GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.
Kördes inte 500:orna med sprut redan 94-95?? Traction control fanns nog inte på förgasar tiden?
Eller tänker jag fel?

Både ja och nej, man fick ju aldrig till spruten på tvåtaktarna. Gasen var för digital, som aldrig riktigt passade tvåtaktarens effektkurva.
Med dagens system tror jag det vart lika möjligt till 500. Har ju kommit 250'is och 125 som det ska vara sprut på numer.
Så vad jag vet så var det förgasare på de flesta 500'orna ända till slutet.

Så vad jag vet så var det förgasare på de flesta 500'orna ända till slutet.
Det testades som sagt med insprutning men det funkade aldrig som man ville och alla hade fuggar på 500:orna.
Yamaha hade ju fuggar på M1:an halva första säsongen.

Last edited:
Den NSR 500 som Itoh körde på Hockenheim -93 när han blev den förste i GP-sammanhang att köra 200 mph hade Hondas (dåförtiden) nya insprutningssystem. Man använde även vatteninsprutning i expansionskammrarna på ett sätt som jag inte kan förklara. Kanske någon annan kan?

Ett ganska enkelt system som duschade vatten med ganska bra tryck, mellan c:a 7-10000rpm, ger väldigt mycket effekt i de varvtalen, men det användes heller inte särskilt mycket eftersom det gick åt rätt mycket vatten, och man ville inte ta mer vikt på hojarna i onödan.
Har funnits andra variabla expansionkammare också, modell motorer med flex-rör etc.

Randy de Puniet kommer byta ut sitt startnummer #17 till #14.

Inte för att det har någon större betydelse men finns det någon speciell anledning?

Hans favoritnummer är 7. Så därför han kört med 17. Men han ville visst det skulle vara det numret han förknipades med när han körde 250cc eller nått sånt. 7 var upptaget av Checa och 14 var 7 x 2gg. Typ nån Fransk logik tror jag.. :D

Så nu kan Vermuelen ta 17 om han vill. Lär väll bli slaggsmål om 7;an när Checa slutar då Randy och Chris nog vill ha den då det är bådas "lyckonummer"! ;)

Någon som vet när testerna börjar igen?

//

22 jan tror jag det börjar med testerna i år. MotoGP i Malaysia har jag för mig och 125/250 nånstans i Spanien.

Hittade datumen för MotoGP-testerna framöver.

22-24/1 Sepang
30/1-1/2 Philip Island
5-7/2 Sepang
13-15/2 Qatar
23-25/2 Jerez

Last edited:
En bra och lång intervju med West på motogp.com

motogp.com

Verkar som han till sist lyckas att inte se allt som är dåligt. Har typ varit hans största problem att han bara klagar en massa utan att kunna ge bra feedback om hur man ska förbättra sakerna.

Last edited:
Lägger dem här med...

Roberts nya 800

19599833.jpeg

19599836.jpeg

Lite text angående KR212V. Byggd på mindre än 90 dagar.

This is the world’s first look at the gorgeous new Kenny Roberts-built 800cc MotoGP bike. This was designed and built in less than 90 days in readiness for the 2007 world championship. The bike is the last of the new generation premier class machines to be unveiled and MCN was given an exclusive look at the new V4 – powered by Honda’s new RC212V 800cc motor – at the Team Roberts factory in Banbury, Oxfordshire.

The KR212V is now in Japan at HRC headquarters for final checks before making its track debut with Kenny Roberts Junior on board at Sepang, Malaysia next Monday. Since HRC bosses sent over computer designs of the engine to Team Roberts staff on October 15, designers and engineers have been working flat-out to meet the January 10 deadline for getting the bike to Japan.

Roberts, who for the second year in succession has secured an engine lease deal with HRC, said: “Last year there were so many uncertainties until we fired the bike up.
“But I have a feeling that, now we have a year’s experience, Kenny Jnr is going to be able to ride it harder and longer on the pace of the other new 800s.
“I think we will be competitive right off the mark.”

Nakano om den kommande säsongen:
“I have not yet won a race in MotoGP so my aim is to win the first one and then become a podium regular.”

http://www.motorcyclenews.com/nav?p...sourceId=6345892&articleCategory=SPORT_MOTOGP

Last edited:
KR's kuts påminner lite om RGV250 från 1991 med...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma