Google Wave

Har nu waveat ett tag, men bristen på folk som har vett att använda funktionerna gör det lite handikappat.

Va e de för speciellt man kan göra egentligen?

Ett meddelande från kollegan har ja fått, de e allt ja lyckats få fram...

Va e de för speciellt man kan göra egentligen?

Ett meddelande från kollegan har ja fått, de e allt ja lyckats få fram...

Det är inte förän användarantalet stiger ordentligt som man ser de stora fördelarna.

I dagsläget är det ungefär lika kul att ha ett wavekonto som det var att ha en mailadress 1994...

Wave är "mail 2.0" i mina ögon. I företag och arbetsgrupper kommer det vara suveränt eftersom det är så mycket bättre än mail och istället för att bara vara "ännu ett verktyg" så är det snarare något som ersätter flera olika saker.

Man kan slå ihop typ mail mellan kollegor och till kunder + wikis för teamets dokumentation + forumet för företagets kompetensgrupper + instant messengern med kollegan i en och samma enhet....

Ja, du hade säkert en digitalkamera och du kunde ringa i din mobil och du kunde lyssna på musik från din mp3-spelare men det är skönt när de slagit ihop allt i ett...

Samma med wave.... "Mail", wiki, forum och Instant messenger... Man skulle alltså kunna slänga Outlook, MSN, TheCompanyDocumentationWiki och theCompanyGeekForum

Det är inte förän användarantalet stiger ordentligt som man ser de stora fördelarna.

I dagsläget är det ungefär lika kul att ha ett wavekonto som det var att ha en mailadress 1994...

Wave är "mail 2.0" i mina ögon. I företag och arbetsgrupper kommer det vara suveränt eftersom det är så mycket bättre än mail och istället för att bara vara "ännu ett verktyg" så är det snarare något som ersätter flera olika saker.

Man kan slå ihop typ mail mellan kollegor och till kunder + wikis för teamets dokumentation + forumet för företagets kompetensgrupper + instant messengern med kollegan i en och samma enhet....

Ja, du hade säkert en digitalkamera och du kunde ringa i din mobil och du kunde lyssna på musik från din mp3-spelare men det är skönt när de slagit ihop allt i ett...

Samma med wave.... "Mail", wiki, forum och Instant messenger... Man skulle alltså kunna slänga Outlook, MSN, TheCompanyDocumentationWiki och theCompanyGeekForum

Jag är ju en såndär som vill ha allt separat :D
Aja, de blir nog bra framöver.. får bjucka in 8 polare me mina invites o börja wave:a seriöst... :banana

Jag är ju en såndär som vill ha allt separat :D
Aja, de blir nog bra framöver.. får bjucka in 8 polare me mina invites o börja wave:a seriöst... :banana

För min del lär det nog inte användas för sociala kontakter utan snarare för arbetsrelaterad användning.

Däremot är det rätt smutt eftersom man enkelt kan bädda in t.ex youtubeklipp och det går att slänga in google gadgets i en wave. Dessutom kommer du kunna köra wave på android och det kommer gå att ta med en wave och bädda in den t.ex. på sin blogg.

För min del lär det nog inte användas för sociala kontakter utan snarare för arbetsrelaterad användning.

Däremot är det rätt smutt eftersom man enkelt kan bädda in t.ex youtubeklipp och det går att slänga in google gadgets i en wave. Dessutom kommer du kunna köra wave på android och det kommer gå att ta med en wave och bädda in den t.ex. på sin blogg.

Mmm blir fint sen näre funkar bra på telefonen...

Har ett gäng invites som jag kan slänga bort om nån är intresserad. PM:a mailadress.

jag lägger till folk men endast en syns i contacts, tycker den delen är strulig,
erfarenheter?

flopp eller?
jag tycker det för att det är webbaserat, jag har det nästan aldrig igång och de jag har i mina contacts säger samma sak, på msn...

Wave är ju en jättebra idé, samma sak med molnet, men till syvende och sist så går trafiken öppet via servrar som ingen vet vem som övervakar trafiken på.

Så företagen kommer att rata det på grund av säkerhetsskäl, privatpersoner har ingen egentlig nytta av det och kvar blir då kompisgäng som har småprojekt på gång, som en snowboardfilm/hojfilm/etc...

Det finns helt enkelt inga användare för Wave... än...

Att det skulle vara mail 2.0 eller Fejsbook 2.0 tycker jag är en liknelse som suger ännumera, det är väl snarare som newsgroupp 2.0, flera personer med samma intresse samlas i samma wave/newsgroup och diskuterar och styr upp saker kring det.

Fast det är väl inte tillräckligt många här som har tragglat newsgroups för att förstå liknelsen.

Wave är ju en jättebra idé, samma sak med molnet, men till syvende och sist så går trafiken öppet via servrar som ingen vet vem som övervakar trafiken på.

CIA? :conspiracy

Det finns helt enkelt inga användare för Wave... än...

Där är nog kärnan. Wave är ju fortfarande en beta (eller preview som google kallar det) och jag tror det kommer slå igenom så småningom. Google har ju däremot en tendens att ibland hålla på sina produkter väldigt länge innan de släpps som officiella releaser så när det blir vet man aldrig.

Att det är just Google som ligger bakom borgar för att det kommer slå igenom. Dom har både resurserna och viljan att utveckla och förändra produkten tills den är bra nog att konkurrera med alternativen.

Jag är inne på GuWs linje här. Kan inte tänka mig att företag med någon form av säkerhetstänkande vågar ge sig ut på vare sig moln eller vågor. Hur ser tillgängligheten ut? Vem kontrollerar informationen, och i vilket land lagras den fysiskt? Vilka administrerar systemen, vem kan se vad? Vilket informationsskydd finns?

Jag är inne på GuWs linje här. Kan inte tänka mig att företag med någon form av säkerhetstänkande vågar ge sig ut på vare sig moln eller vågor. Hur ser tillgängligheten ut? Vem kontrollerar informationen, och i vilket land lagras den fysiskt? Vilka administrerar systemen, vem kan se vad? Vilket informationsskydd finns?

Du kommer ju kunna köra Wave i det egna nätverket och således kunna upprätthålla hög säkerhet. Det kommer gå att begränsa vad som skall hållas internt och vad som skall få släppas ut. I betaversionen kör alla mot Googles servrar men sedan skall man som sagt kunna köra wave helt internt.

Håller med Korvis, och vad är det som är osäkrare med moln än vanlig nätverkskommunikation? Att använda moln innebär ju inte att man släpper allt vind för våg rakt ut i cyberspace. Även om man låter koncernens moln hostas av ett externt bolag så är principen densamma som med all nätverkskommunikation. Molnet är ju egentligen bara ett gäng servrar. Man bör väl kanske fundera en gång till innan man väljer piratecloud som molnhost men det gäller ju även vanliga servrar.

Jag har 8 invites om någon är sugen. Skicka ett PM med er e-mailadress i så fall :)

Du kommer ju kunna köra Wave i det egna nätverket och således kunna upprätthålla hög säkerhet. Det kommer gå att begränsa vad som skall hållas internt och vad som skall få släppas ut. I betaversionen kör alla mot Googles servrar men sedan skall man som sagt kunna köra wave helt internt.

Ok, kände inte till att det kommer gå att köra internt. Dock blir det ju då en fråga att investera i något som i dagsläget har ett oklart mervärde (för användare) mot de separata, redan finansierade lösningar inom företagen som finns idag.

Back