GP-fötter

Slutsatsen av det du skriver är att det inte har reell effekt på körningen utan är en menatl grej/tick/vana som Rossi och i viss mån pedrosa bärjat lägga sig till med. :)

Ja oavsett så verkar det ju uppenbarligen funka. Någon typ av balans effekt har det ju säkert och hade det varit dåligt för körningen hade han säkert slutat göra det......
Stoner och Pedrosa och Lorenzo gör det oxå alla om än mycket mer diskret.

Något gör han ju rätt....har ju vunnit VM ett "par" gånger nu :)

Jag själv måste göra en liknande rörelse, helst på Anderstorp. Min höft är kass efter en olycka och när jag hukar ihop bakom kåpglaset på rakan så låser sig höften en aning vilket gör riktigt ont när man reser sig upp vid inbromsningen vilket resulterar i att man får släppa pinnen och sträcka ut benet lite.

Last edited:
Er også andre førere som gjør det samme, sett både Casey Stoner og ikke minst Troy Bayliss gjøre liknende moves...
Stoner och Pedrosa och Lorenzo gör det oxå alla om än mycket mer diskret.

Ja, precis. Nu i helgen på Valencia är jag säker på att jag såg ytterligare en förare som körde på detta sätt. Inte Rossi-exklusivt iaf.

Han är på väg in i en vänster kurva samtidigt som han växlar ner, flyttar ut kroppen och bromsar stenhårt. Det är nästan helt omöjligt att i vissa lägen hålla kvar foten på fotpinnen eftersom att det blir en sån enorm belastning både ifrån kroppen som redan hänger utanför en liten bit och inbromsningen. Det är iaf min teori och det händer mig rätt ofta också :) Ingen annan som känner igen det jag skriver? =)=)

Tror Rossi har tittat för mycket på cross:

motocross.JPG

Jag har för mig att någon av de engelska kommentatorerna menade att de kunde svänga tightare när de dinglade med benet sådär. Har som flera andra sagt sett bl.a. Stoner göra samma sak.

Jag gissar att det är en av få tillfällen då det inte påverkar varvtiden där han kan sträcka ut lederna lite. Har ni provat o sitta på en GP hoj? Benvinkeln är som för en jockey :kryckor

Elementärt ju, äntligen en rr-förare som kommit till insikt att supermotardtekniken är den bästa...oavsett vad man har mellan benen :D

Tror Rossi har tittat för mycket på cross:

motocross.JPG

Jag har för mig att någon av de engelska kommentatorerna menade att de kunde svänga tightare när de dinglade med benet sådär. Har som flera andra sagt sett bl.a. Stoner göra samma sak.

Vad är det som får dig att tro att du kan ta en sväng tightare när du har benet 1 meter hängande utanför hojen?

Jag själv måste göra en liknande rörelse, helst på Anderstorp. Min höft är kass efter en olycka och när jag hukar ihop bakom kåpglaset på rakan så låser sig höften en aning vilket gör riktigt ont när man reser sig upp vid inbromsningen vilket resulterar i att man får släppa pinnen och sträcka ut benet lite.

Samma här.
Plus knäna.
Kör som en sprattelgubbe.

Om han håller foten på fotpinnen lär han ha större möjlighet att luta överkroppen vilket rimligtvis borde ha större effekt på viktfördelning balans, eller helt fel?

Så jag tror inte på balansteorin, han kanske bara inte vill ha benet under hojen om han får släpp på framhjulet...?

Om han håller foten på fotpinnen lär han ha större möjlighet att luta överkroppen vilket rimligtvis borde ha större effekt på viktfördelning balans, eller helt fel?

Så jag tror inte på balansteorin, -----------han kanske bara inte vill ha benet under hojen om han får släpp på framhjulet...?---------

Är du helt seriös? Då tycker jag att han borde skaffa en katapult stol!

Han dinglar väl alldrig ut tassen i högerböjar utan just bara vänsterböjar så jag tror det har något med växlingsmotoriken att göra

Han är på väg in i en vänster kurva samtidigt som han växlar ner, flyttar ut kroppen och bromsar stenhårt. Det är nästan helt omöjligt att i vissa lägen hålla kvar foten på fotpinnen eftersom att det blir en sån enorm belastning både ifrån kroppen som redan hänger utanför en liten bit och inbromsningen. Det är iaf min teori och det händer mig rätt ofta också :) Ingen annan som känner igen det jag skriver? =)=)

Nej det tror inte jag på. I 125 och 250 så utsätts förarna för ännu större belastning i bromsningarna, så då borde man ju se det ännu oftare där. Skulle Rossi, som har gjort det här hela livet, inte orka hålla kvar sitt ben?! Nja jag tror att vi får fundera lite till.

Han dinglar väl alldrig ut tassen i högerböjar utan just bara vänsterböjar så jag tror det har något med växlingsmotoriken att göra

Jag har också noterat att det oftast är i vänsterkurvor. Däremot har jag sett Pedrosa göra samma sak när han svänger höger.

Min teori är att det iaf teoretiskt sett borde kunna häva/motverka att bakhjulet ställer ut sig, ..vilket ju kan vara skönt att slippa när man "dyker på insidan".

Teori nummer två är att han har det tråkigt & för lite att göra, ...han roar sig ju med att justera bromshandtaget precis efter att ha dykt ut ur slipstream på några stycken & precis innan han ska gå på bromsen. Varför inte stoppa ut lite extremiteter i luften &så ?

Kul med alla förslag. Tycker om FireSalles idé med parallell till friidrottarna: omedveten/medveten rörelse för att försätta sig i "rätt tillstånd". Alla idéer om att det gör det möjligt att svänga bättre ger jag inte fem övre för. Rossi är längst i MotoGP och har dessutom en fysionomi med långa ben. Tror detta har någon betydelse. Minns när han körde in i Gibernau, då var benet också riktigt långt ut. Och länge. Tror inte han tänker så mycket på när och hur han gör det utan att det är en konsekvens av flera faktorer som sammantaget gör att benet fälls ut. En reflex alltså. Lite konstigt att ingen av Eurosports kommentatorer som är så insatta har tagit reda på detta och berättat för lyssnarna.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!