Goretex

DennisLundström skrev:
Hur säkert är egentligen goretex jämfört med skinnställ?

Är inte Goretex det membran eller skikt i kläderna som gör att kroppen kan andas utan att fukt tar sig igenom utifrån?

Hur säkerheten på kläderna sedan är beror väl inte på om det är frågan om Goretex? :confused:

NoLimit skrev:
Är inte Goretex det membran eller skikt i kläderna som gör att kroppen kan andas utan att fukt tar sig igenom utifrån?

Hur säkerheten på kläderna sedan är beror väl inte på om det är frågan om Goretex? :confused:

korrekt!
Sen har Goretex kläder olika typer av "skal" typ kordura eller liknande.
Det är väl där den störta skillnaden är

Jag vet inte själv vilken som är säkrast, men med tanke på att alla racing förare i Moto Gp etc. använder skinställ så antar jag att det är säkrast. :tungan

Jakt- och fiskekläder bör endast användas på jakt- och fisketurer.

det är tjejen som behöver kläder att åka bakpå med. Skinnställ är oftast dyrare, vilket kan kännas onödigt.

DennisLundström skrev:
det är tjejen som behöver kläder att åka bakpå med. Skinnställ är oftast dyrare, vilket kan kännas onödigt.

Pja, billiga gortexställ kan vara ganska pissig kvalitet så du kommer nog att få betala lika mycket som ett billigt skinnställ kostar.
Med det sagt så har min tjej Goretex. Vi resonerade så att man kör ändå lungt med passagerare och jag slipper det västa gnället om det skulle börja regna.
Låt henne välja men tipsa om bad som är bra/praktiskt.

Som sagt, säkerheten har inget med gore-tex att göra.

Visst har textil sina fördelar men ur säkerhetssynpunkt så är skinn av bra kvalitet är alltid säkrare än textil. Dessutom har många textil/allvädersställ den obehagliga egenheten att skydden inte sitter på plats lika bra som på ett skinnställ....inget kul vid en marksyning om knäskydden sitter uppe i ljumskarna....

Det är självklart för och nackdelar med båda, men som sagt man kör lugnare med passagerare på. Tror det kommer att få bli allvädersställ.

På Mc mässor brukar dom visa Goretexställ dom klotat med i typ 80km/h och glidit längs asfalten med. iaf Rukka visade nån dräkt och den klarade sig fint. Men det är väl skydden som är det mest kritiska som ni skriver. Fast det finns nog ganska många "tighta" goredräkter som säkert fungerar bra.

DennisLundström skrev:
Klart du ska köpa det dyraste och snyggaste till din tjej :tummenupp

Köp begagat skinnställ till henne, finns billigt på blocket. Runt 3-5000 kr och billigare får du inte ett goretex-ställ för.

//Emmi på Twice konto

DennisLundström skrev:

Tänk efter nu.. Vill du se :tuttar ´s :arsele i ett säckigt goretexställ eller i ett åtsmitande skinställ? :va

OBS! Ingen kuggfråga!

vad jag fått höra så ska de skydda lika bra som skinn. men sen e de ju en smak sak, för min del e de skinn som gäller. min polares tjej köpte ett skinnställ i märke revenge för ca 5000kr. å där finns fler lite udda märke som e billiga. å de e med skydd å knäpuckar. ja hela kittet.

Går inte att avgöra så enkelt.

Det går inte att säga vilket som är bäst. för dom är olika säkra i olika situtioner. Ett skinställ är betydlit slitstarkare än ett textilställ. Men ett blött skinställ tappar 80% av sin slitstyrka och då är textilställen bättre. Och när kör man omkull??? jo! när det är blött och halt. Köp bra kläder som är anpassade för det du skall göra. Har du inte råd att köpa bra Mc-Kläder bör du inte åka hoj.

Men det är skönare att åka skinställ tycker jag. Fladdrar inte lika mycket och är mycket svalare. Dessutom får tjejerna grymma rumpor i ett tajt skinställ. och såna tycker vi om. :banana

Kommer väl alltid att kivas om denna fråga, men överlag ställ med goretex/cordura/....skall vara i dyrare ändan. Fördelen enligt mig är att det kvittar om det rengnar eller ej (behöver inget separat rengnställ) och oftast smidigare än skinnställ. Dessutom brukar dom ha flera foder och oftast löstagbara. Har sett en gå omkull på landsväg men klarade sig utan värre skador trots att farten var ca 160km/h. Det såg ut som f...n men skyddade helt tillräckligt..
Köp typ rukka,richa eller motsvarande OCH kolla att alla skydd finns så har du/hon vad du behöver :tummenupp

Lycka till

Jag kör med ett gammalt Dainese goretexställ.
Kvalitetsmässigt är detta ställ mycket bra!

Sedan förstår jag inte varför vissa personer säger att goretexställ är varmare är skinnställ, för personligen blir jag varmare i ett skinnställ. :va
Ett riktigt racingställ blir troligtvis svalare än ett goretexställ... men det är väl inte sådant du är ute efter?

Precis samma goretexjacka som inhandlades 1997 finns nu att köpas på Lelles för 1848kr.
Länk till erbjudande

Last edited:
Elgasen skrev:
Jag kör med ett gammalt Dainese goretexställ.
Kvalitetsmässigt är detta ställ mycket bra!

Sedan förstår jag inte varför vissa personer säger att goretexställ är varmare är skinnställ, för personligen blir jag varmare i ett skinnställ. :va
Ett riktigt racingställ blir troligtvis svalare än ett goretexställ... men det är väl inte sådant du är ute efter?

Kan bero på att de flesta har även "ventilering" men de är definitivt varmare än skinnställ på våren och hösten....
tycker definitivt om mina "tyg"ställ :va
Har provat med skinnställ men oftast så tajta att en sen höstkväll skulle du behöva ha en jacka utanpå, när man inte får nåt under :huvet

junnu skrev:
definitivt varmare än skinnställ på våren och hösten....

Det kan jag hålla med om, men jag tycker goretexställ är svalare än skinnställ när det är riktigt varmt ute.

Jag har hellre på mig en tunn funktionsjacka med goretex en varm sommardag
än en skinnjacka iaf...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup