Glykol.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det finns en uppsjö av olika glykoler att välja mellan. Vissa av dem är avseda enbart för bil. Vad kan tänkas skilja på en bil och en MC? hur vet Glykolen vilket fordon den har hamnat i?

enda jag kan tänka mig är att det beror på vattenpumpen. MCns är mycket mindre och kanske behöver/mår bättre av någon speciel tillsats i den för endast MC? Har själv dock inte ens tittat så långt utan köpt vanlig glykol när det behövts, visste inte att det fanns för MC specifikt och kan inte tänka mig att det skulle vara stor skillnad

vet inte om det skiljer sig så mkt i egenskaper dvs temp osv , men den röda är lite snällare mot alu

Rent användarmässigt är det inte några större skillnader mellan de olika glykolsorterna.
Om man har aluminiumdetaljer i motorn så är det givetvis bättre med glykol som är speciellt avsedd för motorer med aluminiumblock men det ställer nog inte till med något om man tar någon av de andra sorterna heller.

Det enda som egentligen är viktigt är att vissa sorter inte är bra att blanda med varandra då dom under vissa förutsättningar kan polymeriseras och bilda en gegga som inte är lättflytande och då får man problem med kylningen.
Dock har jag för ett antal år sedan råkat blanda två sorter som inte bör blandas i min förra bil utan att något hände trots att jag körde med det i över ett år. Så jag tror att man ska ha otur.

Med andra ord. Har du glykol i så häll i samma sort (samma färg).
Vet du inte vad det är för sort eller du har tömt ur systemet så är det bara att välja och vraka och sedan hålla dig till det.
Värt att tänka på är att propylenglykol är relativt ofarligt medan etylenglykol är giftigt. Någon matsked etylenglykol är dödlig dos för en katt. Husdjur slickar dessutom gärna i sig glykol då den smakar sött.

Vill du vara på den säkra sidan så hör du med en verkstad vilken sorts glykol dom rekommenderar till just din hoj.

Propylenglykolen är väl bättre ur alla perspektiv eller???

Smörjer bättre
Ogiftig
Högre kokpunkt
Snällare mot lättmetall i motorn

Dock är den lite dyrare

Har jag fattat fel

Fins det ens glykoler (som säljs som frostskydd till bilar/lastbilar/MC mm.) som är aggresiv mot aluminium?Vilka motorer har inte aluminium i kylsystemet i dag?Till och med en gammal Volvo B18 har ju vattenpump i lättmetall...Att lättmetallmotorer måste ha rödglykol ser jag som en myt, och jag har hitills inte blivid överbevisad...

Angående hur vida man kan blanda dom olika färgerna så hade Scania tidigare en grön glykol (eller om den var blå...) och nu mera en röd.Dom bilarna som kommer till våran verkastad som fortfarande har den gröna glykolen slår vi i den röda när vi fyller (som enligt Scania ska vara ok att göra), färgen blir då äckelbrun men funkar gör det.I mina egna bilar häller jag däremot ut den gröna glykolen och spolar ut systemet innan jag fyller med röd, mest för att slippa den äckelbruna färgen...går ju inte många liter i en bil, så det är ju inga bekymmer, en MC lär det ju gå ännu mindre i så kan inte förstå problemet med att byta all vetska...

Att det fans speciell MC-glykol hade jag aldrig hört, men jag antar att skillnaden är förpakningen och priset...

Smörjer bättre
Ogiftig
Högre kokpunkt

Dock är den lite dyrare

Har jag fattat fel
Jag tror att du har fel.
Jag har fått lära mig att propylenglykol kan oxidera i kontakt med luft.
Då bildas mjölksyra...mycket elakt mot metaller särskilt aluminium.
Men tillsatser i kylarvätskan skall förhindra att detta sker...sägs det.

Dessutom kan bakterietillväxt få P-glykol att bli korrosiv.

Nä...jag följer instruktionsboken och använder etylenglykol.
En liiiten skvätt i vinet e rätt gott oxå:D

I en motor med alutopp eller en mc-motor som är tillverkad av aluminium ska man använda rätt glykol i, har sett Volvo toppar B21 o B23 som har vart starkt anfrätta en del med följden läckage.

I en motor med alutopp eller en mc-motor som är tillverkad av aluminium ska man använda rätt glykol i, har sett Volvo toppar B21 o B23 som har vart starkt anfrätta en del med följden läckage.

Jo, men hur ofta då?Har mekat mycket Volvo i mina dar och kan inte påminna mej att jag sett särskilt många sönderfrätta B21/23 toppar.Dom är väll nästan 30år gamla vid dethär laget, så lite anfrätta brukar dom ju vara vid vattenkanalerna...Har hört att en stor anledning till att Triumph motorn i gamla Saab 99 fick så dåligt rykte var att folk slog i fel glykol så topparna frätte sönder, men om den blå/gröna glykolen som säljs idag är den sorten som är aggresiv mot lättmetall så borde det ju inte finnas en enda hel b23 topp i det här laget...Fins ju inte allt för många personbilar med gjutjärnstoppar i dag heller så jag har svårt att tänka mej att det säljs nån glykol som inte funkar med aluminium...

