Gotland Ring - Vad fan har hänt? Riktigt dåligt arr.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Avsteget från ambulans är enkel, det finns inte ekonomiskt underlag för att ha en på plats helt enkelt.

Antingen så väljer vi att arrangera bankörningar utan ambulans, det andra alternativet är att vi håller banan stängd för alla.

Det är superbra att det finns folk som orkar arrangera bankörningar och rodda med det! :tummenupp

MEN, jag måste ställa en motfråga på detta om Ambulans.. Hur kan man motivera det med att det saknas ekonomiskt underlag, är det inte läge att höja priset då? (Vilket GR för övrigt redan gjort):confused:

Giriga aktieägare? :(

Att inte ha Ambulans vid banan pga att det saknas pengar är väll lite som att köra utan hjälm bara för att man inte har råd... skitdumt = stanna hemma! :död
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Att köra på bana anses väl ändå vara hyfsat säkert, även utan ambulans på plats?
Om alternativet är att inte köra bana för att det inte finns en ambulans på plats så borde man inte heller köra på gatan?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag kan väl säja att jag kört mer än dom flesta på bana och väldigt få av de tillfällena har det funnits tillgång till ambulans. Vid tävlingar och licensträningar finns det och ibland på nån arrangerad körning. Men det beror nog mycket på vilken del av landet man befinner sig i och vilket ekonomiskt underlag det finns. Självklart väljer man att betala lite extra för att få en ambulans om det alternativet finns.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att köra på bana anses väl ändå vara hyfsat säkert, även utan ambulans på plats?
Om alternativet är att inte köra bana för att det inte finns en ambulans på plats så borde man inte heller köra på gatan?

Det resonemanget håller inte. Visst är det säkrare att köra på bana än på gata, men glöm inte bort att på bana så kör man med högre stressfaktor. Utnyttjar en högre procent av sin kapacitet och då inträffar incidenter förr eller senare. Jag skulle aldrig köra bana utan flaggvakter och ambulans med utbildad sjukvårdspersonal på plats med motorcykel. Det är inte en kostnadsfaktor man ska spara in på vid ett banarrangemang. Hur långt tid tar det en ambulans att nå banan vid ett akutsamtal i händelse av en olycka? Det är ju inte så att den precis ligger nära civilisationen med ca fyra mil till Visby ute på ett gammalt stenbrott omgiven av vindkraftverk.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag har varit roddare på GR oräkneliga dagar och jobbat på lelle i många år dock inte dom senaste åren och det har varit samma visa varje år.
Ambulans frågan är ett ständigt gissel och det är inte bra att den inte finns men att få GR att bidra med en är lönlöst.
Dom få gånger det har varit ricktigt ill har man fått en helikopter.
Det enklaste sättet att få lösa frågan är ju att åka med nån arr som Actionpics eller Intebarafest och helt enkelt vägra köra utan sjukvård.
Jag tror inte att det finns nån från GR här på sporthoj utan det bästa är nog att maila till dom direkt.
Man får välja,,köra utan sjukvård eller inte köra alls.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
den sandfållan jag provade var hård nått så in i helvete.har fortfarande ont nu ett år senare.hade det varit leca hade jag kunnat gå därifrån.jag var glad att ambulansen var där den gången
Säg då inga kullersten i den sandfållan jag körde igenom - det var vanlig sand
F
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det finns en fjärde ambulans som är reservambulans till ordinarie!
Två ambulanser är stationerade i Visby och en i Slite. Helikoptern finns på Fårö om jag inte är felinformerad.

Actionpics hyr ambulans sjukvård av Falck som sköter det uppdraget på Gotland. Dom är definitivt inte billigast men har garanterat bästa lokalkännedom om en krissituation uppstår, sen finns ett miljötänk bakom också att undvika att låta en ambulans åka över halva Sverige för att komma dit och sen hem igen efter avslutad helg.

Men det är nog svårt att få personal att ställa upp var och varannan vecka för att jobba övertid med uppdrag att bemanna uppdrag på banan eftersom personalstyrkan är i relation till antalet ambulanser i bruk. Däremot märkligt att ingen entreprenör startat upp en ambulansverksamhet för att ta såna här uppdrag på Ringen. En verksamhet liknande TM i Karlskoga.
Samtliga banägare på fastlandet kräver ambulans på plats vid MC event, undantaget när någon har en testverksamhet där endast en eller några få förare kör tester under dag.

