Godissugen

Nyteknik skrev:
Hela kolven inkl. ring har väl kortare livslängd än original?

Jag har bytt efter samma serviceintervall jag kört med standard.
D.v.s Kolv efter 50 mil och ringar efter 25 mil.
Visserligen kan man köra standard uppåt 70-80 mil, men det tycker jag är för risky. Då jag sett kolvar som sett helt perfekta ut, men sen spruckit nästan omedelbart efter.
Stellan har iofs inte varvat sin hoj särskilt hårt. Det är rätt stor skillnad att dra hojen till 12500 istället för någonstans mellan 13500 och 14000rpm.
 
Jag lyfter på toppen av den enkla anledningen att man inte kan se ner genom tändstiftshålet. På Yamahan kunde man det och då nöjde jag mig med det mellan passen. Eftersom lyfta toppen är ett så förbannat enkelt ingrepp som inklusive allt tar ungefär 20 minuter på kvällen så gör jag det minst varje kväll ute på racen. Lyfta cylindern brukar jag göra samtidigt eftersom kitkolvarna som offkeff säger är jäkligt känsliga med ringarna. Fila upp spåret är ett måste och då brukar det gå bra, men efter alla mina haverier så har jag provat på hur det är att vara sorry. Jag är hellre safe.

Tror det är lite skillnaden mellan mig och Offkeff å ena sidan och dig å andra. Vi vet vad haverier innebär för själ och plånbok, du föredrar att som en struts stoppa huvudet i sanden istället eftersom det inte drabbat dig.

Edit: Riktat till Nypanik, glömde qouta
 
Chris Ash skrev:
Jag lyfter på toppen av den enkla anledningen att man inte kan se ner genom tändstiftshålet. På Yamahan kunde man det och då nöjde jag mig med det mellan passen. Eftersom lyfta toppen är ett så förbannat enkelt ingrepp som inklusive allt tar ungefär 20 minuter på kvällen så gör jag det minst varje kväll ute på racen. Lyfta cylindern brukar jag göra samtidigt eftersom kitkolvarna som offkeff säger är jäkligt känsliga med ringarna. Fila upp spåret är ett måste och då brukar det gå bra, men efter alla mina haverier så har jag provat på hur det är att vara sorry. Jag är hellre safe.

Tror det är lite skillnaden mellan mig och Offkeff å ena sidan och dig å andra. Vi vet vad haverier innebär för själ och plånbok, du föredrar att som en struts stoppa huvudet i sanden istället eftersom det inte drabbat dig.

Edit: Riktat till Nypanik, glömde qouta

Nja, liknelsen med strutsen är väl inte så träffande. Den används om människor som hellre låtsas som det regnar än tar itu med sina problem. Jag hade ju faktiskt inga problem med min Yamaha som hade kunnat förhindrats genom att lyfta på topp och cylinder varje dag; sprucken reed ventil och glappkontakt på tändspolen. Däremot hade större generell kunskap om hur en tvåtaktsmotor fungerar varit bra för att hitta dessa fel. Å andra sidan gick Stellan bet på att hitta reed ventilen som den felande länken och Pelle Träff skakade på huvudet och ryckte på axlarna när jag frågade vad han trodde orsakade beteendet som visade sig vara glappkontakt.
 
Nyteknik skrev:
...Å andra sidan gick Stellan bet på att hitta reed ventilen som den felande länken och Pelle Träff skakade på huvudet och ryckte på axlarna när jag frågade vad han trodde orsakade beteendet som visade sig vara glappkontakt.

Jag har aldrig utgett mig för att vara någon expert på tvåtaktare. Hade vi haft mer tid (och inte varit på väg ut till start 15 minuter senare) så kanske även jag hittat felet...
 
Nyteknik skrev:
Å andra sidan gick Stellan bet på att hitta reed ventilen som den felande länken och Pelle Träff skakade på huvudet och ryckte på axlarna när jag frågade vad han trodde orsakade beteendet som visade sig vara glappkontakt.
Som Watz hittade väl? Han är "rätt vass" :rolleyes: på att skruva tvåtakt, byter säkert en vev i sömnen om det skulle behövas...
 
Torkel skrev:
Som Watz hittade väl? Han är "rätt vass" :rolleyes: på att skruva tvåtakt, byter säkert en vev i sömnen om det skulle behövas...

Det är just min poäng; det finns ganska mycket som kan orsaka driftstörningar och ibland räcker det inte ens att vara ganska duktig för att hitta och fixa fel.
 
Nyteknik skrev:
Det är just min poäng; det finns ganska mycket som kan orsaka driftstörningar och ibland räcker det inte ens att vara ganska duktig för att hitta och fixa fel.

Ju duktigare man blir, ju snabbare hittar man felen.
Men det finns ingen poäng i att inte lära sig både felsöka och kontrollera sin hoj.

Edit: Nordgren är den som skruvar mest på banan, samtidigt är hans hoj alltid också i det närmaste perfekt, går som ett skott och kan fanken inte ens minnas att han haft ett motorproblem sen jag började köra ens.
Jo, lite smådetonationer, och en något mindre nupen kolv..
 
oFFkeFF skrev:
Ju duktigare man blir, ju snabbare hittar man felen.
Men det finns ingen poäng i att inte lära sig både felsöka och kontrollera sin hoj.

Edit: Nordgren är den som skruvar mest på banan, samtidigt är hans hoj alltid också i det närmaste perfekt, går som ett skott och kan fanken inte ens minnas att han haft ett motorproblem sen jag började köra ens.
Jo, lite smådetonationer, och en något mindre nupen kolv..

Angående Nordgren så har jag förstått att skälet till att det ser ut som han skruvar mycket i depån är att han inte hinner göra det hemma.

Jag var förresten nere och tittade lite bakom kåporna och under tanken på min Honda och de meckvänliga lösningarna (jämfört med Yamahan) gör att det nästan känns kul att få lyfta på topparna, göra rent kopplingen och flytta nålen upp och ner.
 
Nyteknik skrev:
50.000 kr kostar detta kit till min Honda 250. Frågan är hur stor skillnaden blir och hur mycket känsligare motorn blir med kitet monterat. Kurvan är ju inte speciellt exakt. Någon med erfarenhet?

köp en 1000cc istället,finns billigare än 50k
 

Bifogat

  • j000000000748.jpg
    j000000000748.jpg
    45.6 KB · Visningar: 83
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top