Gotland Ring - Vad fan har hänt? Riktigt dåligt arr.

GR tjänar så pass lite pengar på sånna här typ av körningar så att de är knappt värda att arrangera. Vi gör det mest för att folk ska få möjligheten att se och köra på banan, men det kanske blir slut på sånna körningar snart och istället bara fokusera på företags event.

Den berömda " vi gör det här som välgörenheten" från ett vinstdrivande företag. Inga fler rövarhistorier.

Ni finns till för att tjäna pengar, det är inget fel med det, men försök inte lura folk att ni gör någon form av välgörenhet. Även "välgörenhet" gör företag för att bli mer vinstdrivande.

Red Bull delar ut gratis dricka för att sprida företagets namn, inte för att vara snälla mot folk.

Samma sak med ert lilla barn arrangemang. Problemet är att ni skjuter er själva i foten när ni levererar en undermålig tjänst och sedan skyller på att "ekonomin inte räcker till" och på kund.

Bättre att leverera en kvalitetsprodukt som långsiktigt ger mer vinst, precis som Apple gjort.
 
NI..NI..? fatta nån gång då.....det är GR inte Fredrik eller nån annan på SH som är arr,,vi som jobbar/jobbat där är bara roddare för att kunna få billigare åkning själva...

Den berömda " vi gör det här som välgörenheten" från ett vinstdrivande företag. Inga fler rövarhistorier.

Ni finns till för att tjäna pengar, det är inget fel med det, men försök inte lura folk att ni gör någon form av välgörenhet. Även "välgörenhet" gör företag för att bli mer vinstdrivande.

Red Bull delar ut gratis dricka för att sprida företagets namn, inte för att vara snälla mot folk.

Samma sak med ert lilla barn arrangemang. Problemet är att ni skjuter er själva i foten när ni levererar en undermålig tjänst och sedan skyller på att "ekonomin inte räcker till" och på kund.

Bättre att leverera en kvalitetsprodukt som långsiktigt ger mer vinst, precis som Apple gjort.
 
Du måste skilja på andra arrangörer som hyr banan jämfört med när GR själva anordnar event för det är två helt skilda saker. Att hyra ut banan till andra arrangörer är bra och är ekonomiskt hållbart.
 
Last edited:
Du måste skilja på andra arrangörer som hyr banan gjämfört med när GR själva anordnar event för det är två helt skilda saker. Att hyra ut banan till andra arrangörer är bra och är ekonomiskt hållbart.

Det är viktigt att veta för oss som läser detta om du representerar Gotland Ring eller inte. I dina tidigare inlägg har det låtit som det.
 
Det är viktigt att veta för oss som läser detta om du representerar Gotland Ring eller inte. I dina tidigare inlägg har det låtit som det.

Jag är inte anställd av GR och får ingen lön utan jag hjälper till som instruktör på frivillig basis under lelleträffen.
 
NI..NI..? fatta nån gång då.....det är GR inte Fredrik eller nån annan på SH som är arr,,vi som jobbar/jobbat där är bara roddare för att kunna få billigare åkning själva...

Får man fråga hur mycket ni tjänar in under dessa dagar? Låt mig gissa på ganska lite då företaget redan från början påvisat att vinst är viktigare än att leverera kvalitet.

Självfallet kan man ej skylla på de anställda, det är ledningen som måste ta besluten för att till exempel en ambulans bör vara på plats.

För att poängtera igen, företaget gör det här för att gå med vinst. Det är därför de ger er billigare körning på banan och inte ren lön, billigare för dem.

Du måste skilja på andra arrangörer som hyr banan jämfört med när GR själva anordnar event för det är två helt skilda saker. Att hyra ut banan till andra arrangörer är bra och är ekonomiskt hållbart.

Vore det inte bättre att höja priset och se hur många som anmäler sig?

Något i stil med: "Vi tar ut ett högt pris därför att vi vill säkerställa att vi levererar en högkvalitativ och säker tjänst till dig."

Går det inte så går det inte.
 
Jag försvara inte GR på nåt sätt,,tycker till o med som dom flesta ang ambulans,köper mitt årskort o kör utav den anledningen att man alltid va budbäraren som sköts i slutet av filmen.
Att det handlar om vinst är ju klarlagt och vad vore enklare om det bara va privata arr av tex dig själv,,då skulle GR gå i vinst,du skulle lev en bra produkt med ambulans o hela köret precis som Appel eller redbull och vi andra fick åka en massa bana,,tralala bra va.....skämt åsido....Lelle är egentligen bara en helt vanlig allmenhetens åkning så GR ser inte det som ett spec arr utan vill nån rodda så gör det men se till att det ger lite kosing,,åtminstone va det så det började i allafall.
Jag fick då när det begav sig en bandag mot en roddar dag,,timme mot timme så att säga
 
Vore det inte bättre att höja priset och se hur många som anmäler sig?

Något i stil med: "Vi tar ut ett högt pris därför att vi vill säkerställa att vi levererar en högkvalitativ och säker tjänst till dig."

Går det inte så går det inte.

1500;- för en heldag utan ambulans, skamkärra och en instruktör tycker jag är rätt saftigt. Särskillt när man mot slutet av dagen inte ens fick använda toaletterna för att det var något fötetagsevenemang där.
 
Till dig som vill spara pengar på ambulans.
Köp inte hjälm eller ryggskydd heller. De är också helt onödiga om du inte vurpar :rolleyes:

När du vurpar på bana (vilket väldigt många kommer att göra ngn gång) är jag säker på att du vill ha utbildad sjukvårdspersonal på plats och snabb transport till akuten om du haft rejäl otur.

Nja, nu är det ju så att ambulans på plats kör offret till grinden och väntar in ambulans från sjukhus.
Men skillnaden med en ambulans på plats är att den som går omkull kan bli omhändertagen på plats (alltså ute på banan) och fortsätta vara omhändertagen hela vägen, inte så sällan heller som de har en speciell "sjukstuga" uppsatt också där de kan göra lite mer.
 
Det låter på vissa i denna tråd som att GR utlovat saker som inte funnits. Det har ju ALDRIG funnits ambulans på allmänhetens körning.
Om ambulans är viktigt för dig - köp en bandag med en arrangör som tillhandahåller ambulans!

Självklart är det inte ekonomiskt försvarbart med ambulans de dagar (väldigt ofta) när man är typ 15 pers och delar på hela banan. Då får man sjukt mycket för pengarna ändå, men det lämpar sig kanske inte för alla.


Det är lite som att klaga på att det inte ingår skinnställ när man köpt en ny MC. Om det är viktigt för dig, förhandla med säljaren och säg att du vill få med ett skinnställ, eller gå till en annan säljare. Kom inte i efterhand och gråt?!?
 
.. inte så sällan heller som de har en speciell "sjukstuga" uppsatt också där de kan göra lite mer.
Det där måste ju vara en helt okej lösning? kanske vore idé att, innan körningen, arrangera eventuella frivilliga sjukvårdare, kanske ur deltagarskaran?
Jag menar, gå ut och fråga deltagarna om det finns någon sjukvårdskunnig som skulle kunna vara beredd att rycka in om/när någon går omkull? Då kan en snabb första åtgärd sättas in i väntan på ev ambulans som då kan vara beredd även på andra håll utan att vara upplåst på en bana.
Men som sagt, förmodligen kanske redan detta görs och jag sparkar in öppna dörrar?
 
