GPS -förbjudet

  • Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Det är ju jättekorkat!
VV påstår att de sätter upp kameror på särskilt farliga platser. Då är det ju bra att man blir varnad för dessa platser i god tid. :tummenupp
 
Last edited:
Jaha ja.

En ny lag i Schweiz förbjuder elektroniska hjälpmedel som via GPS varnar för hastighetskameror. Både försäljning och bruk är förbjudet med fängelse som maxstraff. När får vi något liknande?

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=45330

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=537

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41742

Märklig lag må jag tycka.
Då borde det vara förbjudet att märka ut på en vanlig bilkarta vart det finns hastighetskameror. Fast det som avses är kanske "aktivt varnande" system.
Troligen finns inte denna lag i Sverige men hav förtröstan, det kommer säkert snart...
 
Märklig lag må jag tycka.
Då borde det vara förbjudet att märka ut på en vanlig bilkarta vart det finns hastighetskameror. Fast det som avses är kanske "aktivt varnande" system.
Troligen finns inte denna lag i Sverige men hav förtröstan, det kommer säkert snart...
Det är nog lite olika inställning till vad man vill uppnå med fartkameror, i Sverige ska alla fartkameror vara utmärkta med varningsskyltar före.
 
Håller man hastighetsbegränsäningen behöver man inte bli varnad.. :D

Det där inlägget var ett lysande exempel på körkulturen ....
Man har besiktigat bilen, betalat skatten, slagit på halvljuset, sitter säkert i säkerhetsbältet och håller rådande hastighetsbegränsning ... Ja, då har man ju liksom gjort det som farbror staten ålagt en, är en ansvarsfull förare och naturligtvis bombsäker i sitt uppträdande på vägen, eller hur?? Man kan nu tänka på annat i den trygga förvissningen att lagens långa arm inte kommer att besvära en.
Man kan också i detta läge tuta och blinka på dem som man anser kör ansvarslöst och farligt eftersom de kör fortare än farbror staten bestämt att man kan köra ...
Visst är det skönt att leva i den underbaraste av världar, den där du inte ska ta ansvar för något alls utan vänta tills politiker och andra makthavare gör det åt dig ...
 
Hörde en intervju med en polis som tyckte att GPS-varnare var riktigt bra. Folk blir varnade i tid och saktar ner, vilket är precis vad de vill uppnå med kamerorna, enligt honom.
 
va snyggt de skulle va med en sån där stor GPS på tanken på hojjen :P
 
Det där inlägget var ett lysande exempel på körkulturen ....
Man har besiktigat bilen, betalat skatten, slagit på halvljuset, sitter säkert i säkerhetsbältet och håller rådande hastighetsbegränsning ... Ja, då har man ju liksom gjort det som farbror staten ålagt en, är en ansvarsfull förare och naturligtvis bombsäker i sitt uppträdande på vägen, eller hur?? Man kan nu tänka på annat i den trygga förvissningen att lagens långa arm inte kommer att besvära en.
Man kan också i detta läge tuta och blinka på dem som man anser kör ansvarslöst och farligt eftersom de kör fortare än farbror staten bestämt att man kan köra ...
Visst är det skönt att leva i den underbaraste av världar, den där du inte ska ta ansvar för något alls utan vänta tills politiker och andra makthavare gör det åt dig ...

:såjaponken Inte göra narr av oss laglydiga nu. Du tycker nog även något är fel när polisen lägger ner extra resurser på att jaga våldsbrottslingar, tillåter videoövervakning, förebygger och jagar knarklangare med avlyssning. Jag förstår dig helt i dina irrgångar. Bort med statens storebrorsfasoner.. hurra hurra hurra.. :tungan
 
Ge det 10 år till så dras automatiskt ett schablonbelopp motsvarande medianvärdet av ackumulerade böter under året genom vägskatten.

De ev. extra böter som ges under året av vanliga trafikpoliser ses som fyllnadsinbetalningar. Dessa fyllnadsinbetalningar ligger naturligtvis till grund för kommande års medianuträkning.

