GP-fötter

Ytterligare en gissning:

Kan det inte ha med riktningsstabiliteten att göra. Utnyttja fartvinden att pressa cykeln i sidled samtidigt som tyngdpunkt och press på fotpinnar/styre "trycker" åt andra hållet.
 
Angående att rossi går ned på huk och "tillbedjer" sin hoj innan race ska väl ha att göra med att stället ska sätta sig ordentligt. I alla fall utifrån vad jag har läst. I sådana tighta trikåer känns det säkert skönt om stället har satt sig rätt innan man kliver på hojen. Har i alla fall hört att det inte ska röra sig om någon tillbedjan till högre makter.
Att han sen kliar arslet efter uppvärmningsvarvet beror kanske på att han kör med osedvanligt tighta Y-frontare som skär in i röven. :)

Det här med foten har man ju sett en del och hört olika teorier kring. En är att man har mer kraft i foten än i knät när det gäller att rätta upp hojen vid ovälkommen drift/släng i riktigt skarpa kurvor. Vet inte om detta är en vettig teori men skulle ju eventuellt kunna fungera. Det är ju ofta i skarpa kurvor man ser detta.
 
Jag tror han släpper en riktig brakare på rakan för att få extra knuff i omkörningarna.

Och då måste han sära på skinkorna och rätta till dom, och det gör han genom att sträcka ut benet.

Han ställer sig upp för att fixa kulorna och sätter ut benet för att fixa skinkorna. svårare en så är det inte. :D
 
Jag tror också det är någon form av ticks :) som endast sker med vänsterfoten isamband med växling.

Såg en kille i BSB som låg rätt långt upp och fajtades som inför varje inbromsning flaxxade till två ggr med båda knäna, det ska jag börja med.

Nån som vet vem jag menar?
 
När jag tog licens var det FÖRBJUDET att ta föterna från fotpinnarna
år 2004
§ 6,8,1 Förares placering på motorcykel...
Föraren måste under hela tävlingen hålla fötterna på fotstöd placerade enl 3.1.5 Brott mot denna bestämmelse kan medföra uteslutning.



tyvärr funkar inte min dator och svemo.se
där finns det att hitta årets regler


p.aragrafrytaren
 
Interview med rossi angående benet... kolla feta texten

Länk
Om det är citerat riktigt är det alltså precis som jag trodde. :fakta

Q: During the races we always see you lift your left leg, and most of the time with left corners, why is that?

A: So is nothing I decide... when I arrive to deep in braking... without thinking I take out the foot, the left foot. But I don't know why. Seriously! My impression is that I am able to stop the bike better, but I don't know if it's true.
 
Last edited:
Nej det tror inte jag på. I 125 och 250 så utsätts förarna för ännu större belastning i bromsningarna, så då borde man ju se det ännu oftare där. Skulle Rossi, som har gjort det här hela livet, inte orka hålla kvar sitt ben?! Nja jag tror att vi får fundera lite till.

Gör dem? Vad är vikten på förare & hoj på dem i 125/250? Vad är kurvhastigheten för dem? Jag håller kvar vid min grej då det händer mig och mfl i pro superbike :)

Kom till sthlm nu och följ med till erotik mässan ist! =D


*EDIT*

Q: During the races we always see you lift your left leg, and most of the time with left corners, why is that?

A: So is nothing I decide... ***when I arrive to deep in braking... *** Kan det ha något med det jag skrev tidigare??
 
Last edited:
Om det är citerat riktigt är det alltså precis som jag trodde. :fakta

Q: During the races we always see you lift your left leg, and most of the time with left corners, why is that?

A: So is nothing I decide... when I arrive to deep in braking... without thinking I take out the foot, the left foot. But I don't know why. Seriously! My impression is that I am able to stop the bike better, but I don't know if it's true.

Skulle vilja påstå att det var precis så ALLA tänkte. Men nu har Du fler ovärdeliga alternativ att fundera på under kvällen :D
 
Nej det tror inte jag på. I 125 och 250 så utsätts förarna för ännu större belastning i bromsningarna, så då borde man ju se det ännu oftare där. Skulle Rossi, som har gjort det här hela livet, inte orka hålla kvar sitt ben?! Nja jag tror att vi får fundera lite till.

Orkar gör han säkert, men ibland kanske man inte orkar orka och slappar lite. Jag tror definitivt att det är ett sätt att slappa lite på, istället för att lyfta foten/benet bakåt mitt under maximal retardation.
 
Orkar gör han säkert, men ibland kanske man inte orkar orka och slappar lite. Jag tror definitivt att det är ett sätt att slappa lite på, istället för att lyfta foten/benet bakåt mitt under maximal retardation.

håller med, tror på din och nikolas linje... det kan faktiskt va lite tungt/bökigt att dra foten upp tillbaka på pinnen efter nerväxling innan vänstersvängar, bättre att då vänta tills i svängen.
 
När jag tog licens var det FÖRBJUDET att ta föterna från fotpinnarna
år 2004
§ 6,8,1 Förares placering på motorcykel...
Föraren måste under hela tävlingen hålla fötterna på fotstöd placerade enl 3.1.5 Brott mot denna bestämmelse kan medföra uteslutning.



tyvärr funkar inte min dator och svemo.se
där finns det att hitta årets regler


p.aragrafrytaren

Från 2008 katalogen:

"6.7.1 Förares placering på motorcykel
Förare måste under hela tävlingen hålla fötterna på fotstöd placerade enligt 3.1.5. Brott
mot denna bestämmelse kan medföra uteslutning. Förare och passagerare måste även om
de förflyttar motorcykeln med egen kroppskraft, bära reglementsenligt personlig utrustning
under hela tävlingen."

3.1.5 är bara en beskrivning av hur pinnarna skall vara konstruerade.

/R
 
varför petar dom ut innerknät lång tid innan dom går in i kurvan?

Detta måste ha nån klar anledning eftersom alla gör det i alla kurvor~
 
Ni som hade teorier om varför han gräver sig i skrevet på warmup varvet så verkar det ha att göra med nervositet. Det verkar som de mesta skumma sakerna de har för sig är "ticks" eller liknande:

Q: This question was the most send in question of all. You have a lot of rituals before the race. But you also grab your ass and your crotch when you leave the pit lane. Is there something wrong with your underpants?
A: Yes, yes it's true! But maybe I had something wrong with my underpants in the past, you know? Now I think my underpants are ok, but is more something from.. uhh... nervous.
 
En annan ritual nästan alla förare gör på startplattan innan lamporna tänds är att titta ner till vänster å kika om växelspaken sitter kvar, dom kanske tror att den trillat väck, men det e nog medfött kanske, tror tom att jag gör så själv när jag tänker efter :cpparty
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top