Gore-tex eller skinn ur komfortsynpunkt??

Är stor vän av textilställ.
Man kan åka på vilken hoj som helst utan att det ser konstigt ut.
Man kan gå på gatorna utan att se ut som crazy frog.
Går att temperaturreglera, både genom att ta ut fodret och genom att öppna för luft i kragen och ärmarna.

Noteras bör att när man tar ut fodret, så sitter kläderna lösare= sämre skydd.

Antagligen ger textilkläderna sämre skydd än ett premiumskinnställ.
Men efter ett par år med värstingställ och en av marknadens säkraste integralhjälmar så märkte jag att jag undvek att köra hoj eftersom det var omständigt och obekvämt.
Ditt val.

Word!

Har själv haft skinnställ och blev less att behöva hoppa runt som en orangutang när man väl inte satt på hojen.

För att inte tala om när det är varmt eller regnar ......

Klotade skinnställ brukar inte heller vara vackra, men huvudsaken är att inte hud möter asfalt, kläderna ska ju ändå kasseras.

Men visst, vill man ha det absolut bästa skyddet till varje pris så kör man bil med airbags och suckar trånande åt dom som kör hoj istället....

Jag skiter i om dom är vackra eller ej....meningen med mitt inlägg var att kläderna gjorde ingen som helst skyddande åtgärd...jag kunde lika gärna haft jeans.
Hade jag haft ett ok skinnställ (som jag alltid har nu) så hade skinnet blivit fult, men jag hade fått mindre ont.

Jag skiter i om dom är vackra eller ej....meningen med mitt inlägg var att kläderna gjorde ingen som helst skyddande åtgärd...jag kunde lika gärna haft jeans.
Hade jag haft ett ok skinnställ (som jag alltid har nu) så hade skinnet blivit fult, men jag hade fått mindre ont.
Det vet du?

Okej, då slänger jag mitt Goretex och kör i jeans istället, det är mycket svalare och smidigare ändå! :tummenupp

Uppdatering

Mycket riktigt kan man göra klipp så här på sensommaren. Köpte BMW rallye pro 2 idag för 6700:-! Ordinarie pris är 11500:-...

Känns som ett sjukt bra ställ. Tack för alla tips och tack Starstriker för din recension av stället.

Goretex är bättre även när det är varmt enligt mig.. (man ska bara inte glömma att ta bort "fodret") :) Håller dock med om dem som tycker att skinnställ är snyggare.. (syftar på de moderna som är i den övre prisklassen)

Goretex är bättre även när det är varmt enligt mig.. (man ska bara inte glömma att ta bort "fodret") :) Håller dock med om dem som tycker att skinnställ är snyggare.. (syftar på de moderna som är i den övre prisklassen)

Nackdelen med goretex och andra textilställ när det är varmt är att det smälter. Jag har provat en gång.

När jag klev av hojen och drog bort benet från avgasrör och heta delar på min hoj satt en bit kvar på övre ljuddämparen. Det ser ut som lasagne, typ långt och trådigt. Jag tror att man ska ha inplastad modern hoj om man ska plastställ :D

så sant så.. :tummenupp när jag köpte hojen så hade killen ett Abus kättinglås med nånslags textilöverdrag som han låst bakfälgen med och låtit kättingen med överdraget ligga på avgasröret.. fick dock bort skiten från röret, när röret var varmt så åkte smeten av, var svart gegga... smältfaktorn sucks.. fast när man lärt sig att undvika rören så går det bra ändå.. :)

Last edited:

Tycker ni har helt fel när ni säger att Goretex är
svalare än skinn varma dagar.
Goretex är helt tätt, skinn släpper igenom luften.
Fyfan för sk allvädersställ varma dagar:gnissla

Tycker ni har helt fel när ni säger att Goretex är
svalare än skinn varma dagar.
Goretex är helt tätt, skinn släpper igenom luften.
Fyfan för sk allvädersställ varma dagar:gnissla

:va

Jag kör iaf med allväderställ fram & tebax till jobbet och i sommar var det varmt som sjutton och jag klarade mig bra..

Sen tror jag att även skinnställ blir oacceptabelt varm om man står vid rödljus och väntar på sin tur och hettan är kring 30+ grader. :tummenupp

Uppdatering

Mycket riktigt kan man göra klipp så här på sensommaren. Köpte BMW rallye pro 2 idag för 6700:-! Ordinarie pris är 11500:-...

Känns som ett sjukt bra ställ. Tack för alla tips och tack Starstriker för din recension av stället.

Sure thing. Körde med det i hällregn under några timmar igår och blev bara lite kall i baken :tummenupp

Jag skulle bli förvånad ifall de senaste G-tex ställen inte klarar det bra, ex. Rukka SRO, Armax(CE approved for professional use), kör nog aldrig med skinn igen efter ha kört några tusen mil med de nya G-tex ställen i regn, kyla osv.

"Tack vare den patenterade galleruppbyggnaden med en kärna av Kevlar® ger ARMACOR®-tekniken en extremt hög slitstyrka och låg vikt. Inbyggd i GORE-TEX® Pro Shell motorcykeljacka skyddar den motorcyklister vid omkullkörningar. Det innebär att du kan känna dig trygg och bekväm – i alla väder."

http://www.gore-tex.se/remote/Satel...d_c&subpagetype2=Page&pagename=SessionWrapper

Last edited:
Jag skulle bli förvånad ifall de senaste G-tex ställen inte klarar det bra, ex. Rukka

No injuries

Fallen 130km/h Padborg Park, Denmark

APR2-suit prevented from injury

During the summer 2004 I was taking a course on safe riding. It was held at the racing circuit of the Padborg Park in Denmark.
The temperature was about 17-19˚C when we began training. But after two hours of riding the weather started to change and we faced a severe rain. This was when I changed my leather suit to Rukka’s APR2 suit. Many riders gave up for the weather and it was only two or three of us riding on the wet track. I was probably the only one who wanted to know how the rain affects riding.

APR2 suit did not flutter even when riding over 200 km/h and breathability as well as water resistance worked perfectly. After the rain ended the track begun to dry slowly and I was able to make faster and faster lap times... until I hit a brake in the first curve after the finish line.
My front wheel locked in my Triumph Daytona 955i bike while going about 130 km/h and I fell on the left side. The bike sled followed by me about 100 metres first on asphalt and then on sand…

If a minor bruise on my chest is ignored I was not injured at all – thanks to very well protecting shields and excellent material.

Ingo Heller

Behöver själv köpa ny utrustning men kan inte bestämma mig för om jag ska välja ett skinn- eller goretexställ. Är det någon som har nån bra länk/tidningsartikel där de har testat säkerheten på t.ex. rukka el BMW-ställ?

Tänkte passa på att lyfta min tidigare fråga:

Finns det några bra länkar till tester av goretexställ där de har testat säkerheten, typ nötning mot asfalt?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra