Gokart-bygge-fråga.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tänkte påbörja ett gokart projekt till sommaren om de blir en sådan i år...
I alla fall så kommer jag använda mig av en bögpulkamotor av ännu okänt fabrikat (vill inte ha massa tjafs om detta) men på en sådan sitter ju en variator (som jag inte riktigt vet va de är :confused:) som jag tänkte byta ut till simpel remdrift men sitter de nått, för motorn viktigt i variatorn eller är de bara å riva bort skiten?

sorry om ni inte kan härleda detta till nått som har med mc att göra men vi kan la räkna de som en 4hjulig hoj? :rolleyes:

Om du ska ta bort variatorn är det nog bra att ha några växlar. Isf är det bättre med en växlad motor från början.

Du kan ju också behålla variatorn ;)

Det sitter inte något som är viktigt för motorn i variatorn.

Jag har inte kollat i detalj hur det ser ut i variatorn men
det borde inte vara så svårt att bygga om den så
den passar i en gocart.

Ta en hyfsat stor motor bara annars blir den nog litet trist.
En 250 brukar vara på ca 20 hästar och 400:orna på drygt 30.

Hyrcartar brukar väl vara på en 5-6 hästar? Det tycker jag är
för segt för att vara riktigt kul...

Mvh,
Ingvar

Ska du köra skotermotor så är väl det bästa alternativet att använda den drivningen.
Alltså en lite mer avancerad remdrift.
Det gör ju att det bara är att gasa och du har rätt utväxling.
Ja vaiatorerna måste säkert viktas om för att få rätt arbetsområde för en gocart.

Sätter du en remdrift som inte kan slira blir det ju svårkört.

TIPS!!!! köp en mindre hojmotor med elstart på då du EJ kan "kicka" igång en go cart pga den låga markfrigången...

en 600cc motor vore nog optimalt....

ett tips som jag vet efter egna missöden i ämnet är att infästningen till bakaxeln lätt slits loss= kraftigt förstärkt infästning och ha MINST st 3 lager som håller bakaxeln...

en org. liten go cart motor på 40-125 cc har ju inte nåt VRID alls i jämnförelse med en hojmotor på 600-1000cc. därav att man får problemet ovan... alla "mindre" motorer tar ju ut effekten genom höga varv...

lättaste är ju att ta ett färdigt gocart chassie och bara slänga över motorn på...bör ju typ ta en dag att göra.

finns ju chassien från 1-15k typ...satsa på riktiga grejer och oftast finns det rikligt med extra styrstag och kompletta däck med fälg med till dessa.... dessa grejer går åt kan jag lova:D:D (jag köpte en 5000 kr komplett go cart o slängde på 2n gammal suzuki RM 250 motor från typ början av -80talet... gick som fan....

det ska i en Suzuki gsx 750 motor från typ -80-85 nu....:)

satsa på ett sjysst chassie typ "supercart" med hydraliska bromsar...

även en styrning utan glapp i är att föredra kan jag lova efter egna
erfarenheter....

jag skulle nog bygga en sådan med riktig rallystol helst med "HANS" konstuktion (Head And Neck System) vilket skyddar ncken från vhiplash och andra skador och överslagningsbur (typ båge över huvud/stol som i CAB-bilar som i Audi TT Mazda MX5 mm och 4-6 punktsbälte...

även ha en riktig skumfylld rallytank som finns till ex. (bilar ta på typ 20L.) läcker EJ vid vältning/krock..

dessa finns med "intern" soppapump vilket göra att man kan ha tanken lågt monterad vilket är en fördel pga vältningsrisken...bara ha en retur vare sig man har förgasare eller insprutning ...

motorer på go carts brukar ju sitta på höger sida av föraren vilket gynnar en när man ska konstruera växel-länkaget som med fördel görs med samma konstruktion som används i framvagnen/styrningen på riktiga go carts... oftast i rostfritt stål....

utväxlingen räknas ju lättast ut genom att mäta omkretsen på bakhjulet (17" + höjden på däcket X PI = 3,14 så får du ut omkretsen... använd samma formel för dreven....) och omkretsen på bakdrevet på "donatorhojen" och sedan ta omkretsen på gocarten bakdäck och därefter bestämma vilken omkrets som är lämplig på gocartens bakdrev... (toppfarten bör nog ej vara över 200km/h pga att go carts har kort hjulbas vilket kan få farkosten att börja vobbla nå grymt (efter egna erfarenheter)

följe med glädje denna tråd....:yoparty:tummenupp:tummenupp

MVH. Tobbe-Crash rider finkan boys.

lycka till... och var Ej rädd för att fråga om råd... PM:a eller fråga i tråden..

Last edited:
Ta en hyfsat stor motor bara annars blir den nog litet trist.
En 250 brukar vara på ca 20 hästar och 400:orna på drygt 30.

Hyrcartar brukar väl vara på en 5-6 hästar? Det tycker jag är
för segt för att vara riktigt kul...

Mvh,
Ingvar

Tänkte faktiskt ta en helt vanlig moppemotor, de finns groteska trim till yamaha aerox och gilera runner som kan ge uppemot 25hk! och de e sant hyrkartarna har runt 5-9hk och de är ju segt men 25hk tvåtakt är nog alldeles lagom :tummenupp

Tänkte faktiskt ta en helt vanlig moppemotor, de finns groteska trim till yamaha aerox och gilera runner som kan ge uppemot 25hk! och de e sant hyrkartarna har runt 5-9hk och de är ju segt men 25hk tvåtakt är nog alldeles lagom :tummenupp

blir en mycket roligare hoj med manuellt växlad låda som ger massor med körglädje:D:D elstart är dock ett måste....

jag skulle ta en R6 -99 o framåt... höga varv ska de va i en go cart...:yoparty:yoparty

funkar ju bra med gammal gixxer 600-750 från typ -95-98 me.... såna kostar ju inget....

fördelen är ju att ju nyare motor ju mindre är de...

kolla på SH eller blocket efter en sådan..... japanska hojmotorer håller ju hur bra som helst..... en sån motor rullar ju typ 6000-8000 mil med bara oljebyte o ventiljustering utan att rasa och då ju snittvarvet typ 6000-8000 rpm....

eller så gör du de enkelt och köper min 100cc tävlingskart, vattenkyld, ~30 hk. 6000:-

Haha, detta är mitt första riktiga bygge och vill nog börja på en lite lägre nivå än att sätta på en 750cc :D Efter gokarten kommer större grejer har planerat att bygga en mindre kitcar med en gsxr 1000 motor men jag ska börja med karten!

Man kan plocka ruggit med effekt ur en Minarelli AM6 motor också, och då får du en 6växlad låda.
Eller valfri 125cc motor.

Ska du plocka 25hk ur en Aerox så har du bytt allt utom motorblocket, och utan variator kommer den inte att vara körbar, då det bygger på att den ger 25hk inom ett väldig väldigt snävt varvtalsområde.

Sedan måste variatorn viktas in för att hålla motorn inom det området.

Det är coolt att växla!

Man kan plocka ruggit med effekt ur en Minarelli AM6 motor också, och då får du en 6växlad låda.
Eller valfri 125cc motor.

Ska du plocka 25hk ur en Aerox så har du bytt allt utom motorblocket, och utan variator kommer den inte att vara körbar, då det bygger på att den ger 25hk inom ett väldig väldigt snävt varvtalsområde.

Sedan måste variatorn viktas in för att hålla motorn inom det området.

Det är coolt att växla!

precis.... hur sjysst som helst att växla med växelspak som man petar i växel efter växel genom att på en nanosekund slå spaken fram eller bak:yoparty:yoparty

skippa Aerox motorn...kommer bara rasa.... japansk 4-takts RAD-4.a med manuell låda e ju hur sjysst som helst....

finns ju gammla oljekylda hojmotorer på typ 600-750cc... som folk kastar efter en...

Visst är de fränt att växla, säger inget annat. men man gör ju de med allt annat både på hojen och i bilen så jag tänkte att ja skulle slippa de. men ni övertalar mig mer och mer. Visst hade de vart coolt att växla så kör på de! men då ska de vara en encylindrig 2taktare!

precis.... hur sjysst som helst att växla med växelspak som man petar i växel efter växel genom att på en nanosekund slå spaken fram eller bak:yoparty:yoparty

skippa Aerox motorn...kommer bara rasa.... japansk 4-takts RAD-4.a med manuell låda e ju hur sjysst som helst....

finns ju gammla oljekylda hojmotorer på typ 600-750cc... som folk kastar efter en...

Nu tror ju inte jag att alternativet till en trimmad moppemotor är en 600-750cc motorcykelmotor, men kanske en otrimmad 125'a?

Du föreslår liksom att köpa en finlandsfärja till någon som frågar efter en roddbåt med utombordare....

hur löser man kopplingen, visst en pedal till men blir inte de lite tajt?

Du föreslår liksom att köpa en finlandsfärja till någon som frågar efter en roddbåt med utombordare....

Är så jävla rätt! :D :tummenupp

Last edited:

det går fint... skippa att köra gocart i kängor så funkar de fint:tummenupp:tummenupp

jag satte dit kopplingen på min.... gick bra... använde org. suka 250 vajer på en adapter-vajer funka hur bra som helst...

men som sagt köpt ett bra chassie.... och riktig motor.....:):)

Nu tror ju inte jag att alternativet till en trimmad moppemotor är en 600-750cc motorcykelmotor, men kanske en otrimmad 125'a?

ha ha... dagens garv...:tummenupp:tummenupp

menar bara att man tröttnar ur fort på effekten i en liten motor....

tänkte mest ekonomisk dä gamla hojmotorer är billiga och slitstarka....

men visst... min go cart med en gammal 250 cc motor på typ 40-50 hk gick fint....

ELSTART ÄR ETT MÅSTE....ÅTER!!!!

Pedal eller om man vill handtag på växelspaken.

Jag skulle nog köra med pedal och wire och arrangera pedalerna som på en bil, dvs gas och broms på ena sidan rattstången och kopplingen på den andra.

Pedal eller om man vill handtag på växelspaken.

Jag skulle nog köra med pedal och wire och arrangera pedalerna som på en bil, dvs gas och broms på ena sidan rattstången och kopplingen på den andra.

nu när du sa det så hade vi nog handtag på spaken som koppling....

det var gasvajen vi skarva.... fan... typ 3 år sen vi byggde den....

bra tips gubben..:tummenupp:tummenupp

mvh

*/ ?>
Back