Golv och tapeter

Fastighetsskötar-Uffe på mitt gamla jobb säger att det funkar att få ner tapeterna med blomspruta. Detta bekräftas även av sidvagns-Gunilla.

Jag tror att jag vill ha tapeterna innanför socklarna, det blir mer lättstädat så. Taket är fint. Kan jag inte få låta det vara som det är?

Visst det funkar med blomspruta också, jag har kört den varianten tidigare men är jobbigare och tar längre tid. Med ångmaskinen tar ett helt rum bara några timmar(2-3), blomspruta någon/några dar. Ångmaskinen är fortfarande till skänks.

Mer lättstädat? Nu får du förklara dig. Städning är inget jag är en fena på. Fick en skylt av syrran när jag flyttade hemmifrån, där det står "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete", den har jag kvar(och tillämpar).

Taket ser säkert fint ut. Om du tänker sätta upp vit tapet lär du se att taket säkert är gulare än du trodde. Varför inte göra det ordentligt när du ändå är igång. Färg och redskap ca 2-400:-.

När det gäller golv är det snyggaste/enklaste att riva ur allt rubbet ända ner till kallasfalten/betongen. Därefter lägga sk stegdämpare i form av tunn skumplast som tar upp ojämnheter. Då slipper man skrapa och spackla betongen. På det ett klickgolv antingen laminat eller trä. Blir hur tjysigt som helst.

Allt detta grejar du själv. Kan polarn som har 5 tummar mitt i handen greja det, kan du, med lite instruktion av tex farsa eller annan hantverkskunnig person.

Visst det funkar med blomspruta också, jag har kört den varianten tidigare men är jobbigare och tar längre tid. Med ångmaskinen tar ett helt rum bara några timmar(2-3), blomspruta någon/några dar. Ångmaskinen är fortfarande till skänks.

Mer lättstädat? Nu får du förklara dig. Städning är inget jag är en fena på. Fick en skylt av syrran när jag flyttade hemmifrån, där det står "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete", den har jag kvar(och tillämpar).

Taket ser säkert fint ut. Om du tänker sätta upp vit tapet lär du se att taket säkert är gulare än du trodde. Varför inte göra det ordentligt när du ändå är igång. Färg och redskap ca 2-400:-.

När det gäller golv är det snyggaste/enklaste att riva ur allt rubbet ända ner till kallasfalten/betongen. Därefter lägga sk stegdämpare i form av tunn skumplast som tar upp ojämnheter. Då slipper man skrapa och spackla betongen. På det ett klickgolv antingen laminat eller trä. Blir hur tjysigt som helst.

Allt detta grejar du själv. Kan polarn som har 5 tummar mitt i handen greja det, kan du, med lite instruktion av tex farsa eller annan hantverkskunnig person.

Okejokej, jag tar väl taket också då. Du verkar veta vad du pratar om och då är det bäst att följa dina råd.

Till skänks? En gratislunch är aldrig en gratislunch har pappa lärt mig. Var ligger "Där" nånstans?

Pappa är inte hantverkskunnig och han tänker hålla sig långt undan när jag börjar riva och fikcsa med dethär, säger han. Han skickade mms från Paris igår så han har redan flytt landet. Farmor däremot säger att hon gärna hjälper till, hon har visat referenser i form av tapeter som farfar satt upp för femton år sen och då hon assisterade. Det ser snyggt ut, då hon var säkert bra på att assistera tapetuppsättning. Synd bara att hon är 75 år och har koordinationsförmåga som en tung berusad elefant.

Ta hjälp av farmor till allt utom prcisionsarbete då. Du har Pm.

Lite kompletterande frågor.

1. Nästa moment är att måla taket. Har en spricka i innertaket sedan tidigare, som jag sannolikt inte kommer bry mig om. Har inte brytt mig hittils i alla fall. En kille i trappen tycker att jag ska riva ner innertakets ytgrejs, för att det "förr eller senare kommer rasa ner". Ska jag göra det, eller måla planenligt i morgon?