Det där måste ju vara en helt okej lösning? kanske vore idé att, innan körningen, arrangera eventuella frivilliga sjukvårdare, kanske ur deltagarskaran?
Jag menar, gå ut och fråga deltagarna om det finns någon sjukvårdskunnig som skulle kunna vara beredd att rycka in om/när någon går omkull? Då kan en snabb första åtgärd sättas in i väntan på ev ambulans som då kan vara beredd även på andra håll utan att vara upplåst på en bana.
Men som sagt, förmodligen kanske redan detta görs och jag sparkar in öppna dörrar?

Tanken är nog inte dum men jag tror inte på det när det gäller stor bana. Hastigheterna vid en ev. avåkning kan vara höga vilket gör att skador och traumat blir allvarligare. Det krävs personal som är redo när det händer och som har både rätt utbildning för omhändertagandet, trauma, läkemedel, hjälpmedel som t.ex. fixering av nacke/huvud m.m. Det finns en anledning till att andra banor inte godkänner uthyrning till MC-event om inte minst ambulans finns på plats, vissa kräver även läkare på plats.

Jag förstår Tingens och Fighters resonemang men jag delar det inte. I det aktuella fallet just nu så tror jag att deltagarna är omedvetna om hur illa det kan gå och vara om olyckan är framme och inträffar.
Ganska tydligt när några inte vet vad dom skriver på för papper vid anmälan, och inte heller är med på förarmöten!

//Nitrous
 
Det där måste ju vara en helt okej lösning? kanske vore idé att, innan körningen, arrangera eventuella frivilliga sjukvårdare, kanske ur deltagarskaran?
Jag menar, gå ut och fråga deltagarna om det finns någon sjukvårdskunnig som skulle kunna vara beredd att rycka in om/när någon går omkull? Då kan en snabb första åtgärd sättas in i väntan på ev ambulans som då kan vara beredd även på andra håll utan att vara upplåst på en bana.
Men som sagt, förmodligen kanske redan detta görs och jag sparkar in öppna dörrar?

Jag håller med Nitrous.

Sen kan man också ställa scenariot du beskriver på sin spets, skall de deltagarna då betala fullt pris OCH jobba? Och vad händer om det är dessa frivilliga sjuksyrror själva som går omkull?

Jag personligen skulle inte köra på bana utan att det fanns en ambulans närvarande, men det är jag det. Precis som någon annan skrev, det är helt och hållet upp till var och en att välja.

Sen som Nitrous skriver, man bör läsa på vad det är man skriver på och är man det minsta osäker om omständigheterna så frågar man, man gnäller inte ut om det på internet i efterhand anser jag.
 
Nja, nu är det ju så att ambulans på plats kör offret till grinden och väntar in ambulans från sjukhus.
Men skillnaden med en ambulans på plats är att den som går omkull kan bli omhändertagen på plats (alltså ute på banan) och fortsätta vara omhändertagen hela vägen, inte så sällan heller som de har en speciell "sjukstuga" uppsatt också där de kan göra lite mer.


Jag har väl aldrig upplevt att ambulansen väntar i grinden?
Är det så att den måste åka så gör den det, sen får förare vänta på att ny ska komma upp innan man släpps ut på banan igen.
 
Jag har väl aldrig upplevt att ambulansen väntar i grinden?
Är det så att den måste åka så gör den det, sen får förare vänta på att ny ska komma upp innan man släpps ut på banan igen.

Kan va så, det med att vänta på annan ambulans är vad jag hört när vi pratat ambulansbokningar och dylikt i alla fall.
Kanske görs olika på olika ställen eller så kan jag ha fel helt enkelt.

Men jag har då aldrig varit med om ett stopp i körningen på en timme, vilket det rimligtvis borde vara om ambulansen skall köra till sjukhuset med den skadade. Och ja, jag har varit med om ett fåtal sådana tillfällen då transport till sjukhus har varit nödvändigt... fast jag har inte riktigt haft koll på hur det gått till då jag haft mina egna deltagare att ta hand om.
 
Två ggr har jag åkt till sjukhus på tävling och båda ggr har den inväntat "yttre" bil


Jag har väl aldrig upplevt att ambulansen väntar i grinden?
Är det så att den måste åka så gör den det, sen får förare vänta på att ny ska komma upp innan man släpps ut på banan igen.
 
Jag förstår Tingens och Fighters resonemang men jag delar det inte. I det aktuella fallet just nu så tror jag att deltagarna är omedvetna om hur illa det kan gå och vara om olyckan är framme och inträffar.
Ganska tydligt när några inte vet vad dom skriver på för papper vid anmälan, och inte heller är med på förarmöten!
Dom flesta gånger jag varit där är det 10 eller färre..så antingen åker man utan eller så åker man hem.
Hur går det till i motorcross branchen ?????
//Nitrous[/QUOTE]

Jag ser inte hur jag kan påverka GR mer än att vi många ggr har påpekat ambulans frågan...det är ju inte så att jag kommer att betala en sån om stålarna går till nån annan.
 
Jag håller med Nitrous.

Sen kan man också ställa scenariot du beskriver på sin spets, skall de deltagarna då betala fullt pris OCH jobba? Och vad händer om det är dessa frivilliga sjuksyrror själva som går omkull?

Jag personligen skulle inte köra på bana utan att det fanns en ambulans närvarande, men det är jag det. Precis som någon annan skrev, det är helt och hållet upp till var och en att välja.

Sen som Nitrous skriver, man bör läsa på vad det är man skriver på och är man det minsta osäker om omständigheterna så frågar man, man gnäller inte ut om det på internet i efterhand anser jag.

Håller med. Men vi får kanske skilja på bankörning och bankörning?
Men men, oavsett det är det ju upp till var och en att ta reda på hur det ligger till innan körningen och göra sitt val efter det. Eget ansvar.
Jag tänkte bara att, på småbana, eller för den delen innan gruppkörningar och liknande, där kanske inte ambulans är så jäkla självklart, där skulle man ju kanske kunna fråga innan körningarna om det finns någon som kan/vill ställa upp om det händer något?
Just denna person skulle ju då kanske kunna få åka billigare, eller nåt sånt, som tack för hjälpen?
Men skit samma.
 
Förstår inte att någon vill köra utan ambulans. Säkerheten får aldrig stå tillbaka för ekonomin. Får man inte ihop ekonomin utan att skippa ambulans ska man inte arrangera några bandagar. Som kund ska du aldrig acceptera detta, oavsett vad du skriver på för papper innan körning. Kör hellre med seriösa bandagsarrangörer, som inte prutar på säkerheten.
När det gäller GR ska man dessutom ha klart för sig att det saknas en banlicens för mc. Det innebär att försäkringen som finns för licensierade förare inte gäller.
 
Håller med. Men vi får kanske skilja på bankörning och bankörning?
Men men, oavsett det är det ju upp till var och en att ta reda på hur det ligger till innan körningen och göra sitt val efter det. Eget ansvar.
Jag tänkte bara att, på småbana, eller för den delen innan gruppkörningar och liknande, där kanske inte ambulans är så jäkla självklart, där skulle man ju kanske kunna fråga innan körningarna om det finns någon som kan/vill ställa upp om det händer något?
Just denna person skulle ju då kanske kunna få åka billigare, eller nåt sånt, som tack för hjälpen?
Men skit samma.

Småbana som du tar upp antar jag är SMC´s KNIX och där är alla instruktörer utbildade i L-ABC/HLR och kör en refresh på det minst vartannat år.
Men det är som sagt upp till var och en att ta reda på förutsättningarna på det man är med på.

Vad gäller ambulans på Gotland ring och deras "allmänhetens körningar" så ser jag inte hur det skulle funka att ordna med ambulans, banan är öppen de dagar som de inte har annan bokning (vad jag förstått det som) och då bokningsläget är totalt okänt så blir det snabbt VÄLDIGT dyrt då en ambulans brukar kosta i runda slängor 10.000:- per dag.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top