GP-fötter

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
När Rossi körde om gud-vet-vem i Valencia i söndags så dinglade hans vänsterben långt från fotpinnen till och med för att vara honom. Se bild, ser inte klokt ut. Och jag blir inte klok på det. Att lyfta foten för att flytta den i ett bättre läge kan jag förstå, men detta...

:va

Bifogat

• rossi_fot.jpg
    rossi_fot.jpg
    131.1 KB · Visningar: 577
Han gjorde exakt samma sak vid en omkörning i Malaysia samt nång gång på Laguna Seca. Min terori är att han flyttar tyngdpunkten långt ut för att kunna ta ett tightare spår in i kurvan för att komma om på insidan. Väl där har han stängt dörren för motståndaren att gå mot apex och kan därför, trots lägre fart, vara först ur böjen.

på engelska eurosport kallar dom det stressindikator.

Jag tror de rent fysikaliska påverkningarna på hojen är försumbara. Mer en konstig vana han börjar få, antagligen balans/känsla.

Han gjorde exakt samma sak vid en omkörning i Malaysia samt nång gång på Laguna Seca. Min terori är att han flyttar tyngdpunkten långt ut för att kunna ta ett tightare spår in i kurvan för att komma om på insidan. Väl där har han stängt dörren för motståndaren att gå mot apex och kan därför, trots lägre fart, vara först ur böjen.
Det tror jag inte. När han gör sådana tighta omkörningar brukar han ha foten på plats. Och Rossi har gjort sådär i flera år, inte bara i de race du refererar till. Det som var ovanligt den här gången var hur groteskt långt utanför foten dinglar. Om det på något sätt förändrade de fysiska krafterna så att det gick att köra fortare kan man vara säker på att fler skulle göra likadant. Jag tror att det är något han gör för att det "känns bra" och kan ha att göra med hans anatomi. Han har ju en del lustiga saker för sig i övrigt också som ingen annan håller på med: kryper ihop och "ber" vid ena fotpinnen innan han kör ut ur depån och ställer sig upp och rättar till det han har mellan skinkorna efter warm-up-varvet. Så jag tror som Gustav eller något som liknar ticks.

Last edited:
Nä men om ni kikar på vinkeln på Rossis hoj jämfört med Pedrosas så tror jag detta är en mental grej förare kör med som de tror fungerar där man vill bromsa lite senare och hårdare och vill se till att framhjulet har så mycket gummi som möjligt i backen.

Enligt mig, fungerar det...

Intressant!

Vad säger regelverket igentligen ang fötterna på fotpinnarna?

En variant kan ju vara "störningsmoment"Vi vet ju alla hur många ggr man varit nära att krascha för att någon fipplar till det, eller när framförvarande kraschar.. lätt att man fäster blicken på det som är ovanligt och inte hör hemma.. kanske vill få konkurrenterna ur balans!?!? Jag kraschade själv en gång pga att en chipp körde på sladd in i en böj.. FAN VA COOL sa ja högt i hjälmen, och vips så hade jag glömt bort att bromsa :gnissla

En variant kan ju vara "störningsmoment"Vi vet ju alla hur många ggr man varit nära att krascha för att någon fipplar till det, eller när framförvarande kraschar.. lätt att man fäster blicken på det som är ovanligt och inte hör hemma.. kanske vill få konkurrenterna ur balans!?!? Jag kraschade själv en gång pga att en chipp körde på sladd in i en böj.. FAN VA COOL sa ja högt i hjälmen, och vips så hade jag glömt bort att bromsa :gnissla

Han försöker alltså få Capirex på fall? ;)

Var väl samma sak med xxl-knäpuckar som många använder i regn och som rossi införde om jag inte missminner mig? Alltså det jag menar är att om en sjuklig tävlingsmänniska som rossi gör en sådan sak under race är det för att det hjälper honom köra bättre!

Dom tics han har för sig före race osv. må vara en sak MEN en engelsk "mc-vetare" (tror det var steve parrish) sa om dessa att det har med att göra att skapa sig vanor. Detta pga den skiftande gp miljön som kan störa föraren under förberedelser. Titta noga före racet i depåboxen osv så gör Rossi och många med honom nästan exakt samma saker varje gång. Handlar egentligen mycket om att inte ta fokus från uppgiften dvs racet!

Måhända att han kan skoja med tv-kameran och se avslappnad ut men tror det är få som är så tävlingsinriktade som Rossi och ser det som mindre troligt att han skulle använda sig av en teknik som inte gagnar honom!

Jag tror på medveten eller omedveten avslappningsövning, som Maurice Greenes tunga eller Paula Radcliffes slängande huvud :)

Hur länge dröjer det innan vi ser folk dingla med fötterna på bulten?

Rossi gör det ju!

Tror att det är som racingförarna här på SH antyder, att flytta tungpunkten vid max inbromsning så att man får så mycket däckkontakt som är möjligt.
Bromsarna är väl stopp and go feeling

Er også andre førere som gjør det samme, sett både Casey Stoner og ikke minst Troy Bayliss gjøre liknende moves...

Du menar att det inte märks om man tar 6-8kg av ekipagevikten och flyttar den 0,5 meter ut på sidan?
Det vi inte vet är ju hur han balanserar sin tyngdpunkt totalt sett. Har svårt att tro att det skulle ge honom några fysikaliska fördelar öht men det funkar och är ngt han gör vid maximal inbromsning.
Om det nu gav fördelar så undrar jag varför han inte gör det hela tiden?

Om det nu gav fördelar så undrar jag varför han inte gör det hela tiden?

Jag tror att det passar enbart vid vissa böjar där dom kan matcha, timingen med fart/känsla, samt att dom just börjat "fälla" ut hela benet mer o mer under tiden bara iår.

Ser förövrigt ESTETISKT helt sjukt ut! Fast samtidigt rätt skoj.. :D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!