Gore-tex eller skinn ur komfortsynpunkt??

Gore-tex är bättre i solsken, bättre i regn, bättre i värme, bättre i kyla, bättre i... ja, fan allting.

Det som dock talar för skinn är att skydden ofta sitter lite bättre. Sen finns det nån coolhetsfaktor också, men det är jag för gammal för att bry mig om.
Gamla gubbar med kulmage ser ocoolare än vanligt ut i skinnställ.
Vet av egen erfarenhet.

Jag vet att de brukar ha lite rea på ställ i slutet av säsongen. Kan kanske vara en ide att hålla ögonen öppna.

Det inbyggda ryggskyddet känns som ett sittunderlag. Litar inte på det så jag har plockat ut det och kör med BMWs separata ryggskydd....

Hur är ryggskyddet? Antar att du hade den på din asientripp. Mitt Dainese är som sagt sjukt varmt. Andas liksom ingenting varken på ryggen eller de 25 cm som "njurbältet" täcker på magen.

Är det nåt som du tycker suger med stället? Enda som jag läst är att ibland kan det vara svårt att dra igen olika dragkedjor eftesom tyget vill fastna emellan... Låter trivialt.

Jag har Skinn/tyg ställ från Jofama.
match_b.jpg

manific2_b.jpg

Skall vara vatten och vindtätt, har inte kört långa turer i regn men upp till 20 min ihäftig skur så håller det tätt. Igår med över 30 grader på termometern så var det rätt behagligt att köra men inte att stanna. Har ett insticks ryggskygg och det är svinvarmt just vid skyddet men det går att ventilera jacka utefter sidan.

För övrigt ett riktigt behagligt ställ ångrar inte en sekund att mitt val föll på detta, köpte det för ett år sen.

Jag har Skinn/tyg ställ från Jofama.

Problemet med ALLA membran jag testat förutom gore-tex är att de inte håller en riktigt torr när det väl gäller. Då blir det liksom värdelöst eftersom det är då agnarna skiljs från vetet så att säga.

Har varit blöt några ggr för mycket för att chansa...

Jag har en Dainesejacka och ett par Rukkabrallor med Goretex och jag tycker det är skönt att åka i. Körde några repor på fredagskvällen och det fläktade skönt genom tyget. Kläderna är 8 år gamla och är i mycket bra skick fortfarande vilket iaf jag tolkar som bra kvalitet.

:tummenupp

Jag var en fan av Goretex tills jag ramlade i runt 50-70 kmh....sen dess tar jag aldrig på mig goretex igen!
Hade fullt fräscht ställ från dainese som bara smälte ner som om det var en plastkasse jag hade på mig.
Byxorna revs upp som om det var ett par vindbyxor..
Jag gick tillbaka till affären med dem och sa att det inte var klokt att det skall bli så i så låg fart och fick svaret att så skulle det inte kunna hända för de testar minsann!
Facit oavsett om det går eller inte var att det bara blev skit av kläderna:mad:

Behöver själv köpa ny utrustning men kan inte bestämma mig för om jag ska välja ett skinn- eller goretexställ. Är det någon som har nån bra länk/tidningsartikel där de har testat säkerheten på t.ex. rukka el BMW-ställ?

Hur är ryggskyddet? Antar att du hade den på din asientripp. Mitt Dainese är som sagt sjukt varmt. Andas liksom ingenting varken på ryggen eller de 25 cm som "njurbältet" täcker på magen.

Är det nåt som du tycker suger med stället? Enda som jag läst är att ibland kan det vara svårt att dra igen olika dragkedjor eftesom tyget vill fastna emellan... Låter trivialt.

Well. På plussidan kan jag säga att de urtagbara goretexmembranen är kanon.
Däremot är det ett förbannat aber att få i dom när det börjar regna. Ok, inte skitjobbigt, men man brukar vilja få på sig regnkläder ganska snabbt när himlen öppnar sig. Det går rätt snabbt att få i jack-membranet, men byxorna får du allt ta av dig, sätta i membranet och sen dra på dom. Det funkar, men det är bökigt.