GPS:en kommer endast visa dessa kameraskåp som Svensk kassaservice, dvs. utmärkta rastplatser för extra fyllnadsinbetalningar.

För varje inbetalning samlar du automatiskt bonuspoäng på ditt Statoilkort, för dessa kan du sedan köpa auktoriserad spolarvätska.
 
Man har besiktigat bilen, betalat skatten, slagit på halvljuset, sitter säkert i säkerhetsbältet och håller rådande hastighetsbegränsning ... Ja, då har man ju liksom gjort det som farbror staten ålagt en.
Ja, usch vad mycket larviga regler det finns!

- Varför ska man besiktiga bilen?
Det borde ju vara upp till var och en att avgöra om bilen är körduglig eller inte.

- Varför ska man betala skatten?
Den går säkert ändå bara till regeringens privata fester.

- Varför ska man ha halvljuset på?
Vill jag köra utan lyse när det är mörkt så borde jag få göra det!

- Varför ska man ha säkerhetsbälte?
Förutom att det skaver så förbannat kan man faktiskt klara sig bättre utan bälte vid en krock (det har jag läst).

- Varför ska man hålla laglig hastighet?
Vill jag köra 150 förbi ett dagis så är det mitt ansvar.

:rolleyes:
 

- Varför ska man hålla laglig hastighet?
Vill jag köra 150 förbi ett dagis så är det mitt ansvar.

:rolleyes:

Kör du 150 förbi ett dagis så är du direkt olämplig som förare, eller hur?

Kör du slaviskt efter skyltarna eftersom du inte själv kan bedöma lämplig hastighet i just det ögonblicket utifrån vad du kör för fordon, väderförhållanden, väglag, fordonets skick, fordonets prestanda, din egen form, osv så är du OCKSÅ olämplig som förare, eller?

DEN SOM INTE SJÄLV KAN AVGÖRA VILKEN HASTIGHET SOM ÄR LÄMPLIG FÖR HONOM/HENNE I VARJE ÖGONBLICK SKA INTE HA KÖRKORT!
Så, när farbror staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner han samtidigt sitt eget system för att dela ut körkort! Det är inte svårare än så ...

Den som behöver skyltar som talar om hur fort man kan köra på en väg ska naturligtvis inte ha körkort.

När det gäller bilbälte så är det en skum lag på så sätt att du inte skadar någon annan än dig själv vid en eventuell olycka. Men, du får inte bestämma det ... nån annan gör det åt dig ...
Vad mer vill du att någon annan ska bestämma åt dig? Något som du kanske oroar dig för i brist på lagar som vägleder och talar om ... Är det något som den goda staten missat i all sin välmening att ta hand om oss, ja eftersom de naturligtvis vet bättre vad som är bra för dig än vad du vet själv ...

Sakta men säkert föser makthavarna in er i hörnet längst in där det inte kommer att finnas något manöverutrymme alls och SKULLE nån gå lite åt fel håll finns det övervakning som upptäcker det pronto och sätter 2-3 inspektörer på vederbörande tills denne går i takt med alla andra och har mössan på sig på rätt sätt ...

Bort med statens storebrorsfasoner.. hurra hurra hurra.. :tungan

Ge mig en enda anledning till varför jag högst ska köra i en hastighet som står på en j-a skylt??
Nu efterlyser jag praktiska argument, inte att "det är olagligt" eller "det kan bli kostsamt om de tar dig".
 
Last edited:
Ge mig en enda anledning till varför jag högst ska köra i en hastighet som står på en j-a skylt??
Nu efterlyser jag praktiska argument, inte att "det är olagligt" eller "det kan bli kostsamt om de tar dig".
1. Hört talas om trafikrytm?
2. Din/andras säkerhet. Vet du maxhastigheten på en vägsträcka ska du kunna bedömma hur fort ett annat fordon närmar dig, t.ex vid omkörning av någon "som har bedömt sin förmåga efter rådande omständigheter och därför kör långsammare".
 
om det inte fanns 30-50 skyltar skulle nog många köra långt över dessa hastighter. 30 samt 50-skylten varnar för fara iom den nedsatta hastigheten.

En öde dag ute på E6ans 110-väg. som är en riktigt bra väg. Det känns som att i 110, med sikten, väglaget, solen som skiner borde vara anpassad för 150-160, eller det föraren själv vill.

Om du skulle få bestämma din egen hastighet skulle nog olyckorna blir mycket fler än vad dom är idag. Jag skulle inte vilja vistas på vägarna där ett gäng kör i 170-180, ett annat i 140-150 å ett annat par 120. snacka om jobbigt.-

Dock tycker jag hastighetsgränserna borde bli lite mer flexibla med digitala skyltar t ex.

Är det bilköer osv, då sänks hastigheten efter detta (på alla vägar). Är det en väg som för dagen är relativt dåligt trafikerad osv. då kan man istället höja hastigheten på vissa ställen. Något sådant skulle gynna alla i längden
 
1. Hört talas om trafikrytm?
2. Din/andras säkerhet. Vet du maxhastigheten på en vägsträcka ska du kunna bedömma hur fort ett annat fordon närmar dig, t.ex vid omkörning av någon "som har bedömt sin förmåga efter rådande omständigheter och därför kör långsammare".

Det handlar inte om att få köra så fort som man kan, det handlar om att jag bedömmer omständigheterna gällande vägens beskaffenhet, sikt, övrig trafik, omgivning et.c till att hålla den hastighet jag tycker är lämplig.
Ibland kan lämplig hastighet till och med bedömmas vara lägre än skyltad. En slingrig skogsväg med isfläckar, dimma och mörker kanske inte medger säker färd vid 70 även om det står så på skylten.

Det handlar om att tänka själv istället för att låta någon annan göra det åt dig!
 
Kör du 150 förbi ett dagis så är du direkt olämplig som förare, eller hur?

Kör du slaviskt efter skyltarna eftersom du inte själv kan bedöma lämplig hastighet i just det ögonblicket utifrån vad du kör för fordon, väderförhållanden, väglag, fordonets skick, fordonets prestanda, din egen form, osv så är du OCKSÅ olämplig som förare, eller?

DEN SOM INTE SJÄLV KAN AVGÖRA VILKEN HASTIGHET SOM ÄR LÄMPLIG FÖR HONOM/HENNE I VARJE ÖGONBLICK SKA INTE HA KÖRKORT!
Så, när farbror staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner han samtidigt sitt eget system för att dela ut körkort! Det är inte svårare än så ...

Den som behöver skyltar som talar om hur fort man kan köra på en väg ska naturligtvis inte ha körkort.

När det gäller bilbälte så är det en skum lag på så sätt att du inte skadar någon annan än dig själv vid en eventuell olycka. Men, du får inte bestämma det ... nån annan gör det åt dig ...
Vad mer vill du att någon annan ska bestämma åt dig? Något som du kanske oroar dig för i brist på lagar som vägleder och talar om ... Är det något som den goda staten missat i all sin välmening att ta hand om oss, ja eftersom de naturligtvis vet bättre vad som är bra för dig än vad du vet själv ...

Sakta men säkert föser makthavarna in er i hörnet längst in där det inte kommer att finnas något manöverutrymme alls och SKULLE nån gå lite åt fel håll finns det övervakning som upptäcker det pronto och sätter 2-3 inspektörer på vederbörande tills denne går i takt med alla andra och har mössan på sig på rätt sätt ...



Ge mig en enda anledning till varför jag högst ska köra i en hastighet som står på en j-a skylt??
Nu efterlyser jag praktiska argument, inte att "det är olagligt" eller "det kan bli kostsamt om de tar dig".

Mycket bra inlägg! Naturligtvis är det en j-la skillnad på förhållanden två olika tidpunkter på tex samma 90-väg, än mer på två olika 90-sträckor. De mest lagtrogna kan ju förstås argumentera för att 90 gäller då optimala förhållanden gäller...
Det dör ca 100 000 pers varje år i Sverige, drygt 400 i trafiken. Känns debatten lite haussad? 400 dör av drunkning varje år, var är badringskravet och den politiska debatten? Hur många av de 100 000 dör pga sjukdomar till stor del orsakade av fetma och rökning? Osv osv.
En del av det stora politiska intresset för hastighetsregleringen ligger naturligtvis i att det är en verksamhet som till stor del finansierar sig själv, detta trots att hög hastighet inte står för ens hälften av de 440 avlidna.
 

När det gäller bilbälte så är det en skum lag på så sätt att du inte skadar någon annan än dig själv vid en eventuell olycka. Men, du får inte bestämma det ... nån annan gör det åt dig ...

Nu efterlyser jag praktiska argument, inte att "det är olagligt" eller "det kan bli kostsamt om de tar dig".

Vad är det för skumt med bilbältes-lagen? Kostar staten (skattebetalarna) massor med pengar för vård av (trafik)olycks drabbade människor, om skadorna minskar med bilbälte minskar oxå kostnaderna.

Själv anser jag det vara vansinne att åka utan bälte. Jag var fordonsförare i lumpen och i den utbildningen fick vi se bilder/filmer från trafikolyckor där bälte använts/inte använts, ingen vacker syn kan jag lova. Dessa bilder/filmer borde ingå i all körkortsutbildning så folk fattar skillnaden.
 
Kör du 150 förbi....
Alla har inte samma mognad och erfarnhet som du har Elwe. Därför finns det lagar och regler då vissa inte förstår vad som är en lämplig hastighet utanför ett dagis.

Angående bälteslagen är den självklart en ekonomisk vinning för staten eftersom kostnaderna för sjukvården minskar, precis som hjälmlagen vid hojkörning osv.
Så länge vi betalar tex sjukvården solidariskt via skatten är iaf jag tacksam för att det finns en lag om bälte, hjälmlag mm.
 

Det dör ca 100 000 pers varje år i Sverige, drygt 400 i trafiken. Känns debatten lite haussad? 400 dör av drunkning varje år, var är badringskravet och den politiska debatten? Hur många av de 100 000 dör pga sjukdomar till stor del orsakade av fetma och rökning? Osv osv.
Nu är du ute och seglar utan flytväst och minsta skydd. Drunkar gör man ensam vid bad. Du hoppar inte på nån annan som drunkar under dig. Blir det trafikolycka är sannolikheten stor du dödar någon annan samtidigt. På det sättet kunde man gott betrakta onykterhet i trafik, fortkörning och liknande som förberedelse till dråp.
 

DEN SOM INTE SJÄLV KAN AVGÖRA VILKEN HASTIGHET SOM ÄR LÄMPLIG FÖR HONOM/HENNE I VARJE ÖGONBLICK SKA INTE HA KÖRKORT!
Så, när farbror staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner han samtidigt sitt eget system för att dela ut körkort! Det är inte svårare än så ...

Den som behöver skyltar som talar om hur fort man kan köra på en väg ska naturligtvis inte ha körkort.

Ja, det är så enkelt! Endå diskuteras det inte alls. Det är helt enkelt tabubelagt. Systemet för att dela ut körkort är kanske inte fel men det ställs för låga krav, är min tolkning.

Om jag har förstått saken rätt så hade vi i Sverige fri fart innan högertrafikomläggningen. "Fri fart" försvann när vi fick högertrafik men att avsikten var att den skulle återinföras när folk vant sig vid att köra på andra sidan vägen.

Jag ställer mig då frågan varför behölls hastighetsbegränsningarna i Sverige? Varför gjorde inte politikerna som de sa att de skulle göra, nämligen återinföra "fri fart"?

När jag är på glatt, lite skojfriskt humör brukar jag resonera att det var en del av den socialistisaka revolutionen. Vanliga bilar på den tiden gjorde kanske 100-140 km/h på sin höjd. Den "besuttna" klassen kunde hålla ett högre tempo i sina bilar (utan att köra i diket). Klasskampshjältarna förbjöd då fri fart på våra vägar :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top