Jo, men hur ofta då?Har mekat mycket Volvo i mina dar och kan inte påminna mej att jag sett särskilt många sönderfrätta B21/23 toppar.Dom är väll nästan 30år gamla vid dethär laget, så lite anfrätta brukar dom ju vara vid vattenkanalerna...Har hört att en stor anledning till att Triumph motorn i gamla Saab 99 fick så dåligt rykte var att folk slog i fel glykol så topparna frätte sönder, men om den blå/gröna glykolen som säljs idag är den sorten som är aggresiv mot lättmetall så borde det ju inte finnas en enda hel b23 topp i det här laget...Fins ju inte allt för många personbilar med gjutjärnstoppar i dag heller så jag har svårt att tänka mej att det säljs nån glykol som inte funkar med aluminium...

Nä det är ju iofs sant aluminumet lär ju inte fräta sönder på en kafferast direkt och hojarna blir väl knappt så gamla som en gammal Volvo, men för säkerhets skull ska man nog ha i den rekommenderade glykolen för motorn.
Sen är det är ju inte direkt några hundra liter man ska ha i så man kan allt lägga ett par spänn extra på finglykol:tummenupp

Jag köpte en speciell racing glykol till min kawa custom. köpte på BBS i spånga.
den har högre kokpunkt och blandas inte med vatten alls och är avsedd för mc.
kostar en hel del per liter, men ja tycker det är värt det. hellre dyr o bra glykol än att risken finns motorn kan koka.

Röd / G12, ska väl vara av long life typ. Alltså behöver man inte byta den så ofta.

Men framför allt, blanda inte.

Mats

Propylenglykol är giftigt men inte alls i samma utsträckning som ethylen.
Så delvis korrekt.

Sedan har den sämre egenskaper vid kyla då viskositeten ändrar sig mer ju närmre fryspunkten den kommer. Ethylen är alltså bättre i detta avseendet.

Att Blanda en helt vanlig ethylen med propylen skall enligt castrol inte vara något jätteproblem mer än att man inte vet vad man får för köldresistens.
Man mäter ju lite olika ex...

Så tipset är ändå: Blanda inte så skall det mesta fungera. Är du osäker så hör med leverantören av fordonet eller gör enligt instruktionsboken.

Tänk på att vissa rekomenderar destvatten och andra kranvatten.
Personligen gör jag alltid en kompromiss då destvatten har jag gratis...
50% glykol, 25% kranvatten, 25% destvatten.

Vissa pumpar skär med bara destvatten och vissa kylsystem är känsliga för dåligt kranvatten.

Smörjer bättre
Ogiftig
Högre kokpunkt

Dock är den lite dyrare

Har jag fattat fel

Det finns en mängd olika kvalitetsklassningar på etylenglykol. Den enklaste är BS6580 (British Standard). Sen finns det en massa longlife-glykoler. Vad som skiljer är mängden och kvaliten på korrissionsskyddet samt att longlife har ett betydligt bättre kavitationsskydd.

Propylenglykol är mindre giftig för människa och miljö och det vore därför finfint om man kunde gå över till den. Problemet är att de inte löst bl.a korrissionsproblemet. Finns knappt några fordonsgodkännande för propylenglykol och där det finns rekommenderas byte en gång per år för dieselmotorer och vartannat år för bensin. Vet dock att det är produkter på gång med bättre prestanda, nackdelen med dessa lär väl bli priset.

Skulle kunna skriva en avhandling om ämnet men nöjer mig med att rekommendera etylenglykol av longlifetyp. Färgen har INGEN betydelse så kanske en sportigt röd? Har ni fler frågor om glykol eller smörjmedel får ni gärna PM:a.

Hälsningar Hans Olof

...longlife har ett betydligt bättre kavitationsskydd.

Propylenglykol...rekommenderas byte en gång per år för dieselmotorer och vartannat år för bensin.

Kavitation uppstår väl på sugsidan av pumphjulet när trycket blir så lågt att kokpunkten uppnås? Vad finns för skydd mot detta mer än tillräckligt högt statiskt tryck i förhållande till pumpens utformning?

Vad skiljer i kylsystemet på en diesel- och en Ottomotor? Bör inte vanlig 6850:92 också bytas vart annat år för att säkerställa korrosionsskyddet?

Hur kan en pump skära med destillerat vatten istället för kranvatten:va

Har ingen ingående förklaring men ph:t är annorlunda dvs surare och folk har pratat om någon slags jonvandring och att det extremt rena vattnet suger ut ämnen.

På jobbet har vi haft flera pumpar som gått åt helskotta för kunder och det har troligtvis berott på att de kört i destvatten. Det står klart och tydligt att man inte skall göra det i manualen men som vanligt läser folk inte. Dem får bytt pumpen och blir upplysta om problemet och därefter blir det inget mer haveri.

