Gore-tex eller skinn ur komfortsynpunkt??

Uppdatering!

Efter en halv säsong måste jag säga att Rallye Pro stället är enormt bra! Helt sjukt svalt nu när sommaren visar sig från sin varmaste sida. Det är så välventilerat att man gärna drar igen dågra av ventilationsluckorna efter några mils körning.

Regnegenskaperna är inte lika väl erfarna ännu, men efter en hel sommar i sverige så kommer nog en sådan recension framåt hösten också!

Summarum hittils: Oerhört skönt ställ med många funktioner och som är riktigt bra ventilerat. Värt de extra kronorna som det kostade jämfört med ett reguljärt allroundställ.

På två dagar och 50 mils körning med en snubbe som envisas med skinn, har jag fått stanna och vänta på att han ska krypa i regnstället två gånger...

Då härdade han ändå ut två mindre regnskurar, och sedan han hade tagit på det åkte han med det på tills vi stannade för paus...

Goretex är jävligt praktiskt...

När vi ändå är på spåret här; finns det något ryggskydd som ventilerar bra? Jag har ett Dainese idag med hängslen samt dubbla njurbälten. Varm som helvetet...

Lite sent för dig, men kanske för någon annan: Jag köpte Clovers ryggskydd från Handelsboden. Klart svalare än en del andra jag kört med, det hålls ut lite från ryggen av ett par band på ryggsidan av skyddet. Bland de bästa, om det inte t o m var det bästa, i test av de ryggskydd som har hård platta också. Bekvämt och brett. Helnöjd.

Gore tex vinner komfortracet varje gång. Jag har kört både goretex och skinn och det är alltid bekvämare med gore tex, inte bara pga temperaturen. Dessutom kan man ha kläder under textil så om man ska göra något annat, tex ta ett bad någonstans är det pHetT! NajzZzz JaO!1

Svårt att hitta goretex som sitter bra dock, är du inte kort eller tjock så är det nästan omöjligt att hitta ställ där skydden sitter som de ska. När jag gjorde en marksyning i fjol upptäckte jag hur värdelöst det var när skydden åker runt och hamnar där de behövs som minst. Det bästa är naturligtvis att hålla sig på hjulen, men det stör mig att allvädersställ generellt sitter så inihelsike illa.

Svårt att hitta goretex som sitter bra dock, är du inte kort eller tjock så är det nästan omöjligt att hitta ställ där skydden sitter som de ska. När jag gjorde en marksyning i fjol upptäckte jag hur värdelöst det var när skydden åker runt och hamnar där de behövs som minst. Det bästa är naturligtvis att hålla sig på hjulen, men det stör mig att allvädersställ generellt sitter så inihelsike illa.

Jag är 189 cm och väger in på nätta 76 kg. Kör med Rukkas värstingställ sedan några år tillbaks och det sitter som en smäck. Angående dom inbyggda skydden så är dom bara skit i alla ställ. Plockade ut dom och använder en sånhär:

Wave%20Vhr.jpg

Jag är 189 cm och väger in på nätta 76 kg. Kör med Rukkas värstingställ sedan några år tillbaks och det sitter som en smäck. Angående dom inbyggda skydden så är dom bara skit i alla ställ. Plockade ut dom och använder en sånhär:
Ja jag sa svårt, inte omöjligt. :) kör oxå med skyddsväst och även separata knäskydd. Problemet är att det är så fippligt att komma i så skydden åker inte alltid på.

Tänkte passa på att lyfta min tidigare fråga:

Finns det några bra länkar till tester av goretexställ där de har testat säkerheten, typ nötning mot asfalt?

Det har gjorts en del tester och slutsatsen har väl i princip varit att dom bästa allvädersställen klarar nötning mot asfalt bättre än skinnställen medan dom lite sämre/billigare allvädersställen är avsevärt sämre men dom flesta ger ett fullgott skydd vid en vurpa i någorlunda lagliga hastigheter.

Tyvärr är det så att vad gäller textilier som tål nötning bra så är det fortfarande frågan om ganska dyra material och följdaktligen dyrare kläder. sen är ju Gore-Tex membranet inte helt gratis heller. Med andra ord. För textilställ får man faktiskt precis det skydd man betalar för. Åtminstone är det min slutsats utifrån dom tester jag läst.

Jag har för mig att Bike genomförde något mindre test med endast ett fåtal ställ men sen har jag läst några större tester också men jag har tyvärr inte några länkar.

På två dagar och 50 mils körning med en snubbe som envisas med skinn, har jag fått stanna och vänta på att han ska krypa i regnstället två gånger...

Då härdade han ändå ut två mindre regnskurar, och sedan han hade tagit på det åkte han med det på tills vi stannade för paus...

Goretex är jävligt praktiskt...

Det är ju just det som är den största poängen med allväderställ enligt mig. Alla dom som hävdar att man ju kan ha ett regnställ med sig och bara dra på sig om det börjar regna har ju missat poängen. Man behöver inte stanna och dra på sig ett regnställ och man måste inte stanna igen och dra av sig det när det slutat regna. Man bara kör vidare.

Nja. Nu vet jag ju inte hur du är formad men jag är 185 lång och väger ca 85 kg (Ganska normalt byggd med andra ord) och jag hade inga problem alls att hitta ställ som passade av dom flesta fabrikaten.

Last edited:
Nja. Nu vet jag ju inte hur du är formad men jag är 185 lång och väger ca 85 kg (Ganska normalt byggd med andra ord) och jag hade inga problem alls att hitta ställ som passade av dom flesta fabrikaten.
Jo vi är väl alla olika byggda och har olika syn på vad som är god passform. Har prövat varenda ställ jag kommit över och inget har suttit skönt, till slut tröttnade jag å köpte nåt billigt fladdrigt skit med dubbla midjemåttet, gällivarehäng å hängslen. Nåja, nog om detta. :rolleyes:

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul