Godissugen

Chris Ash skrev:
Knappast....jag har ett motsvarande kit och det är bättre i alla lägen. Gör hojen väldigt lättkörd och stark i mellanregistret, om man så bestyckar som en gammal gnu....

Tungt. Vad ingår? Cylinder o pipor såklart. vhm-toppar?
 
#Olsson# skrev:
Tungt. Vad ingår? Cylinder o pipor såklart. vhm-toppar?

Inte Vhm, det är JhA allting.

Cylinder, pipa+ljuddämpare, topp, tändning, reedhus

Numera ingår också rörlig avgasport som ska ge rent överjävligt mellanregister, jag har det gamla kitet och det ger samma toppeffekt men 12 hästar mindre vid 9000 varv......
 
Chris Ash skrev:
Inte Vhm, det är JhA allting.

Cylinder, pipa+ljuddämpare, topp, tändning, reedhus

Numera ingår också rörlig avgasport som ska ge rent överjävligt mellanregister, jag har det gamla kitet och det ger samma toppeffekt men 12 hästar mindre vid 9000 varv......

Jag kan försöka kolla själv; men kan man köpa bara den där avgasporten och få det bättre mellanregistret (på min 250)?
 
Chris Ash skrev:
Inte Vhm, det är JhA allting.

Cylinder, pipa+ljuddämpare, topp, tändning, reedhus

Numera ingår också rörlig avgasport som ska ge rent överjävligt mellanregister, jag har det gamla kitet och det ger samma toppeffekt men 12 hästar mindre vid 9000 varv......

OK. Jag hittade din andra tråd (terrormaskin..) 47-49 bakhjulshästar. Avgasportar verkar vara ett sent påfund på räcers? Eller? Det verkar inte vara så självklart liksom. Men 12 hästar på 9k borde väl vara ett gott skäl.
 
Nyteknik skrev:
50.000 kr kostar detta kit till min Honda 250. Frågan är hur stor skillnaden blir och hur mycket känsligare motorn blir med kitet monterat. Kurvan är ju inte speciellt exakt. Någon med erfarenhet?

Lite mer blir det ju om man inte kan handla det på plats
2003 JHA-kit 800000YEN=52163SKR, Frakt 10kg 16,200yen=1056SKR
Så i Sverige (52163+1056)*1.037*1.25=68985kr plus någon avgift för att föra över pengar och troligen en extra avgift till fraktbolaget för att de tullar grejerna.

Om du vill satsa så mycket pengar tycker jag du ska uppdatera till en nyare hoj.
Du bör ha Powerjet förgasare för att ha nytta av grejerna och dit block är inte förberett för växelsensor.

Satsa på ett par avgassystem, kanske kit-cylindrar och bra bränsle, så kommer den gå fort. Spara sen resten av pengarna till när du vill uppdatera till nyare hoj.

Om man räknar utan frakt, tull och moms så är jämförelsen ny Honda RS250-05 121000SKR och ett JHA-kit 52000SKR kul
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
OK. Jag hittade din andra tråd (terrormaskin..) 47-49 bakhjulshästar. Avgasportar verkar vara ett sent påfund på räcers? Eller? Det verkar inte vara så självklart liksom. Men 12 hästar på 9k borde väl vara ett gott skäl.

Nja, 250 orna har haft avgasportar länge. Yamaha TZ125 hade det innan 97 tror jag, men sen försvann den.
 
Nordgren skrev:
Lite mer blir det ju om man inte kan handla det på plats
2003 JHA-kit 800000YEN=52163SKR, Frakt 10kg 16,200yen=1056SKR
Så i Sverige (52163+1056)*1.037*1.25=68985kr plus någon avgift för att föra över pengar och troligen en extra avgift till fraktbolaget för att de tullar grejerna.

Om du vill satsa så mycket pengar tycker jag du ska uppdatera till en nyare hoj.
Du bör ha Powerjet förgasare för att ha nytta av grejerna och dit block är inte förberett för växelsensor.

Satsa på ett par avgassystem, kanske kit-cylindrar och bra bränsle, så kommer den gå fort. Spara sen resten av pengarna till när du vill uppdatera till nyare hoj.

Om man räknar utan frakt, tull och moms så är jämförelsen ny Honda RS250-05 121000SKR och ett JHA-kit 52000SKR kul

Visst blir jämförelsen mellan en ny Honda -05 och kitet absurd. Men en standard -05 är inte lika snabb som en -97 med JHA-kitet. Eller hur?

Det verkar dock inte vettigt att köpa ett sådant kit till en -97; det verkar inte som det får avsedd effekt.

Hur stor blir skilnaden i att byta till bättre avgassystem? Kan man få hjälp att bearbeta cylindrarna för att ge mer/bättre effekt? I så fall var och till vilken kostnad?

Edit: SEK inte SKR.

:mattias
 
Nyteknik skrev:
Hur stor blir skilnaden i att byta till bättre avgassystem?

Det vet man inte förens man provat. Och jag behöver prova ett sprillans set RS250R 00 Jollymoto som ligger här. Ställer du upp? Vad har du på nu? Stock? Annat?
 
Pejo skrev:
OT:



Ann Wibble var det, inte Mona.

//OT

Helt säker? Jag har så mycket för mig att det var fröken Toblerone. Well well. Ett jävligt korkat uttalande i vilket fall...

:tomten
 
Nyteknik skrev:
Visst blir jämförelsen mellan en ny Honda -05 och kitet absurd. Men en standard -05 är inte lika snabb som en -97 med JHA-kitet. Eller hur?

Det verkar dock inte vettigt att köpa ett sådant kit till en -97; det verkar inte som det får avsedd effekt.

Hur stor blir skilnaden i att byta till bättre avgassystem? Kan man få hjälp att bearbeta cylindrarna för att ge mer/bättre effekt? I så fall var och till vilken kostnad?

Edit: SEK inte SKR.

:mattias

Jag tror du kommer få haverier om du byter till "dyra och onödiga kitprylar" :rolleyes:
 
#Olsson# skrev:
Det vet man inte förens man provat. Och jag behöver prova ett sprillans set RS250R 00 Jollymoto som ligger här. Ställer du upp? Vad har du på nu? Stock? Annat?

Någon med samma/liknande delar kan ju berätta om sina erfarenheter.

Ställer upp på vad? Min hoj är en Honda RS 250 R...
 
Nyteknik skrev:
Någon med samma/liknande delar kan ju berätta om sina erfarenheter.

Ställer upp på vad? Min hoj är en Honda RS 250 R...

Det är det som är det fina med att ha ett komplett kit. Det är utvecklat för att lira ihop. Visst kan man plocka ihop egna grejor från lite varstans men då är det svårare att locka fram alla hästar grejorna har potential för var för sig. 1+1+1 är inte alltid 3......

Men tex vanliga Samba och Jollymoto-pipor är ju lite av universalgrejor och inte utvecklade ihop med ett kit, de ska funka rättbra vad man än kör ihop det med.
 
Nyteknik skrev:
Någon med samma/liknande delar kan ju berätta om sina erfarenheter.

Ställer upp på vad? Min hoj är en Honda RS 250 R...

Inga större konstigheter egentligen. Jag tycker hojen har blivit lite känsligare på förgasarinställningarna, men inget gigantiskt i skillnad mot innan.
Nackdelen är att hondan med kit klämmer kolvringar lite för enkelt.
Jag har under sommaren åkt med tsr-kit pipor, första två tävlingarna med 2000 a-kit cylindrar(som 2003 jha-kit), flat-piston och vhm-toppar, då gick hojen som ett skott. Saknar dock tändningen.
Men precis som nordgren skriver, du saknar powerjet-förgasarna och de gör väldigt mycket både för körbarhet och tillförlitlighet. JHA säljer ju iofs förgasare också ;)
Alla tävlingar efter sviestad körde jag med ett par "hemma-filade" cylindrar, som Palle kört med i IDM, och vanliga kit-kolvar, bättre än standard på topp, men inte alls lika bra som a-kit'et på mellanregistret.

Du måste dock vara mycket nogrannare än du tidigare varit. Stellan skötte bestyckning och resten av hojen minutiöst, även utan kit-prylar..
 
oFFkeFF skrev:
Stellan skötte bestyckning och resten av hojen minutiöst, även utan kit-prylar..

Nja, till mig sade han att han sällan ändrade bestyckningen av förgasarna. Däremot körde motorn helt original, blandade Aspenbränslet med alkylatbebsin och bytte kolvar/ringar samtidigt vid 80 mil.

Inga problem alls på 4-5 säsonger.

:fakta
 
Nyteknik skrev:
Nja, till mig sade han att han sällan ändrade bestyckningen av förgasarna. Däremot körde motorn helt original, blandade Aspenbränslet med alkylatbebsin och bytte kolvar/ringar samtidigt vid 80 mil.

Inga problem alls på 4-5 säsonger.

:fakta

Eller så lyssnade du med fel öron.. Först och främst, Aspen är en alkylatsoppa.
Nummer 2, så tog det stellan ett tag innan han hade hittat rätt på bestyckningen. När han väl visste var den var optimal, behöver man ju inte ändra särskilt mycket nej. Om man räknar på RAD så är det ganska enkelt.
 
oFFkeFF skrev:
Eller så lyssnade du med fel öron.. Först och främst, Aspen är en alkylatsoppa.
Nummer 2, så tog det stellan ett tag innan han hade hittat rätt på bestyckningen. När han väl visste var den var optimal, behöver man ju inte ändra särskilt mycket nej. Om man räknar på RAD så är det ganska enkelt.

Hmm, jag körde aldrig på Aspen. Har alltid åkt på en blandning av VP Fuels C10 och OK´s alkylatsoppa och det har funkat bra. Efter att ha kostat på hojen en bänkning hos Turbo-Marklund i Piteå, hittade jag ett "grundläge" för hur jag skulle bestycka hojen med den soppan. Efter det har jag aldrig behövt ändra bestyckningen särkilt mycket. Lite upp eller ner beroende på vädret...
 
racerskalman skrev:
Hmm, jag körde aldrig på Aspen. Har alltid åkt på en blandning av VP Fuels C10 och OK´s alkylatsoppa och det har funkat bra. Efter att ha kostat på hojen en bänkning hos Turbo-Marklund i Piteå, hittade jag ett "grundläge" för hur jag skulle bestycka hojen med den soppan. Efter det har jag aldrig behövt ändra bestyckningen särkilt mycket. Lite upp eller ner beroende på vädret...

Jag menade special-racing-bränsle när jag skrev Aspen. Var köper du den där "VP Fuels C10" och vad kostar den? Ska du fortsätta köra på samma blandning med 01:an?
 
Nyteknik skrev:
Nja, till mig sade han att han sällan ändrade bestyckningen av förgasarna. Däremot körde motorn helt original, blandade Aspenbränslet med alkylatbebsin och bytte kolvar/ringar samtidigt vid 80 mil.

Inga problem alls på 4-5 säsonger.

:fakta


du har inte sett stellan på nån bana!!!!!

vad jag har sett så kollar han ALLT mellan olika pass (men kan ha fel)((han kanske "bara" kollar nästan ALLT)


OBS jag har tagit i den hojjen (nu ka intresse klubben anteckna :D )
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top