Tillverkaren går ut med den här informationen och den verkar stämma. Sedan har jag kommit i kontakt med det på fler ställen. Söker du i forumet ordentligt så har det var på tapeten förr och i det fallet var det inte jag som kom med påstående, jag däremot försvarade den stackars killen som ingen ville tro på ;)

Du har helt rätt i att BS6580 bör bytas vartannat år. Longlife ska klara 5 år.

Om du ger dig till tåls så återkommer jag imorgon med svaren på resten av dina frågor. Har alla uppgifter på jobbet och jag vill att det ska bli helt rätt på en gång annars blir det i sedvanlig SH-anda VM i rättning från alla som vet eller som tror sig veta bättre :-p

Hälsningar

Hans Olof

Kavitation uppstår väl på sugsidan av pumphjulet när trycket blir så lågt att kokpunkten uppnås? Vad finns för skydd mot detta mer än tillräckligt högt statiskt tryck i förhållande till pumpens utformning?

Vad skiljer i kylsystemet på en diesel- och en Ottomotor? Bör inte vanlig 6850:92 också bytas vart annat år för att säkerställa korrosionsskyddet?

Propylen har inte lika jämn viskositet under sin rekomenderade arbetstempratur jämfört med Ethylen. Jag har fått bekräftat från ett par säkra källor att detta är en av anledningarna till flera fordonstillverkare inte rekomenderar dito.

Gegga kyler och pumpas inte så bra ;)

Det finns en mängd olika kvalitetsklassningar på etylenglykol. Den enklaste är BS6580 (British Standard). Sen finns det en massa longlife-glykoler. Vad som skiljer är mängden och kvaliten på korrissionsskyddet samt att longlife har ett betydligt bättre kavitationsskydd.

Propylenglykol är mindre giftig för människa och miljö och det vore därför finfint om man kunde gå över till den. Problemet är att de inte löst bl.a korrissionsproblemet. Finns knappt några fordonsgodkännande för propylenglykol och där det finns rekommenderas byte en gång per år för dieselmotorer och vartannat år för bensin. Vet dock att det är produkter på gång med bättre prestanda, nackdelen med dessa lär väl bli priset.

Skulle kunna skriva en avhandling om ämnet men nöjer mig med att rekommendera etylenglykol av longlifetyp. Färgen har INGEN betydelse så kanske en sportigt röd? Har ni fler frågor om glykol eller smörjmedel får ni gärna PM:a.

Hälsningar Hans Olof

Har ingen ingående förklaring men ph:t är annorlunda dvs surare och folk har pratat om någon slags jonvandring och att det extremt rena vattnet suger ut ämnen.

På jobbet har vi haft flera pumpar som gått åt helskotta för kunder och det har troligtvis berott på att de kört i destvatten. Det står klart och tydligt att man inte skall göra det i manualen men som vanligt läser folk inte. Dem får bytt pumpen och blir upplysta om problemet och därefter blir det inget mer haveri.

Tillverkaren går ut med den här informationen och den verkar stämma. Sedan har jag kommit i kontakt med det på fler ställen. Söker du i forumet ordentligt så har det var på tapeten förr och i det fallet var det inte jag som kom med påstående, jag däremot försvarade den stackars killen som ingen ville tro på ;)

Ja. Du har rätt i att destvatten har en väldigt låg jonprodukt och därför är ganska aggressivt mot metaller. Å andra sidan innehåller kranvatten en del joner som gör det hårt vilket kan ge andra negativa effekter.

Dock gäller det bara om man har rent kranvatten eller destvatten i systemet.
I kylsystemet där man blandar i närmare 50% glykol så har man tillsatt så mycket tillsatser att det saknar betydelse om man använt kranvatten eller destvatten. Har man destvatten gratis så kan man köra med det men det ger ingen fördel jämfört med att använda kranvattnet om man nu inte skulle ha extremt hårt kranvatten. Hur som helst så har valet av vatten i det fallet så liten påverkan att det i praktiken inte är värt att fundera över.

Propylen har inte lika jämn viskositet under sin rekomenderade arbetstempratur jämfört med Ethylen. Jag har fått bekräftat från ett par säkra källor att detta är en av anledningarna till flera fordonstillverkare inte rekomenderar dito.

Gegga kyler och pumpas inte så bra ;)

Det är förvisso sant. Men dom temperaturerna är väl inte aktuella för det stora flertalet motorcyklister. Det är få av oss som är ute och hojar när det är så kallt att propylenglykolen inte längre flyter som den ska.

Det är nog snarare propylenglykolens mindre motståndskraft mot att bilda korrosiva nedbrytningsprodukter eller oxider man bör fundera över där.
Etylenglykol är lite snällare om man har alu i motorn då det inte lika lätt blir korrosivt.

Hur kan en pump skära med destillerat vatten istället för kranvatten:va

Destvatten är korrosivt som attan då det har en väldigt låg jonprodukt. Det som händer är att pga att det innehåller så lite joner så försöker vattnet ta joner ifrån omgivande material vilket medför korrosion.

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back