//Nitrous
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Hej,

Kan man inte se Lelleträffen som ett arrangemang?? Isåfall kanske man skulle kunna sälja paket beroende på hur många dagar man vill köra. Från det kan man ju se vilken "lägsta" beläggning man kommer att få, pengarna är ju då redan inbetalda. På så sätt kan man boka upp en ambulans eller sjukvårdsutbildad personal.
Dessutom kan man ta emot sk. drop-in förare som vill prova på. Gott om instruktörer som hjälper till när vedebörande dyker upp efter lunch. Fråga lite fint om erfarenheter av bankörning och utgå sedan därifrån med info. Kanske visa runt som föråkare för att visa hur man ligger vid avfart till depå, flagginfo osv.

Har inget minne av att det brukar vara trångt uppe vid banan vid Lellekörningarna och långa väntetider.. Kanske kommer ihåg fel.

Ang. dom som driver GR är det svårt att få några svar på sina synpunkter överhuvudtaget.
Men skam den som ger sig. Här finns ju förbättringspotential som heter duga.

Tack för mig.:hej
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kan dom inte lika gärna ha en eller flera ambulanser stationerade på banan som någon annan stans på ön, borde ju inte behöva kosta något alls egentligen?
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Kan dom inte lika gärna ha en eller flera ambulanser stationerade på banan som någon annan stans på ön, borde ju inte behöva kosta något alls egentligen?

Det finns ju inte ens en sopmaskin stationerad på GR..
Så varför ska de ha en ambulans??
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
En i Hemse på södra ön,,en i Slite på norra ön en+reserven i Visby,,helin står på Visby flygplats

Det finns en fjärde ambulans som är reservambulans till ordinarie!
Två ambulanser är stationerade i Visby och en i Slite. Helikoptern finns på Fårö om jag inte är felinformerad.
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
snubbarna som hjälpt till alla år gör ju inte det i år...det e väl därför..har visst blivit nåt tjall me ägarn..
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Som Ricco43 säger, man kör inte alls om det inte finns ambulans, så i mina ögon gäller ditt andra alternativ oavsett hur rolig banan är.

Avsteget från ambulans är enkel, det finns inte ekonomiskt underlag för att ha en på plats helt enkelt.

Antingen så väljer vi att arrangera bankörningar utan ambulans, det andra alternativet är att vi håller banan stängd för alla.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
snubbarna som hjälpt till alla år gör ju inte det i år...det e väl därför..har visst blivit nåt tjall me ägarn..

Enligt personalen förra året hade dom inte fått betalt vad dom hade blivit lovade av banägaren och slutade därför efter förra säsongen.
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
nja inte riktigt..men kanske inte ska gå in på det här..då kan det bli ett djäv liv ha ha..
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det blandas en del nu i tråden tycker jag, så vitt jag vet så räcker det ganska gott med sjukvårdspersonal på banan.
Och vad har materialet i avåkningsonerna med arrangören att göra? Det är väl banägarens problem.
Flaggvakt brukar ju oftast var en vid start/mål med några instruktörer som åker med.

Köra med huvudet även på bana är väl en ren självbevarelsedrift.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Avsteget från ambulans är enkel, det finns inte ekonomiskt underlag för att ha en på plats helt enkelt.

Antingen så väljer vi att arrangera bankörningar utan ambulans, det andra alternativet är att vi håller banan stängd för alla.

Andra arrangörer som hyr banan fixar ambulans eller minst personal utbildad på samma nivå som har med sig tillräckligt med pinaler att klara situationen till ambulans anländer.
EDIT: En ambulans kanske inte krävs, men utbildad sjukvårdspersonal med erfarenhet av trafikolyckor/trauma är det som egentligen avses. Om de sen åker ambulans eller egen bil kvittar.
Se: Lelleträffen, inte bara fest, actionpics, med flera. Flera klubbarrangörer har gjort samma sak.

Att använda argumentet "stängt för alla om det blir krav" äger ingen verklighetsförankring. Skulle kommunen ålägga GR att ha ambulans på plats för att garantera körningens säkerhet så skulle detta ordnas omgående, men då är det just mot bakgrunden att någon tvingar GR. Det finns leverantörer av ambulanstjänster, men billigt är det inte.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top