TIPS!!!! köp en mindre hojmotor med elstart på då du EJ kan "kicka" igång en go cart pga den låga markfrigången...
en 600cc motor vore nog optimalt....
ett tips som jag vet efter egna missöden i ämnet är att infästningen till bakaxeln lätt slits loss= kraftigt förstärkt infästning och ha MINST st 3 lager som håller bakaxeln...
en org. liten go cart motor på 40-125 cc har ju inte nåt VRID alls i jämnförelse med en hojmotor på 600-1000cc. därav att man får problemet ovan... alla "mindre" motorer tar ju ut effekten genom höga varv...
lättaste är ju att ta ett färdigt gocart chassie och bara slänga över motorn på...bör ju typ ta en dag att göra.
finns ju chassien från 1-15k typ...satsa på riktiga grejer och oftast finns det rikligt med extra styrstag och kompletta däck med fälg med till dessa.... dessa grejer går åt kan jag lova

(jag köpte en 5000 kr komplett go cart o slängde på 2n gammal suzuki RM 250 motor från typ början av -80talet... gick som fan....
det ska i en Suzuki gsx 750 motor från typ -80-85 nu....
satsa på ett sjysst chassie typ "supercart" med hydraliska bromsar...
även en styrning utan glapp i är att föredra kan jag lova efter egna
erfarenheter....
jag skulle nog bygga en sådan med riktig rallystol helst med "HANS" konstuktion (Head And Neck System) vilket skyddar ncken från vhiplash och andra skador och överslagningsbur (typ båge över huvud/stol som i CAB-bilar som i Audi TT Mazda MX5 mm och 4-6 punktsbälte...
även ha en riktig skumfylld rallytank som finns till ex. (bilar ta på typ 20L.) läcker EJ vid vältning/krock..
dessa finns med "intern" soppapump vilket göra att man kan ha tanken lågt monterad vilket är en fördel pga vältningsrisken...bara ha en retur vare sig man har förgasare eller insprutning ...
motorer på go carts brukar ju sitta på höger sida av föraren vilket gynnar en när man ska konstruera växel-länkaget som med fördel görs med samma konstruktion som används i framvagnen/styrningen på riktiga go carts... oftast i rostfritt stål....
utväxlingen räknas ju lättast ut genom att mäta omkretsen på bakhjulet (17" + höjden på däcket X PI = 3,14 så får du ut omkretsen... använd samma formel för dreven....) och omkretsen på bakdrevet på "donatorhojen" och sedan ta omkretsen på gocarten bakdäck och därefter bestämma vilken omkrets som är lämplig på gocartens bakdrev... (toppfarten bör nog ej vara över 200km/h pga att go carts har kort hjulbas vilket kan få farkosten att börja vobbla nå grymt (efter egna erfarenheter)
följe med glädje denna tråd....

MVH. Tobbe-Crash rider finkan boys.
lycka till... och var Ej rädd för att fråga om råd... PM:a eller fråga i tråden..