Golden Era Superbike Formula-98

Skulle inte de fem i Golden Era kunnat köra med Supermono och 250? Eller blir det för många då?
 
Skulle inte de fem i Golden Era kunnat köra med Supermono och 250? Eller blir det för många då?
Supermono,250 och F1 har ungefär samma varvtider så det är inte problemet. Snarare inställning och innehållet? i tävlingstillståndet från Svemo
hälsar
Ole Østen Tokle
 
Last edited:
Skulle detta bli aktuellt till 2015 så kommer jag köpa en r1 98-99 och börja köra igen .
 

Ja och speciellt med tanke på att det är 18 anmälda i Formula F1 och 14 lediga platser ( max 32 pr.heat)s på Gelleråsen TT så ter det seg hela märkligt och snudd på löjligt. Skulle gärna villa veta hur Svemo ser på saken.
Möjligt att dom har ett väl underbyggd svar att komma med, även om jag svårt för att se vad det kan vara.
Mvh.
Ole Østen Tokle
 
Ja och speciellt med tanke på att det är 18 anmälda i Formula F1 och 14 lediga platser ( max 32 pr.heat)s på Gelleråsen TT så ter det seg hela märkligt och snudd på löjligt. Skulle gärna villa veta hur Svemo ser på saken.
Möjligt att dom har ett väl underbyggd svar att komma med, även om jag svårt för att se vad det kan vara.
Mvh.
Ole Østen Tokle

Nu ska jag inte ta till för stora och starka ord men jag förstår inte hur vi ska utveckla racing i Sverige när varje steg framåt? besvaras med två bakåt. Framförallt av Svemo. Tyvärr har jag även svårt för den status quo inställning som tycks vara gällande inom MCHK-R. Jag pratar/verkar gärna för att prova nytt då jag inte förstår bättre. Gärna med lessons learned efteråt och ändrat beslut om det inte fungerar. Men det tar hela tiden emot mer än det ger. I min värld är att våga lära det som krävs för att förbättra. Så som våra Norska vänner gärna gör. Jag börjar dock inse att min personliga inställning och Classic i Sverige har diametralt motsatta uppfattningar varför jag börjar tröttna på att försöka. Jag är själv 45 och tycker att min ungdoms hojar börjar vara i äldsta laget för att vara den "nyaste klassen i Classic". Vad ska då dom tycka vi behöver rekrytera för att fortsätta var många till start på våra tävlingar? Hoppas att ni andra ser mer än jag som är positivt för framtiden.
Vad gäller tävlingen på Gelleråsen instämmer jag helt med herr Tokkle och kan inte riktigt se ngn större relevans i anledningarna till ett nej för Classic Superbike. Fartskillnaden på Linköping var varvtider från minuten till 1.18. På Våler var skillnaden mellan snabbaste F1 och Superbike 1 sekund! Och det med nyligen pensionerade superbike förare från NM. Därav kan jag inte se att det skulle ge fler farliga situationer på banan. Dessutom var ju den gällande regeln ,efter diskussion på Linköping, att det var upp till dom snabbare att vara hänsynsfulla mot dom långsammare då MCHK-R:s tävlingar i första hand inte är för dom som vill tävla!!!???
Mvh
Björn Nordensten
 
Men man kan väl starta upp gamla Goa klassen fireblade rookie cup å köra de som tillverkades 92-99 :)
 
Om de blir en klass där det går å köra r1-98 eller cbr 900
Då köper ja en hoj direkt ...
 
Ligger kanske lite i MCHK's natur att inte vilja förändra....
Kanske är en lösning att köra som en cup i Rookie 1000 ungeför som ER-6 cup i Speedster cup.
Har Svemo välsignat det kan dom väl inte neka till Golden Era+ R1000, elelr vad tror ni??

Däremot tycker jag att ett redan existerande reglemente, brittiskt eller norskt ska användas och kanske att man ska ta de ev förändringar som görs rakt av utan att göra svenska undantag. Allt för att göra det enkelt och direkt jämförbart. Plus att man då i princip skulle kunna åka och köra i respektive land utan utan att behöva tänka på nationella avvikelser.
Att hojarna dessutom skulle vara ok enl Svemo/r1000 tar jag för givet.
 
Classic superbike

Om inte alla redan sett informationen på MCHK-R:s hemsida så kommer det att köras Classic Superbike på Gelleråsen i augusti. Premiär i Sverige med andra ord och totalt tredje tävlingen för året med Superbike då även de två Norska tävlingarna har med klassen tidigare på året.
Utöver detta så anordnar Norrmännen även en riktigt bra bandag på Rudskogen för dessa äldre Superbike cyklar i Juli som kommer erbjuda mycket åkning på en häftig och nyuppdaterad bana.
Se MCHK-R.org för mer info och CRC.NO för reglemente.
Kör hårt.
 
Classic Superbike

Fick besked idag ang vilka tävlingar som ska köra Classic Superbike i år:

"Det är Våler, Mo i Rana och Gelleråsen TT som gjort klart att de kommer att köra Classic superbike hittills. Eventuellt hakar Finland och Danmark på, men det kommer inte att köras på Falkenberg eller Årsracet tyvärr. "

Det ska bli kul!!
 
Jag håller med Ole Östen och Nordensten, va f-n det måste utvecklas.
Själv skulle jag stryka 175, pre 48, sidvagnar och RD-klassen direkt om jag fick chansen.
Men nu ser det ju ut som Classic Superbike blir av i alla fall!
Megaskoj!
:banana:banana:banana
 
GNM14_137-Speed-r2.jpgHej!
Är nu anmäld till Gelleråsen 29-30/8:banana:banana:banana
Någon som har koll p å vad det ska vara för färger på nummer och nummerbotten i klass 13???

Ciao
//A
 
Står såhär på crc hemsida
12. Number plate: For design, reference is made to general technical regulations. Colours shall be:
Superbike - white bottom (RAL code 9010) with black numbers (RAL code 9005).
 
Ok, tack för hjälpen!

Men det låter lite som om man inte kommer att se skillnad på 7C F1 och klass13.
För 7C har väl också svart på vit botten??

Ciao
//A
 
Ena gänget kör moturs och andra medurs , hur svårt kan det va . :D
Nä , det är inte genomtänkt men hur det blir i framtiden med superbike vet jag inte
om dom kör egna heat eller om det ska ingå i 7cf1 eller om det ska köras i Sverige
över huvud taget
 
Hej!
Trevligt idag!

Fick just e-post om att dom gett mig nr 51 istället:D:D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top