats ganska bra med dig, du är säkert en stolthet för de makthavare som format dig och dina tankar ... :tummenupp
 
Behöver du titta på hastighetsmätaren för att vara säker på att du tex kör i 50? Jag har bara haft körkort i lite över 3 år och jag med nästan alla andra har inga problem med att köra i respektive hastighet utan att stirra sig blind på mätaren. Är du ett undantagsfall eller försökte du bara få en poäng? Isåfall gick den inte fram iaf inte till mig :va

Jag har inte debatterat hastighetsbegränsningarna inom tättbebyggt område.
Nu vet jag inte hur din hoj är, men alla mina hojar varit sådana att om jag skulle ha haft ambitionen att hålla hastighetsbegränsningarna, snarare än att vara vaken för vad som händer på vägen, så hade jag i princip behövt kolla hela tiden på hastighetsmätaren. Det är inte bra för trafiksäkerheten.
Räcker den förklaringen eller behöver jag utveckla det ytterligare?
 
Bra "svar"
Å med det menar du...? :va

Förlåt ... det var inte min mening att komplicera saker och ting för dig.
Du sa " Du är väl införstådd med att t.ex. en 90-skylt visar maximalt tillåtna hastighet? Det är upp till var och en att anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden..."

På det svarade jag "Ja, och Henry sa att du kan få FORD i vilken färg du vill, bara du väljer svart ... "
Det betyder i klartext att du inte har någon frihet att välja eftersom någon annan redan har gjort ett val åt dig.
Jag tänkte inte på att någon skulle kunna missuppfatta denna liknelse och att det mentala steget skulle vara så långt att det gick att gå vilse i denna, i mitt tycke, inte allt för komplicerade travestering.
Jag får nog fortsättningsvis försöka undvika formuleringar som kräver mer än ett tankesteg.
Tack för påpekandet.
 
Alla är väl rörande eniga om att man måste anpassa hastighet och körsätt efter rådande förhållanden oavsett vad skyltarna säger?

Jag vet inte hur det är idag men jag har iaf kört på enkelfiliga vägar i norra sverige som haft 110km/h begränsning, dessa vägar motsvarar en "normal" 90väg här nere.
Det lär ju inte vara mindre vilddjur där än här så hur kommer det sej att man bedömt de vägarna säkare än i södra sverige?
 
Jag har inte debatterat hastighetsbegränsningarna inom tättbebyggt område.
Nu vet jag inte hur din hoj är, men alla mina hojar varit sådana att om jag skulle ha haft ambitionen att hålla hastighetsbegränsningarna, snarare än att vara vaken för vad som händer på vägen, så hade jag i princip behövt kolla hela tiden på hastighetsmätaren. Det är inte bra för trafiksäkerheten.
Räcker den förklaringen eller behöver jag utveckla det ytterligare?

Vem sa något om tättbebyggt område? 50 km/h var bara ett exempel och det finns väl bra många sträckor som är 50 utanför tättbebyggt. Jo jag förstår vad du menar men det är ingen vidare bra argument. Det jag försöker förklara är att man tittar väl 0.5 sekund på hastighetsmätaren sen håller man bara samma fart. Om du behöver stirra dig blind på hastighetsmätaren för att veta ungefär hur snabbt du kör så har du inget på vägarna att göra.
 

Vem som betalar kalaset, jo det är jag tillsammans med en krympande skara skattebetalare! JAG bl. a. Om det stör dig att det finns kostnader för skador, vilka mer verksamheter som kan vålla skada vill du förbjuda eller begränsa?
Ska det vara hastighetsbegränsningar på landsväg så bör det ju vara vinkelbegränsningar på skidbackar, djupbegränsningar på simbassänger så ALLA bottnar, förbud mot orientering i skogar med grova träd som man kan springa på om man läser kartan samtidigt, förbud mot hårda golv vid innebandy, förbud mot att rida på hästar där man inte når ner med bägge fötterna, osv.
Det finns alltid något behjärtansvärt argument för att införa förbud eller begränsningar, men grundsymptomen för alla dessa regler är desamma; makthavarna bestämmer över dig för att de naturligtvis förstår ditt eget bästa bättre än du gör själv! Sedan finns det en liten skillnad - den som du själv var inne på - de ser inte till att du som individ ska trivas utan till samhällets och sina egna samlade intressen.
De har tydligen lyckats ganska bra med dig, du är säkert en stolthet för de makthavare som format dig och dina tankar ... :tummenupp

Så förklara då gärna för mig varför i helvet jag ska betala dina operationer bara för att du struntade i att använda bälte?!
Ja varför inte dra allting till sin spets...:huvet
Du...som verkar vara så gammal och vis, har du någonsin sett vad följderna blir av en liten krock där föraren inte har bälte?
Det har jag och inte kört en meter efter det utan bälte!

Och lilla du: den som har format mig och mina tankar har du ingen aning om!
Du har ett väldigt lika tankesätt som min morfar:- Det är inte hastighetan som dödar, det är HUR man kör...:rofl :rofl :rofl
Men nu lämnar jag diskussionen, DU står för dina åsikter och jag för mina...

/Mikey, som inte behöver koncentrera mig på hastighetsmätaren
 
Last edited:
Vem sa något om tättbebyggt område? 50 km/h var bara ett exempel och det finns väl bra många sträckor som är 50 utanför tättbebyggt. Jo jag förstår vad du menar men det är ingen vidare bra argument. Det jag försöker förklara är att man tittar väl 0.5 sekund på hastighetsmätaren sen håller man bara samma fart. Om du behöver stirra dig blind på hastighetsmätaren för att veta ungefär hur snabbt du kör så har du inget på vägarna att göra.

Nu är det så att jag inte bryr mig så mycket om vilken hastighet jag har.
Jag började köra hoj (lagligt) 1964 och jag har lärt mig att det är jä***gt mycket viktigare att jag koncentrerar mig på min körning än att jag tittar hur fort det går ...
Kör du 70 på 70-väg har du ju förstås gott om tid att kolla så du verkligen håller 70 eftersom det är den maxhastighet du klarar enligt de som gett dig ditt körkort.
Kör du lite snabbt på 70-väg så är det en ökad risk att kolla på hastighetsmätaren, oavsett hur kort tid det är ... man hinner ca 20 m på en halv sekund i normalt cruise-tempo på 70-väg ...
Vilken hastighet man har är helt betydelselöst, ett tal värt vatten. Se istället till att du håller koncentrationen på det du gör ...
 
Så förklara då gärna för mig varför i helvet jag ska betala dina operationer bara för att du struntade i att använda bälte?!
Nu är det så att jag använder ..... osv. Man behöver visst förklara saker flera ggr ... Det kan ju vara ok, men INTE när det är samma saker man behöver tala om gång på gång.
Ja varför inte dra allting till sin spets...:huvet
Du...som verkar vara så gammal och vis, har du någonsin sett vad följderna blir av en liten krock där föraren inte har bälte?
Det har jag och inte kört en meter efter det utan bälte!
Eftersom jag varit rally-kartläsare så har jag sannolikt klotat fler ggr med bil än du någonsin kommer att göra. Åtminstone 10 ggr utan bälte dels när man tränat, dels när jag själv lärde mig köra bil i ett acceptabelt tempo.
Sedan förstås ett antal ggr med bälte ...
Och lilla du: den som har format mig och mina tankar har du ingen aning om!
Du har ett väldigt lika tankesätt som min morfar:- Det är inte hastighetan som dödar, det är HUR man kör...:rofl :rofl :rofl
Men nu lämnar jag diskussionen, DU står för dina åsikter och jag för mina...
Nej du har rätt, det har jag ingen aning om, men oavsett vem som gjort det har lyckats få in dig i fåraleden på ett snyggt sätt :)
Sedan har din morfar rätt ... hastigheten i sig är inte farlig, det är hur du hanterar ditt fordon!
Känner man på sig att man har brister och problem med det så ska man ju naturligtvis köra jäkligt sakta .. t ex det som står på skyltarna ..
Du har också rätt i att du inte kan få mig att ändra slutsatserna av mina samlade erfarenheter ... ingen kan det, så du är i gott sällskap :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top