Gokart-bygge-fråga.

prata me fadern om de hela och han sa också att moppemotorer är allt för klena, han tyckte dock desamma för 125or och 250or :D snacka om att ha låst fast sig framför ratten, gubben har ju inte kört hoj på 30år :D

prata me fadern om de hela och han sa också att moppemotorer är allt för klena, han tyckte dock desamma för 125or och 250or :D snacka om att ha låst fast sig framför ratten, gubben har ju inte kört hoj på 30år :D

BRA GUBBE!!!!:tummenupp:tummenupp

du kommer tröttna på en mindre motor......

gubben har väl inte råd me hoj då "ungen" SKA ha hoj o go carts mm....:D:D

go cart = höga varv... skippa 2 taktsmotorer.... det ska vara typ 100hk++ i en go cart o helt okörbart...det ska spinna i 100km/h++....

jag slet loss bakaxeln på min när det "greppade" på typ 3-4:an växel med en sketen 250cc på 40hk från -80talet...

nu får ni inte sno mina motorer här! men fyfan vilken rå jävel! http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_yz_360_Ohlins_motor_26145399.htm?ca=15&w=3 den saknar väl tyvärr elstart? :(

med elstart så hade de ju funkat..... men bättre med 600cc RR motor:):)

blir drygt att rulla igång den....måste man JÄMT vara 2 pers ....

blir så lätt med sporthojsmotor.... hög effekt... högt vrid... hög kvalite....ELSTART!!!!

Last edited:
Och lite för bred!?!?!?!?! :gnissla

det kan bli lite taight... man kan ju ev. flytta stol o ratt till vänster...men bli mycket jobb me styrningen dock...

hade en liten fundering på att bygga en go cart fram cratch och montera motorn bakom stolen..... ha en 1000cc motor och ha skivbromsar runt om.... blir väl mera rätt o kalla det kit car kanske...

dock haft fullt upp senaste året...

mvh...

Du letade motor i morse och tog premiärturen nu!!??

du får oss andra byggare att skämmas:D

Btw. I don't belive it til i see it.... bygget alltså.

Bygg en med RD350 motor
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/X3Pekr6-nHE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/X3Pekr6-nHE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

de är la inte omöjligt att bygga ett eget chassi!? tänkte använda 25mm x 2mm rör i rostfritt vad sägs om de?

skulle nog ta typ 5 mm godstjocklek....sen 10 mm infästning i bakaxeln som håller lagerna

sjysst me rostfritt.....:tummenupp:

ska du tig-svetsa?????

vore jag dig skulle jag bygga "större" go cart med skivbromsar runt om.....typ kitcar... när du ända ska bygga från grunden...

jag skulle köra följande koncept.... ca 40x 5 mm rör-ramschassie ...1000cc motor....rallystol med "HANS" skivbromsar 4-6 punktsbälte...rundslagningsskydd.....

typ bygga en FORMEL 1mini.... me vinge i skit....

ha en jigg som du svetsar fast chassiet i när du helsvetsar allt så det inte slår sig....

mvh. tobbe

Last edited:
5mm är en halv centimeter, det är ofattbart överdimensionerat för 100hk.

5mm använder man när man bygger snöplogar till lastbilar!

ha ha ha... jag har starka HK:D:D

3mm blir mera lagom.... fast 40mm i diameter är nog lämpligt...

hjärnsläpp!!!!!:krama

vete fan vad jag tänkte me....:va:va

ja ja... bara varit ute 3dygn från kåken:):)

rostfritt flexar ju inget heller...:tummenupp:tummenupp

men typ3x40mm blir nog sjysst om man bygger mera kitcar-aktigt.. 1000cc motor ligger ju på typ 150hk så det måste ju vara rätt stabilt....

Last edited:
hur går det med bygget??????

uppdatera jättegärna!!!

mvh.

Jag ska uppdatera när jag börjar bygga men de lär dröja tills sommaren åtminstone, måste fixa klart hojen och så har jag en gammal åkergräsklippare som jag ska slutföra men de är inte mkt kvar.

Tar tillbaka de där med rostfritt, de va satan så mkt dyrare än vanligt stål! Sen har jag pratat med en kille som kan fräsa ut spår i en bakaxel till mig för en mindre summa eller inget alls :tummenupp På tal om motorn så blir de nog en enstånka på runt 650cc, om jag hittar en xr-motor vore de kanon! :yoparty
Personligen tycker jag nog att 25 x 2,5 borde räcka om jag inte ska sätta på en monstermotor... jag kan inte svetsa själv så de får en polare göra.

beklagar att de blev lite hoppigt, MVH Jeppe

Jag ska uppdatera när jag börjar bygga men de lär dröja tills sommaren åtminstone, måste fixa klart hojen och så har jag en gammal åkergräsklippare som jag ska slutföra men de är inte mkt kvar.

Tar tillbaka de där med rostfritt, de va satan så mkt dyrare än vanligt stål! Sen har jag pratat med en kille som kan fräsa ut spår i en bakaxel till mig för en mindre summa eller inget alls :tummenupp På tal om motorn så blir de nog en enstånka på runt 650cc, om jag hittar en xr-motor vore de kanon! :yoparty
Personligen tycker jag nog att 25 x 2,5 borde räcka om jag inte ska sätta på en monstermotor... jag kan inte svetsa själv så de får en polare göra.

beklagar att de blev lite hoppigt, MVH Jeppe

det blir nog bra...:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Crasch Rider: Duktigt fjuttad igår eller?

nja....lagom.... vad fan betyder fjuttrad?????:va

Last edited:
Liten uppdatering nu efter sommaren tror jag inte skulle sitta fel...

Har egentligen inte så mycket att berätta mer än att jag troligtvis ska införskaffa(iaf kolla på) ett chassi till helgen och att jag skippar xr-motor.
Jag tar min 2,5kW elmotor som inte gör någon nytta hemma och lastar på 4 eller 8 batterier med, detta blir steg 1.

Steg 2 blir(om det känns nödvändigt) att försöka regga den.

Är det någon som vet ungefär hur stor diameter ett gokart-bakhjul har? Försöker räkna ut lämplig utväxling.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph