Fastighetsskötar-Uffe på mitt gamla jobb säger att det funkar att få ner tapeterna med blomspruta. Detta bekräftas även av sidvagns-Gunilla.
Jag tror att jag vill ha tapeterna innanför socklarna, det blir mer lättstädat så. Taket är fint. Kan jag inte få låta det vara som det är?
Visst det funkar med blomspruta också, jag har kört den varianten tidigare men är jobbigare och tar längre tid. Med ångmaskinen tar ett helt rum bara några timmar(2-3), blomspruta någon/några dar. Ångmaskinen är fortfarande till skänks.
Mer lättstädat? Nu får du förklara dig. Städning är inget jag är en fena på. Fick en skylt av syrran när jag flyttade hemmifrån, där det står "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete", den har jag kvar(och tillämpar).
Taket ser säkert fint ut. Om du tänker sätta upp vit tapet lär du se att taket säkert är gulare än du trodde. Varför inte göra det ordentligt när du ändå är igång. Färg och redskap ca 2-400:-.
När det gäller golv är det snyggaste/enklaste att riva ur allt rubbet ända ner till kallasfalten/betongen. Därefter lägga sk stegdämpare i form av tunn skumplast som tar upp ojämnheter. Då slipper man skrapa och spackla betongen. På det ett klickgolv antingen laminat eller trä. Blir hur tjysigt som helst.
Allt detta grejar du själv. Kan polarn som har 5 tummar mitt i handen greja det, kan du, med lite instruktion av tex farsa eller annan hantverkskunnig person.