Jackmembranet kör jag normalt sett alltid utan förutom när det är kallt ute (vår/höst). Har med mig en regnjacka i Goretex som jag drar utanpå stället istället. Då slipper man ha en helt dyblöt jacka när man kommer fram. (Visst gortexmembranet håller ju torrt, men det sitter ju på insidan liksom)

Tycker stället är helt ok nu när jag vet hur det "funkar". Några problem med dragkedjorna har jag inte haft. Det finns ett antal finesser som man upptäcker efterhand.... Små hemliga dragkedjor, spännen, plats för camelback (BMWs Trinkbak) osv....

Ryggskyddet är helt ok, men tyvärr är det lika varmt som alla andra ryggskydd. Hade själv ett Dainese tidigare (på asientrippen) och de är lika varma. Tog ett tag innan jag vande mig vid BMWs som mer liknar en väst än en ryggplatta. Men nu trivs jag bra med det.

Det här med att beställa från utlandet.

Jag antar att du provar hemma hos nån lokal handlare först? Jag skulle aldrig beställa något dylikt om jag inte visste exakt hur det sitter... det är en vetenskap med MC-kläders passform.

Vet av egen erfarenhet.

Så sant! Jag vet inte om jag är klokare än du eller bara fegare, men jag har inte ens vågat prova på senare år :)

Last edited:
Köp en bodyarmour med luftig design så kan du ha det ovanpå t-shirten. Sen shorts och ett par gympadojor om du inte ska köra alltför extrem körning :).

Vet av egen erfarenhet.

Kulmage + skinnställ = mupp.

Själv har jag både allväder o skinn o tycker att båda får mig att svettas som en gris när det är varmt ute och jag stannar och inte låter fartvinden kyla.

Skinn är tightare o skönare när det går fort, allväder är skönare på vintern när det är lager på lager under som som gäller.
Kör man långresa med skinn krävs det extra regnställ att dra på när det behövs.

För o nackdelar...

Jag var en fan av Goretex tills jag ramlade i runt 50-70 kmh....sen dess tar jag aldrig på mig goretex igen!
Hade fullt fräscht ställ från dainese som bara smälte ner som om det var en plastkasse jag hade på mig.
Byxorna revs upp som om det var ett par vindbyxor..
Jag gick tillbaka till affären med dem och sa att det inte var klokt att det skall bli så i så låg fart och fick svaret att så skulle det inte kunna hända för de testar minsann!
Facit oavsett om det går eller inte var att det bara blev skit av kläderna:mad:

Klotade skinnställ brukar inte heller vara vackra, men huvudsaken är att inte hud möter asfalt, kläderna ska ju ändå kasseras.

Men visst, vill man ha det absolut bästa skyddet till varje pris så kör man bil med airbags och suckar trånande åt dom som kör hoj istället....

Jag personligen kör med ett Rukka allvädersställ med Gore-Tex membran. Det har funkat hur bra som helst för mig. Så länge jag kör så håller jag mig relativt sval så länge som temperaturen inte blir 30 grader eller högre. Då svalkar inte fartvinden längre men så länge det är 29 eller kallare är det tillräckligt svalt vid landsvägskörning. Då kör jag med öppna muddar i ärmarna så det blåser rakt in i jackan via ärmarna.
Det jag testat i regnväg är hällregn i en timme (sådär så bilarna stannar vid vägkanten för att dom inte ser längre) med resultatet att jag var helt torr sånär som på lite fukt kring handlederna och vid midjan beroende på att jag hade handskar som inte var vattentäta och att jag inte brytt mig om att dra ihop dragkedjan mellan jacka och byxor.
I våras provade jag också att köra drygt 2 timmar i sträck i lite lättare regn och 5 plusgrader. Lite kyligt blev det men innanför kläderna var jag fortfarande helt torr.

Värt att tänka på är att om det regnar så blir ju ytterskalet vått eftersom membranet sitter innanför vilket medför att man förlorar lite isoleringsförmåga vid regn men så länge som det inte är alltför kallt så är det inget större problem. Ned till någonstans kring 5 plus går bra om man har stoppat i fodret för mig i alla fall.
Det ska finnas CE-godkända ryggskydd att stoppa i Rukkas jackor men jag har inte provat dom. Det lär i alla fall vara svalare än mitt nuvarande dainese ryggskydd.

Visst är det väl så som många säger att skydden inte sitter lika fixerat i ett textilställ som dom gör i ett skinnställ men jag tror personligen inte att dom kan flytta sig särskilt mycket om man ser till att köpa ett ställ som passar bra.

Jag föredrar skinn alla dagar i veckan :tummenupp

Ok, det tar längre tid att få på sig och det blir fruktansvärt varmt när man står still.
MEN när man väl kör känner jag mig smidigare och svalare i skinnet än i gore-tex stället.

Jag kör med skinnställ från Spyke (Perforerat på bröst/mage, armar och lår).
Börjar det regna när man är ute o reser har man ju ändå med sig regnkläder som man kan dra över stället.

Goretex stället jag har är från Dainese (D-dry något heter det..)

Såg att det är flera än jag som kör med Halvarssons ställ. Jag har Medusa jacka och Cobrabyxor. Kanon nöjd i alla väder utom regn!
Nu som har Halvarssons, har ni kört i regn? Håller erat ställ tätt?
Anledning till att jag köpte textil var att jag pendlar till jobbet och vill kunna åka i vilket väder som hellst. Nu visa det sig att min kompis skinnställ höll bättre mot vätan när vi semestrade. :(
Har pratat med tillverkaren och jag ska få skicka tillbaka grejerna så ska dom titta på dom. Hoppas jag fått måndags ex, men måste haft väldig otur då eftersom även min Lindstrands kängor läcker in.

Men deras budgetmembran gör ingen glad i regn...

Faktum är att jag vet att deras Dryway+ funkar väldigt bra i regn. En polare till mig har ett halvarsson ställ med dryway+ och det enda stället han blivit blöt på är runt kragen eftersom det blir en glipa mellan ställ och hjälm. Och han har kört i ganska häftigt regn under ganska långa stunder.

Men deras budgetmembran gör ingen glad i regn...

Jaså? Jag bor i Göteborg och kör till arbetet med den varje dag vilket innebär att jag utsätts för skyfall med jämna mellanrum. Har inte upplevt att så mycket som en droppe kommer in och stör men har du råd med ett Rukkaställ för 25.000:- så kom gärna tillbaka hit och rapportera om de extra 15.000:- var värt det. :)

Jaså? Jag bor i Göteborg och kör till arbetet med den varje dag vilket innebär att jag utsätts för skyfall med jämna mellanrum. Har inte upplevt att så mycket som en droppe kommer in och stör men har du råd med ett Rukkaställ för 25.000:- så kom gärna tillbaka hit och rapportera om de extra 15.000:- var värt det. :)

Kolla två inlägg ovanför ditt så ser du ett klockrent exempel...

Faktum är att i alla tester, oavsett klädesplagg, så är det endast gore-tex som är någor att ha. Dessutom är deras reklamationsavdelning mycket generös.

Sedan är det inte enkom membranet som gör plagget, men det finns en anledning till att ex polisen väljer rukka och många jordenruntåkare väljer BMW,s grejjer.

Sedan vet inte jag vart du köpt ditt ställ för de 10000:- du påstår i ditt inlägg. Låter lite dyrt eftersom listpriset ligger omkr 5000:-....:näsblod

BMW,s Rallye pro 2 kostar ca 11000:- så det blir inga jättesummor extra för beprövad kvalitet.

Givetvis hade jag velat köpt lindstands str-grejjer för 3000:- om de hade garanterat funkat den dagen det är 8 grader varmt, spöregn, 15 sekundmeter västlig vind i Bergen, när en natt i tält väntar... Att vara torr då är priceless, som man säger.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT