Gotland Ring - Vad fan har hänt? Riktigt dåligt arr.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vid händelse av en brand på bil eller mc på Gotland Ring vad finns det för rutiner där? Har man i huvudtaget någon handlingsplan för ett sådant scenario?
 

mojja83

Guest
Jajaja GR är skit ur säkerhetssynpunkt det är vi alla överens om verkar det som.

Folk som åker gör det på egen risk vilket är ok om dom är medvetna om riskerna. Vi har nog med förbud och lagar i detta land folk måste få bestämma över sina egna liv och beslut men även stå för dem om det går åt skogen!
 

mojja83

Guest
Jajaja GR är skit ur säkerhetssynpunkt det är vi alla överens om verkar det som.

Folk som åker gör det på egen risk vilket är ok om dom är medvetna om riskerna. Vi har nog med förbud och lagar i detta land folk måste få bestämma över sina egna liv och beslut men även stå för dem om det går åt skogen!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jajaja GR är skit ur säkerhetssynpunkt det är vi alla överens om verkar det som.

Folk som åker gör det på egen risk vilket är ok om dom är medvetna om riskerna. Vi har nog med förbud och lagar i detta land folk måste få bestämma över sina egna liv och beslut men även stå för dem om det går åt skogen!

Amen.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Ett par av mina bästa bandagar har jag haft på allmänhetens körning på Gotland Ring. Så här har det kunnat fortlöpa:

Man kommer dit på morgonen, bommarna är stängda. Man snackar lite skit med nån annan lirare som står vid bommen. Ringer runt lite och strax kommer någon och öppnar.

Rullar upp till depån och börjar packa upp. Tar en cigg och softar i morgonsolen. Det dyker upp nåt mer sällskap och kanske nån Porsche och man snackar lite skit.

Blir körklar så sticker ut på banan först med polaren. Efter några varv dyker det upp nån mer hoj på banan.

Efter ett tag är det nån som flaggar av passet. Det är en kompis till han med Porschen. Porschen och en annan bil drar ut och kör ett par varv. Snackar lite skit med de andra hojåkarna under tiden. Det kanske har samlats upp totalt 10 pers varav några är locals från Gotland som bara är ute och ska lägga några varv för att testa nya chassieinställningar eller liknande.

Nån liten tjej kommer och tar betalt av alla i depån och snackar lite skit.

Bilarna är klara redan på tio minuter så vi på hoj drar ut igen. Bombar tills vi tröttnar, åker ut i depån och flaggar av och låter bilarna köra igen.


Och det är lite så här det fortlöper. Vem som helst fattar att det inte finns någon möjlighet att ha personal på en sån här dag. Det är inte speciellt organiserat. Det finns ingen ambulans. Men det funkar ändå och det är sjukt jävla härlig atmosfär och så roligt det blir.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ett par av mina bästa bandagar har jag haft på allmänhetens körning på Gotland Ring. Så här har det kunnat fortlöpa:

Man kommer dit på morgonen, bommarna är stängda. Man snackar lite skit med nån annan lirare som står vid bommen. Ringer runt lite och strax kommer någon och öppnar.

Rullar upp till depån och börjar packa upp. Tar en cigg och softar i morgonsolen. Det dyker upp nåt mer sällskap och kanske nån Porsche och man snackar lite skit.

Blir körklar så sticker ut på banan först med polaren. Efter några varv dyker det upp nån mer hoj på banan.

Efter ett tag är det nån som flaggar av passet. Det är en kompis till han med Porschen. Porschen och en annan bil drar ut och kör ett par varv. Snackar lite skit med de andra hojåkarna under tiden. Det kanske har samlats upp totalt 10 pers varav några är locals från Gotland som bara är ute och ska lägga några varv för att testa nya chassieinställningar eller liknande.

Nån liten tjej kommer och tar betalt av alla i depån och snackar lite skit.

Bilarna är klara redan på tio minuter så vi på hoj drar ut igen. Bombar tills vi tröttnar, åker ut i depån och flaggar av och låter bilarna köra igen.


Och det är lite så här det fortlöper. Vem som helst fattar att det inte finns någon möjlighet att ha personal på en sån här dag. Det är inte speciellt organiserat. Det finns ingen ambulans. Men det funkar ändå och det är sjukt jävla härlig atmosfär och så roligt det blir.

Amen på det!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Rent generellt så är det märkligt att folk tycker att det är OK att tokbomba allmän väg med närmsta ambulans flera mil bort, mötande trafik, vilt och allt vad det nu kan vara.. men ändå blir fantastiskt upprörda för att det inte finns ambulans på vissa bankörningar.

Personligen skulle jag aldrig köra utan ambulans på plats då tid till vård ofta är helt avgörande för hur man klarar sig om olyckan är framme. Av den anledningen bokar jag bara körningar med arrangörer som har ambulans på plats.

Tycker man att det är OK att köra utan ambulans så är det ju bara göra det. Helt upp till var och en.
Huvudsaken är att man inte gråter ut i efterhand t ex när man fått amputera nånting som varit utan syre för länge för att ingen visste hur man skulle hantera skadan.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
En Lelleträff med 70-plus hojar är lite annat än 8 st normaldagsåkare.

Är det mer folk på banan ökar risken :fakta
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Rent generellt så är det märkligt att folk tycker att det är OK att tokbomba allmän väg med närmsta ambulans flera mil bort, mötande trafik, vilt och allt vad det nu kan vara.. men ändå blir fantastiskt upprörda för att det inte finns ambulans på vissa bankörningar.

Personligen skulle jag aldrig köra utan ambulans på plats då tid till vård ofta är helt avgörande för hur man klarar sig om olyckan är framme. Av den anledningen bokar jag bara körningar med arrangörer som har ambulans på plats.

Tycker man att det är OK att köra utan ambulans så är det ju bara göra det. Helt upp till var och en.
Huvudsaken är att man inte gråter ut i efterhand t ex när man fått amputera nånting som varit utan syre för länge för att ingen visste hur man skulle hantera skadan.

folk betalar 1500:- och det fattas ambulans, ska man tycka det är ok?
Är väl lite för den anledningen man betalar med.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
folk betalar 1500:- och det fattas ambulans, ska man tycka det är ok?
Är väl lite för den anledningen man betalar med.

Jag tycker att man är korkad om man betalar 1500:- till någon som inte har ambulans om jag ska va helt ärlig.

Visst, man kanske borde kunna förvänta sig det för de pengarna.
Men samtidigt så är det väldigt enkelt att själv kolla upp hur arrangemanget ser ut innan man bokar.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Jag tycker att man är korkad om man betalar 1500:- till någon som inte har ambulans om jag ska va helt ärlig.

Visst, man kanske borde kunna förvänta sig det för de pengarna.
Men samtidigt så är det väldigt enkelt att själv kolla upp hur arrangemanget ser ut innan man bokar.

yes det är väl de tråden handlar om, arrangemanget är ju som släpande hästpung i gruset, pardon my french =)
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Åsikterna är många och en del väldigt bra som tex ambulans frågan och sandfållorna.
Men utan att skylla ifrån mig ang arr och dess uppläg så friar jag mig helt från den ekonomiska biten,,där är vi som roddar totalt bakbundna.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Efter ett nytt försök på GR så verkar det bättre. De verkar ha tagit till sig kritiken och förbättrat sig. Bra jobbat!
Ingen sjukvårdspersonal på plats men om det skulle hända något så skulle helikopter vara där på tio min. Fanns funktionärer som körde, dvs att det finns åtminstonde någon med lite ansvar som kommer fram till en ev. olycka även där det inte finns flaggvakt.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Efter ett nytt försök på GR så verkar det bättre. De verkar ha tagit till sig kritiken och förbättrat sig. Bra jobbat!
Ingen sjukvårdspersonal på plats men om det skulle hända något så skulle helikopter vara där på tio min. Fanns funktionärer som körde, dvs att det finns åtminstonde någon med lite ansvar som kommer fram till en ev. olycka även där det inte finns flaggvakt.

Ny körning efter Lelleträffen? :va
Och varför inga flaggvakter? Skulle jag bli liggande efter fel kurva vill jag inte att ngn satsar satan rakt ut över mig för att de inte fått tidig varning :mad:

Att flagga suger fett för den som ska stå där en hel eller halv dag. Men jag har gjort det själv vid tillfälle för att det är ngt som BEHÖVS :7fatta
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Åsikterna är många och en del väldigt bra som tex ambulans frågan och sandfållorna.
Men utan att skylla ifrån mig ang arr och dess uppläg så friar jag mig helt från den ekonomiska biten,,där är vi som roddar totalt bakbundna.

Så för att man roddar kan man inte ställa frågan och sätta krav, var är sjukvårdspersonalen och flaggvakterna? :va
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Kan va så, det med att vänta på annan ambulans är vad jag hört när vi pratat ambulansbokningar och dylikt i alla fall.
Kanske görs olika på olika ställen eller så kan jag ha fel helt enkelt.

Men jag har då aldrig varit med om ett stopp i körningen på en timme, vilket det rimligtvis borde vara om ambulansen skall köra till sjukhuset med den skadade. Och ja, jag har varit med om ett fåtal sådana tillfällen då transport till sjukhus har varit nödvändigt... fast jag har inte riktigt haft koll på hur det gått till då jag haft mina egna deltagare att ta hand om.

På Actionpics-körningar är det ALLTID stop i körningen, tills ambulansen är klar med personen som gått omkull, och säger OK för vidare körning..
Behöver ny ambulans el helikopter väntas in, så körs det inget, tills personen som behöver hämtas har fått lämna ambulansen som finns inhyrd på banan.
Finns det inte ambulans el helikopter nära så kör ambulansen som finns på banan iväg för att lämna personen.. Ingen körning tills den är tillbaka eller en ny har kommit...
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
På Actionpics-körningar är det ALLTID stop i körningen, tills ambulansen är klar med personen som gått omkull, och säger OK för vidare körning..
Behöver ny ambulans el helikopter väntas in, så körs det inget, tills personen som behöver hämtas har fått lämna ambulansen som finns inhyrd på banan.
Finns det inte ambulans el helikopter nära så kör ambulansen som finns på banan iväg för att lämna personen.. Ingen körning tills den är tillbaka eller en ny har kommit...

Så är det på de flesta körningar, det jag menar är att man möter upp extern ambulans "vid grinden" och kan sedan återvända till sin postering för att fortsätta dagen.
Annars om ambulansen på plats även skulle till sjukhuset så skulle varje sådan paus innebära en timmes väntan på ett ungefär och det kör nog ingen med vad jag vet.

Men det är ju självklart att man inte släpper på körningen förräns ambulansen finns på plats igen, anser jag i alla fall.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top