2. Väggarna är tapetfria, spacklade i hål och ojämheter och slipade. Där det är spackel är det slätt, där det inte är spackel är det originalgropigt. Det kommer synas om jag målar väggen istället för att tapetsera, va?

För intresseklubben: Understa tapeten var grön. Golvet under laminatgolvet är grön linoleum. Jättesnyggt! :näsblod

1 Måla på ett lager rasar det inte måla vidare. Rasar det får du skrapa hela taket. Skrapa finns på feltema "Tapetskrapa (86-015) 11,90".

2. Ja det kommer att synas. Mer med färg än med tapet.

Grönt i hallen! aah ljuva 60 tal.

Kvinnor kan. Nu är jag så mallig att jag måste visa upp resultatet, trots att det saknas lister i några dagar till. Har ännu inte kommit på hur jag ska göra. Tänkte ha eklister, men det blir inge snyggt med kabelkanal över det. Kan ju ha vita lackerade lister med vit kabelkanal över, men hur funkis och 50-tal är det? Tror jag måste bygga en egen hålighet i en eklist.

Spännande saker som inträffade under arbetets gång:

* Innertaket rasade, på sjunde dagen efter målning. Det måste ha varit ett järtecken på vad som komma skall:

* elstöt, :näsblod

Bifogat

• DSC00199.jpg
    DSC00199.jpg
    23.9 KB · Visningar: 114
  • DSC00200.jpg
    DSC00200.jpg
    22.6 KB · Visningar: 101
  • DSC00205.jpg
    DSC00205.jpg
    19.3 KB · Visningar: 98
Urtjusigt.

Elstötar får man ofta när man tapetserar, men det är inte så farligt så länge man int ehåller i en diskbänk eller ett element, som jag gjort ett par gånger. Då känns det som att bli påkörd av en opel kadett.

Innertaket lossnade nog för att det var ett limfärgstak. För att få färgen att fästa på detta skit måste du måla hela taket med en oljefärg. Det finns färdig oljebaserad takfärg att köpa. Hittar du ingen får du ta vanlig utegrund och sen måla ovanpå den med vanlig vattenbaserad takfärg.

Angående listerna så finns det lister med inbyggd kabelkanal, både i trä eller plast. Dessa finns i olika finish och utförande. Besök nån större byggmarknad typ Bauhaus så har de nog.

Urtjusigt.

Elstötar får man ofta när man tapetserar, men det är inte så farligt så länge man int ehåller i en diskbänk eller ett element, som jag gjort ett par gånger. Då känns det som att bli påkörd av en opel kadett.

Innertaket lossnade nog för att det var ett limfärgstak. För att få färgen att fästa på detta skit måste du måla hela taket med en oljefärg. Det finns färdig oljebaserad takfärg att köpa. Hittar du ingen får du ta vanlig utegrund och sen måla ovanpå den med vanlig vattenbaserad takfärg.

Angående listerna så finns det lister med inbyggd kabelkanal, både i trä eller plast. Dessa finns i olika finish och utförande. Besök nån större byggmarknad typ Bauhaus så har de nog.

Tack!

Innertaket lossnade för att dom hade en ovana att spreja på spackel i innertaken på 50-talet. Skrapade ner allt, sen städade jag lägenheten fyra gånger. Under (över?) var det finfina betongblock med hål i. Det var lite coolt så jag städade upp allt damm som satt kvar och målade på med takgrundfärg och två lager takfärg till. Dom skrattade åt mig i färgaffären.

Jag kollade bauhaus igår. Hittade inga lister som uppfyllde mina krav. Och egentligen vill jag ha ännu mörkare lister än ek, men det verkar inte finnas.

Rättning: En kvinna kan! Upp till bevis för var o en! :tungan

Nemmen det där gjorde du bra Anja!
Får mig på nått jävla vänster att sakna pilla lägenhet. :va

Kom hem från Thailand så kan du hjälpa mig att tapetsera om sovrummet. Du kan dricka öl och vika ut våderna medan jag balanserar på stege! Nu när jag har sett hur mycket snyggare det blir om man är ordentlig med underarbetet tycker jag att sovrummet är kass också.

Last edited:
Tack!

Jag kollade bauhaus igår. Hittade inga lister som uppfyllde mina krav. Och egentligen vill jag ha ännu mörkare lister än ek, men det verkar inte finnas.

Angående hålighet i en massiv trälist så är det "bara" köpa en billig överhandsfräs (eller lämna in till nån snickare) och fräsa detta själv vilket inte alls är jättesvårt. Kan dock bli lite klurigt om du endast kan hålla till i din lägenhet.

Tjusigt i vilket fall! :tummenupp

Edit: Teak (http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Support/TechInfo/WoodSpecies/Pages/Teak.aspx) är mörkare än vad Ek är. Jag vet dock inte hur mycket det kostar per meter, men annars kan man ju fräsa till sina egna lister. Men då blev det helt plötsligt betydligt mer jobb. :gnissla

Last edited:
Angående hålighet i en massiv trälist så är det "bara" köpa en billig överhandsfräs (eller lämna in till nån snickare) och fräsa detta själv vilket inte alls är jättesvårt. Kan dock bli lite klurigt om du endast kan hålla till i din lägenhet.

Tjusigt i vilket fall! :tummenupp

Edit: Teak (http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Support/TechInfo/WoodSpecies/Pages/Teak.aspx) är mörkare än vad Ek är. Jag vet dock inte hur mycket det kostar per meter, men annars kan man ju fräsa till sina egna lister. Men då blev det helt plötsligt betydligt mer jobb. :gnissla

Men kan man inte köpa färdiga teaklister nånstans? Det är just teak jag var ute efter från början.

så här gör du

riv tapetern som är lös allt som sitter kvar låter du vara!

spackla med sandspackel typ beckers LH . slipa med sandpapper INTE MASKIN då har du alllt på golvet. om det blir mycke så kan du förlimma eller grunda det så att inte limmet suger in i spacklet sen när du ska ha dit tapeterna.

EN grymmt schysst tapet är en från MIDBEC : katalog IMAGINE den ät vit med vit/silver tulpaner ...riktigt schysst.. det är dessutom easy up så det kan du fixa själv utan att vara skicklig..

(om bården sitter satan kan du blanda ut lite tapetlim med vatten o blöta den..annars spacka ut den..)

Det vart ju bra!
"Teaklister" brukar vara plastfolie på MDF och kan hittas på tex mattvaruhuset och andra golvfirmor. MDF-lister går att fräsa till kabelspår i baksidan på. Räkna kabeltjocklek och då måste listen vara dubbla tjockleken(om det skall hålla i längden). Rena obehandlade furulister går både att betsa till mörkare färg(vattenbaserad bets) samt att fräsa till kabelspår i baksidan. Sen kan man slänga på lite klarlack också vattenbaserad. Enklast är nog att kapa till alla listbitar med gersåg först sedan tar man dem och fräser spåren. Sist betsar man dem och lackar(om furulister) innan man fäster upp dem.

Jonathan. 175:- per löpmeter känns som rätt dyrt.

Last edited:
Rättning: En kvinna kan! Upp till bevis för var o en! :tungan

Nemmen det där gjorde du bra Anja!
Får mig på nått jävla vänster att sakna pilla lägenhet. :va

En kompis till mig hade varit på "killar kan dagarna på IKEA" för en del år sedan. Han hade fått kondomer som det stod "Killar kan också!" på. Det var kul men väldigt off topic :S

Kom hem från Thailand så kan du hjälpa mig att tapetsera om sovrummet. Du kan dricka öl och vika ut våderna medan jag balanserar på stege! Nu när jag har sett hur mycket snyggare det blir om man är ordentlig med underarbetet tycker jag att sovrummet är kass också.

Snickra ihop ett sovrum åt mig så man har nånstans att krascha å så har du en sommarslav :svensksommar

En kompis till mig hade varit på "killar kan dagarna på IKEA" för en del år sedan. Han hade fått kondomer som det stod "Killar kan också!" på. Det var kul men väldigt off topic :S

Nu hängde jag inte med alls. :confused:

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back